Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mikechiew1
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2021 00:19

Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Mikechiew1 »

Goedemorgen, er zijn al veel topics over BKR maar deze ben ik nog niet tegengekomen. Ik ben ook vooral benieuwd naar jullie advies/mening. In 2002 heb ik een studentenlening niet terug betaald, ik had geen vaste verblijfplaats op dat moment. Uiteraard niet netjes maar zo is het gegaan. Vanaf 2003 heb ik de draad weer opgepakt en had ik weer een eigen woning ondertussen verder gebouwd aan de toekomst en nooit meer betalingsproblemen gehad nu komt het dus, al die jaren had ik geen negatieve BKR registraties. Ik heb creditcards en kredieten/leningen kunnen afsluiten, een hypotheek voor een mooi huis kunnen nemen, paar jaar private lease gereden allemaal zonder problemen. Tot nu dus, want het BKR heeft uit niets besloten de registratie uit 2003 nu anno 2021 aan mijn overzicht toe te voegen. Deze registratie heeft een code 3 en 4 de zwaarste codes en dus behoorlijk wat impact. Het BKR verwijst mij nu naar kredietverstrekker. Maar volgens mij heeft registratie bij BKR niet als doel om oude schulden te innen. En het BKR zou conform hun reglement art 9 lid3 deze registratie niet moeten toevoegen. Als aanvulling, ik heb van de bank in al die 18 jaar nooit iets vernomen tot op heden niet, uiteraard konden ze mij in 2002 niet bereiken omdat ik toen veelal bij vrienden logeerde, maar vanaf 2003 tot nu sta ik toch echt netjes ingeschreven op mijn eigen adres dus zo moeilijk was het voor een grote bank niet om mij even een briefje te sturen denk ik. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten, alvast bedankt Gr Mike

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door 16again »

Morganlefay schreef:
18 okt 2021 10:10
Het BKR doet niets meer dan de schulden registreren.
Schulden verdwijnen niet, blijkbaar bent u bij de geld verstrekker weer in het zicht gekomen.
Schulden verjaren wel, daar lijkt TS zich op te beroepen. Of dat hier het geval is , laat ik in het midden.
Zonder adreswijziging door te geven bij anderen gaan slapen is daarin overigens geen start
art9.3
3 Stichting BKR verwerkt geen persoonsgegevens van een consument waarvan de zakelijke klant weet of had kunnen weten dat deze op
grond van de overeenkomst en/of de wet niet aansprakelijk is voor het nakomen van de betalingsverplichtingen

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door de auditu »

Morganlefay schreef:
18 okt 2021 10:10
Het BKR doet niets meer dan de schulden registreren.
Schulden verdwijnen niet, blijkbaar bent u bij de geld verstrekker weer in het zicht gekomen.
Zou gewoon contact opnemen en de schuld inlossen.
Wellicht komt dat ook uw nachtrust ten goede. :)

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De schuldeiser heeft u niet kunnen vinden (u was in 2002 nergens ingeschreven?); dan lijkt mij dat u zich niet zomaar kunt beroepen op verjaring, u heeft zich namelijk onvindbaar gemaakt.
Kennelijk heeft u vanaf 2003 de afbetaling niet opnieuw opgepakt, ook al had u wel de financiële ruimte, dan moet u nu waarschijnlijk op de blaren zitten.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door arvandongen »

Een BKR-gelukje uit het verleden geeft geen garanties voor de toekomst.

Als de schuld is aangegaan en ten onrechte nog niet is terugbetaald, word het hoog tijd om daaraan te gaan werken. Vraag eens om een betalingsregeling bij de schuldeiser.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Schuldeiser stuur brieven naar door hun bekende (laatste) adres. Elk keer als hun een brief sturen zal de termijn van de schuld met 2 jaar verleend worden. Of u de brief wel of niet hebt ontvangen doet er niet toe. Of de schuld verjaard is is een ingewikkeld verhaal. Neem daarover contact op met
je rechtsbijstandverzekering www.juridischloket.nl .

