LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leven in 2019 van AOW

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

https://www.blikopnieuws.nl/economie/26 ... r-uit.html

Mijn schoonouders hebben alleen AOW en krijgen zorgtoeslag van 130 euro zijn beiden ziek en in februari moeten ze hun eigen risico al betalen of althans via een betalingsvoorstel betalen. Via de toeslag krijgen ze er ongeveer 16 euro bij. En het leven wordt alleen maar duurder.

Schoonvader maakt zich druk en ligt weer in het ziekenhuis. Hij kan het niet meer aan en voelt zich een mislukkeling is 78.

Het gaat zo goed in dit land en er klopt niets meer van. Iedereen is ontevreden in de zorg bij de politie en weet ik veel waar niet. Nederland steunt rare bewegingen in Syrië als je dat allemaal zo hoort maar zulke ouderen leven al jaren onder het minimum. Kan iemand mij uitleggen waarom ?

Ze hebben hun huis zo wat afbetaald binnen een jaar.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ze hun huis zowat afbetaald hebben, dan kunnen ze toch verhuizen? Goedkoper gaan wonen, een extraatje op de bank?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat daar over een 'gemiddelde' situatie. Wat de impact voor jouw situatie is, kan dus heel anders zijn. Zonder auto zal de impact van de stijging van autoverzekeringen een benzine bijvoorbeeld niet zo groot zijn...

Gelukkig gaat de AOW ieder jaar ook iets omhoog. Dat verzacht de pijn... Maar als het huis straks afgelost is, zullen de woonlasten in elk geval een stuk lager worden en hebben ze weer meer te besteden.

En, even heel cynisch, zij zijn niet de enigen die beiden ziek zijn en hoge zorgkosten hebben. Dat worden er steeds meer. Dus zul je waarschijnlijk ook begrijpen dat de zorgkosten, en daarmee ook de zorgpremie, flink zal moeten stijgen. Gelukkig voor hen stijgt ook de zorgtoeslag en blijft het eigen risico gelijk.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik begrijp dan niet waarom ze hun 'appeltje voor de dorst' zoals ze een koophuis vroeger noemden, dan niet eerder verkocht hebben. Dan hadden ze nu van dat geld wat zorgelozer in een senioren huurwoning kunnen zitten.
Ze blijven nu met het onderhoud van hun woning zitten, wat ze dus niet meer kunnen opbrengen. Dat doet hun huis geen goed v.w.b. de verkoopwaarde.
Ze hebben zelf dus eigenlijk helemaal geen plezier van het resultaat van hun harde werken. Jammer hoor.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door sylvesterb »

lies-oostveen schreef:
03 okt 2018 02:54
Ze hebben hun huis zo wat afbetaald binnen een jaar.
Dus ze hebben geld genoeg? Of is de waarde van het huis enkel bedoeld als erfenis voor de kinderen?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Sinds wanneer is iedereen ontevreden in de zorg en bij de politie? Waar heb je die leugen vandaan?

En tja, dat alléén AOW inkomen geen vetpot is, is al zo sinds de invoering ervan. Dat is zeker geen nieuws en wisten je ouders al heel lang. Je ouders hebben een koopwoning die vrijwel volledig is afgelost, dus je vader had in het verleden vermoedelijk niet alleen maar baantjes op minimumloon. Want ook 30, 40 of 50 jaar geleden kon je daarmee echt geen fatsoenlijk huis kopen. Dan vraag ik mij af: waar is de pensioenopbouw gebleven?

Want sinds de invoering van de AOW wordt er op gehamerd dat die voorziening slechts voor de basisbehoeften is, en dat het voor een comfortabel leven zéér aan te raden is om ook aanvullend pensioen op te bouwen.

Hoeveel overwaarde er nu in de woning zit is niet duidelijk, maar het kan zijn dat uw ouders door te verhuizen naar een seniorenwoning (al dan niet met zorg-mogelijkheden) twee problemen tegelijkertijd kunnen oplossen. Enerzijds de financiële kant. Er komt bij verkoop van het huis een flinke som geld vrij, afhankelijk van de hoogte van dat bedrag kunnen uw ouders zichzelf maandelijks een 'toelage' op hun inkomen toebedelen. Anderzijds zal de huidige woning mogelijk niet gelijkvloers zijn en is daarmee minder geschikt voor ouderen die steeds meer gezondheidsproblemen hebben. Een gelijkvloerse seniorenwoning dichtbij voorzieningen is een belangrijke factor om langer met plezier zelfstandig te kunnen wonen.

