LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag gemeente je van park zetten na 13 jaar

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Mag gemeente je van park zetten na 13 jaar

Ongelezen bericht door Toppy »

bprosman schreef:Er zijn gemeenten die een recreatiewoning een recreatiewoning noemen (en geen uitzondering willen verlenen) omdat de woning technisch ongeschikt zou zijn voor permanente bewoning (verwarming bijvoorbeeld).
Om u wat verdieping in de materie aan te reiken zou u dit artikel eens kunnen lezen:
http://recrejura.nl/aanpak-onrechtmatig ... iewoningen

En neemt u dan de moeite om de teksten en de uitspraak waarnaar verwezen wordt eens tot u te nemen.

Wat mij betreft is de discussie met u gesloten. Ik heb namelijk geen zin meer om u ervan te overtuigen dat u zich eerst in de materie moet verdiepen voordat u ongefundeerde (en daarme nutteloze) adviezen aan derden geeft.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Mag gemeente je van park zetten na 13 jaar

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien was begrijpend lezen niet uw beste vak op school maar tot nu toe heb ik nog NIEMAND adviezen gegeven, ik heb alleen vragen gesteld maar dat schijnt van uwe Hoogheid niet te Mogen.

Het enige advise wat ik gegeven heb was om een ontheffing te vragen en daar was uw reactie:
En uiteraard kan TS altijd een ontheffing vragen van de bepalingen in het bestemmingsplan. Bij een afwijzing kan hij gaan procederen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag gemeente je van park zetten na 13 jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Toppy schreef:
bprosman schreef:Dat is ook weer welke definitie je neemt, die van het bestemmingsplan of de "technische". De recreatiewoningen die ik ken zijn in technisch betere staat dan menig huurflatje dus zeker niet ongeschikt voor permanente bewoning.
In een bestemmingsplan wordt, in de eerste artikelen altijd genoemd wat verstaan wordt onder, bijvoorbeeld:
- een kampeermiddel
- vakantie cq recreatiewoning
- beheerderswoning
enz. enz. enz.

In feite is dit niet anders dan bij alle wetten, AMvB's, Ministeriele regelingen e.d.

Neemt u eens de moeite om u daarin eerst te verdiepen voordat u daar iets over zegt........
Eerst zelf maar eens leren begrijpend te lezen? U heeft het over de juridische status van woningen/verblijfsruimtes. Bprosman heeft het over de technische staat. Zijn toch twee totaal verschillende dingen lijkt me. Want inderdaad: sommige panden die als recreatiewoningen zijn aangewezen, zijn in een aanzienlijk betere staat als sommige panden die als permanente woningen zijn gebouwd.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Mag gemeente je van park zetten na 13 jaar

Ongelezen bericht door Toppy »

witte angora schreef:Eerst zelf maar eens leren begrijpend te lezen? U heeft het over de juridische status van woningen/verblijfsruimtes. Bprosman heeft het over de technische staat. Zijn toch twee totaal verschillende dingen lijkt me. Want inderdaad: sommige panden die als recreatiewoningen zijn aangewezen, zijn in een aanzienlijk betere staat als sommige panden die als permanente woningen zijn gebouwd.
Beste witte angora,

Met u wil ik nog wel een kleine discussie aangaan over dit onderwerp.

Een bestemmingsplan is de basis op grond waarvan een besluit genomen wordt door het bevoegde gezag, zaols u inmiddels heeft kunnen lezen is dat het college van B&W en in een aantal gevallen bij bestemmingsplannen de gemeenteraad.
In het bestemmingsplan is de bestemming van gronden bepaald. Bijvoorbeeld: recreatie, landbouw, wonen enz. enz.
Tevens wordt in een bestemmingsplan vastgelegd voor welke doeleinden de gronden gebruikt mogen worden.
Ook wordt de status van de op de gronden aanwezige opstallen vastgelegd.
Vervolgens kan in een bestemmingsplan aangegeven worden wat de maximale afmetingen, bijvoorbeeld goothoogten, nokhoogten, inhoud, opppervlakte e.d. mogen zijn.
Over de technische staat van opstallen wordt in een bestemmingsplan niets geregeld.

Dat een recreatiewoning voldoet aan de regels van het bouwbesluit voor wat betreft een 'normale' woning doet feitelijk niet terzake. Hooguit kan dit een overweging zijn bij een aanvraag voor een persoonsgeboonden ontheffing van de bepalingen van het bestemmingsplan, doch dit is bijzaak.
Maar, zoals u wellicht heeft gelezen in rechterlijke uitspraken, komt daarin nergens voor dat de technische staat van een recreatiewoning betrokken wordt in de overwegingen van rechters.
In de overwegingen wordt slechts betrokken of de aanvrager voldoet aan de voorwaarden voor een persoonsgebonden ontheffing.
En daarin zijn de regels vastgelegd in een bestemmingsplan leidend.

En neemt u van mij aan dat deze materie razend ingewikkeld kan zijn. Het heeft mij behoorlijk wat tijd gekost om mij die enigszins eigen te maken.
Ik neem u en anderen dan ook niets kwalijk, maar u moet er wel voor waken om in deze 'mee te huilen met de wolven in het bos'. Daar schiet TS weinig mee op.
Beter is als hij zich wendt tot een terzake deskundige advocaat die op grond van de feiten zijn kansen in kan schatten op een persoonsgebonden beschikking. Op basis van wat ik hiervan weet acht ik zijn kansen buitengewoon klein.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag gemeente je van park zetten na 13 jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Toppy, juridisch kom je een heel eind, en kan ik het grotendeels, en misschien wel volledig, met je eens zijn. Maar je leest totaal niet wat anderen schrijven en reageert daar totaal verkeerd op. Een discussie is dus volkomen zinloos.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Mag gemeente je van park zetten na 13 jaar

Ongelezen bericht door Toppy »

Nog maar even teruggegaan naar het bericht van TS.
En ik lees daar, beetje dom van mij om daar overheen te lezen, dat het hier om een chalet gaat.
Dus niet over een recreatiewoning maar over een bouwwerk dat een stacaravan heet te zijn.

In dat geval is TS helaas totaal kansloos als de gemeente overgaat tot handhaven.
Een aanvraag persoonsgebonden ontheffing moet op grond van de geldende wet- en regelgeving afgewezen worden. B&W heeft in dit geval geen andere mogelijkheid.

Gesloten