Jij bent zelf verantwoordelijk dat bedrijven en instellingen op de hoogte zijn van jouw huidige woonadres. Bedrijven kunnen niet in de gemeente administratie kijken waar jij woont. Dit is weggelegd aan politie en gerechtsdeurwaarders (en nog enkele overheid instellingen).


BKR is niks meer dan een register waar bedrijven (indien nodig) in kunnen kijken of toevoegen. BKR zelf kan niks aanpassen, dat kan alleen de gene die de registratie gemaakt heeft.


Mijn advies is om contact op te nemen met je schuldeiser. Indien de schuld terecht is zal je een betalingsregeling moeten treffen en elke maand een gedeelte van de schuld af te betalen.

Indien de schuld helemaal af is betaald zal je schuldeiser dat doorgeven aan BKR. Echter zal je registratie 5 jaar na het aflossen bij BKR blijven staan. Ook met een negatieve BKR kan je hypotheek of lening krijgen, al is het wel lastiger.


Indien nodig neem contact op met schuldhulpverlening van je gemeente.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door arvandongen »

Seinhuis schreef:
18 okt 2021 16:13
Schuldeiser stuur brieven naar door hun bekende (laatste) adres. Elk keer als hun een brief sturen zal de termijn van de schuld met 2 jaar verleend worden. Of u de brief wel of niet hebt ontvangen doet er niet toe.
Niet correct. Zo een brief moet bewijsbaar ontvangen zijn om een stuitend effect te hebben. Dit is al vaker ter sprake gekomen op dit forum inclusief de verwijzingen naar de artikelen in het wetboek.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Een niet-ontvangen brief heeft geen enkel effect. Ook hoeft de termijn helemaal geen 2 jaar te zijn. Bij een totaal niet inzichtelijke situatie is het niet heel handig om met concrete reacties te komen.

Het is handig als TS eerst eens begint om de relevante feiten te benoemen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

arvandongen schreef:
18 okt 2021 16:20
Seinhuis schreef:
18 okt 2021 16:13
Schuldeiser stuur brieven naar door hun bekende (laatste) adres. Elk keer als hun een brief sturen zal de termijn van de schuld met 2 jaar verleend worden. Of u de brief wel of niet hebt ontvangen doet er niet toe.
Niet correct. Zo een brief moet bewijsbaar ontvangen zijn om een stuitend effect te hebben. Dit is al vaker ter sprake gekomen op dit forum inclusief de verwijzingen naar de artikelen in het wetboek.
Dus als ik gewoon bij vrienden ga wonen, nooit de brief kan ontvangen, dan verdwijnen schulden met de Noorderzon? Dat is een mooie regeling.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
18 okt 2021 16:53
Het is handig als TS eerst eens begint om de relevante feiten te benoemen.
Welke feiten mis jij of wat is in jouw ogen relevant?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door kweenie »

Mikechiew1 schreef:
18 okt 2021 01:28
uiteraard konden ze mij in 2002 niet bereiken omdat ik toen veelal bij vrienden logeerde, maar vanaf 2003 tot nu sta ik toch echt netjes ingeschreven op mijn eigen adres dus zo moeilijk was het voor een grote bank niet om mij even een briefje te sturen denk ik.
Had je je nieuwe adres ook aan de bank doorgegeven? Anders is het namelijk helemaal niet zo makkelijk voor de bank om je een briefje te sturen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
18 okt 2021 21:10
Moneyman schreef:
18 okt 2021 16:53
Het is handig als TS eerst eens begint om de relevante feiten te benoemen.
Welke feiten mis jij of wat is in jouw ogen relevant?
Ik mis zo’n beetje alles, want TS schrijft vrijwel niets bruikbaars over de vordering.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Jablan »

Concreet: waar geleend, hoofdsom, eindbedrag, rentepercentage, hoeveel afgelost en met welke looptijd ??

