LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mezzofortississimo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2021 11:32

Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door mezzofortississimo »

Pas een PC op marktplaats gezet. Man heeft PC uitgeprobeerd, gekocht en meegenomen. Week later belt de man dat hij iets niet geïnstalleerd krijgt en dat hij hem terug komt brengen en zijn geld terug wil. Ik heb hem eerst geprobeerd te helpen met het installeren. Toen dat niet lukte heb ik hem vriendelijk (en herhaaldelijk) duidelijk gemaakt dat retourneren niet mogelijk is, en dat hij hem wellicht zelf door kan verkopen. De beste man wordt kwaad en zegt dat hij me wel even op komt zoeken. Heb gezegd dat ik dat niet waardeer. Gisteren staat hij boos aan de deur. Ik maak het hem nogmaals duidelijk dat retourneren niet mogelijk is. Vervolgens plant hij kwaad de PC op de drempel, neemt een foto en rijdt weg. Nu zit ik hier dus weer met de PC en heb ook het geld nog. Ben na dit akkefietje ook niet van plan het weer terug over te maken.

Ik geloof dat ik hier juridisch gezien in mijn recht sta. Klopt dit?
Vrees alleen dat het hier niet bij blijft. Weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Vriendin is bang dat hij terug komt en slaapt er slecht van. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ja je staat in je recht.
hoeveel is de gemoedsrust van je vriendin je waard?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

mezzofortississimo schreef:
15 feb 2021 11:42
Ik geloof dat ik hier juridisch gezien in mijn recht sta. Klopt dit? Vrees alleen dat het hier niet bij blijft. Weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Vriendin is bang dat hij terug komt en slaapt er slecht van. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ja, je staat in je recht. De vraag is alleen of het je het gezeur waard is.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door thecure »

vraag hem vriendelijk of hij hem weer op komt halen.
hij heeft de pc geprobeerd (wat ik zeer netjes vind in corona tijd) en kon dus zien dat deze werkte.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Of je in je recht staat weet ik niet. Heeft hij van tevoren aangegeven wat hij wil, en heb je gezegd dat het kan, terwijl het niet zo blijkt te zijn? Dan is het ding non-conform en staat hij in zijn recht.

Handel je trouwens als particulier, hobbyist, of wat dan ook? Er zijn er genoeg die er 'bij klussen' namelijk.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Iets niet kunnen installeren zal eerder aan de software die men gebruikt voor de installatie liggen dan aan de pc zelf.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als jij een consument bent, dan zal het tegenpartij moeten bewijzen dat het kapot was op het moment van aankoop. Dus als jij had geschreven, alles doet het terwijl alles kapot is dan moet jij je geld terug geven.

Echter heeft de koper de kans gekregen om alles uit te proberen en te testen. Iets wat je als tegenargument kan gebruiken. Om een goed oordeel te krijgen zal ik eigenlijk de tegenpartij moeten horen, maar ik denk dat je sterk staat.

Ik denk dat de koper een lastige zaak heeft. Ik denk dat je zelfs een zaak tegen de verkoper kan aanspannen. Hij laat zijn eigendom op jouw terrein achter.


Ben je een handelaar (als je veel via marktplaats verkoopt dan kan je ook als handelaar gezien worden) dan ligt de bewijslast omgekeerd. In dit geval moet jij bewijzen dat alles juist is. In geval kan je beter het geld terug storten (tenzij het probleem niet aan de PC ligt)

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ga even met dit verhaal langs bij de politie.
Straks gaat hij zeggen dat u de pc terug genomen hebt maar zijn geld niet terug gegeven hebt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

witte angora schreef:
15 feb 2021 12:55
Of je in je recht staat weet ik niet. Heeft hij van tevoren aangegeven wat hij wil, en heb je gezegd dat het kan, terwijl het niet zo blijkt te zijn? Dan is het ding non-conform en staat hij in zijn recht.

Handel je trouwens als particulier, hobbyist, of wat dan ook? Er zijn er genoeg die er 'bij klussen' namelijk.
Hoe wil de koper bewijzen wat er gezegd is, lijkt me dat je uit moet gaan wat er in de advertentie staat. Op een computer met een i3 processor moet je geen zwaar videoprogramma installeren.
Daarbij is de computer nog in dezelfde staat als bij de verkoop, wat heeft de koper er mee gedaan?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door mahadma »

Particulier naar particulier, getest en in orde bevonden, betaald = einde oefening.
Over hoeveel pecunia gaat dit hier.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
15 feb 2021 13:25
Als jij een consument bent, dan zal het tegenpartij moeten bewijzen dat het kapot was op het moment van aankoop.
Eh wat? Consumentenrecht gaat uit van de consument als koper, niet als verkoper.

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Je zou marktplaats ook nog om een reactie kunnen vragen.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Je vriendin is bang en slaapt slecht.....Is dat het waard, om hoeveel geld gaat het...Geef die man zijn geld terug , kan je vriendin weer lekker slapen....

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Ga lekker verhuizen !

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door D34M0N »

mezzofortississimo schreef:
15 feb 2021 11:42
Ik geloof dat ik hier juridisch gezien in mijn recht sta. Klopt dit?
Vrees alleen dat het hier niet bij blijft. Weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Vriendin is bang dat hij terug komt en slaapt er slecht van. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik zou aangifte doen van illegaal afval dumpen. Ook zou ik die pc ergens apart leggen, waar die niet in de weg ligt en de koper verzoeken om zijn eigendom op te halen. Verder zou ik diegene gewoon negeren.

Is de pc eigenlijk nog in dezelfde staat als toen je die verkocht had? Het zou mij niets verbazen als het een oplichter is die wat onderdelen heeft verwijderd en nu geld terugeist in de hoop gratis onderdelen hieraan over te houden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door mahadma »

Vraagsteller, hoe hangt de vlag erbij? Enige reactie?

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door pedro714 »

Er zijn ook nog principes. Een koper die zich zo misdraagt praat ik niet eens meer mee.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Voordat hij de PC meeneemt kan hij klagen. Na de koop niet. Ik zou gewoon melding maken bij Marktplaats en aangifte doen.

Arizonakid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Geef hem gewoon zijn geld terug en verkoop dat ding weer aan de volgende. Tenzij je graag je ruiten er uit wil natuurlijk. De wereld loopt vol met gekken, vergeet dat niet.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Koper op marktplaats wil geld terug, sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Gelijk hebben en gelijk krijgen is twee. Maak geen drukte . Nog een geluk dat u geen kapotte ruit heeft. Zet hem opnieuw op Marktplaats.

Stort het bedrag min 15 euro administratie kosten retour. Kijk hoe auto handelaren dat doen. Die laten een formulier tekenen. Lees het hem voor. Klaar!

Begrijp wel dat ons onderwijs systeem al sinds 1968 naar de galamisen is geholpen door de politiek .Dat zie je nu ook bij de dillietanten

in het huidige kabinet. Begrijpen ook niet wat ze doen Die meneer de koper valt onder de categorie van Prinses Laurentien. Laag geletterd .Groet, Henk.

Gesloten