LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
WilmaDuijst
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2019 10:43

Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door WilmaDuijst »

Op de website Zorgtoeslag.nl kun je als burger zorgtoeslag aanvragen. De website imponeert als een website van de overheid, maar dat is het niet. Dat blijkt aan het eind van het invullen van de aanvraag als er een betaling wordt gevraagd voor het aanvragen van de zorgtoeslag. Voor alle duidelijkheid: bij de overheid is dit uiteraard gratis.
De gegevens kunnen door iedereen worden ingevuld, die over basale gegevens beschikt en dus ook door mensen die onder bewind of curatele staan. Vervolgens krijgen deze mensen steeds herinneringen om te betalen, want zij niet zullen doen omdat zij dat praktisch niet kunnen en het inzicht in de financiële situatie ontbreekt. Het bedrag dat moet worden betaald kan oplopen tot een veelvoud van het oorspronkelijke bedrag en vervolgens wordt gedreigd met beslag. Als bewindvoerder kom je hier niet achter, omdat de brieven worden gestuurd naar degene die onder bewind staat.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Je spreekt uit ervaring, denk ik? Maar wat is je vraag, of wat is het doel dat je wil bereiken met je topic?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De deurwaarder zal voor zijn beslag toch wel bij de bewindvoerder terecht komen?

Dan komt het toch goed.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op de Homepage staat al: “Wij rekenen voor deze dienstverlening een eenmalige vergoeding van € 39,50, waarvoor wij na het stappenplan uw toestemming vragen.”
Dan lijkt het me toch al duidelijk dat dit geen site van de overheid is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door renewouters »

WilmaDuijst schreef:
17 okt 2019 10:55
De website imponeert als een website van de overheid, maar dat is het niet.
Er blijkt uit werkelijk niets op deze site dat het ook maar iets met de overheid heeft te maken. Het woord "overheid" komt zelfs geeneens voor op de homepage.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als bewindvoerder zou je hier toch direct doorheen moeten prikken. Je zegt dat de site "imponeert als een site van de overheid", maar (nog los van het onjuiste gebruik van het woord "imponeren") dat zie ik niet. Op geen enkele manier wordt die indruk gewekt. En als ik teksten als onderstaande quote zie, schiet ik vanzelf al in de lach...
Kortom, via Zorgtoeslag.nl vraagt u sneller, eenvoudiger en leuker uw zorgtoeslag aan dan via de Belastingdienst.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door berndv »

WilmaDuijst schreef:
17 okt 2019 10:55
Op de website Zorgtoeslag.nl kun je als burger zorgtoeslag aanvragen. De website imponeert als een website van de overheid, maar dat is het niet.
Dan hoop ik dat die mensen nooit een rioolontstopper nodig hebben en daarvoor op google gaan zoeken. :lol:

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door juliomariner »

Is gewoon legaal, nergens melden ze dat aanvraag alleen via hen kan dus wat is het probleem? , dat de gebruikers die hier in trappen niet goed kunnen of wiillen lezen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De commerciële partij die de website "belasting.nl" beheert, vermeldt in elk geval netjes:

"Belangrijk!

Wij zijn géén onderdeel van de Nederlandse belastingdienst. Bezoek hiervoor de officiële website www.belastingdienst.nl."

Dat zal "zorgtoeslag.nl" nooit melden, want dan schoppen ze hun eigen verdienmodel onderuit.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sorry hoor maar moeten we nu verwachten dat de zielige consument helemaal niet zelf meer hoeft na te denken, helemaal niets meer kritisch moet doorlezen. Ik wordt er een beetje moe van, klachten over Chinese of dropshipping sites, doorverkoopsites van toegangskaartjes, deur aan deur verkopers en telefonisch energieverkoop etc. daar wordt toch al genoeg voor gewaarschuwd? De waarschuwingen helpen alleen niets want de klachten blijven komen. Blijkbaar verwacht de huidige consument dat de overheid hen overal tegen beschermt dat zelf nadenken niet meer nodig is.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er wordt al jaren voor gewaarschuwd voor die sites om toeslagen aan te vragen. Zelfs in verschillende consumentenprogramma’s behandeld.

