LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hoihoi123
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2018 19:52

Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door hoihoi123 »

Ik had in de VS een pakket gekocht met een waarde van omgerekend ca. €30 inclusief verzendkosten. Ik wist dat ik nog daarover BTW moest betalen van 21% wanneer mijn pakket in Nederland zou aankomen. Toen vandaag de bezorger van DHL bij mij aan de deur kwam moest ik aan hem € 23,85 betalen. Dat was een flinke tegenvaller. Naast de BTW van € 6,30 moest ik ook nog €17,55 kosten van DHL betalen. Ik vind dat erg veel geld. Ik heb helemaal niet gekozen voor de verzending met DHL en toch moet ik betalen. Ook lijkt mij €17,55 totaal niet in verhouding staan tot de waarde van het product van €30, meer dan de helft van de waarde van het product betaal je aan DHL. Als je echter niet betaalt dan krijg je jouw product niet. DHL weet dat en zet mensen zo onder druk om een belachelijk hoge prijs te laten betalen. Ik hoop dat radar hier een keer item over kan maken.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou Radar hier een uitzending aan moeten wenden? Werkt u gratis? Dan wil ik u graag inhuren. DHL doet de afhandeling voor u en daarvoor willen ze gewoon betaald worden. Dat mag ook gewoon. Of het nu een klein doosje is of een pallet, het werk blijft hetzelfde, de kosten dus ook.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Importeren is niet gratis. Nu ziet u de kosten expliciet. Als u bij een Nederlandse winkel koopt zijn de kosten in de (hogere) prijs verwerkt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door grun »

De vervoerder, in dit geval DHL maar andere doen het ook, nemen je werk uit handen door de hele aangifte te verzorgen. Dat doen ze niet gratis en het is iets om rekening mee te houden als je artikelen buiten de EU bestelt, tenminste als het artikel meer dan 22 euro kost.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door newmikey »

hoihoi123 schreef:Ik had in de VS een pakket gekocht met een waarde van omgerekend ca. €30 inclusief verzendkosten. Ik wist dat ik nog daarover BTW moest betalen van 21% wanneer mijn pakket in Nederland zou aankomen. Toen vandaag de bezorger van DHL bij mij aan de deur kwam moest ik aan hem € 23,85 betalen. Dat was een flinke tegenvaller. Naast de BTW van € 6,30 moest ik ook nog €17,55 kosten van DHL betalen. Ik vind dat erg veel geld. Ik heb helemaal niet gekozen voor de verzending met DHL en toch moet ik betalen. Ook lijkt mij €17,55 totaal niet in verhouding staan tot de waarde van het product van €30, meer dan de helft van de waarde van het product betaal je aan DHL. Als je echter niet betaalt dan krijg je jouw product niet. DHL weet dat en zet mensen zo onder druk om een belachelijk hoge prijs te laten betalen. Ik hoop dat radar hier een keer item over kan maken.
Dit is helemaal geen onderwerp voor een Radar item. Die afhandelingskosten zijn een vast bedrag wat niet gekoppeld is aan de waarde van uw pakketje en ja, in uw geval valt dat vies tegen natuurlijk. Maar u had van te voren doodsimpel even kunnen opzoeken wat die kosten zouden zijn en het antwoord laten meewegen in uw beslissing een aankoop buiten de EU te doen. Andere vervoerders rekenen andere bedragen maar zo veel scheelt het nu ook weer niet dus u had ook de verkoper van uw pakketje kunnen vragen een andere expressvervoerder te kiezen om nog een paar euros (max €4) te besparen.

Al met al bent u niet onder druk gezet om iets van buiten de EU aan te schaffen en om een bepaalde vervoerder te kiezen. Ook had u simpelweg van te voren even kunnen opzoeken wat de kosten zouden worden. Er is dus niets geks aan de hand.

Confetti
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 apr 2017 15:33

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door Confetti »

Had u dan werkelijk verwacht dat het gratis en voor niets helemaal naar uw voordeur gebracht zou worden?!
Bij het bestellen zoek je toch uit wat de verzendkosten zijn?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Confetti schreef:Had u dan werkelijk verwacht dat het gratis en voor niets helemaal naar uw voordeur gebracht zou worden?!
Bij het bestellen zoek je toch uit wat de verzendkosten zijn?
Het gaat niet om de verzendskosten, maar om de kosten voor de inklaring.

stofzuigertje

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Inclusief verzenden.... ik heb liever €18,- product gratis invoeren en €12,- porto....
En je kunt vooraf vragen welke firma de verzending mag doen.

