LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levenstestament, zin of onzin?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
elise.uytdewilligen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:01

Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door elise.uytdewilligen »

Ik heb het idee dat een levenstestament een nieuwe verzekering is om je in te dekken na je dood. Ik hoor zojuist op NPO5 dat je er eigenlijk nieg omheen kunt omdat bv bij een eigen woning na overlijden een rechter moet bepalen of het naar je kinderen gaat? Hoe ging dit eerst dan? Ook een ander soort wilsverklaring zou ondergeschikt zijn aan een levenstestament omdat deze steeds vernieuwd moet worden. Wordt ons iets duurs opgedrongen?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet natuurlijk niet wat u gehoord hebt, maar dat over die woning is in ieder geval onzin.

En een verzekering om je in te dekken na je dood? Ook dat is flauwekul. In zo’n levenstestament, of notariele volmacht neemt u juist zaken op die u geregeld wilt hebben als u daar zelf niet meer toe in staat bent.

En dat kunnen regelingen zijn op heel erg veel gebieden.

Er wordt u niets opgedrongen, maar laat uw gedachten er eens over gaan, wat u wil dat er gebeurt of blijf gebeuren, als u zelf niet meer in staat bent dat uit te voeren of te laten weten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door moederslink »

Er wordt u uiteraard niets opgedrongen.
U bent zelf degene die het e.e.a wel of niet wil vastleggen.
Ik vind het zelf wel beslist een aanrader om bepaalde zaken goed vast te leggen in bv zo.n levenstestament.
Je kunt ook je kinderen een volmacht geven , notarieel vastgelegd, maar niet iedereen heeft kinderen of een goede relatie met zijn/ haar kinderen.
Of wat te denken wanneer u Alzheimer krijgt of dement wordt dan is zo.n levenstestament niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, maar worden dingen precies uitgevoerd zoals u dat wil (de).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo'n levenstestament is vooral ook bedoeld om dingen te regelen voor vóór je dood. Dat als je zelf niet meer goed kunt aangeven wat je wilt, er toch dingen kunnen worden gedaan conform je wil. Zowel zakelijk als meer persoonlijk. Zo'n wilsverklaring hoeft natuurlijk niet per se via een notaris, maar dat maakt het wel sterker. Het is dus niet meteen het op kosten jagen van mensen, maar meer het vastleggen van je eigen specifieke wensen.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo kunt u nu al een bewindvoerder aanwijzen die namens u beslissingen kan nemen als u dat zelf niet meer kunt, bv door ziekte of ongeval. Als u dat niet zelf hebt gedaan (bij notariële akte!), dan moet de rechtbank het doen, wanneer het noodzakelijk is. Voor de mensen om u heen is dat veel meer gedoe.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Gegrand »

En een niet te onderschatten onderwerp is dat bijvoorbeeld een eigen huis door de partner (of andere aangewezen bewindvoerder) niet te verkopen is als je b.v. door alzheimer niet meer zelfstandig kan beslissen in een verzorgingshuis terecht bent gekomen.
Of een eventuele lening/exrtra hypotheek voor b.v. woningverbetering nodig blijkt te hebben en een der partners is wilsonbekwaam.

Niets doen is eigenlijk geen optie , ook op jongere leeftijd zijn er schrijnende gevallen , denk maar aan blijvend wilsonbekwaamheid door een ongeval of een beroerte waarbij de overgebleven partner met handen en voeten gebonden is omdat er niets geregeld is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door renewouters »

Door maatschappelijke veranderingen (meer welvaart/bezit, meer eigen bedrijven, veranderende gezinssamenstellingen door echtscheidingen en samengestelde gezinnen, etc) zijn dit soort dingen veel belangrijker geworden dan in het verleden.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is echt superbelangerijk om dit tijdig te regelen. Mijn tante wil mij in haar levenstestament, maar kwam er te laat mee. Heeft nu beginnende Alzheimer. Is maar de vraag of de notaris nog wil passeren, zo niet dan moeten we naar de rechter. En dat terwijl ze dut al jaren wilde, maar niet durfde te vragen... zo jammer! .

