Levenslang verbannen van Marktplaats

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
wolkano
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2021 21:22

Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door wolkano »

Ik weet niet hoe ik mijn verhaal moet doen, en of dit mij gaat lukken. Ik had nooit gedacht dat ik zou ervaren wat machtsmisbruik van een platform echt betekend. Ook dat een aanbieder zoals Marktplaats geen concurrentie heeft en zo makkelijk besluiten kan/mag nemen of een hele slechte klantenservice heeft. Mijn vraag: Kan ik hiermee juridisch ergens aankloppen?
ter informatie: Ik heb een 13 jaar oude Marktplaats account met 320 5-sterren recensies.


Dit verhaal begin op 14 Januari 2021. Op een normale dag kreeg ik een melding van Marktplaats: Je account is geblokkeerd. Ik schrok. Ik meteen de marktplaat chat (want ze zijn telefonisch niet bereikbaar) een bericht sturen. 'Hallo Marktplaats, Mijn marktplaats account is geblokkeerd hoe kan dit?' Marktplaats: Er is een melding binnen gekomen van een koper, deze geeft aan te zijn opgelicht. Ik kan je account nu niet deblokkeren ga dit eerst overleggen. Vervolgens een uur later kreeg ik het verlossende bericht van Marktplaats, Wij hebben je account in goed vertrouwen gedeblokkeerd.

Die tijd verkocht ik erg veel artikelen. En begon te denken, denken en denken.... Wij heeft mij gerapporteerd? Vervolgens kwam een opvallende jongen naar voren, die destijds een gaming-console van mij had gekocht. Deze jongen heeft gemelijk autisme en heeft mij in totaal wel 20x gebeld met vragen. Elke keer bood hij excuses aan en gaf hij aan autisme te hebben. Ik meteen hem een bericht sturen. En inderdaad hij gaf aan dat hij de melding had gemaakt omdat hij niet tevreden was over het product. Hij vroeg mij: 'Hoe weet je dat ik de melding heb gemaakt'? Ik antwoorden mijn voorgevoel. Vervolgens ging vroeg ik de nummer van moeder van deze jongen die zelf 26 jaar oud is. Na een goed gesprek met de moeder van deze jongen heeft de moeder een bericht naar Marktplaats gestuurd. Aangegeven de melding in te willen trekken en dat het een fout was en miscommunicatie. Gelukkig had ik mijn account in de tussentijd wel terug, echter was het niet leuk dat deze melding nog actief stond in het systeem.

Dag 15 Januari (dag na de blokkade) Ik heel blij dat ik mijn account terug heb. Echter waren wel al mijn advertenties verwijderd, totaal 8 stuks betaalde advertenties. Helaas had ik niet al mijn advertenties opgeslagen dus moest ik nieuwe beschrijvingen verzinnen. Na 4uur bezig te zijn met het maken van nieuwe advertenties.... BAM mijn account word weer geblokkeerd. En nee wacht!niet alleen mijn Marktplaats account maar ook 5 andere Marktplaats accounts die op mijn telefoon ingelogd zijn. Deze zijn van het gezin.

Dus ik in paniek Marktplaats een bericht sturen!! Hallo mijn marktplaats account is geblokkeerd. Hoe kan dit?? Antwoord Marktplaats: Wij hebben verdachte advertenties geconstateerd op jou verbinding... Oke? En wat betekend dit Marktplaats? Antwoord Marktplaats: Mogen wij helaas niet vertellen. Ik kan je alleen vertellen dat je je accounts niet meer terug krijgt. Mijn vraag hierop. Maar dus al mijn accounts zijn verbannen zonder reden, of tenminste ik mag de reden niet weten. Welke verdachte advertenties? Mag ik nog wel gebruik maken van het platform Marktplaats? Antwoord Marktplaats: Nee je mag nooit meer gebruik maken van Marktplaats......
Dus EEN KORTE SAMENVATTING: 14 Jan - Marktplaats deblokkeert mijn account in goed vertrouwen. 15 JAN - Marktplaats verband mijn van het platform en verwijderd de accounts van het hele gezin. DE REDEN: Ik heb mijn verwijderde advertenties opnieuw geplaatst?

En nee helaas. Dit verhaal stopt hier niet. Want het laatste waar ik niet tegen kan is onrechtvaardigheid. Na 15x de chat te hebben geraadpleegd. Kreeg ik telkens het antwoord: Wij gaan je accounts niet deblokkeren. Chat meteen gesloten. Geen ene kans voor antwoord of contact met de klantenservice van Marktplaats.

