LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lek nieuwe CV-ketel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

1e : expansievat met overstort ventiel werken samen .Expansievat defect dan kan bij het uitzette van het cv water zijn overdruk niet meer kwijt ,door de doorgezakte expansiemembraam en gooit hij het overdruk cv water er uit via het overstortventiel .
2e: Overstortventiel kan defect zijn , daar er kalk tussen de afsluitzetel blijft zitten , deze lekt dan continu (VERRVANGEN)
3e: Tegenstroomapparaat kan defect zijn , cv water verdwijnt dan via de condensafvoer , het ergste is als cv water lekt in de tapwaterspiraal , dan verdwijnt het cv met leidingwater uit het inlaatcombinatie -ventiel maar dan loopt de drukmeter in ketel rasend snel op .
4e: heb je vloer verwarming dan kan je moeilijk lekkage traceren , oplossing is deze vloerverwarming appart af te persen .
5e: Heb je radiatoren deze nalopen vooral bij ;aftapkraantje ,ontluchtingskraantjes en radiator-ventielen op lekkage.
55jr, ervaring maar nog nooit 3x op een dag bijgevuld, dan heb je een behoorlijke lekkage ,zeker als je bovenstaande punten niet hebt na gelopen .
Op een nieuwe ketel heb je zo en zo garantie , op een Tegenstroomapparaat soms zelfs 10jr.
Sucses.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Waar is de ketel geplaatst? Zit hij boven in huis geplaatst, dan zit er waarschijnlijk een afvoer aan het overdruk ventiel. Geplaatst op de begane grond zal de vloer wel nat moeten worden. Ook onder tegels of plavuizen zul je dat gaan zien.
Zeeeeer bekwame installateur. Als je aan een installatie gaat sleutelen kun je ook lekkage veroorzaken. Groet, Henk.

louis.verhagen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2017 11:33

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door louis.verhagen »

Zoals Kolibrie al melden, dit klinkt als een expansievat of overdrukventiel probleem. Als het water warm wordt gestookt dan zet het uit. Als het expansievat goed werkt dan "deukt" het rubber in. Als het rubber lek is dan zit het gehele vat vol water en is er geen ruimte om de expansie van het water op te vangen. Druk in het leidingsysteem loopt op en dan treedt het overdrukventiel in werking. Deze voert het water af via de afvoer. Daarom zie je geen water liggen.

Simpel experiment. koude leidingen en water. Bijvullen tot de juiste druk (2 bar b.v.). Kachel aanzetten en even goed doorstokken. Vaak kan je de buis van het overdrukventiel uit de afvoer halen (niet altijd). Als dat kan even een emmertje onder zetten. Als je water opvangt en de druk loopt op als het water warm wordt dan weet je dat het expansievat kapot is. Laat daarna het systeem helemaal afkoelen en kijk wat dan de druk is. Als je dan lage druk hebt is het 99% het expansievat.

Overdrukventiel kan je testen als volgt. Als het lukt om de slang/buis uit de afvoer te halen er uit halen. Bijvullen tot 2.5 of 3 bar. Als dat niet lukt of je blijft bijvullen kijken wanneer het overdrukventiel begint met water te lozen.

Het kan uiteraard ook een kapotte ketel zijn. Kans is wel heel klein, dan zou er een scheur of gietfout in het blok zitten. Volgens mij persen ze die af als controle bij de fabriek.

Ik heb ook al een paar keer kapot expansievat gehad, Had precies de kenmerken die je omschrijft
Louis

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door 16again »

BMWZ4 schreef:
30 nov 2020 14:08
......Het uIt sluiten van componenten. Dus evt het huis door gaan en telkens iets afkoppelen (dichtdraaien bv vloerverwarming)
Lijkt mij dat dat niet werkt.
Zit er een lek achter de kraan die je dichtdraait, dan kan dat ook met dichte kraan nog steeds lekken: via de retourleiding komt er evengoed druk op

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Lek nieuwe CV-ketel

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Vreemd verhaal. Een nieuwe ketel geplaatst. Alles al vervangen alleen de warmtewisselaar nog niet. Hoe slim ben je als je alle onderdelen van een nieuwe ketel al gaat vervangen? Of lees ik niet goed. Dat een Intergas nimmer een storing heeft zoals gezegd , is een verdachte uitspraak. Ik moet hem niet. Gegarandeerd geen garantie.
Het is wel een" geniale " installateur. Dat is niet meer een beschermde naam. Ik ken ongeschoolden die zich zo noemen.
Je levert een product en zorgt dat het goed werkt. Punt uit. Deze "installateur " is nalatig en een schaamte voor het vak.
a.Is het een combi ketel, en waar is hij geplaatst. b. is het een ketel voor hete lucht verwarming? Zo ja dan is het een onzuinige tweetraps.
Mijn voorlopige inschatting. De ketel staat boven. De overstort op riool. Bij WELKE DRUK wordt er bij gevuld? Doordat de bestaande installatie los is geweest. is de vuil aanslag in de leiding waarschijnlijk in de mechanische drieweg klep terecht gekomen. Die sluit dan niet goed af. Waardoor de waterdruk oploopt en de overstort gaat lopen. TEST de manometer.. Succes. Vr. Groet, Henk.
Werkt het niet, stuur meer info. Het onmogelijke doen we direct. Toveren duurt iet langer schreven mijn mensen.

Gesloten