Of de prijzen kloppen is niet van belang, Ali Express is het soms verdacht goedkoop product en zeer hoge transport kosten voor aangetekend en verzekerd verzenden.....
Dat mag dus om invoer kosten te vermijden, zetten ze beide bedragen er ook keurig op en dan is het vrij in te voeren.

Eerst informeren voor je elders iets koopt is wel zo handig.
Soms is de invoer zo duur dat het hier vaak goedkoper in de winkels te vinden is.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door Boesta »

stofzuigertje schreef:Ali Express is het soms verdacht goedkoop product en zeer hoge transport kosten voor aangetekend en verzekerd verzenden.....
Dat mag dus om invoer kosten te vermijden, zetten ze beide bedragen er ook keurig op en dan is het vrij in te voeren.
Dit is complete nonsense wat u beweerd!!

Als u bij Aliexpress iets koopt en het zeer snel wilt hebben kunt u het laten bezorgen met een snelle bezorgdienst. Die snelle bezorgdiensten rekenen zeer hoge kosten. Dat maakt het meestal niet rendabel om daarvoor te kiezen. Als u een iets langere bezorgtijd kiest zijn die bezorgkosten hooguit een paar €. Als u kiest voor een goedkopere bezorgdienst is uw pakketje ook gewoon verzekerd.

U beweerd dus dat als je kiest voor een duurdere bezorgdienst (zoals DHL, UPS) er geld van de bezorgkosten naar de verkoper zou gaan. Dat klopt niet en is enkel een verzinsel van u. U kunt de internationale tarieven van die duurdere bezorgdiensten gewoon opzoeken en dan ziet u dat de kosten die er bij Aliexpress gerekend worden voor deze dure diensten gewoon de werkelijke kosten zijn, soms zelfs iets goedkoper.

Stop toch eens met het verspreiden van uw verzinsels als waarheid.

Confetti
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 apr 2017 15:33

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door Confetti »

NeoDutchio schreef:
Confetti schreef:Had u dan werkelijk verwacht dat het gratis en voor niets helemaal naar uw voordeur gebracht zou worden?!
Bij het bestellen zoek je toch uit wat de verzendkosten zijn?
Het gaat niet om de verzendskosten, maar om de kosten voor de inklaring.

Oh ja, ik zie het, mijn fout, niet goed gelezen....
In dat geval vind ik het ook héél vreemd dat er alsnog aan DHL betaald moet worden!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door renewouters »

De gedachtenkronkel begint al bij het woord proportioneel in de titel. De gemaakte kosten zijn geen functie van de waarde van het product, maar een vaste kostenpost. De werkzaamheden zijn evenveel ongeacht of iets 3 tientjes, of 300 euro is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door grun »

Confetti schreef:
NeoDutchio schreef:Het gaat niet om de verzendskosten, maar om de kosten voor de inklaring.
In dat geval vind ik het ook héél vreemd dat er alsnog aan DHL betaald moet worden!
Dat is niet vreemd. DHL neemt, behalve het transport, ook de hele inklaring voor hun rekening namens de ontvanger. Dat doen ze niet gratis en die extra kosten zijn niet in de verzendkosten inbegrepen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kosten DHL voor pakket uit VS buitenproportioneel

Ongelezen bericht door sylvesterb »

grun schreef:
Confetti schreef:
NeoDutchio schreef:Het gaat niet om de verzendskosten, maar om de kosten voor de inklaring.
In dat geval vind ik het ook héél vreemd dat er alsnog aan DHL betaald moet worden!
Dat is niet vreemd. DHL neemt, behalve het transport, ook de hele inklaring voor hun rekening namens de ontvanger. Dat doen ze niet gratis en die extra kosten zijn niet in de verzendkosten inbegrepen.
En het bedrag is onafhankelijk van de waarde van het pakket.
Of je nu een pakket van € 300 inklaart of € 30 dit blijft het zelfde bedrag. Uiteraard is de BTW en eventuele invoerkosten wel afwijkend op basis van het bedrag.

Dat Radar hier geen item aan moet wagen vind ik wat voorbarig, het is een terugkerend onderwerp op dit forum. Een item hoeft niet negatief te zijn voor DHL, PostNL e.d. maar kan mogelijk duidelijk geven wat voor werk ze doen voor dit bedrag.

Gesloten