Vervolgens Marktplaats zakelijk gebeld. enige die ik telefonisch kan spreken. Zij vonden het een heel raar verhaal. Hebben voor mij een uitzondering gemaakt want zij mogen mij eigenlijk niet helpen en marktplaats een e-mail gestuurd. In de tussen tijd heb ik een e-mail gestuurd naar marktplaats en vervolgens een aangetekende brief van 28 Pagina's.

Dit even snel Ter informatie tijdens dit verhaal: Tijdens deze blokkade had ik nog circa 15 artikelen die ik moest toesturen naar de kopers. Echter had ik geen toegang meer tot mijn account en geen gegevens van deze personen. Ook waren er nog een heleboel artikelen verzonden naar kopers, of moesten nog verzonden worden. Elk persoon die ooit met mij heeft gechat op marktplaats krijgt de volgende melding: Dit is waarschijnlijk een frauduleuze verkoper, let op met verdere contact met deze verkoper.... etc. Door de blokkade en deze melding heb ik bedreigingen gehad. Is er 1 persoon bij mijn deur geweest, kinderen rot geschrokken. En zijn er aangiftes bij marktplaats binnengekomen. Die aangiftes kan ik niet zien ook langs het bureau geweest zijn niet te zien
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2021 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

wolkano
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2021 21:22
Beste antwoord
Gekozen door wolkano

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

door wolkano » 09 mar 2021 12:41

(09-03-2021 tijd:12:08 NIEUWE Info: Naar aanleiding van deze post of het forum Radar, zojuist dit bericht ontvangen van Marktplaats.::

Een heleboel e-mails gestuurd naar Marktplaats en chat berichten. Geen antwoord op gekregen. Gisteren deze post gestuurd aangegeven dat ik antwoorden wil. Nu krijg ik dit bericht van Marktplaats alsof er niks aan de hand is en ik heel makkelijk mijn account kan resetten en gebruiken. Heeft iemand tips voor mij wat ik het beste kan doen. Ik voel me echt in de **** genomen door Marktplaats.
Afbeelding
wolkano
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2021 21:22

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door wolkano »

Helaas heb ik te veel woorden gebruik en kon ik mijn verhaal niet helemaal afmaken.
De aangetekende brief geeft marktplaats aan nooit te hebben ontvangen. Natuurlijk klopt dit niet. Want heb hier bewijs van. Zij hebben mijn hoofdaccount uiteindelijk gedeblokkeerd. De andere account wilden ze niet deblokkeren. Dit is een maand geleden gebeurd. Ik heb na de de-blokkade geen gebruik meer gemaakt van mijn account. Niks verkocht of gekocht. Heel vervelend de andere account wilden ze niet deblokkeren. Maar hier komt het.... Mijn account is 2 weken terug weer geblokkeerd. Gevraagd wat reden was: MArtkpaats: Een fout van ons. Hier stopt het niet. Gisteren is mijn account weer geblokkeerd. Ik marktplaats een bericht sturen. Mijn account is weer geblokkeerd. Marktplaats: Er zijn verdachte advertenties geplaatst op jou verbinding. Wij kunnen je account niet debelokkeren. Ik ben hier weken mee bezig. Weet niet meer wat ik moet doen.

Ik word hier heel heel moe van. Mijn e-mail worden genegeerd. Mijn aangetekende brief word genegeerd. De chat sluit meteen het gesprek en zeggen mij niet te kunnen helpen. Marktplaats zakelijk zegt alleen zakelijke klanten te helpen. Hoofkantoor heen geweest mag ik niet naar binnen. Wat moet ik doen.......
Laatst gewijzigd door wolkano op 07 mar 2021 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Jablan »

Stoppen met marktplaats lijkt mij het eerste. Er zijn andere verkoopkanalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door moederslink »

Briefjes met foto.s ophangen in de diverse supermarkten, werkt goed plus je bent van het opsturen e.d af. Het kan dan ook in jouw eigen omgeving afgehandeld worden .
MP doet raar.... :evil:

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moet dan met uw onderneming maar andere wegen zoeken om te adverteren.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Revoked »

We zien op dit forum nogal wat mensen voorbij komen die alles kopen via Feesboek. Probeer dat, ipv eBay/kwarkplaats

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

Je kan overwegen een advocaat in te schakelen, dat maakt (soms) meer indruk dan een privé persoon die blaft, maar biedt geen garanties.

navitas
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2009 22:47

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door navitas »

Ik zou TO willen adviseren contact op te nemen met zijn rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket naar de haalbaarheid van aangifte inzake smaad en laster door Marktplaats jegens u. Mocht het tot een rechtszaak komen, er zijn advocaten die werken op basis van no cure no pay.