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door arvandongen »

Nijogeth schreef:
18 okt 2021 18:30
arvandongen schreef:
18 okt 2021 16:20
Niet correct. Zo een brief moet bewijsbaar ontvangen zijn om een stuitend effect te hebben. Dit is al vaker ter sprake gekomen op dit forum inclusief de verwijzingen naar de artikelen in het wetboek.
Dus als ik gewoon bij vrienden ga wonen, nooit de brief kan ontvangen, dan verdwijnen schulden met de Noorderzon? Dat is een mooie regeling.
Vreemde conclusie.
Je wordt geacht de wet te kennen.
Je wordt geacht je schulden terug te betalen en daartoe zijn er weer andere wetten/regels. Nog los van de morele verplichting.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
18 okt 2021 22:02
Concreet: waar geleend, hoofdsom, eindbedrag, rentepercentage, hoeveel afgelost en met welke looptijd ??
Bijvoorbeeld. Maar ook (en vooral): wat is er exact gebeurd en wanneer.

Als TS het topic leest, wordt hem vanzelf duidelijk wat relevant is voor zijn vraagstuk.

Mikechiew1
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2021 00:19

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Mikechiew1 »

Heel erg bedankt jullie reacties. Ik had ze niet zo snel verwacht, maar super fijn. Ik wil toch nog een kleine aanvulling doen. Ik ben niet opzoek naar een oplossing of mogelijkheid om hier onderuit te komen. Ik zit nu in een heel andere situatie en heb voldoende financiële middelen om dit op te lossen. Het ging mij vooral om jullie mening over deze gang van zaken. Als ondernemer ben ik soms helaas ook genoodzaakt om een incassobureau in te schakelen om een factuur te innen, ik weet dus uit ervaringen dat het meestal niet zo moeilijk is om de juiste persoon te bereiken. Dit betreft 1 van de top 3 banken van NL, deze hebben waarschijnlijk nog meer middelen dan ik. Deze bank heeft dus in 18 jaar tijd 0,0 moeite gedaan om de schuld te innen en in mijn ogen maakt deze partij nu misbruik van hun bijzondere positie nl. de mogelijkheid om registraties op te voeren in het CKI. Met als doel dat zij nog steeds niets hoeven te doen, maar dat ik naar hun toe kom. Hoe makkelijk zou dat voor mij zijn als ik van mijn klant een niet betaalde factuur 10 jaar kan laten liggen en dan even dergelijk melding kan maken in het CKI zodat de persoon naar mij toe komt om even af te rekenen. Het BKR zou hier ook een verantwoordelijkheid moeten pakken en aangeven bij hun klant dat deze registratie gelijk in 2003 gemaakt had moeten worden of in ieder geval binnen afzienbare tijd daarna en niet 18 jaar later. De registratie mist nu ook z’n doel nl. andere krediet gevers beschermen, omdat in de afgelopen 18 jaar er meerdere leningen + 2 hypotheken geweest zijn die uiteraard zonder problemen zijn afgelost. Nogmaals bedankt voor alle reacties, ik heb geen spoed belang met het verwijderen van de registratie maar zal uiteraard contact opnemen want wil dit netjes oplossen. Laatste aanvulling, wat nog wel opvalt is nl.de registratie datum op het overzicht deze staat op 2003, als je dus geen oude bkr overzichten hebt, die heb ik wel want ik hou dat al jaren bij, dan zou je denken dat het altijd er op gestaan heeft, maar dat is dus niet het geval.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Webbie »

