LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag de avocaat dit zomaar doen??

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
littlequeenie74
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2009 21:20

Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door littlequeenie74 »

2 Maanden geleden hebben wij vanwege faillissement de deuren van ons familiebedrijf moeten sluiten.
Om alles in zo goed mogelijke banen te leiden en om onze belangen te behartigen hebben wij een advocaat in de arm genomen.
Op zich heeft hij naar tevredenheid gehandeld en daarover dus ook geen klacht.
De grote schrik kwam echter met de rekening: bijna € 19.500,-............ die we dus privé op moeten hoesten.
Mijn vader heeft met onze accountant gebeld met de vraag of we iets met deze rekening konden doen, want tja.... om dit privé (met 3 partijen) te betalen terwijl we na het faillissement met lege handen zijn achtergebleven (nou ja, met alleen nog geld wat we de afgelopen jaren hadden gespaard dan).
De accountant zei tegen hem de factuur te laten liggen, hij zou kijken wat we met de factuur konden doen (fiscaal misschien?? of met de curator??? ). Zo gezegd zo gedaan.
2 weken later kwam een herinnering van de advocaat. Mijn vader dus met de accountant gebeld. zijn antwoord was duidelijk: je kunt niet anders dan zelf betalen.
Mijn vader dus met de advocaat gebeld (of eigenlijk met de receptioniste/secretaresse) en de situatie uitgelegd (en ja, zij kon zich ook wel voorstellen dat wij hadden gekeken of er iets met die factuur te doen was, privé was het enorm veel geld......). Verder heeft mijn vader gevraagd of de factuur in 3- en kon worden gedeeld en naar ieder van ons een aparte factuur kon worden gestuurd, het zou niet fair zijn als hij alles zou moeten betalen en mogelijk zou het deel wat we moesten betalen belasting aftrekbaar zijn en dan moet je wel een factuur hebben.
De volgende dag (dinsdag) had mijn vader inderdaad 3 nieuwe facturen in de bus, voor ieder 1. Verder nog een brief met de mededeling dat het geld voor de vrijdag erop binnen moest zijn en een extra rekening van ongeveer € 80,- voor gemaakte rentekosten...........
Nou ja........... en bedankt dan maar weer! We vragen ons af waar dat nu voor nodig was, mijn vader heeft nota bene gebeld en overlegd!
Ik heb dus mijn deel van de rekening braaf betaald, mijn vader ook, maar mijn zuster bleek het bedrag niet te kunnen betalen. Mijn vader heeft dus op gisterochtend (dus eigenlijk een dag te laat) het bedrag van mijn zuster betaald.
Vanmorgen had hij dus weer een cadeautje in de bus: nog een rekening van rond de € 900,- van de advocaat, wegens te late betaling....... en oh ja........ dat moet voor de 30e worden betaald, dus mijn vader kan er morgen heen om dat geld contant af te rekenen....
Allereerst vragen wij ons af of dit nu zo netjes en zo nodig is. Concreet gezegd: als wij zo weinig respect voor en zo weinig rekening hadden gehouden met onze klanten, waren we waarschijnlijk nu niet failliet gegaan, maar al vele jaren geleden, want we hadden geen klant overgehouden.
Zo ga je toch niet met elkaar om??? Mijn vader heeft toch netjes gebeld en de situatie uitgelegd............??? We zijn toch geen honden......???

Mijn vader gaat er dus morgen heen om eerst eens redelijk met deze mensen te praten. Wij hebben niets verkeerd gedaan, uiteindelijk en we hebben ze netjes op de hoogte gebracht van hoe of wat.

Verder vragen wij ons af of dit de advocaat dit zomaar kan doen. Concreet gezegd: deze mensen schrijven al een belachelijk hoog uurloon (geen wonder dat de economie naar de kl***n gaat, eigenlijk te zot dat dat uberhaupt mag!), maar kunnen ze je vervolgens ook nog eens zo'n belachelijk hoog bedrag factureren als je een paar dagen (5 werkdagen) te laat met betalen bent????????????

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Heb je een urenspecificatie gekregen? Vind je dat de gemaakte uren te verantwoorden zijn, of staan er heel veel uren geschreven op posten als "overleg met kantoorgenoten" of "studie van jurisprudentie"?

Is die € 19.500 voor één maand werk, of zijn het meerdere maanden die in één keer zijn uitgedeclareerd?