Als u onterecht wordt geblokkeerd en uw klanten krijgen onjuiste gronden gronden bericht dat u als fraudeur wordt aangemerkt, dan is dat m.i. een strafbaar handelen van Marktplaats.

Iemand die van zichzelf weet dat hij integer handelt accepteert onder geen beding valselijke beschuldigingen. Daarom is het m.i. al de moeite waard om er werk van te maken. Dat Marktplaats een monopolie positie bekleed doet daar niets aan af.

Ik zou u tevens willen adviseren uw verkopen te verspreiden over meerdere kanalen. Mocht u (weer) van Marktplaats gebruik kunnen maken, bij instellingen kunt u uw mailadres ingeven waardoor u van elke reactie die u krijgt of geeft, automatisch een kopie hiervan in uw mailbox krijgt als zijnde back up.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Smartje »

Dit is allang niet meer de Marktplaats van weleer.
Dit zijn verwoede pogingen om in leven te blijven, ook met de nu betaalde advertenties.
Blijkt dus dat ook de eerlijke verkopers mee moeten boeten met de slechte.
Is naar buiten zogenaamd veiligheid uitdragen zonder de hoor en wederhoor.
Marktplaats kan zich dit kennelijk veroorloven hebben klanten genoeg.
De tijd zal het leren.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Marktplaats, het afvoerputje van Nederland. Het grof vuil bellen we niet meer, nee, zet maar op Marktplaats, altijd een gek die er in trapt.
Maak je niet druk, open gewoon een nieuw account met een ander emailadres en een vpn, als je echt heel graag daar handelt.
Anders, Ebay of zelfs Catawiki, daar worden ook de echt hoge bedragen gehaald dankzij “deskundigen” en kopers met weinig verstand.
Tenzij je natuurlijk je grof vuil wilt dumpen, dan blijft MP het aangewezen platform.

Zet er “gratis” bij, en ze komen je volle vuilniszak nog halen.....

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Hoi, je zou je rechtsbijstandsverzekering kunnen contacten. Je betaald niet voor niets premie en leg het aan hun voor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op Catawiki werd laatst 7380 euro afgetikt voor een volle vuilniszak uit Spanje. Exclusief 9% opgeld en 47 euro verzendkosten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Arizonakid schreef:
08 mar 2021 18:03
Het grof vuil bellen we niet meer, nee, zet maar op Marktplaats, altijd een gek die er in trapt.
Je noemt het vintage en je oude prul is ineens veel meer waard. Je leukt je advertentie wat op, maakt het heel bijzonder en hoppa, nog meer waard. Ik kwam vanmiddag een autootje tegen die bij Action in het schap ligt voor €3,99 wat ineens een oud autootje was, bijzonder vanwege de achtergrond, nooit mee gespeeld en in originele verpakking. Bieden vanaf €15,-. Of het komt uit een erfenis, ligt al jaren op zolder, op het kentekenplaatje staat 1989 en het "made in China" op de onderkant zien we even niet.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door geengast »

Velen reageren toch iets te makkelijk denk ik. Vluchtig naar Marktplaats gekeken en hun voorwaarden zijn diepdroevig. Uitsluiting van elke aansprakelijkheid (wat wettelijk niet mag) en zich overal tegen beschermen, terwijl het toch gewoon een 'verhuurder' van 'winkelruimte' is.

Het verhaal van TS is erg genoeg om ermee naar een advocaat te stappen. Je handel wordt gewoon onderuit gehaald.