Helaas is in praktijk de verkoop van het gezinshuis een beslissing die (veel te) lang wordt uitgesteld. Dat terwijl juist de ouderen die verhuizen naar een gelijkvloerse woning/appartement ruim voordat het echt noodzakelijk wordt daar achteraf uitermate tevreden over zijn. Ze zijn blij dat ze 'dat grote huis' en bijbehorende tuin(tje) niet meer hoeven bijhouden. En dat ze dan omringd worden door buren uit dezelfde leeftijdscategorie speelt ook mee, is goed voor het sociale contact.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door witte angora »

Over al dan niet verhuizen:

Mijn vader woont dus in het koophuis dat mijn ouders 35 jaar geleden gekocht hebben. Het is dus inmiddels 5/6 jaar hypotheekvrij, dat scheelt. Maar ik heb het er indertijd ook al een keer over gehad of ze niet beter gelijkvloers konden gaan wonen. Wel, dat vertikten ze, om allerlei redenen die ze valide vonden. Prima, hun keuze. Uiteindelijk werd mijn moeder ziek, en toen ze eenmaal terminaal werd moest er besloten worden waar het bed kwam te staan: beneden, met geen enkele privacy, of boven, maar daar is eigenlijk geen ruimte. Dat dit zou kunnen gebeuren had ik indertijd ook al besproken, maar ja...

Hadden ze dan naar me moeten luisteren? Dat vind ik niet. Dingen moeten bespreekbaar zijn, maar de beslissing ligt uiteindelijk bij degenen die met de gevolgen zullen moeten leven. Mensen worden ouder, en vroeg of laat ga je beseffen dat je geen 18 meer bent. De een ziet het onder ogen en past, desnoods op voorhand, de leefwijze aan, de ander gaat 'gewoon' door alsof er niets aan de hand is.

Je ouders hebben hierin een keuze gemaakt. Het gevolg is dat ze nog een jaar tegen hoge kosten aan zullen hikken; maar daarna is de woning aflossingsvrij en zullen ze niet goedkoper kunnen wonen als dat. Immers, een huurhuis kost iedere maand ook flink wat geld, en met een flink eigen vermogen krijgen ze toch echt geen huurtoeslag.

Er zit, denk ik, weinig anders op dan het komende jaar nog even uit te zingen. Ik denk niet dat er nog allerlei potjes zijn om dit inkomen aan te vullen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

lies-oostveen schreef:
03 okt 2018 02:54
https://www.blikopnieuws.nl/economie/26 ... r-uit.html

Mijn schoonouders hebben alleen AOW en krijgen zorgtoeslag van 130 euro zijn beiden ziek en in februari moeten ze hun eigen risico al betalen of althans via een betalingsvoorstel betalen. Via de toeslag krijgen ze er ongeveer 16 euro bij.
De zorgtoeslag voor een echtpaar met alleen AOW is nu al € 172 https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Volgend jaar dus € 188 als ze er dan € 16 bij krijgen.

En ja, autoverzekeringen voor ouderen zullen extra stijgen, want verzekeringsmaatschappijen mogen onderscheid maken naar leeftijd. Daar zou wat aan gedaan moeten worden. Het noclaim systeem biedt al voldoende zekerheid voor verzekeringsmaatschappijen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door sjohie »

lies-oostveen schreef:
03 okt 2018 02:54
https://www.blikopnieuws.nl/economie/26 ... r-uit.html

Mijn schoonouders hebben alleen AOW en krijgen zorgtoeslag van 130 euro zijn beiden ziek en in februari moeten ze hun eigen risico al betalen of althans via een betalingsvoorstel betalen. Via de toeslag krijgen ze er ongeveer 16 euro bij. En het leven wordt alleen maar duurder.

Schoonvader maakt zich druk en ligt weer in het ziekenhuis. Hij kan het niet meer aan en voelt zich een mislukkeling is 78.