Maar ja, waarom zou je lezen dat je daarvoor moet betalen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zou toch verwachten dat als je een toeslag bij de BD wil aanvragen, en je komt op een site terecht waar je die toeslag kan aanvragen, dat je dan zaken doet met de BD?

Het is volkomen legaal, helemaal mee eens. Mensen moeten beter lezen, mee eens. Maar wat is de toegevoegde waarde voor de gebruiker? Nul komma niks, je zult dezelfde gegevens aan moeten leveren als bij de BD zelf. Daarom snap ik de verwarring ook wel. Feitelijk is het een soort tussenpersoon, net als je bij verzekeringen hebt. Alleen is de rol van de tussenpersoon in dit geval volkomen nutteloos, het kost alleen een hoop geld.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Lowieze »

@snuffel1. “ ....want het komt nog te vaak voor dat mensen een zoekmachine gebruiken om bij hun bank inloggen en er later achter komen dat ze zeg maar flink opgelicht zijn.”

Bij hun bank?? Als ik in een zoekmachine ING.nl intyp word ik toch echt verwezen naar de ING, niet naar één of andere nepsite.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
17 okt 2019 12:56
Je zou toch verwachten dat als je een toeslag bij de BD wil aanvragen, en je komt op een site terecht waar je die toeslag kan aanvragen, dat je dan zaken doet met de BD?

Het is volkomen legaal, helemaal mee eens. Mensen moeten beter lezen, mee eens. Maar wat is de toegevoegde waarde voor de gebruiker? Nul komma niks, je zult dezelfde gegevens aan moeten leveren als bij de BD zelf. Daarom snap ik de verwarring ook wel. Feitelijk is het een soort tussenpersoon, net als je bij verzekeringen hebt. Alleen is de rol van de tussenpersoon in dit geval volkomen nutteloos, het kost alleen een hoop geld.
Je hebt geen Digid nodig, bij hen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
17 okt 2019 12:13
De commerciële partij die de website "belasting.nl" beheert, vermeldt in elk geval netjes:
"Belangrijk!
Wij zijn géén onderdeel van de Nederlandse belastingdienst. Bezoek hiervoor de officiële website www.belastingdienst.nl."
Dat zal "zorgtoeslag.nl" nooit melden, want dan schoppen ze hun eigen verdienmodel onderuit.
Die zaken zijn niet geheel vergelijkbaar. 'belasting.nl' met 'belastingdienst.nl' of 'zorgtoeslag.nl' met 'belastingdienst.nl' dat ligt toch net iets genuanceerder.
Edit: Onder veelgestelde vragen geven ze het wel gewoon aan: Wel is het zo dat dergelijke websites vaak pas tot verduidelijking van de informatie op de website overgaan nadat ze erop gewezen zijn dat het mensen op het verkeerde been zou kunnen zetten of dat een andere partij er niet gelukkig mee is (zoals de belastingdienst).
Zorgtoeslag.nl geeft gewoon informatie over wat ze doen, met gevaar voor 'het verdienmodel' wellicht:
Nadat u het stappenplan hebt ingevuld, ziet u direct hoeveel zorgtoeslag u kunt ontvangen. Vervolgens kunt u ervoor kiezen om de zorgtoeslag door ons aan te laten vragen.
Wij rekenen voor deze dienstverlening een eenmalige vergoeding van € 39,50, waarvoor wij na het stappenplan uw toestemming vragen.
Zit ik dan aan Zorgtoeslag.nl vast? Nee. Nadat u de aanvraag bij ons hebt ingediend, zit u nog nergens aan vast.
Dus correcte informatie dat je zelfs ná indiening en akkoord gaan nog nergens aan vast zit, want herroepingsrecht.