Helaas hebben enkele (ex) overheid bedrijven nog steeds rechten die ze als het hen uitkomt kunnen gebruiken.
Overigens zal je op geen enkele manier winnen in een rechtszaak in deze zaken verjaring doet een rechter in nederland niet aan.
Men kijkt wie de eiser is en als deze beweerd dat u dit zou hebben ontvangen is voldoende voor elke rechter in dit land, want het woord van deze partijen weegt zwaarder dan alle argumenten die een burger kan verzinnen.
Ook al is dit vaak 100% gelogen of flauwekul hoeven deze partijen nooit te bewijzen dat jij het hebt gelezen of niet, nee jij moet bewijzen dat jij dit niet hebt gelezen.
Men zal dan ook zover ik van alle zaken die ik in mijn leven van heb gehoord en zelf ook eenmaal heb ondervonden je toch echt MOETEN betalen.
In mijn geval ging om een zogenaamde schuld van ruim 45 jaar terug, de mij toegewezen partij zei simpelweg betaal het en je bent er vanaf, want het inmiddels geprivatiseerde CZ zal het nooit laten vallen.
De rechtshulp wist uit ervaring dat ik geen enkele kans maakte op verjaring want men had dit zogenaamd al die jaren gestuit.....
Dus kun je nagaan om hoeveel geld het eigenlijk ging een paar guldens dus, waar je dus zoveel jaar later meer dan duizend euro voor moet dokken.
Dit land is zoals alle landen net zo corrupt als elk ander land op de planeet, en blijken wij burgers goede en makkelijke slachtoffers zonder rechten in dit land.
Vrijwel alle zaken die ik met behulp een rechtsbijstand verzekering ben aangegaan verloren. Ja zelfs van de BOVAG heb je geen enkele kans want ook die mag als rechtspersoon bepalen wat volgens hen recht is.
Dat wil dus zeggen dat deze verzekeraar gewoon zijn eigen rechtertje kan spelen, terwijl je dik hebt betaald aan deze oplichters. De enige keren dat ik wel heb gewonnen is als jezelf een ECHTE advocaat inhuurt en dik betaald dan zul je verbaasd bemerken hoe vaak je jouw conflict wel wint.
Daarom heb ik uit ervaring dat al die zogenaamde verzekeringen jou in 99% niet voor jou daar staan.
Maar voor de best betalende partij welke vaak ook nog eens klant zijn bij dezelfde partij waar jij je verzekering hebt afgesloten.
Alleen al dit simpele feit maakt duidelijk hoe deze bedrijven vrijwel altijd kunnen winnen.
Men heeft meerdere keren geweigerd om mij bij te staan in een zaak waar duidelijk misbruik werd gemaakt door de tegenpartij, het enige wat zij wilden doen was een jurist meesturen om gade te slaan.
Deze mocht en wilde zich niet bemoeien met de zaak.
Het werd afgedaan zonder enige vergoeding, die jurist zat daar maar en hield zijn snuit enige schadevergoeding zat er niet in.

