LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Kwani »

Hallo,

Ik hoop dat jullie me met de volgende situatie kunnen helpen. Dit is de situatie: mijn ouders waren getrouwd in gemeenschap van goederen. In 2005 hebben ze een huis gekocht. Vader is in 2006 overleden.

Moeder is in huis blijven wonen en kinderen hebben kindsdeel uiteraard niet gekregen. Volgens het kadaster is het huis eigendom van de Erven, dus moeder voor de helft + 2 kinderen voor de helft.

Nu zit moeder in een verzorgingstehuis en moet het huis verkocht worden. Overwaarde geschat op 100.000 Euro. Als moeder dit geld op haar bankrekening krijgt, moet ze vermogensbelasting betalen en wordt de eigen bijdrage voor het verzorgingstehuis ook hoger.

Mijn vraag is: kunnen wij - de kinderen - nu de helft van de overwaarde van het huis krijgen, d.w.z. 25.000 per kind? Moeder krijgt uiteraard de andere helft van de overwaarde. Hiermee kunnen we voorkomen dat moeder veel vermogensbelasting en een hogere bijdrage moet betalen. Schenken is niet aan de orde, want kinderen zijn boven de 40.

Ik kan het antwoord maar niet vinden. Ik heb wel de testamenten van mijn ouders gevonden, maar daar staat gewoon in dat de echtgenoot en de kinderen erfgenaam zijn, maar dat kinderen erfdeel niet kunnen opeisen, allemaal heel gewoon en rechttoe/rechtaan.

Wat kunnen wij in deze situatie het beste doen voor moeder?

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer het huis verkocht is kan moeder ervoor kiezen de kindsdelen gewoon uit te betalen. Daarnaast ieder jaar een schenking van het maximale bedrag en die overwaarde slinkt snel.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier.
https://www.dgfnotarissen.nl/je-kunt-ki ... itbetalen/

Het is verstandig navraag te doen bij een notaris ivm de precieze tekst van het testament.

En stel dat het huis volgend jaar verkocht wordt, dan heeft zij pas vermogen in 2022. De eigen bijdrage wordt berekend over twee jaar ervoor. En zij mag en kan dan ook nog gewoon de vrijstelling schenken.

Het kindsdeel is overigens niet € 25.000. Van het vermogen per sterfdatum van uw vader is de helft van uw moeder. De andere helft, min de kosten van de uitvaart, is de nalatenschap van uw vader, waarvan éénderde deel voor uw moeder is en éénderde deel per kind.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik lees dit soort topics altijd met verbazing. Dat ligt ongetwijfeld aan mezelf, maar ik leg dit soort vraagstukken uit als "hoe kan ik zoveel mogelijk geld binnenhalen zonder belasting te betalen?"
De bedragen zijn minimaal en het is maar geld. Leuk als je er veel van hebt, maar dan moet dat bedrag in Nederland wèl 7 cijfers voor de komma hebben. Daaronder is het echt in no-time weg.

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Kwani »

Goed artikel, dank je wel. Er stond wel iets in het testament over opname in een verzorgingshuis maar ik snap het niet zo goed. Ook zou ik niet meer weten hoe hoog ons kindsdeel toen was. Misschien toch beter om een gesprek met een notaris in te plannen. En je hebt gelijk, voor de eigen bijdrage gaat het pas over twee jaar tellen. En het huis is nog niet verkocht, dat doen we sowieso pas in 2021.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het huis volgend jaar verkocht zou worden, is pas in 2024 een hogere eigen bijdrage verschuldigd.

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Kwani »

@revoked. Het gaat niet zo zeer om de belasting, maar om de eigen bijdrage. Ik had uitgerekend dat als mijn moeder een vermogen heeft van 60.000 euro, ze per maand 100 euro meer moet betalen. En als ik het kindsdeel krijg, moet ik vermogensbelasting betalen, dus met dat belasting betalen komt het wel goed.

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Kwani »

Lady1234 schreef:
07 dec 2020 22:23
Als het huis volgend jaar verkocht zou worden, is pas in 2024 een hogere eigen bijdrage verschuldigd.
Ja, dat klopt. En ik hoop dat ze dat gaat halen.😊

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Kwani schreef:
07 dec 2020 22:26
Ik had uitgerekend dat als mijn moeder een vermogen heeft van 60.000 euro, ze per maand 100 euro meer moet betalrn
Die 100 euro kan ze van 60.000 euro 600 maanden ofwel 50 jaar betalen. Het is pas oneerlijk als uw moeder met zo'n bedrag
op de bank niet ietsje extra zou moeten betalen. Serieus 100 euro per maand waar gaat het over?