Het gaat zo goed in dit land en er klopt niets meer van. Iedereen is ontevreden in de zorg bij de politie en weet ik veel waar niet. Nederland steunt rare bewegingen in Syrië als je dat allemaal zo hoort maar zulke ouderen leven al jaren onder het minimum. Kan iemand mij uitleggen waarom ?

Ze hebben hun huis zo wat afbetaald binnen een jaar.
Nou, de situatie in Syrië zorgt voor geopolitiek gezien erg vervelende dingen, bijvoorbeeld de massa-migratie naar Europa, waarvoor we, om die stroom tot een beheersbare hoeveelheid in te dammen, een niet echt mooi akkoord met Turkije hebben moeten sluiten. Die steun aan rebellen in Syrië heeft een paar miljoen, in totaal 25, gekost, en is nog zo'n voorbeeld van de vele lelijke facetten die je soms tegen komt in dit soort complexe dingen. Er is eigenlijk geen groep in Syrië die je als EU actief kan steunen tot en met het leveren van wapens aan toe, en Assad zelf gooit "barrelbombs" en gifgas op zijn eigen landgenoten, dus dat is ook niet wat. Niks doen houdt dan weer die massa immigratie in stand, waar de zuidelijke EU landen bijna aan ten onder gaan. Ik benijd de overheid niet op dat vlak.

Veel mensen zijn, zoals je zegt, ontevreden, over het salaris, de werk- en regeldruk, en zo verder. Het gaat beter met de bedrijven, de overheid heeft een + van 10 miljard volgend jaar, en we krijgen er een procentje of twee verhoging bij als je in een goede CAO valt. Tegelijkertijd toont de overheid politieke ballen, door werk te maken van de energietransitie, wat helaas fors geld gaat kosten. Helaas focussen de meer populistische media meer op wat je méér gaat betalen, dan dat ze het hele plaatje tonen, dus inclusief de dingen die goedkoper worden voor mensen.

Maar goed, als ze het huis over een jaar hebben afbetaald, en dus niet met een aflossingsvrije hypotheek zitten, dan hebben ze het een stuk beter gedaan dan de meeste van hun leeftijdsgenoten, en is er geen reden voor je schoonvader om zich een mislukkeling te voelen. Als ze nu een te koop bord in de tuin van het huis zetten, is er voor de kerst genoeg geld voor een koopflat(je) waar een VvE voor het onderhoud zorgt.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zoals al eerder geschreven het bedrag van de zorgtoeslag wat u noemt, klopt niet. En als hun huis bijna hypotheekvrij is, moeten ze het toch prima hebben?
Twee AOW-ers hebben meer inkomen dan bijvoorbeeld bijstandtrekkers. En die worden nig verondersteld huur te betalen. Ze hebben natuurlijk wel wat andere kosten, maar die zijn vast lager dan de gewone rekenhuur.

Als ze veel medische kosten hebben kunnen ze die ook nog opvoeren. Dus ze leven zeker niet onder het minimum.

sake1987

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het probleem is vaak, wat is gekocht als een appeltje voor de dorst, nu wordt gezien als de erfenis voor de kinderen. Mijn schoonouders dachten ook zo. We hebben hun toch kunnen overtuigen om hun oude huis waar veel onderhoud in zat ( wel hypotheek vrij) te verkopen. Ze hebben een goedkoper appartement weer gekocht. Hier genieten ze van hun oude dag en gebruiken het geld wat overbleef om wat ruimer te leven.
Want ook mijn schoonouder hebben alleen AOW ( bijna geen pensioen) En die erfenis ? we redden ons wel zonder :D

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

@lies-oostveen " ..... maar zulke ouderen leven al jaren onder het minimum. "

Was het in het verleden niet hun eigen verantwoordelijk te zorgen voor een aanvullend pensioen? Of leggen we die verantwoordelijkheid nu bij anderen?
Van geld wat een ander weg legt voor zijn pensioen, hebben deze mensen gewoon geleefd.
Ik vind dat je hier moeilijk een ander voor aansprakelijk kunt stellen. Dat is toch je voorbereiden op de toekomst.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door scontra »

lies-oostveen schreef:
03 okt 2018 02:54
https://www.blikopnieuws.nl/economie/26 ... r-uit.html

