LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Wij hebben onlangs via marktplaats een machine verkocht voor €200,00. Dit was in juni. De verkoper kon het product ophalen maar wilde deze liever laten verzenden ivm reistijd. De machine werkte naar behoren. Een paar dagen later na verzending gaf de koper
Aan dat de machine niet helemaal
Goed werkte. Mijn man heeft toen het advies gegeven om eerst de accu goed op te laden. Er kan natuurlijk ook van alles tijdens her verzenden zijn gebeurd. Daarna niets meer gehoord tot 2a3 weken later. Dit was een boos bericht dat de machine niet zou werken etc. Wij hebben hier niet meee op gereageerd aangezien wij het vreemd vonden dat er weer een paar weken tussen zat. Nu belde hij vandaag (dus weer een tijd later) dat hij zijn geld terug wilde en beschuldigde ons van oplichting. Ik heb duidelijk aangegeven geen geld terug te geven aangezien hij de mogelijkheid had om het
Product op te halen en te testen en omdat er weken tussen aankoop en deze berichten zit. Lijkt mij dat als het product defect is dat je dan direct je geld terug vraagt en hij heeft immers zelf gekozen voor verzending. Nu mijn vraag staan Wij in ons recht?

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ja. Het is echter wel altijd handig om als de koper kiest voor verzenden, duidelijk aan te geven dat het risico dan bij de koper ligt en dat jij niet verantwoordelijk bent voor eventuele beschadigingen etc. Het is dan aan de koper om te beslissen of dat acceptabel is, of dat hij/zij het artikel toch wil ophalen.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Ja dat is een goede les voor de volgende keer. Hij blijft dreigen met aangifte en dat hij zijn geld wel komt halen. Ik heb gereageerd dat hij aangifte kan doen als hij vind dat hij in zijn recht staat maar dat ik bij mijn standpunt blijf. Ook heb ik aangegeven niet meer te zullen reageren en aangifte te doen bij eventuele bedreiging of lastig vallen. Hij geeft ons nu 2 dagen en blijft doorgaan.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door BL2 »

Particuliere verkoop, dus daar zit nooit garantie op.
Inderdaad niet meer op reageren en verder maar afwachten.
(het nadeel van zo'n transactie, je blijft op straat goed om je heen kijken.........)

sake1987

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door sake1987 »

Sylvana83 schreef:Ja dat is een goede les voor de volgende keer. Hij blijft dreigen met aangifte en dat hij zijn geld wel komt halen. Ik heb gereageerd dat hij aangifte kan doen als hij vind dat hij in zijn recht staat maar dat ik bij mijn standpunt blijf. Ook heb ik aangegeven niet meer te zullen reageren en aangifte te doen bij eventuele bedreiging of lastig vallen. Hij geeft ons nu 2 dagen en blijft doorgaan.
Voet bij stuk houden, als ophalen al te ver voor hem was, Is het naar jullie toe komen ook.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door olaf79 »

De koper heeft direct bij u gemeld dat het apparaat niet naar behoren werkte. Ook na het goed opladen werkte het kennelijk nog niet. Dat er tussen de eerste en 2e melding een aantal weken zat doet niet ter zake. In principe heeft een koper recht op een deugdelijk product, ook als hij het van een particulier koopt. Indien dat niet het geval is, en er is bij de koop niet duidelijk afgesproken / aangegeven dat het product met gebrek wordt gekocht en dit gebrek wordt aanvaardt, dan heeft de koper gewoon recht op garantie.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Mark1992 »

olaf79 schreef:De koper heeft direct bij u gemeld dat het apparaat niet naar behoren werkte. Ook na het goed opladen werkte het kennelijk nog niet. Dat er tussen de eerste en 2e melding een aantal weken zat doet niet ter zake. In principe heeft een koper recht op een deugdelijk product, ook als hij het van een particulier koopt. Indien dat niet het geval is, en er is bij de koop niet duidelijk afgesproken / aangegeven dat het product met gebrek wordt gekocht en dit gebrek wordt aanvaardt, dan heeft de koper gewoon recht op garantie.
Klopt. Echter is er aangeboden om het apparaat op te halen en ter plekke te testen. Zoals TS aangeeft, deed de machine het voor de verzending. De koper wilde het product echter niet ophalen c.q. testen, waardoor TS de machine verzonden heeft. Ik vind dat TS weinig aan te rekenen valt, TS heeft er alles aan gedaan voor koper om het product te ophalen/testen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, de koper heeft gewoon garantie. Maar ook een bewijsprobleem. Als je zekerder dat het werkte, zou ik mn poot stijf houden.

HansieZant

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door HansieZant »

Sylvana83 schreef:Wij hebben onlangs via marktplaats een machine verkocht voor €200,00. Dit was in juni. De verkoper kon het product ophalen maar wilde deze liever laten verzenden ivm reistijd. De machine werkte naar behoren. Een paar dagen later na verzending gaf de koper
Aan dat de machine niet helemaal
Goed werkte. Mijn man heeft toen het advies gegeven om eerst de accu goed op te laden. Er kan natuurlijk ook van alles tijdens her verzenden zijn gebeurd. Daarna niets meer gehoord tot 2a3 weken later. Dit was een boos bericht dat de machine niet zou werken etc. Wij hebben hier niet meee op gereageerd aangezien wij het vreemd vonden dat er weer een paar weken tussen zat. Nu belde hij vandaag (dus weer een tijd later) dat hij zijn geld terug wilde en beschuldigde ons van oplichting. Ik heb duidelijk aangegeven geen geld terug te geven aangezien hij de mogelijkheid had om het
Product op te halen en te testen en omdat er weken tussen aankoop en deze berichten zit. Lijkt mij dat als het product defect is dat je dan direct je geld terug vraagt en hij heeft immers zelf gekozen voor verzending. Nu mijn vraag staan Wij in ons recht?
De grote vraag is vooral of u expliciet heeft aangegeven dat de risico voor het verzenden bij de koper ligt. Zo niet, dan ligt het risico van verzending bij u. U moet er zorg voor dragen dat het product onbeschadigd bij de koper aan komt. Daarvoor kiest u een post-bedrijf uit. Is er tijdens het verzenden iets beschadigd, dan zult u dat moeten uitzoeken met het postbedrijf. Mits u dus expliciet heeft aangegeven dat het risico voor verzenden bij de koper ligt.