Eind conclusie rechten heb je niet in dit land alleen plichten en betalen verder niets.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mikechiew1 schreef:
20 okt 2021 00:57
Als ondernemer ben ik soms helaas ook genoodzaakt om een incassobureau in te schakelen om een factuur te innen, ik weet dus uit ervaringen dat het meestal niet zo moeilijk is om de juiste persoon te bereiken.
Klopt, "meestal". Als iemand echter onde de radar duikt, zoals jij gedaan hebt, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Mikechiew1 schreef:
20 okt 2021 00:57
Met als doel dat zij nog steeds niets hoeven te doen, maar dat ik naar hun toe kom.
En terecht. Jij bent immers in de onderlinge relatie degene die in gebreke is gebleven.
Mikechiew1 schreef:
20 okt 2021 00:57
Hoe makkelijk zou dat voor mij zijn als ik van mijn klant een niet betaalde factuur 10 jaar kan laten liggen en dan even dergelijk melding kan maken in het CKI zodat de persoon naar mij toe komt om even af te rekenen.
Ja? Zou je dat willen? Ik zou de factuur liever gewoon betaald zien. Jij hebt overigens dezelfde middelen als de bank om een openstaande vordering te incasseren. Je hebt geluk dat je er door een registratie achter komt, en niet door een onverwachte beslaglegging of iets dergelijks.
Mikechiew1 schreef:
20 okt 2021 00:57
Het BKR zou hier ook een verantwoordelijkheid moeten pakken en aangeven bij hun klant dat deze registratie gelijk in 2003 gemaakt had moeten worden of in ieder geval binnen afzienbare tijd daarna en niet 18 jaar later.
Onjuist. Het BKR is lijdelijk en registreert slechts. De verantwoordelijkheid voor de (discussie over de) registratie ligt tussen jou en de bank.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoop tekst, Webbie, maar helaas grotendeels onzin. Ik lees vooral een bak persoonlijke frustratie.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Overigens zal je op geen enkele manier winnen in een rechtszaak in deze zaken verjaring doet een rechter in nederland niet aan.
Dit is natuurlijk onzin. Er worden aan de lopende band vorderingen afgewezen, onder meer vanwege verjaring.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Men kijkt wie de eiser is en als deze beweerd dat u dit zou hebben ontvangen is voldoende voor elke rechter in dit land, want het woord van deze partijen weegt zwaarder dan alle argumenten die een burger kan verzinnen.
Onzin. De vraag is natuurlijk wél wie de beste argumenten heeft (en niet welke je kunt verzinnen). Ben jij dat niet, of weet je ze iet voor het voetlicht te brengen, dan verlies je uiteraard.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Ook al is dit vaak 100% gelogen of flauwekul hoeven deze partijen nooit te bewijzen dat jij het hebt gelezen of niet, nee jij moet bewijzen dat jij dit niet hebt gelezen.
Onjuist. In Nederland geldt de ontvangsttheorie. Als jij iets hebt ontvangen, is aan de eisen voldaan. Of jij ervoor kiest het te lezen, is aan jou.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
In mijn geval ging om een zogenaamde schuld van ruim 45 jaar terug, de mij toegewezen partij zei simpelweg betaal het en je bent er vanaf, want het inmiddels geprivatiseerde CZ zal het nooit laten vallen. De rechtshulp wist uit ervaring dat ik geen enkele kans maakte op verjaring want men had dit zogenaamd al die jaren gestuit.....
Als de verjaring van de vordering gestuit is, moet je uiteraard betalen. Dat jij er "zogenaamd" van maakt, maakt je een slechte verliezer. De rechter heeft immers beoordeeld dat er gestuit is.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Dit land is zoals alle landen net zo corrupt als elk ander land op de planeet, en blijken wij burgers goede en makkelijke slachtoffers zonder rechten in dit land.
Tuurlijk. Heb je al emigratieplannen?
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Vrijwel alle zaken die ik met behulp een rechtsbijstand verzekering ben aangegaan verloren. Ja zelfs van de BOVAG heb je geen enkele kans want ook die mag als rechtspersoon bepalen wat volgens hen recht is.
Alweer onzin. Ik krijg vooral de indruk dat je nogal wat kansloze rechtszaken hebt gevoerd of willen voeren in je leven. Misschien zit dáár het probleem.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Dat wil dus zeggen dat deze verzekeraar gewoon zijn eigen rechtertje kan spelen, terwijl je dik hebt betaald aan deze oplichters. De enige keren dat ik wel heb gewonnen is als jezelf een ECHTE advocaat inhuurt en dik betaald dan zul je verbaasd bemerken hoe vaak je jouw conflict wel wint.
Hiermee bevestig je al wat ik eerder schreef: je bent blijkbaar gewoon niet goed genoeg in staat zelf je procedures te voeren. Een advocaat is dat wel. En dat die advocaat wel wint, geeft al aan dat je eerste zin onjuist is.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Alleen al dit simpele feit maakt duidelijk hoe deze bedrijven vrijwel altijd kunnen winnen.
Nog steeds onjuist.
Webbie schreef:
20 okt 2021 03:08
Eind conclusie rechten heb je niet in dit land alleen plichten en betalen verder niets.
Ik hoop dat het opgelucht heeft, maar het is natuurlijk een onjuiste conclusie.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Kredietregistratie BKR voegt 18 jaar oude registratie ineens toe aan overzicht

Ongelezen bericht door Webbie »

Uw mening heeft geen enkele waarde voor die mensen die dezelfde ervaringen hebben,
Maar er niet voor uit durven te komen, het gaat er niet over of iemand kennis van zaken heeft.
Want daarvoor huur je een partij in die dit voor jou doet, ik moet niet in de stoel zitten van de partij die jou moet steunen.
Als iemand zelf kennis heeft van die zaken word het een ander verhaal, dus uw opmerkingen slaan kant nog wal.
Je huurt iemand in waar je van uit gaat dat deze voor jou strijd voor je recht.
Dus uw hele relaas slaat nergens op, geen dank voor deze domme opmerkingen.

Gesloten