LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
P.vansneeuw
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2017 10:57

ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door P.vansneeuw »

Al enige tijd is er iemand die op mijn naam allerlei artikelen online besteld. Het kost mij veel moeite en gedoe om dingen terug te sturen, bedrijven op te bellen. Te vragen om acties van bedrijven enzovoort. Aangifte gedaan. Maar ondanks dat ik alles zelf heb opgespeurd zoals IP adres, emailadres, goederen, klantnummers, afleveradres etc. wordt de zaak geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. Het blijkt dus kinderlijk eenvoudig om te doen. Bedrijven controleren niks. Je kunt gewoon het gekste emailadres aanmaken wat je wilt waarin woorden voorkomen als slet, *** of andere lichaamsdelen en bij een bedrijf gaat geen lichtje branden. Ook niet als naam en geboortedatum niet overeenkomen. Als er als geboortedatum 00-00-00000 wordt ingevoerd. Of als een telefoonnummer:9999999999 is. Als er maar wat staat. En op die manier kun je dus andere mensen zwaar duperen. Aan de telefoon merk ik dat bedrijven als enige actie hebben: adres en naam blokkeren. Dat betekent dat je als slachtoffer dus wordt benadeeld en een slechte naam krijgt. Want zwarte lijsten blijken er wel te bestaan. Aangifte doen helpt niet. Want het OM seponeert toch. Door alle overal aanwezige wifi is het IP adres niet meer een bewijs want dat kan iedereen blijkbaar gebruiken.
Voor mijn gevoel heb ik alle acties gedaan die ik zou kunnen doen, behalve het recht in eigen hand nemen maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hiermee te maken hebben en wat zij hebben gedaan om aan dit soort praktijken een einde te maken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door sylvesterb »

P.vansneeuw schreef:Al enige tijd is er iemand die op mijn naam allerlei artikelen online besteld. Het kost mij veel moeite en gedoe om dingen terug te sturen, bedrijven op te bellen. Te vragen om acties van bedrijven enzovoort. Aangifte gedaan. Maar ondanks dat ik alles zelf heb opgespeurd zoals IP adres, emailadres, goederen, klantnummers, afleveradres etc. wordt de zaak geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. Het blijkt dus kinderlijk eenvoudig om te doen. Bedrijven controleren niks. Je kunt gewoon het gekste emailadres aanmaken wat je wilt waarin woorden voorkomen als slet, *** of andere lichaamsdelen en bij een bedrijf gaat geen lichtje branden. Ook niet als naam en geboortedatum niet overeenkomen. Als er als geboortedatum 00-00-00000 wordt ingevoerd. Of als een telefoonnummer:9999999999 is. Als er maar wat staat. En op die manier kun je dus andere mensen zwaar duperen. Aan de telefoon merk ik dat bedrijven als enige actie hebben: adres en naam blokkeren. Dat betekent dat je als slachtoffer dus wordt benadeeld en een slechte naam krijgt. Want zwarte lijsten blijken er wel te bestaan. Aangifte doen helpt niet. Want het OM seponeert toch. Door alle overal aanwezige wifi is het IP adres niet meer een bewijs want dat kan iedereen blijkbaar gebruiken.
Voor mijn gevoel heb ik alle acties gedaan die ik zou kunnen doen, behalve het recht in eigen hand nemen maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hiermee te maken hebben en wat zij hebben gedaan om aan dit soort praktijken een einde te maken.
Bedrijven als Bol.com, Coolblue e.d. hebben geen mogelijkheden om de geboortedatum te controleren, dit is dus geen onwil maar deze zijn niet vrij beschikbaar.

E-Mail adres gaat de bevestiging heen, zolang dit een bestaand e-mail adres betreft zal er geen "lampje" gaan branden. Je denkt toch niet echt dat dit soort partijen elk e-mail adres gaan controleren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door berndv »

maar op welke wijze wordt er gefraudeerd, dat is mij nog niet duidelijk. U heeft een afleveradres weten te achterhalen, dus de goederen worden niet op uw adres bezorgd, er wordt schijnbaar een willekeurig mailadres gebruikt, dus niet de uwe. U heeft het ook over een controle tussen naam en geboortedatum, buiten dat die controle onmogelijk is vanwege het ontbreken van een controlemogelijkheid, begrijp ik dus ook dat het niet gaat om de combinatie van uw geboortedatum en naam.

Dus op welke wijze is er in deze zaak gefraudeerd?