Ik kan me goed voorstellen dat de koper niet blij is dat 'de machine' niet goed werkt. En hij heeft dat netjes binnen een acceptabele termijn
bij u aangegeven. Edoch: de koper heeft ook een onderzoeksplicht en heeft daaraan niet voldaan door de machine niet eerst te willen bezichtigen en testen. Is het wellicht nog een optie om te kijken hoe duur het is om de machine te repareren en deze kosten eventueel te delen?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is verzending voor of na de verkoop besproken? In het eerste geval ligt het risico van verzending bij jullie en in het laatste geval ligt deze bij de koper. Dat is anders indien hier afspraken over zijn gemaakt.

Ik ga er van uit dat niet zo is en de afspraak is dat jullie een conform product zouden afleveren bij de voordeur van de verkoper. Ik zou aangeven dat je van mening bent dat het product goed is aangekomen, omdat het product werkte toen jullie het verzonden, maar dat je open staat voor onderbouwde argumenten van het tegendeel.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door kuklos »

Sylvana83 schreef:Nu belde hij vandaag (dus weer een tijd later) dat hij zijn geld terug wilde en beschuldigde ons van oplichting.
Ik krijg eerder de indruk dat hij jullie aan het oplichten is.
Laat hem de machine maar terugsturen of terugbrengen en dan zullen jullie de machine testen. Als de machine in dezelfde staat verkeert als voor verzending en ook de onderdelen, m.a.w. er dus geen onderdelen zijn vervangen, dan kan hij zijn geld terugkrijgen als de machine het bij jullie ook niet doet,

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Ik ben het helemaal eens dat je een deugdelijk product hoort te verkopen en dat hebben wij ons inziens ook gedaan. Als ik een machine koop en hij is niet goed,neem ik direct contact op! Na het advies om hem goed op te laden zaten er ruim 2 weken tussen. Als hij toen niet gewerkt had,wacht je toch geen 2 weken? En daarna weer een paar weken? Dat is een van de voornaamste reden waarom ik niet akkoord ga met geld terug geven. Meneer heeft een bouwbedrijf en ik weet niet wat hij in de tussentijd met die machine heeft gedaan. De verzending was trouwens op verzoek van de koper omdat hij niet ver wilde rijden. Ik ben al ruim 14 jaar lid van marktplaats en als iets niet goed werkt (heb ik trouwens nog nooit meegemaakt) dan had ik echt wel tot een oplossing gekomen. Maar dit voelt gewoon niet goed.

stofzuigertje

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elk apparaat kan ooit stuk gaan.

Bij een nieuwe zit meestal 2 jaren garantie maar een gebruikte is loterij....
Mijn pas aangeschafte Stereo, een jaar of 10 doet het nog goed maar hoelang nog?
Ik nam dit risico, goed spelend gekocht en tot nu toe, maar 0% garantie....
Of hij nu bij mijn of bij de vorige eigenaar kapot ging, je weet dat het kan gebeuren!

Verder wilde de kopers een pakket ontvangen en bij transport op die manier, busje vol kan er wel eens wat mis gaan maar zij wilde dit en U bood aan om te halen... dus hun risico als het val schade en inwendig probleem zou zijn.....
Niets doen en bij een Smartphone kun je hun nummer blokkeren, en opgelost als je niet meer bereikbaar bent!

atlas1302

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door atlas1302 »

De machine werkte wel zei de koper maar niet helemaal goed, accu-duur misschien?? en dat kan natuurlijk want het is geen nieuwe en daar was de prijs ook naar. Ja toch..Niet dan!

Verder is het geen nieuwe machine maar gebruikt, weet niet wat de nieuw waarde is of merk machine. Wat voor soort machine is het eigenlijk, iets met een accu.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u eigenlijk een particulier of een ondernemer?

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Particulier en het ging om een tacker die spijkers in hout schiet. De accu was ook prima maar hij gaf aan dat de spijkers niet helemaal in het hout schoten. Vandaar dat mijn man het advies haf om hem goed op te laden. Als de accu bijna leeg is,is het lijkt mij logisch dat je kracht verliest. Net als een schroefmachine bijv die bijna leeg is.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u de spijkers bijgeleverd, of zijn die van henzelf? Daar is ook een verschil in kwaliteit in.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Wij hebben hem in de dagen ervoor zelfs getest en ik kan zo laten zien dat de spijkers gewoon helemaal in het hout schoten. Alleen tja hoe bewijs is dat dit gedaan is met deze machine

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Machine verkocht via marktplaats, product is nu defect

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

De spijkers zijn van hemzelf. Maar er valt niet met hem te praten. Wij blijven netjes maar deze meneer is alleen maar aan het schelden en dreigen. Dat er kwaliteitsverschil in spijkers zitten dat klopt helemaal. Deze meneer heeft echter een bouwbedrijf en zou dat toch moeten weten. Hij wil niks anders horen dat wij zijn geld terug geven.

Gesloten