LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lenen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Luunk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2015 13:19

Lenen

Ongelezen bericht door Luunk »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje voor wat betreft het lenen van een x-bedrag aan geld.

Wegens (spoed)omstandigheden ben ik genoodzaakt een kleine lening van 1500,- aan te gaan vragen. Dit i.v.m. onvoorziene omstandigheden in de prive-sfeer (nee geen negatieve). Uit een van die omstandigheden verwacht ik ook een erfenis die het bedrag wat ik zal moeten gaan lenen ruimschoots kan terugbetalen. Bij hetgeen wat ik op internet kan vinden, kan ik nergens (of ik moet er ergens overheen hebben gelezen/zelf niet goed begrijpen) een lening vinden die mij de kans biedt (na de eerste paar maandelijkse terugbetalingen) het geleende bedrag in een keer te kunnen voldoen.

Nu snap ik dat instanties die leningen verstrekken vallen/staan bij de rente die ze vragen m.b.t. een lening. Maar er moet toch ergens een optie zijn?

Wat zijn jullie tips/adviezen hierover?

M.v.g.

Ludo

stofzuigertje

Re: Lenen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Persoonlijke lening of doorlopend krediet?

Niet elke lening kan vervroegd afgelost worden maar waarom ben je niet bij je eigen bank geweest waar je betaal rekening ook loopt?

Die is meestal voordeligste en met vervroegd aflossen hebben de meeste geen probleem.
Dus naar je eigen bank waar je bekend bent en al jarenlang zit.

Het aantal maanden roodstand zal de rente bepalen dus als je niet rood stond afgelopen jaren zit je daar voordeligste omdat ze inzage in jou uitgaven hebben over meerdere jaren in 1 muisklik.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Lenen

Ongelezen bericht door renewouters »

Bij een doorlopend krediet kan je normaal gesproken zelf bepalen wat je aflost, zolang het maar minstens het afgesproken percentage is (meestal 1 of 2% per maand). Als je meer wilt aflossen kan dat gewoon.

Maar als het voor korte duur is, is het dan niet mogelijk om even rood te staan op je rekening? De rente is wel hoger, maar je hoeft verder niet veel te regelen.
Laatst gewijzigd door renewouters op 03 okt 2015 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Lenen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als u een mailtje heeft ontvangen waarin een riante erfenis in het vooruitzicht wordt gesteld, maar daar voor eerst even een x bedrag moet overmaken, kunt u zich beter niet rijk rekenen en dat mailtje maar snel in de prullenbak deponeren.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Lenen

Ongelezen bericht door tijger1 »

U kunt elke lening in een keer aflossen. Of het nu een doorlopend krediet is of een persoonlijke lening, dat maakt niet uit.

Moet u iets voorschieten voor die erfenis? Uit Nigeria zeker? Dan niet dien, dat is nep.

Luunk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2015 13:19

Re: Lenen

Ongelezen bericht door Luunk »

Hallo mensen,

Allereerst ontzettend bedankt voor de tips.

Als tweede, het betreft een erfenis uit persoonlijke kring. Mijn vader is een paar maand geleden overleden helaas.

Ik zal de tips in overweging nemen! Super bedankt en ik zal ook mijn bevindingen hierover hier plaatsen.

M.v.g.

Ludo

stofzuigertje

Re: Lenen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tussen overlijden en geld ontvangen zitten vaak meerdere maanden, afhankelijk hoe lastig de rest van familie doet....

En je eigen bank, met vermoedelijke opbrengst als onderpand krijg je daar makkelijk een tijdelijke lening maar ze zullen nooit 100% belenen , dus aantal erfgenamen en vermoedelijke bedrag....

Daar kom je voor maar dit kleine bedrag er vermoedelijk moeiteloos uit.

Luunk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2015 13:19

Re: Lenen

Ongelezen bericht door Luunk »

Ik zag ergens een doorlopend krediet optie. Rabobank.
Maar die is pas vanaf 2.500,-. Ik heb 1000,- minder nodig.. Of maakt dat niet uit?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Lenen

Ongelezen bericht door tijger1 »

U hoeft niet alles op te nemen.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Lenen

Ongelezen bericht door WilWil »

Kijk, in eerste instantie, niet naar doorlopende leningen of persoonlijke lening. Wat voor deze situatie goed is, is een roodstand op je priverekening. Dit mag tot maximaal je netto inkomen. Kun je bij je eigen bank aanvragen.

Alternatief is een flexibel krediet aanvragen van EUR 2500,00 aanvragen en dan slechts EUR 1500,00 opnemen. Je betaalt alleen rente over het bedrag dat je hebt opgenomen. Je moet dan wel van jezelf weten dat je de rest niet op zult nemen.

Ga naar je eigen bank, gewoon naar het bankkantoor en laat je informeren.

Heb je wel voldoende eigen inkomen om een roodstand c.q. lening aan te gaan?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Lenen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Kijk eens hier. Roodstand is duurder dan doorlopend krediet.

http://www.independer.nl/lenen/info/goe ... ediet.aspx

Luunk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2015 13:19

Re: Lenen

Ongelezen bericht door Luunk »

@WilWil,

Ja dat heb ik. Vast contract etc.

@tijger,

Bedankt! Ga ik even doorspitten.

Luunk
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2015 13:19

Re: Lenen

Ongelezen bericht door Luunk »

Nog een vaagje overigens m.b.t. Doorlopend krediet,

Stel ik leen 2500,- bij (wat independer me dus aanraad) Abn Amro.

Ik neem daar 1500,- van op in 2..misschien 3 keer.

Vervolgens gaat daar een maand of 3 (schatting van de tijd van notaris, vooraleer ik de erfenis ontvang) over. En zodra ik dat geld heb los ik het af.

Zegt ABN dan :"Dat kan niet meneer, want de indicatie totaalbedrag zegt ongeveer 2900,-."

Of kan ik dan gewoon het resterende(!) bedrag wat ik heb geleend aflossen?

Want het leek mij namelijk logisch dat de bank dit bedrag uiteindelijk in rekening brengt omdat dat een bron van inkomsten voor ze is.

Kleine leek nog hoor op dit gebied. :)

Deze

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Lenen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Bij een continuekrediet moet u minimaal een bepaald percentage per maand aflossen. Meer of helemaal mag altijd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Lenen

Ongelezen bericht door tijger1 »

U betaalt alleen rente over wat u hebt opgenomen en dat rentebedrag wordt maandelijks bijgeschreven bij de lening. De indicatie geeft alleen aan wat er gebeurt als u het hele bedrag opneemt en volgens de afspraak die gemaakt is maandelijks aflost.

Gesloten