LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 jul 2020 21:05
Dit zie ik als een sneer naar iemand die het niet eens is met de keuze van oma:
Vanenwijck schreef:
03 jul 2020 15:39
"Als ik dood ga heb ik er toch niks meer aan.. en jullie (gericht op de erfgename) krijgen al genoeg".
Als je ‘m niet uit de context haalt, is het ineens geen sneer meer... :wink:
Vanenwijck schreef:
03 jul 2020 15:39
- Oma was bewust van 'De overlijdens-regel'. Want zij zei dit zelf laatst in een gesprek met een van haar kinderen met als onderbouwing "Als ik dood ga heb ik er toch niks meer aan.. en jullie (gericht op de erfgename) krijgen al genoeg".

Oma heeft de keuze dus zelf gemaakt.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook in de context zie ik het nog steeds als een sneer. Kan er niks aan veranderen.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, maar dat is dan echt jouw perceptie. Het staat er totaal niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
04 jul 2020 07:14
kweenie schreef:
04 jul 2020 03:51
:
Vanenwijck schreef:
03 jul 2020 15:39
(gericht op de erfgename)
Hoe kom je daar bij?
Erfgename is enkelvoud. Heb ik ooit, zeer lang geleden, op school geleerd. Er is er kennelijk dus één. Geen twee, drie, vier, vijf of tot hoeveel je wil gaan. 'Jullie' is inderdaad meervoud, maar de erfgename is niet alleen: die heeft een of meer kinderen.
Dat het gesprek met één persoon was betekent niet dat er maar een erfgename bestaat. Het gesprek was dus met één erfgename, maar dat zegt niets over hoeveel erfgenamen, zoons en dochters grootmoeder heeft. Je bevestigt zelf al dat er meerdere erfgenamen zijn (wat ook uit 'jullie' en uit 'ons (ergenamen)' blijkt), dus er is geen enkele aanleiding in te denken dat er niet ook met zoons en dochters zouden kunnen zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
04 jul 2020 21:46
Ook in de context zie ik het nog steeds als een sneer. Kan er niks aan veranderen.
Je moet er in gedachten het nodige bij verzinnen om te concluderen dat het een sneer is.

Het is gewoon heel duidelijke communicatie. Op een manier geformuleerd die heel gewoon is. Niks meer, niks minder.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Monyeman ik doelde op dit stukje uit de link....

""Het verlenen van finale kwijting levert dus niet zomaar op dat ook afstand wordt gedaan van een eventuele (restant)vordering. Het moet duidelijk zijn dat partijen hebben afgesproken dat de verschuldigde prestatie niet geheel zou worden voldaan. De enkele bewoordingen dat partijen elkaar over en weer finale kwijting verlenen, is voor kwijtschelding niet genoeg.""

Als er dus enkel in het kontrakt staat dat de betalingen stoppen is dat niet genoeg, er moet in staan dat er afgesproken is dat restant niet meer opeisbaar is, kwijtschelding is dus van restant volgens deze jurist zoals ik eigenlijk al aangaf in mijn eerste post....


staat dat er niet in dan is het juridische dus aanvechtbaar, en zo ik het lees in o.a deze link, grote kans dat de rechter dat ook zo ziet....

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
04 jul 2020 21:49
OK, maar dat is dan echt jouw perceptie. Het staat er totaal niet.
Of het is jouw perceptie dat het geen sneer is. Kan dat ook?

Ton Quichot
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:34

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Ton Quichot »

Erfrecht is dermate complex dat ik een notaris zou inschakelen. En alle feiten erbij zou halen: wat is afgesproken, wat hebben oma en de vriend bedoeld bij wat ze opschreven? Het zou best kunnen dat bij afsluiten van de lenig al sprake is van een schenking aan de vriend. Dit hangt onder andere af van looptijd van de lening, leeftijd oma, aflossingsplan etc..
Ga ook eens praten met de vriend van de familie, hoe hij in dit verhaal staat.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Vanenwijck schreef:
01 jul 2020 13:55
Beste lezer,

Wij zitten met een vraagje. Onze oma heeft een lening afgesloten met een vriend van de familie. Dit is een behoorlijk bedrag en hij heeft daarvan een bedrijf kunnen starten. Elke maand maakt hij netjes zijn inlossing over aan de rekening van mijn grootmoeder, maar nu waren wij van mening dat bij overlijden grootmoeder hij het restant van het bedrag aan ons (ergenamen) zou moeten betalen.