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De vraag is ook nog maar hoe hoog het kindsdeel was in 2006. De overwaarde nu is helemaal niet van belang, want u hebt een vordering op uw moeder in geld. Niet een stuk van het huis.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 931
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Wellicht is het kindsdeel meer dan u denkt. Als er een testament is gemaakt door uw vader wordt bijna altijd de bepaling opgenomen dat dit kindsdeel jaarlijks wordt opgehoogd met een percentage, vaak 6% per jaar.
U hebt recht op uw erfdeel, dat is meer dan het kindsdeel. Bij overlijden is de helft van het gezamenlijk vermogen van uw moeder. Uw moeder en de 2 kinderen erven dan ieder 1/3 deel van de nalatenschap (lees andere helft van het gezamenlijk vermogen) van uw vader. Normaal gesproken zijn de successierechten over de erfenis toendertijd betaald door uw moeder. Uw erfdeel van u vader, met oprenting, kunt u belastingvrij ontvangen.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vrijwel iedere notaris heeft een gratis inloop spreekuur, daar kunt U gratis info krijgen over uw probleem.
Ook ik heb dat een dik jaar geleden gedaan, ging over hetzelfde onderwerp. Mijn moeder is 4 jaar geleden
overleden, Mijn vader is op dit moment nog gezond, maar heeft ook een hypotheekvrij huis.
Ik kan hier wel het een ander vertellen, maar mogelijk dat inmiddels andere regels gelden, zoals dat de
hoogte van dat bedrag, in uw geval E25K per kind, hoger kan zijn geworden, Het schijnt van belang te zijn
wat de leeftijd was van uw moeder toen uw vader overleed. Echter in uw geval gelden mogelijk weer andere
regels, omdat ik uit uw tekst opmaak, gezien de overwaarde van E 100K dat er nog een rest hypotheek is.
Daarom mijn advies. Kijk op de website van een notaris in uw buurt en ga eens langs, voor zover dat vanwege
die Corona mogelijk is, Dan weet U zeker dat U een kloppend antwoord gaat krijgen.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Ze hebben elk een testament gemaakt voor heel veel geld...dus staat er in dat de kinderen het niet kunnen opeisen, dan zal je moeten wachten tot ook zij is overleden....De testamenten zijn er niet voor niets...

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Irene van Houte schreef:
08 dec 2020 12:08
Ze hebben elk een testament gemaakt voor heel veel geld...dus staat er in dat de kinderen het niet kunnen opeisen, dan zal je moeten wachten tot ook zij is overleden....De testamenten zijn er niet voor niets...
Dat hangt maar van de overige voorwaarden af in dat testament.

En zo heel veel geld kost een testament niet.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door infotaris »

Ik kan het antwoord maar niet vinden. Ik heb wel de testamenten van mijn ouders gevonden, maar daar staat gewoon in dat de echtgenoot en de kinderen erfgenaam zijn, maar dat kinderen erfdeel niet kunnen opeisen, allemaal heel gewoon en rechttoe/rechtaan.
Het ligt er maar net aan wanneer het testament is gemaakt.

In de jaren '70 en '80 was het gebruikelijk dat 1) de kinderen of 2) de kinderen en de langstlevende erfgenaam zijn, waarbij de langstlevende het levenslange vruchtgebruik heeft van hetgeen aan de kinderen toekomt (zoals het aandeel van de kinderen in het huis). Moeder kan in dat geval, als ze nog wilsbekwaam is, afstand doen van haar vruchtgebruik.

In een testament uit de jaren '90 of later staat meestal dat de hele erfenis naar de langstlevende gaat met in ruil daarvoor een vordering van de kinderen op de langstlevende. Die vordering is meestal opeisbaar bij opname in een bejaardenhuis of wanneer een eigen bijdrage verschuldigd is voor het verpleeghuis. Vaak zijn de formuleringen daarover in het testament nogal cryptisch. Een mailtje daarover aan de notaris (of diens opvolger) zal meestal gratis worden beantwoord. Staat er geen clausule in waardoor het opeisbaar is, dan kan moeder altijd nog (als ze wilsbekwaam is) vrijwillig overgaan tot uitbetaling van de vorderingen van de kinderen.

nb: bij afstand van vruchtgebruik (alinea 1) of vrijwillige uitbetaling (alinea 2) kan schenkbelasting verschuldigd zijn. Of dat zo is, hangt af van het bedrag dat uitgekeerd wordt en de leeftijd van moeder.

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Kwani »

Bedankt allemaal. Ik ben inmiddels een stuk verder gekomen. Het blijkt dat het heel normaal is dat kinderen hun kindsdeel opeisen als moeder in het verzorgingstehuis gaat, anders zou moeder hun kindsdeel 'opeten'. Dit staat ook vermeld in het testament van mijn vader wat nog rechtsgeldig is.