P.vansneeuw
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2017 10:57

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door P.vansneeuw »

Hoe er gefraudeerd wordt en misbruik wordt gemaakt van naam en identiteit is dat de fraudeur het factuuradres op mijn adres en naam zet en zelf een andere naam kiest voor afleveren en een ander adres. Doordat hij een emailadres aanmaakt kan hij het pakje volgen. Gaat bij het adres posten. Neemt pakje in ontvangst en de factuur krijg ik. Ik moet vervolgens bewijzen dat ik het pakje niet heb besteld of heb gehad. Zo geraffineerd gaat dit. En bedrijven geven aan dat dit heel vaak gebeurd. Er is nu niets aan te doen omdat je bij Gmail ieder mailadres mag aanmaken wat je wilt en onbeperkt. Dat zijn honderden account die je na een week opzegt. Je kunt bij bedrijven iedereen die je maar wilt als factuuradres opgeven en je kunt overal achteraf betalen. Bedrijven zouden meer moeten doen bv om een legitimatiebewijs vragen bij het aanmaken van een account of een account aanmaken pas als identiteit geverifieerd is. Dat kan gemakkelijk. Google zou een limiet kunnen stellen aan g mailadressen. Net zoals providers dat doen. Daar mag je er maar drie aanmaken. We moeten meer doen om ons te beschermen tegen internwtcriminaliteit.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Kunt u een melding van identiteitsfraude maken en ons of Radar op de hoogte houden wat er vervolgens gebeurde?

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... eitsfraude

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsfraude

https://www.meldknop.nl/oplichting/identiteitsfraude/

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door GJvdZ »

P.vansneeuw schreef:Bedrijven zouden meer moeten doen bv om een legitimatiebewijs vragen bij het aanmaken van een account of een account aanmaken pas als identiteit geverifieerd is. Dat kan gemakkelijk. Google zou een limiet kunnen stellen aan g mailadressen. Net zoals providers dat doen. Daar mag je er maar drie aanmaken. We moeten meer doen om ons te beschermen tegen internwtcriminaliteit.
Je gaat toch niet je ID zomaar aan allerlei bedrijven geven? Op dit forum zijn tientallen klachten te vinden over mensen die vinden dat ze onterecht hun ID moesten laten zien (en terecht dat mensen dat niet willen!).

En de grootste gevallen van internetcriminaliteit kan je niet voorkomen met regelgeving maar wel met het gedrag van de gebruikers zelf. Als je gewoon je verstand gebruikt als je dingen op internet doet kan je de meeste dingen voorkomen.

P.vansneeuw
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2017 10:57

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door P.vansneeuw »

Als antwoord op reactie. Ik heb dit gemeld bij meldpunt identiteitsfraude. Nog geen reactie. Bij politie aangifte gedaan. Van OM reactie wordt geseponeerd wegens niet overtuigend wettig bewijs.
Antwoord op zelf slim zijn...
Ik zou niet weten hoe ik mezelf hiertegen kan beschermen als bedrijven het dus mogelijk maken puur door invullen van naam en adres en scheiden van factuuradres en afleveradres een bestelling te plaatsen.
Misschien moet er een digidee voor bestellingen bij bedrijven komen.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar mensen die ook slachtoffer zijn en wat zij gedaan hebben en of hun aangifte wel of niet geseponeerd is.

honza23
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2017 13:04

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door honza23 »

Het OM is dan ook een lachertje: bij een fraude van € 200.000 waarbij dader bekend was: geen enkele actie. Het oplossingspercentage in NL is dan ook zo ongeveer het laagste van de hele EU. Alleen als er geld te halen valt (verkeersboetes) of als er politieke motieven in het spel zijn (Wilders, Sylvana S.) dan komen ze nog in actie.
OT: je kan een zgn. artikel 12 procedure starten. Dat wil nog wel eens helpen. Voor info: https://www.om.nl/contact/klachten/klacht-vervolging/

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door GJvdZ »

honza23 schreef:Het OM is dan ook een lachertje: bij een fraude van € 200.000 waarbij dader bekend was: geen enkele actie. Het oplossingspercentage in NL is dan ook zo ongeveer het laagste van de hele EU.
Bron?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door berndv »

honza23 schreef:Het OM is dan ook een lachertje: bij een fraude van € 200.000 waarbij dader bekend was: geen enkele actie. Het oplossingspercentage in NL is dan ook zo ongeveer het laagste van de hele EU.
Kan ik mij goed voorstellen, binnen de EU hebben we inderdaad landen die er zeker om bekend staan dat die erg hard optreden tegen fraudeurs. Ik denk dan aan Roemenie, Bulgarije, Estland, Letland, Litouwen of Polen. Stuk voor stuk landen die toch wel bekend staan om hun anti-fraude en corruptie beleid. Daar zouden we inderdaad beter naar moeten kijken hoe die landen het doen.
ik ben wel benieuwd naar je bron.

stofzuigertje

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij vooruitbetaalde voorkom je dit.
Bij achteraf betalen moet je wel de persoon controleren en ook mail adres.

U krijgt producten en hoeft alleen die te bewaren en te melden via email.
bellen hoeft niet, U hoeft geen kosten te maken en ooit retour sturen mag.

