Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mataharii
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2021 13:46

Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Mataharii »

Hallo,

Ik heb ruzie met de bovenburen, er is water naar mij gegooid en er wordt sindsdien post naar mij gestuurd, aan hun gericht. Ik heb aangegeven dit zat te zijn en het voortaan weg te gooien. Vervolgens kwam er een pakket via DHL waarvoor aangeklopt is maar toen ik opendeed was er geen bezorger. Weer mijn adres maar naam vd bovenbuur. Im heb dhl het op laten halen. De bovenbuur heeft de politie ingeschakeld. Ik heb alles aan de wijkagent uitgelegd. Zij geeft aan dat ik geen post weg mag gooien en baseert zich op 2 artikelen uit t wetboek van strafrecht. Echter ik heb online gelezen dat het wel mag. Bovendien is het eerste artikel n.v.t.

201:
Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.


Bestemming is mijn adres dus dit is n.v.t.

Artikel 350

1.Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

2.Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.


Maar in een artikel van Margriet (gebaseerd op een artikel van Radar) staat:

Niet jouw verantwoordelijkheid

Hoewel het wel vriendelijk is om post door te sturen wanneer je het voor iemand anders ontvangt, ben je niets verplicht. Het is namelijk aan de geadresseerde om ervoor te zorgen dat zijn adres overal goed is doorgegeven na een verhuizing. Weet je niet waar de geadresseerde nu woont? Dan kun je er ook voor kiezen om de post retour te zenden. Schrijf gewoon ‘retour afzender’ op de envelop, en dan zal PostNL de rest doen. Maar het hoeft dus niet, je mag de post ook gewoon weggooien.

Bron: https://www.margriet.nl/lifestyle/tips- ... d-bezorgd/

Kan iemand mij bevestigen dat het niet onder vernieling valt, liefst met wettelijke onderbouwing? Immers als iets (al dan niet met opzet) in mijn huis is gebracht, heb ik dan niet het recht om het weg te gooien?

Bijvoorbaat dankvoor de hulp

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door Mataharii

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

door alfatrion » 13 mei 2021 20:05

Je kan de brieven rustig weggooien, maar niet open maken. Verder is nog het briefgeheim (artikel 13 Gw). Je mag de post niet open maken. Pakketjes moet je niet weggooien.

Voor strafbaarheid op grond van artikel 350 Sr moet het gaan om een goed. Een brief is geen goed, omdat informatie geen goed is. Natuurlijk is het papier en de inkt wel een goed, maar dat is ondergeschikt aan het doel van een brief: informatie overdragen.

Goederen zijn alle zaken en alle vermogensrechten (artikel 3:1 BW). Zaken zijn de voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten (artikel 3:2 BW). Een vermogensrecht is een recht dat overdraagbaar is of bedoelt zijn om de rechthebbende stoffelijk voordeel te verschaffen of verkregen zijn in ruil voor een verstrekt of in het vooruitzicht gesteld stoffelijk voordeel (artikel 3:6 BW).

Voor wie het papier en de inkt ziet als een zaak (en daarmee een goed) het volgende:

De brieven zijn pas het eigendom van je buren op het moment dat deze aan hen geleverd zijn (artikel 3:90 BW), tot die tijd zijn de brieven van de verzender. Je zou het gedrag van de verzender zo kunnen opvatten dat hij afstand heeft gedaan van zijn eigendomsrecht op het papier en de inkt (artikel 3:35 BW).

Wederrechtelijk betekend in strijd met de wet. De grens van dit artikel wordt behoorlijk opgezocht (en overschreden), indien men stelt dat je het papier en de inkt hebt weg gemaakt. (Het kan interessant zijn om je in te lezen op voorwaardelijke opzet.)

En zelf als het strafbaar zou zijn, dan zou geen officier van justitie hier vervolging voor inzetten. Uit het bovenstaand volgt immers dat dat niet proportioneel is.

Je zou kunnen bijhouden welke post allemaal naar jouw adres is verzonden: afzender of omschrijving en de datum. Als er aangifte wordt gedaan, dan kun jij aangifte doen van belaging.
Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Stuur gewoon terug, krijg je geen gezeik, en het is een stuk makkelijker dan jezelf zo druk maken en de ruzie te verergeren.
Wat maakt het uit of het wettelijk mag of niet, wees gewoon de wijste.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou u de zaken op de spits drijven? Stuur terug.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Mataharii schreef:
13 mei 2021 14:07
Hallo,

Ik heb ruzie met de bovenburen,
Hoi. Is dit op een of andere manier op te lossen?

Waarom gooien ze water naar beneden?
Waarom zouden ze jouw adres gebruiken om hun post naar te versturen?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan de brieven rustig weggooien, maar niet open maken. Verder is nog het briefgeheim (artikel 13 Gw). Je mag de post niet open maken. Pakketjes moet je niet weggooien.

Voor strafbaarheid op grond van artikel 350 Sr moet het gaan om een goed. Een brief is geen goed, omdat informatie geen goed is. Natuurlijk is het papier en de inkt wel een goed, maar dat is ondergeschikt aan het doel van een brief: informatie overdragen.

Goederen zijn alle zaken en alle vermogensrechten (artikel 3:1 BW). Zaken zijn de voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten (artikel 3:2 BW). Een vermogensrecht is een recht dat overdraagbaar is of bedoelt zijn om de rechthebbende stoffelijk voordeel te verschaffen of verkregen zijn in ruil voor een verstrekt of in het vooruitzicht gesteld stoffelijk voordeel (artikel 3:6 BW).