Nu blijkt er in de overeenkomst te staan dat de terugbetaling stopt op het moment dat de schuldeiser of de schuldnemer te overlijden komt. Met andere woorden: Schuld wordt kwijtgescholden bij de schuldnemer zodra grootmoeder overlijdt.

Kan dit zomaar en is dit juridisch/ belastingtechnisch juist?
Ik neem aan dat je een kleinkind bent....waar bemoei jij je eigenlijk mee. Het is een zaak van haar kinderen...En dan nog, krijg de indruk dat Oma dit met haar volle verstand heeft gedaan.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ton Quichot schreef:
05 jul 2020 10:22
Erfrecht is dermate complex dat ik een notaris zou inschakelen. En alle feiten erbij zou halen: wat is afgesproken, wat hebben oma en de vriend bedoeld bij wat ze opschreven? Het zou best kunnen dat bij afsluiten van de lenig al sprake is van een schenking aan de vriend. Dit hangt onder andere af van looptijd van de lening, leeftijd oma, aflossingsplan etc..
Ga ook eens praten met de vriend van de familie, hoe hij in dit verhaal staat.
Waarom? Waar bemoeit TS zich mee. Als ik oma was en er was iemand die zich er zo mee zou bemoeien, reken dan maar dat ik zou zorgen dat daar in ieder geval zo min mogelijk voor over bleef.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zeg ik, als ik oma was zou ik na het lezen van dit topic mijn hele vermogen aan goede doelen geven.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Kolibrie »

angel1978 schreef:
05 jul 2020 11:49
Ton Quichot schreef:
05 jul 2020 10:22
Erfrecht is dermate complex dat ik een notaris zou inschakelen. En alle feiten erbij zou halen: wat is afgesproken, wat hebben oma en de vriend bedoeld bij wat ze opschreven? Het zou best kunnen dat bij afsluiten van de lenig al sprake is van een schenking aan de vriend. Dit hangt onder andere af van looptijd van de lening, leeftijd oma, aflossingsplan etc..
Ga ook eens praten met de vriend van de familie, hoe hij in dit verhaal staat.
Waarom? Waar bemoeit TS zich mee. Als ik oma was en er was iemand die zich er zo mee zou bemoeien, reken dan maar dat ik zou zorgen dat daar in ieder geval zo min mogelijk voor over bleef.
Eerlijk waar, u zou ze onterven? Misschien heeft de TS de vraag in naam van haar moeder gesteld, de vraag begint met Wij....

Het is onderhand wel duidelijk dat de meeste reageerders vinden dat de TS zich er niet mee moet bemoeien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

En als het mijn oma was, zou ze juist bij zijn dat ik zo meedenk. Dus allemaal perceptie.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door kuklos »

Kolibrie schreef:
05 jul 2020 12:27
Eerlijk waar, u zou ze onterven? Misschien heeft de TS de vraag in naam van haar moeder gesteld, de vraag begint met Wij....
Er is niets dat blijkt dat de vraag namens oma wordt gesteld. Sterker nog, TS stelt de vraag of dit allemaal mag. Dat geeft aan dat het niet namens oma wordt gesteld.
Kolibrie schreef:
05 jul 2020 12:27
Het is onderhand wel duidelijk dat de meeste reageerders vinden dat de TS zich er niet mee moet bemoeien.
Natuurlijk vinden we dat. Het is oma's geld, oma's beslissing, oma's keuze.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Kolibrie »

kuklos schreef:
05 jul 2020 12:31
Kolibrie schreef:
05 jul 2020 12:27
Eerlijk waar, u zou ze onterven? Misschien heeft de TS de vraag in naam van haar moeder gesteld, de vraag begint met Wij....
Er is niets dat blijkt dat de vraag namens oma wordt gesteld. Sterker nog, TS stelt de vraag of dit allemaal mag. Dat geeft aan dat het niet namens oma wordt gesteld.
Kolibrie schreef:
05 jul 2020 12:27
Het is onderhand wel duidelijk dat de meeste reageerders vinden dat de TS zich er niet mee moet bemoeien.
Natuurlijk vinden we dat. Het is oma's geld, oma's beslissing, oma's keuze.
De TS moet voor u dan maar beginnen met Wij , mijn oma, moeder en ik , .....
Ik dacht dat dit forum was om vragen te beantwoorden en niet om te oordelen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat een feest is het toch als iedereen de koek al wil verdelen waar je zelf nog bij zit. Onterven is weer gedoe met een testament aanpassen, en na overlijden vorderingen van boze erfgenamen in de nalatenschap. Tijdig opmaken is wat dat betreft gemakkelijker. Ik krijg de indruk dat oma, bij haar volle verstand, al aardig bezig is een bestemming die haar goeddunkt te vinden voor haar vermogen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door kuklos »