elise.uytdewilligen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2019 15:01

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door elise.uytdewilligen »

Ik heb een wilsverklaring van het NVVE en daarbij een testament. Welk nut heeft voor mij een levenstestament? De wilsverklaring van het NVVE heeft mijn huisarts. Volgens de bedenkers van het levenstestament moet genoemde wilsverklaring elk jaar opnieuw bevestigt worden met een update. Waarom-als het om wilsbekwaamdheid gaat ook - het levenstestament ook niet elk jaar? Wat trouwens een erg duur grapje wordt bij een notaris. Kun je eenmalig je wensen neerleggen over je dood bij een levenstestament zonder update?

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In uw wilsverklaring staat niet wie uw bankrekening beheert of uw huis kan verkopen als u dat zelf niet meer kunt.
Dat soort zaken kunt u in een levenstestament of met een volmacht via de notaris regelen

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door lordi »

Misschien dat een voorbeeld TS beter op weg helpt:
Bij mijn vader is recentelijk beginnende dementie vastgesteld. Op dit moment is hij nog in staat om rekeningen te betalen en beslissingen te nemen maar er komt een moment dat hij dat niet meer zelfstandig kan doen. Hij gaat nu een levenstestament opstellen om mijn oudere broer te machtigen namens hem zijn rekeningen te beheren en (medische) beslissingen te nemen op het moment dat hij daar zelf geestelijk niet meer toe in staat is.

Een levenstestament heeft dus betrekking op de periode tot mijn vader is overleden, vandaar ook de term "leven" in het woord. Na zijn dood is zijn "gewone" testament van toepassing.

Zie hier een checklist voor een levenstestament met uitleg over wat u er in op kunt nemen:
https://www.notaris.nl/files/Brochures/ ... tament.pdf

Troela1984
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 sep 2018 20:35

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Troela1984 »

Veel notarissen hebben inloop uurtje daar kun je om uitleg vragen. Levens testament kan ook veel geld besparen. Stel je komt in verzorgingshuis en niemand kan het huis verkopen en de waarde uitdelen kan het zomaar zijn dat de opbrengst van het huis al dan niet volledig naar het verzorgingshuis gaat als je overleden bent.

Bij vermogen, al dan niet in steen / vast zit in een huis, kan het zomaar zijn dat je €2500 per maand aan eigen bijdrage moet gaan betalen in het verzorgingshuis. Kan je dat nu niet? Da's geen probleem, als je huis verkocht is na overlijden mag je dan afrekenen en ALS er daarna nog over is is dat voor je nabestaanden...

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Troela1984, wat u schrijft is klinkklare onzin.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Troela1984 schreef:
22 jan 2019 16:53
Veel notarissen hebben inloop uurtje daar kun je om uitleg vragen. Levens testament kan ook veel geld besparen. Stel je komt in verzorgingshuis en niemand kan het huis verkopen en de waarde uitdelen kan het zomaar zijn dat de opbrengst van het huis al dan niet volledig naar het verzorgingshuis gaat als je overleden bent.

Bij vermogen, al dan niet in steen / vast zit in een huis, kan het zomaar zijn dat je €2500 per maand aan eigen bijdrage moet gaan betalen in het verzorgingshuis. Kan je dat nu niet? Da's geen probleem, als je huis verkocht is na overlijden mag je dan afrekenen en ALS er daarna nog over is is dat voor je nabestaanden...

Dat is onjuist. Ten eerste duurt het jaren en jaren voordat dat huis, als het niet verkocht is in box drie valt. En ten tweede is de bijtelling wegens vermogen sterk gedaald.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Levenstestament, zin of onzin?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij het bepalen van de hoge eigen bijdrage wordt vier procent van de grondslag sparen en beleggen opgeteld bij het beschikbare inkomen. Het duurt dus wel even voordat het spaargeld of de opbrangst van het huis is "opgegaan" aan de eigen bijdrage.
Het staat netjes uitgelegd op de website van het CAK.

Dat neemt allemaal niet weg dat het heel verstandig is om bewindvoering bij leven en welzijn te regelen.

Gesloten