Voor wie het papier en de inkt ziet als een zaak (en daarmee een goed) het volgende:

De brieven zijn pas het eigendom van je buren op het moment dat deze aan hen geleverd zijn (artikel 3:90 BW), tot die tijd zijn de brieven van de verzender. Je zou het gedrag van de verzender zo kunnen opvatten dat hij afstand heeft gedaan van zijn eigendomsrecht op het papier en de inkt (artikel 3:35 BW).

Wederrechtelijk betekend in strijd met de wet. De grens van dit artikel wordt behoorlijk opgezocht (en overschreden), indien men stelt dat je het papier en de inkt hebt weg gemaakt. (Het kan interessant zijn om je in te lezen op voorwaardelijke opzet.)

En zelf als het strafbaar zou zijn, dan zou geen officier van justitie hier vervolging voor inzetten. Uit het bovenstaand volgt immers dat dat niet proportioneel is.

Je zou kunnen bijhouden welke post allemaal naar jouw adres is verzonden: afzender of omschrijving en de datum. Als er aangifte wordt gedaan, dan kun jij aangifte doen van belaging.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Mataharii schreef:
13 mei 2021 14:07
Hallo,
Ik heb ruzie met de bovenburen, er is water naar mij gegooid en er wordt sindsdien post naar mij gestuurd, aan hun gericht. Ik heb aangegeven dit zat te zijn en het voortaan weg te gooien.
Wat ging er aan dat watergooien vooraf dan??? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dat gebeurt niet zomaar natuurlijk!
En nu sinsdien het gez*** met de post als reactie van die buren.
Stop die post gewoon in hun BB , terugsturen kan niet altijd omdat er niet altijd een afzender op staat.
Zet het pakket voor hun deur.
Wees de wijste......niet weggooien .....niet doen!
Wat heb je aan allerlei wetten en wetteksten , het zijn je buren !
Het escaleert zo ook steeds meer. Bah!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door reggie2 »

Terugsturen kan met afzender onbekend.

Verder deel ik de mening van @ moederslink

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door geengast »

Mataharii schreef:
13 mei 2021 14:07

Kan iemand mij bevestigen dat het niet onder vernieling valt, liefst met wettelijke onderbouwing? Immers als iets (al dan niet met opzet) in mijn huis is gebracht, heb ik dan niet het recht om het weg te gooien?

Een en ander is geheel afhankelijk van de lengte, gewicht en schouderbreedte van de bovenbuur.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door crazyme »

Voor hetzelfde geld heeft Ts iets besteld op naam van zijn bovenburen icm achteraf betalen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

En zijn de buren volwassen mensen? Het klinkt allemaal nogal puberaal.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door reggie2 »

PeterPeters1966 schreef:
14 mei 2021 11:10
En zijn de buren volwassen mensen? Het klinkt allemaal nogal puberaal.
Jij wil niet weten hoe kinderachtig sommige mensen kunnen zijn. ......soms denk je ...waar gaat het eigenlijk over.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Post weggooien zou kunnen aangezien de buren nog maar eens moeten bewijzen dat u betreffende post ook daadwerkelijk hebt ontvangen. Of het verstandig is, is nog maar de vraag.
Ik zou de post gewoon terugsturen met de opmerking geadresseerde onbekend.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

reggie2 schreef:
13 mei 2021 20:47
Terugsturen kan met afzender onbekend.

Verder deel ik de mening van @ moederslink
Afzender is wel bekend, anders kan de post niet worden teruggestuurd. U bedoeld natuurlijk de geadresseerde onbekend.

taxikemperman
Berichten: 629
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Geadresseerde woont hier niet

sake1987

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door sake1987 »

Een beetje raar verhaal, u krijgt ruzie met de buren, zij gooien met water en sturen hun post maar u toe.
Het laatste wat ik zou willen, is dat de buren mijn post krijgen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

sake1987 schreef:
14 mei 2021 14:27
Een beetje raar verhaal, u krijgt ruzie met de buren, zij gooien met water en sturen hun post maar u toe.
Het laatste wat ik zou willen, is dat de buren mijn post krijgen.
Kan ook reclamepost zijn die naar TS wordt gestuurd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
14 mei 2021 14:12


Afzender is wel bekend, anders kan de post niet worden teruggestuurd.



Dat bedoel ik niet, nogmaals terug afzender onbekend. Is verder een pakkie aan voor de post.

Maar vind eerlijk gezegd net als @ moederslink dit een kinderachtig gedoe.

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Karel123## »

Ook ik ben benieuwd wat er vooraf gegaan is. Waarom is er water naar u gegooid? Wees de wijste en gooi de post gewoon bij hun in de brievenbus. Klaar, weer een zorg minder!! Wanneer de 'ruzie' uit de hand dreigt te lopen.......maak eens een praatje met de wijkagent?!

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Karel123## schreef:
17 mei 2021 13:53
Ook ik ben benieuwd wat er vooraf gegaan is. Waarom is er water naar u gegooid? Wees de wijste en gooi de post gewoon bij hun in de brievenbus. Klaar, weer een zorg minder!! Wanneer de 'ruzie' uit de hand dreigt te lopen.......maak eens een praatje met de wijkagent?!
Dan is het natuurlijk de vraag hoe lang TS voor postbode mag spelen. Als deze de post in de brievenbus van de buren gooit veranderd en niets.

enilesor
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2021 16:14

Re: Mag ik post weggooien op mijn adres geadresseerd

Ongelezen bericht door enilesor »

Je kan het bij hun in de bus gooien of hun waarschuw dmv een briefje ( hoef je ze niet te zien en te spreken) dat als er post op jou adres, komt die voor hun bestemd is omdat ze niet op jou huisnr wonen je die terug stuur en dat ze hun post adres gegevens maar eens moeten aanpassen. maar je kan ook retour afzender op zetten met mededeling persoon onbekend op dit adres en huisnummer en in de Bb terug in gooien. Geen afzender erop jammer dan.

Gesloten