Kolibrie schreef:
05 jul 2020 13:24
Ik dacht dat dit forum was om vragen te beantwoorden en niet om te oordelen.
Het forum is niet bedoeld om mensen die hier niet aanwezig zijn (oma) haar eigen keuzes teruggedraaid te krijgen.
Met andere woorden, als oma zich hier meldt dan zullen we haar helpen. Maar we gaan TS niet helpen om de keuze die oma heeft gemaakt om te draaien zodat TS meer krijgt.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kolibrie schreef:
05 jul 2020 12:27
angel1978 schreef:
05 jul 2020 11:49
Ton Quichot schreef:
05 jul 2020 10:22
Erfrecht is dermate complex dat ik een notaris zou inschakelen. En alle feiten erbij zou halen: wat is afgesproken, wat hebben oma en de vriend bedoeld bij wat ze opschreven? Het zou best kunnen dat bij afsluiten van de lenig al sprake is van een schenking aan de vriend. Dit hangt onder andere af van looptijd van de lening, leeftijd oma, aflossingsplan etc..
Ga ook eens praten met de vriend van de familie, hoe hij in dit verhaal staat.
Waarom? Waar bemoeit TS zich mee. Als ik oma was en er was iemand die zich er zo mee zou bemoeien, reken dan maar dat ik zou zorgen dat daar in ieder geval zo min mogelijk voor over bleef.
Eerlijk waar, u zou ze onterven? Misschien heeft de TS de vraag in naam van haar moeder gesteld, de vraag begint met Wij....

Het is onderhand wel duidelijk dat de meeste reageerders vinden dat de TS zich er niet mee moet bemoeien.
Ja en dat lijkt me logisch ook aangezien oma prima zelf lijkt te kunnen beslissen. Onterven? Nee hoor, ik zou zorgen dat ze niets meer te erven hebben.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door omega19 »

Het is hier niet de vraag of TS ethisch correct handelt.

Het is zijn/haar vraag of ze meer geld kan binnenharken als oma overlijdt.

Daarvoor kan ze het best een jurist in de arm nemen om aan de hand van het geldleningcontract en erfrechtbepalingen te bekijken of stopzetten van de termijnbetalingen na overlijden ook betekent dat de lening wordt kwijtgescholden

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening van grootmoeder wordt niet terugbetaald na overlijden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
05 jul 2020 07:18
Monyeman ik doelde op dit stukje uit de link....

""Het verlenen van finale kwijting levert dus niet zomaar op dat ook afstand wordt gedaan van een eventuele (restant)vordering. Het moet duidelijk zijn dat partijen hebben afgesproken dat de verschuldigde prestatie niet geheel zou worden voldaan. De enkele bewoordingen dat partijen elkaar over en weer finale kwijting verlenen, is voor kwijtschelding niet genoeg.""

Als er dus enkel in het kontrakt staat dat de betalingen stoppen is dat niet genoeg, er moet in staan dat er afgesproken is dat restant niet meer opeisbaar is, kwijtschelding is dus van restant volgens deze jurist zoals ik eigenlijk al aangaf in mijn eerste post....


staat dat er niet in dan is het juridische dus aanvechtbaar, en zo ik het lees in o.a deze link, grote kans dat de rechter dat ook zo ziet....
Je gaat uit van de onjuiste aanname dat de termen “finale kwijting” en “ terugbetalingen stoppen” synoniemen zijn. Dat zijn het echter totaal niet. Het eerste slaat slechts op een deugdelijk bewijs van betaling, het tweede betekent dat de schuld een natuurlijke verbintenis wordt. Maar dat heb ik al eerder uitgelegd.
Erthanax schreef:
05 jul 2020 13:26
Wat een feest is het toch als iedereen de koek al wil verdelen waar je zelf nog bij zit. Onterven is weer gedoe met een testament aanpassen, en na overlijden vorderingen van boze erfgenamen in de nalatenschap. Tijdig opmaken is wat dat betreft gemakkelijker. Ik krijg de indruk dat oma, bij haar volle verstand, al aardig bezig is een bestemming die haar goeddunkt te vinden voor haar vermogen.
Nou, inderdaad. Mijn idee...

Gesloten