Ook leuk zijn de verhalen van Marktplaat 'over ons' en 'geschiedenis van Marktplaats'. Ze 'vergeten' even te melden dat ze opgekocht zijn door eBay en ook gewoon onder eBays voorwaarden vallen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Zolang je Marktplaats niets betaalt voor haar service heb je geen poot om op te staan. Dat is wat mij betreft ook het probleem, ze moeten mensen die vaker dan twee keer per maand aanbieden een status van handelaar(tje) geven en wat laten aftikken.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Als ik het goed heb begrepen waren er ook betaalde advertenties. Volgens mij pleegt Marktplaats contractbreuk als zij deze advertenties blokkeren.

wolkano
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2021 21:22

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door wolkano »

Hallo,

Bedankt voor de meedenkende en positieve reacties. Dat marktplaats mij negeert en ik alles in goede orde zonder problemen wil oplossen keuren ze ook niet goed. Ik word telkens genegeerd. Ik heb alles geprobeerd. Dit noem ik toppunt van onrechtvaardigheid. Ook meteen alle account verwijderen. Wel wil ik er bij toevoegen. Toen al mijn accounts tegelijk waren verwijderd. Heb ik hier natuurlijk vragen over gesteld. Meerdere malen. Meedere pogingen. Het antwoord was telkens als volgt: Jij bent verbannen van marktplaats doordat wij hebben geconstateerd dat er meerdere verdachte advertenties zijn geplaatst. Dit komt omdat ons autodetect systeem (dus een systeem van marktplaats) jou automatisch heeft verwijderd. Wij kunnen je helaas niet helpen. Ook mogen wij je geen verdere informatie geven van onze systemen.

Zij hebben dus een systeem ontwikkelt dat niet werkt. Vervolgens deblokkeren ze 1 account, die nu weer zonder gebruikt te worden is geblokkeerd door het zelfde systeem en begint het hele verhaal opnieuw. Dit heeft me zonder te overdrijven extreem veel moeite en tijd gekost.

Zie volgende link voor eerdere fouten van makrtplaats:
https://www.nu.nl/tech/6044836/duizende ... laats.html

Laatste stap is dus helaas een advocaat. Ik voel me erg machteloos en niet serieus genomen door de marktplaats klantenservice.

Ps: Ik heb een normaal particulier Marktplaats account. En ja ik heb toen betaald voor de service van marktplaats. Maar het gaat me helaas niet om het geld. Ik wil als ieder persoon gebruik kunnen maken van marktplaats. Wijze les die ik wel heb geleerd, wat misschien niet helemaal klopt. Verkoop niet te veel op Marktplaats.
Laatst gewijzigd door wolkano op 08 mar 2021 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

wolkano
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2021 21:22

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door wolkano »

fonsflons schreef:
08 mar 2021 16:44
Wat stond er in de aangetekende brief van 28 pagina's die je verstuurd hebt?
Hallo Flons,

De meeste pagina's waren afbeeldingen.
Hierin heb ik screenshots laten zien van de aangiftes, bedreigingen die ik kreeg door hun automessage: 'dit is wellicht een frauduleuze verkoper'

Ook heb ik vervolgens de excuses berichten van deze personen gestuurd en dat ze dachten waren te zijn opgelicht.

Ik heb alle positieve berichten van kopers laten zien.

Dit zijn allemaal berichten die ik via whatsapp of e-mail. Had ontvangen want had geen toegang tot mijn account.

Ook heb ik het verhaal uitgelegd wat er is gebeurd. Dat ik onterecht ben geblokkeerd. En waarom ze mij deblokkeren om vervolgens al mijn accounts te blokkeren.
Kort samengevat. Hun proberen te overtuigen dat ze het fout hadden en dit enorm veel consequences had tot mijn privacy door de bedreigingen.

Erg veel tijd genomen om een zo volledig mogelijk bericht te schrijven en aangetekend toe te sturen. Maar helaas.... er is wel een handtekening gezet voor ontvangst. Echter nooit antwoord op gehad. Ook aangeven dat ik geen antwoord heb gekregen, waarop zij vervolgens zeiden (2 maanden later): kan je de brief misschien e-mailen. Terwijl er in eerste instantie steeds werd gezegd. Je kan alleen een brief sturen voor een klacht naar ons hoofdkantoor...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wolkano op 08 mar 2021 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

Edit: niet meer van toepassing.
Laatst gewijzigd door kuklos op 08 mar 2021 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

wolkano
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2021 21:22

Re: Levenslang verbannen van Marktplaats

Ongelezen bericht door wolkano »

kuklos schreef:
08 mar 2021 21:49
wolkano schreef:
08 mar 2021 21:20
Laatste stap is dus helaas een advocaat. Ik voel me erg machteloos en niet serieus genomen door de marktplaats klantenservice (studenten?)
Dit snap ik niet. Wat hebben studenten te maken met niet serieus genomen worden door de klantenservice van Marktplaats?
Off topic. Aangepast.

Plaats reactie