Mijn schoonouders hebben alleen AOW en krijgen zorgtoeslag van 130 euro

Ze hebben hun huis zo wat afbetaald binnen een jaar.
Ook hier lijkt weer te gelden, "klagers geen nood, pochers geen brood".
Het geld zit dus in de stenen waarin ze wonen en daarmee is er aan geld dus geen gebrek.
Er zijn verschillende mogelijkheden om dat stenen geld gedeeltelijk te gaan gebruiken als aanvulling op de AOW.
Laat uw ouders in overleg treden met de bank en bezien welke mogelijkheid er voor hen zijn.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Gemeenschap maar onbelemmerd moet bijdragen in de dagelijkse uitgaven van uw ouders, terwijl er wel voldoende geld voorhanden is om dit zelf aan te kunnen vullen.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door blont007 »

Goed dat u bezorgd bent om uw schoonouders, dat hoor je niet vaak. 78 jaar en je overal nog druk om maken, zet een bordje in de tuin TE KOOP en geniet nog van de centjes die u heeft.

Het is natuurlijk uw beslissing.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

blont007 schreef:
03 okt 2018 10:54
Goed dat u bezorgd bent om uw schoonouders, dat hoor je niet vaak. 78 jaar en je overal nog druk om maken, zet een bordje in de tuin TE KOOP en geniet nog van de centjes die u heeft.

Het is natuurlijk uw beslissing.

Uw beslissing? Het is het huis van de ouders.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door scontra »

blont007 schreef:
03 okt 2018 10:54
Goed dat u bezorgd bent om uw schoonouders, dat hoor je niet vaak. 78 jaar en je overal nog druk om maken, zet een bordje in de tuin TE KOOP en geniet nog van de centjes die u heeft.

Het is natuurlijk uw beslissing.
De beslissing hierover ligt niet bij Ts. maar bij haar schoonouders !

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan moeten ze nog maar een andere woning zien te krijgen.

Vrije sector genoeg te huren, maar dat krijgen ze niet met hun inkomen. Sociale huurwoning moet je toch wel lang voor ingeschreven staan, afhankelijk van waar je woont.

Stuk opeet hypotheek is wellicht verstandiger.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door mahadma »

Uw schoonouders hebben (in theorie) voldoende vermogen opgebouwd. Zoals anderen ook al zeggen: het zit in stenen. Probeer ze met een normaal gesprek duidelijk te maken dat verkopen en verhuizen geld opleverd. Een huis, al of niet aanleun of verzorgingsflat kunnen ze van de verkoop zeker nog geruime tijd betalen en beter leven als nu. Als ze nu de stenen de stenen laten en geen geld voor onderhoud hebben gaat de waarde van die stenen ook naar beneden. Probeer dit op een fatsoenlijke manier te brengen en hen zo het beste te helpen.

Als er verkocht wordt en er een te groot banksaldo zou komen, kan het zijn dat toeslagen minder worden wegens vermogen minder worden, maar die bedragen zijn op te vangen dan. Succes met uw gesprek.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
03 okt 2018 11:16
En dan moeten ze nog maar een andere woning zien te krijgen.

Vrije sector genoeg te huren, maar dat krijgen ze niet met hun inkomen. Sociale huurwoning moet je toch wel lang voor ingeschreven staan, afhankelijk van waar je woont.

Stuk opeet hypotheek is wellicht verstandiger.

Dat bedoel ik dus met je voorbereiden. Zorg dat je je op tijd inschrijft als je rond je zeventigste je huis wilt verkopen en dan naar een seniorenwoning wilt.
Veel mensen weten dat de ouderdom met gebreken komt, maar denken dat het hen niet zal overkomen.
Ik ken heel wat ouderen die nog in hun oude huis aanmodderen met een bed beneden, niet meer naar de douche kunnen, hun huis niet meer kunnen onderhouden waardoor het verwaarloost etc.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leven in 2019 van AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wie zegt dat hun huis niet geschikt is om te blijven wonen? Ze zouden alleen wat meer financiele armslag willen hebben, denk ik zo. En dat kan met een opeet-hypotheek.

Gesloten