Dit zijn zogenaamd 'slimme vogels' die met deze dienstverlening (?; oh ja want geen digid nodig) gemakkelijk wat geld willen verdienen.
Bottom line: als je je aanvraag via zo'n site kunt doen, dan kun je het ook bij de belastingdienst zelf. Doe het daar, dan kost het niets.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 17 okt 2019 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef:
17 okt 2019 11:57
Als bewindvoerder zou je hier toch direct doorheen moeten prikken. Je zegt dat de site "imponeert als een site van de overheid", maar (nog los van het onjuiste gebruik van het woord "imponeren") dat zie ik niet. Op geen enkele manier wordt die indruk gewekt. En als ik teksten als onderstaande quote zie, schiet ik vanzelf al in de lach...
Kortom, via Zorgtoeslag.nl vraagt u sneller, eenvoudiger en leuker uw zorgtoeslag aan dan via de Belastingdienst.
Whahahaha vooral leuker!! Na het aanvragen krijg je een mop te zien!

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

juliomariner schreef:
17 okt 2019 12:28
Sorry hoor maar moeten we nu verwachten dat de zielige consument helemaal niet zelf meer hoeft na te denken, helemaal niets meer kritisch moet doorlezen. Ik wordt er een beetje moe van, klachten over Chinese of dropshipping sites, doorverkoopsites van toegangskaartjes, deur aan deur verkopers en telefonisch energieverkoop etc. daar wordt toch al genoeg voor gewaarschuwd? De waarschuwingen helpen alleen niets want de klachten blijven komen. Blijkbaar verwacht de huidige consument dat de overheid hen overal tegen beschermt dat zelf nadenken niet meer nodig is.
En dan wil je de consument beschermen en worden ze boos, want ze willen zelfstandig blijven.
Naar mijn mening mag het wat harder gemaakt worden en iemand gewoon verantwoordelijk houden voor zijn eigen daden. Een harde les, maar na 1 keer leren ze er meestal wel van.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Lady1234 schreef:
17 okt 2019 13:02
witte angora schreef:
17 okt 2019 12:56
Je zou toch verwachten dat als je een toeslag bij de BD wil aanvragen, en je komt op een site terecht waar je die toeslag kan aanvragen, dat je dan zaken doet met de BD?

Het is volkomen legaal, helemaal mee eens. Mensen moeten beter lezen, mee eens. Maar wat is de toegevoegde waarde voor de gebruiker? Nul komma niks, je zult dezelfde gegevens aan moeten leveren als bij de BD zelf. Daarom snap ik de verwarring ook wel. Feitelijk is het een soort tussenpersoon, net als je bij verzekeringen hebt. Alleen is de rol van de tussenpersoon in dit geval volkomen nutteloos, het kost alleen een hoop geld.
Je hebt geen Digid nodig, bij hen.
Dat is nu net het probleem. Waarom moet, als ik via de BD zorgtoeslag aanvraag, dat doen via Digid, en kan ieder ander dat zonder mijn Digid? Zo kan iedereen, die mijn BSN nummer weet op mijn naam zorgtoeslag aanvragen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, iedere willekeurige andere kan dat niet voor u aanvragen. Maar wel bijvoorbeeld een belastingconsulent met een beconnummer of een accountant.

De hierboven genoemde site heeft dus een overeenkomst met de belastingdienst.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten Zorgtoeslag.nl rijzen de pan uit

Ongelezen bericht door kweenie »

WilmaDuijst schreef:
17 okt 2019 10:55
De gegevens kunnen door iedereen worden ingevuld, die over basale gegevens beschikt en dus ook door mensen die onder bewind of curatele staan. Vervolgens krijgen deze mensen steeds herinneringen om te betalen, want zij niet zullen doen omdat zij dat praktisch niet kunnen en het inzicht in de financiële situatie ontbreekt. Het bedrag dat moet worden betaald kan oplopen tot een veelvoud van het oorspronkelijke bedrag en vervolgens wordt gedreigd met beslag. Als bewindvoerder kom je hier niet achter, omdat de brieven worden gestuurd naar degene die onder bewind staat.
En waarin verschilt dit van 99% van de rest van de websites die diensten of producten aanbieden? Dit zul je toch bij bijna iedere website kunnen doen?

Gesloten