LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten van betaallink / digitale factuur

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door Undutchable »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het nog steeds niet.

Betekent dit dat NLE mij hooguit 50 ct in rekening mag brengen voor het betalen (ik betaal ze inderdaad met en acceptgiro via de ING)?

Hoe zit het dan met hun algemene voorwaarden waarin staat dat ze ook voor de opmaak en de verzending van de factuur kosten in rekening brengen? Is dat dan iets wat ik heb geaccepteerd door hun contract te tekenen of is het iets wat ze niet mogen eisen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit stukje wetgeving is nieuw:

Artikel 6:230k lid 1 BW: "De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar."

Artikel 6:230i lid 1 BW: "De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar."

Het laatste artikel maakt van de wet half-dwingend recht. Dat maakt dat niet in jouw nadeel mag worden afgeweken in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden. En voor artikel 6:230k lid 1 BW moet worden uitlegt kijk je naar bronnen van de wetgever. Het gaat bij kosten om directe kosten, d.w.z. kosten die rechtstreeks zijn te verbinden aan het gebruik van het betaalmiddel. De beste bron daarvoor is op dit moment de leidraad.

Als de NLE bij de ING zit en je de acceptgiro van hen instuurt, dan mogen ze daar inderdaad maar 50 cent voor vragen.
Als daarnaast nog een factuur zit en deze optioneel is, dan mogen ze daar voor vragen wat ze willen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

alfatrion schreef:
21 feb 2019 07:17
StevieNL81 schreef:
20 feb 2019 22:04
De afweging daar is/was dat ze acceptgirokosten mogen rekenen omdat er minstens 1 gratis alternatief was (auto incasso).
Heb je een link naar die uitspraak?
Een uitspraak heb ik niet... Dit werd gecommuniceerd naar alle agents aan de telefoon als zijnde door Legal volledig nageplozen.

Maar goed... Stel even dat Alfatrion gelijk heeft... Welke kans aanzienlijk is:

Komt het net uit de lengte dan wel uit de breedte. Dan zullen deze kosten voor mensen die betalen met ACC komen te vervallen... Om vervolgens onder alle klanten te laten vallen. Velen klagen al ieder jaar over stijgende abonnementskosten en zo roepen we het wel over ons af.

Het lijkt mij dan ook niet onredelijk om kosten zoals porto en print ook te laten betalen door de mensen die indirect die kosten veroorzaken.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Overigens... Aangezien het onderwerp van deze post over een "betaallink" gaat is dit niet zo relevant... Dat zou (vrijwel) kosteloos moeten kunnen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Geen Porto, geen print alleen de link maken en naar het mailadres gratis versturen.
Bij ideal zit er nog een bedrijf tussen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, in het geval van iDeal zijn de kosten gemiddeld 43 cent met uitschieters naar 29 en 60 cent (bron de eerder geplaatste link).

Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door Undutchable »

Even een update.

Ik ben al de tijd nog aan het e-mailen geweest met NLE over de extra kosten voor de overboeking/betaallink. Ik krijg het idee dat ze denken "als we maar vaak genoeg hetzelfde zeggen dan houdt het wel op". Het antwoord komt telkens neer op: "als je geen kosten wilt moet je via automatische incasso betalen".

En ze hebben de "optie" geboden om contant te komen betalen bij hun kantoor in Amsterdam. Maar toen ik daar serieus op in ging vielen ze weer terug op het automatische incassoverhaal.

Ik heb mijn vraag voorgelegd aan de AFM en van de AFM kreeg ik de volgende reactie:

Bij de invoering van de PSD2 regelgeving, per 19 februari 2019, is vastgelegd dat de verkoper/dienstverlener géén extra kosten (meer) mag rekenen voor een betaling met een creditcard, automatische incasso of overschrijving. Echter, indien u betaalt u met iDEAL, PayPal of een andere betaaldienst, mag de verkoper daarvoor wél extra kosten rekenen. In het laatste geval mag dit bedrag niet hoger zijn dan het bedrag dat de verkoper voor uw betaling betaalt aan het bedrijf dat de betaaldienst uitvoert. Op de website van consuWijzer<https://www.consuwijzer.nl/nieuws/psd2- ... schrijving> en Betaalvereniging Nederland<https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/> vindt u de verdere details aangaande PSD2.

Ik krijg elke maand een e-mail van NLE met het verzoek om het maandbedrag naar hen over te boeken. In de mail is ook een Ideal-link opgenomen, maar ik boek het altijd zelf over. Volgens het bericht van de AFM mogen ze me dan dus helemaal niets extra in rekening brengen? Het kost me nu € 2,42 per betaling.

Ik heb de reactie van de AFM gedeeld met NLE en wacht nu hun bericht maar weer af.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door mahadma »

Als ex eneco klant werd mij beloofd dat de ideal optie gratis was. Na de jaarnota bleek dat (en zelfs ook bij een auto incasso) er € 2,50 berekend wordt per maand voor betalen, Echter, om een Mr. Frank Visser term te gebruiken, je krijgt onderaan de nota € 2,00 korting per maand bij ideal en auto incasso. Dus je betaalt dus wèl voor ideaal en zelfs auto incasso, dus € 0,50 per maand.

Na klagen 36 x € 0,50 terug gekregen, er was gratis beloofd. Nu elders klant. Met welkomst premie. Maar einde contractjaar weer overstappen, mét premie natuurlijk. En opletten op vastrechtkosten en betaalkosten.

Je moet inderdaad heel scherp zijn bij energie leveranciers.

Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door Undutchable »

Update:

Ik ben gebeld door NLE en zij gaan met terugwerkende kracht vanaf februari 2019 (de invoeringsdatum van PSD2) mij de € 2,42 administratiekosten per betaalde factuur terugstorten. Voor de nog komende facturen hoef ik ook geen extra kosten meer voor de handmatige betaling te betalen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten van betaallink / digitale factuur

Ongelezen bericht door Moneyman »

Netjes! En zoals het hoort.

Gesloten