Ik vermoed dat iemand U wil plagen en bij bedrijven die achteraf betalen accepteren lastig valt.
Veel werk en bij geboorte datum 00-00-0000 was voor bedrijven, niet particulieren.

Verder is bevestiging per e mail eerste maar ook IP nummer want bedrijven maken kosten en die moeten verhaald worden.
Niet U maar de bedrijven die schade leiden aan veel werk voor niets zouden actie moeten ondernemen.

Pakjes weigeren die niet besteld zijn en retour afzender is vaak voldoende.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door berndv »

stop nou eens met die onzin stofzuigert
stofzuigertje schreef:U krijgt producten en hoeft alleen die te bewaren en te melden via email.
bellen hoeft niet, U hoeft geen kosten te maken en ooit retour sturen mag.
was het nou teveel moeite om alles te lezen en te begrijpen?
P.vansneeuw schreef:de fraudeur het factuuradres op mijn adres en naam zet en zelf een andere naam kiest voor afleveren en een ander adres.
ts ontvangt niets, behalve een rekening.
stofzuigertje schreef:Bij vooruitbetaalde voorkom je dit.
Bij achteraf betalen moet je wel de persoon controleren en ook mail adres.
en vooruitbetaling eisen bij kopen op afstand mag dan weer officieel niet, hoewel er genoeg bedrijven zijn die zich daar niet aan houden, maar dat is een andere discussie.

Moiseule58

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Jaren geleden heeft er een artikel in de krant (welke weet ik niet meer) gestaan, waar in stond dat bendes in Oost-Europa oud papier in Nederland enz. opkochten. Daarin zitten vaak catalogi, folders en andere correspondentie waar voor het gemak het klantnummer, adres enz. al ingevuld staat. Er zijn webshops waar je met het klantnummer en postcode/ huisnummer al kunt inloggen en bestellen.
Ook ontvangen wij regelmatig catalogi van bedrijven waar we nog nooit iets gekocht hebben, met naam, adres en klantnummer. Voor kwaadwillenden een makkelijk cadeautje!
Bij ons worden alle persoonlijke gegevens verwijderd van het oud papier, dozen van webshops en noem maar op en heel gevoelige informatie gaat in de papierversnipperaar.

Henk1108
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2018 13:39

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door Henk1108 »

ja ik heb hetzelfde probleem ik krijg ook steeds dingen wat ik niet besteld heb.
de laatste keer stond er iemand voor de deur met de mededeling dat ik een kerstboom besteld had maar dat is dus ook niet waar.
hij heeft me de email laten lezen en was inderdaad op mijn naam en adres.
maar heb gelukkig nog nooit iets hoeven betalen.
ik vind dat heel irritant worden niet leuk meer.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iemand is u aan het pesten.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door piet987654 »

om te beginnen zou iedereen de tip willen geven om alle papieren die hij/zij weggooit moeten controleren of er naam adres of een klant nummer opstaat, en deze niet bij het oud papier gooien maar in een versnipperaar te doen, dus eentje die confetti maakt en geen sliertjes.
Dit doe ik al jaren. die snippers doe ik vervolgens in een oude nylonkous van mijn vrouw. vervolgens doe ik dit in een emmer water met een steen erop om onder water te houden, na 2 dagen weken gooi ik dit in de kliko.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door BL2 »

piet987654 schreef:
22 dec 2018 15:30
om te beginnen zou iedereen de tip willen geven om alle papieren die hij/zij weggooit moeten controleren of er naam adres ...... op staat
Veel mensen hebben hun naam gewoon op de voordeur staan, de rest kan je er dan wel bij vinden als je even om je heen kijkt ter plekke.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door renewouters »

piet987654 schreef:
22 dec 2018 15:30
om te beginnen zou iedereen de tip willen geven om alle papieren die hij/zij weggooit moeten controleren of er naam adres of een klant nummer opstaat, en deze niet bij het oud papier gooien maar in een versnipperaar te doen, dus eentje die confetti maakt en geen sliertjes.
Dit doe ik al jaren. die snippers doe ik vervolgens in een oude nylonkous van mijn vrouw. vervolgens doe ik dit in een emmer water met een steen erop om onder water te houden, na 2 dagen weken gooi ik dit in de kliko.
Ik denk toch dat er al gauw een paar honderd mensen zijn die weten hoe jij heet en wat je adres is. Dus het lijkt me een beetje overkill wat je nu doet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door mahadma »

Vele mensen zijn nog steeds "gwoon" in het telefoonboek te vinden ...........

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ldentiteitsfraude: Iemand bestelt artikelen op mijn naam

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat ik nooit snap is dat die spullen die dan op iemand anders naam zijn besteld kennelijk nooit zijn betaald. Waar ik ook online iets bestel, ik moet altijd eerst betalen. Op rekening gaat nergens.

Gesloten