Kijk ook eens hier voor wat meer informatie (de site is van de Orde van Advocaten in Den Bosch, maar het verhaal dat daar te lezen is, is van toepassing op zaken in het hele land).

littlequeenie74
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2009 21:20

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door littlequeenie74 »

er is geen urenspecificatie opgegeven. Het is gewoon als 1 bedrag gedeclareerd.
Het gaat ook niet om een factuur van 1 of meerdere maanden, want alles heeft zich afgespeeld tussen 26 februari en 5 maart, verder is er nog een gesprek tussen mijn vader en de advocaat geweest op 5 of 6 februari.
Resume:
5 of 6 februari: gesprek van mijn vader met advocaat (ca. 1 uur??)
26 februari: gesprek van mijn vader met advocaat (ca. 2 uur??) + gesprek bij de bank met advocaat en assistent (ca. 2 uur)
2 maart gesprek vader en mij met advocaat (ca. 1 uur)
3 of 4 maart: gesprek bij bank, vader en mij met advocaat en assistent (ca. 1 1/2 uur)
5 maart gesprek + aanvraag faillissement met advocaat en assistent (vader, zuster en ikzelf) ca. 2 uur.
Verder is het mogelijk dat de advocaat en zijn assistent maandag 9 maart ook nog een gesprek hebben gehad bij de bank, maar daar waren wij zelf niet bij en als dat het geval was had dat eigenlijk niets meer met "ons" te maken. Verder kan het zijn dat hij in het weekend van 28 februari en 1 maart telefonisch is benaderd door de bank (maar hij had van tevoren aangegeven dat hij dat weekend daar onmogelijk aanwezig zou kunnen zijn, dus het kon alleen telefonisch).
Uren die zij op kantoor aan onze zaak hebben besteed heb ik natuurlijk geen idee van.
Maar misschien is het een idee toch een urenspecificatie op te vragen....... Op de site ga ik sowieso eens kijken.
Bedankt!
Gerda

littlequeenie74
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2009 21:20

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door littlequeenie74 »

nu vergeet ik nog een gesprek tussen ons en de curator waar de advocaat en zijn assistent bij waren, moet ca. 2 uur zijn geweest

vorage
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2009 17:01

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door vorage »

Als je twijfels hebt over de gemaakte uren kun je een begrotingsprocedure starten bij de plaatselijke Orde van Advocaten. Die bekijkt dan of de gespendeerde uren redelijk zijn.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Daarnaast, als een naheffing komt na de betaling hoef je niet te betalen, hiervoor zou je het incasso topic even kunnen naslaan. Zeker een bedrag van 900 euro op 6000 euro is natuurlijk buiten proporties.

sjorskuhh21
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:48

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door sjorskuhh21 »

Ik zou inderdaad niet betalen. Wanneer een betaling en zo'n brief elkaar kruisen, zou in de brief moeten staan dat je die brief als niet verzonden kunt beschouwen.
Daarnaast vind ik het een belachelijke verhoging, en zou ik daar ook een specificatie van opvragen. Gemaakte kosten is wel erg algemeen en vaag.

JvGin
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jul 2008 00:59

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door JvGin »

Dit klinkt wel heel erg ruim allemaal.

Ik zou is een urenspecificatie opvragen en zeggen dat je het allemaal absurd vindt. Wanneer er dan geen overeenstemming wordt bereikt zou ik bij de Orde van Advocaten een klacht indienen.

Gr. JvGin

nnj
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2009 20:44

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door nnj »

dit was toch niet bij Kurfers advocaten in den bosch toevallig ?
die zijn daar ook een goede in,heb ik begrepen. niet gespecificeerde rekeningen sturen,en als je daarom vraagt worden ze nog boos ook , alsof ze niet te vertrouwen zijn ofzo .....
maar de gespecificeerde rekening viel wel iets lager uit ...dus altyd om vragen !!!

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Mag de avocaat dit zomaar doen??

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik vind het ook wel heel erg raar. Je hebt recht op een urenspecificatie. Je moet toch weten wanneer er wat voor werk is verricht? Hoge rekening hoor.

Ik moet bij mijn baas ook een urenstaat inleveren. Lijkt me niet meer dan normaal dat een advocaat dat ook moet doen naar zijn/haar opdrachtgever toe.

Ik vind ze wel heel erg klantonvriendelijk dat ze niet willen luisteren naar jullie verhaal. Er staan behoorlijk wat zinnige tips hierboven en ik zou het er zeker niet bij laten zitten.

Heel veel succes

Gesloten