Ik weet inmiddels ook de grootte van het bedrag van het kindsdeel, maar nu blijkt dat ik daar ook rente over mag rekenen, ingaande op 31 december van het jaar waarin mijn vader is overleden (2006). In het testament staat dat deze rente de vastgestelde promesso-disconto-rente van de Nederlandsche Bank is, maar ik weet inmiddels ook dat dat inmiddels achterhaald is. Het testament dateert uit 1993.

Zit ik er erg naast als ik 1,5% rente per jaar reken vanaf 2006? In het testament staat ook dat er geen rente op rente mag worden berekend, dus is gemiddeld 1,5% reëel? Zeg, het kindsdeel is 15.000, x 1,5% = 225. Dus kan ik dan 16 x 225 bij het bedrag optellen, of is 1,5% aan de hoge kant? Als dat zo is, welke rente is dan de juiste?

Daarnaast moet ik een bedrag aftrekken voor fictief vruchtgebruik voor mijn moeder. Dit is 6% x een factor die is gebaseerd op de leeftijd van mijn moeder. Mijn moeder is 86, dus ik heb gevonden dat die factor 3 is.

Ik denk dus dat het juiste bedrag om uit te keren is: 15.000 + 3.600 (16 x 225) = 18.600. Daar moet ik 18% van af trekken (6% x factor 3) = 3.348. Daarmee zou ik dus 18.600 - 3.348 mogen uitkeren = 15.252. Klopt dit zo ongeveer of zit ik er helemaal naast?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze berekening. Vooral belangrijk is welk rentepercentage ik mag gebruiken.

Alvast bedankt.

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou u beter niet wat geld uitgeven en een notaris raadplegen?

Die rente waar u het over hebt, is nu negatief. Dus hoe moet hier mee worden omgegaan?

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Kwani »

Ik heb contact opgenomen met een notaris. Die was zo aardig om me op weg te helpen en me te wijzen op websites waar ik het gemakkelijk zelf kon uitzoeken en uitrekenen. Ze vond het zonde van mijn geld om het uit te laten rekenen door hun. Ik vind dat eigenlijk heel aardig en ik ben ver gekomen. Alleen de juiste rente is nog een vraag en ik wil niet blijven bellen naar deze aardige notaris. Dus mijn hoop was dat hier iemand het antwoord weet.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 931
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Kwani schreef:
12 feb 2021 14:47
Bedankt allemaal. Ik ben inmiddels een stuk verder gekomen. Het blijkt dat het heel normaal is dat kinderen hun kindsdeel opeisen als moeder in het verzorgingstehuis gaat, anders zou moeder hun kindsdeel 'opeten'. Dit staat ook vermeld in het testament van mijn vader wat nog rechtsgeldig is.

Ik weet inmiddels ook de grootte van het bedrag van het kindsdeel, maar nu blijkt dat ik daar ook rente over mag rekenen, ingaande op 31 december van het jaar waarin mijn vader is overleden (2006). In het testament staat dat deze rente de vastgestelde promesso-disconto-rente van de Nederlandsche Bank is, maar ik weet inmiddels ook dat dat inmiddels achterhaald is. Het testament dateert uit 1993.

Zit ik er erg naast als ik 1,5% rente per jaar reken vanaf 2006? In het testament staat ook dat er geen rente op rente mag worden berekend, dus is gemiddeld 1,5% reëel? Zeg, het kindsdeel is 15.000, x 1,5% = 225. Dus kan ik dan 16 x 225 bij het bedrag optellen, of is 1,5% aan de hoge kant? Als dat zo is, welke rente is dan de juiste?

Daarnaast moet ik een bedrag aftrekken voor fictief vruchtgebruik voor mijn moeder. Dit is 6% x een factor die is gebaseerd op de leeftijd van mijn moeder. Mijn moeder is 86, dus ik heb gevonden dat die factor 3 is.

Ik denk dus dat het juiste bedrag om uit te keren is: 15.000 + 3.600 (16 x 225) = 18.600. Daar moet ik 18% van af trekken (6% x factor 3) = 3.348. Daarmee zou ik dus 18.600 - 3.348 mogen uitkeren = 15.252. Klopt dit zo ongeveer of zit ik er helemaal naast?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze berekening. Vooral belangrijk is welk rentepercentage ik mag gebruiken.

Alvast bedankt.
Misschien hebt u hier iets aan: https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_ ... ex.en.html

Gaat het testament uit van een samengestelde interest (rente op rente) of de enkelvoudige rente.
Ik kom uit op een gemiddelde enkelvoudige rente van 0,4% als ik rekening hou met de negatieve rente vanaf juni 2014.

Kwani
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: Kunnen kinderen nu kindsdeel opeisen?

Ongelezen bericht door Kwani »

Dat is het, denk ik. Het is enkelvoudige rente, dus geen rente op rente. Ik reken het gewoon per jaar uit en de laatste jaren een negatief bedrag. Dat is het beste, dank je wel.

Gesloten