Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door Radar »

Verdwijnen er bij jou in de buurt soms ook ineens grote hoeveelheden bomen? Het overkwam Birgitte Barelds al twee keer. Zonder goede communicatie verdwenen er voor de tweede keer honderden bomen in haar buurt. Zij richt de actiegroep Burgers voor Bomen op en vraagt Radar om hulp bij het tegengaan van plotselinge bomenkap.

Wat kun je als burger doen om ontgroening van je buurt te voorkomen?

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ouw-buurt/

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Actie groep of niet, in elke gemeente hebben ze schijt aan de inwoners. Zowat in elke gemeente hebben ze de "kapziekte" zo jammer dit.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Van de gemeentes waar ik een beetje bij betrokken ben (en ben geweest) worden dit soort dingen altijd gepubliceerd. Als je dat niet leest houdt het natuurlijk op. Je kunt niet verwachten dat ambtenaren huis-aan-huis komen vertellen wat er gaat gebeuren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef: Wat kun je als burger doen om ontgroening van je buurt te voorkomen ?
Ik vrees erg weinig. De gemeente bepaalt.
Zelf je tuin aanleggen met vooral bomen, struiken etc.
Het belang van groen is kennelijk nog steeds niet voldoende onderkend.
Steeds zie ik compleet betegelde tuinen.
En heb je groen? Dan heb je gez**** vd buren en wordt de Rijdende Rechter weer ingeschakeld :evil:

Emie3
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:42

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door Emie3 »

Is er toevallig een biocentrale in de buurt die geld geeft voor “snoei”hout?

E.d.demunck
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:52

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door E.d.demunck »

Bezorgdheid van burgers als bomen verdwijnen is begrijpelijk. Maar laat de redactie van Radar dan wel 'deskundigen' uitnodigen aan tafel die weten waar ze het over hebben en dat goed kunnen verwoorden. Halve waarheden of zelfs volledig onjuiste informatie vergroot alleen de afstand tussen boseigenaar en burger.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door thecure »

Wat een beleid van de gemeente zeg :roll: ongelofelijk.

Goed dat Radar hier aandacht aan besteed. Wel slordig dat er over de gemeente Dokkum wordt gesproken. Die is in 1984 al opgegaan in de gemeente Dongeradeel. En deze is nu opgegaan in Noardeast-Fryslân.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door thecure »

breien schreef:
29 mar 2021 21:41
Als men toch zo graag bij een bos wil wonen dan kiest men toch echt niet voor Dokkum en contreien. Ga dan op de Veluwe wonen.
Dat zowiezo inderdaad.
Maar dan nog hoeft de gemeente niet onnodig te kappen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door moederslink »

breien schreef:
29 mar 2021 21:41
Als men toch zo graag bij een bos wil wonen dan kiest men toch echt niet voor Dokkum en contreien. Ga dan op de Veluwe wonen.
In Dokkum zijn de huizen aanmerkelijk goedkoper dan op of bij de Veluwe en je zult daar maar je droombaan hebben gevonden.
En in en om de omgeving van Dokkum moet je dus juist blij zijn met zo.n bosachtige achtergrond.
Die ongebreidelde kapdrift vind ik verschrikkelijk.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
29 mar 2021 17:50
..... in elke gemeente hebben ze schijt aan de inwoners. ....
Precies dit. Ik heb ook de indruk dat politici en ambtenaren steeds meer het idee hebben dat de burger er voor hen is in plaats van andersom.

VBD
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2021 13:36

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door VBD »

Als Vereniging Behoud Dorpsgezichten zijn we al enkele jaren bezig om Staatsbosbeheer aan tafel te krijgen, maar dat lukt van geen kanten. Ze zijn oppermachtig.
Voorbeelden:
* Als Vereniging voelen we de verantwoording voor de historische relicten in de Groesbeekse bossen. Echter, Staatsbosbeheer ontziet bezandingsgreppels (1834), middeleeuwse wallen of schaapsdrift etc. niet. Enorme machines kappen niet alleen hectares bos, maar vernietigen ook cultureel erfgoed.
* Staatsbosbeheer vindt dat het met Corona te druk wordt voor de fauna in het bos, maar legt wel een 70 km lange mountainbikeroute aan (dwars door historische relicten), notabene met een kleine bulldozer.
* Het allerergste vinden wij als Vereniging Behoud Dorpsgezichten dat er beloftes worden gedaan en die vervolgens worden geschonden. Wij hebben als Vereniging dan ook het gevoel dat we lucht zijn voor Staatsbosbeheer.
* De gemeente Berg en Dal is volgens ons tandeloos. Het kappen gaat gewoon door. Vanmorgen nog geconstateerd dat hectares bos geblest zijn voor de kap. Het kan niet anders dan dat daar toch enorm op verdiend wordt.
Opnieuw zullen we Staatsbosbeheer en de gemeente Berg en Dal benaderen, maar we vrezen met grote vreze dat dat totaal zinloos is.
Theo Giesbers, woordvoerder en Henk Keukens, voorzitter van de Vereniging Behoud Dorpsgezichten.

Tarangita
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2020 09:24
Contacteer:

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door Tarangita »

Waarom wordt er nauwelijks of niet naar de onderliggende problemen gekeken. Zoals ik het zie is dit o.a. de overbevolking. De bevolkingsgroei gaat maar door en niemand kaart dit serieus aan. Tja dan heb je meer ruimte nodig voor wegen, woningen en uiteindelijk vernietigd de mens zichzelf, want die wordt door ons onbewuste, gestresste leven uiteindelijk onbewoonbaar. Kijk maar eens wat wetenschappers over de hele wereld hierover zeggen, zoals Rene ten Bos en Ingrid Visseren-Hamakers (hoogleraar) van de Radboutuniversiteit.

kraanjan
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:41

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door kraanjan »

U kunt ook eerst de tegels eruit halen en dan wat struiken plaatsen in eigen tuin in. Maar bomen weghalen vind ik ook een probleem mn. CO2 . opslag.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach wij kregen hier als VvE problemen met de gemeente. 1 van de bewoners van het complex had zijn terras afgezet met bosjes. Mooi op eigen terrein en niet vast aan het gebouw. Hij had alles netjes aangevraagd bij het bestuur, regels nagezocht. Geen probleem.

Nu heeft de gemeente eindelijk het plan klaar wat ze om ons complex met hun ruimte gaan doen en past dat er niet helemaal bij en zouden wij die ene bewoner moeten vertellen al die bosjes er weer uit te trekken. Ja, echt niet. Wij hebben al een half jaar geleden om concrete plannen gevraagd, steeds geen gehoor. En nu de gemeente iets wil, moeten wij maar schipperen, ze zijn erachter gekomen dat dit groepje jongeren niet het makkelijkste bestuur zijn waar ze mee te maken hebben. Zeker omdat we allemaal bekenden in de gemeenteraad hebben zitten, die zelf ook doorhebben dat het allemaal nogal bureaucratisch loopt.

Natúúrlijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2021 09:23

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door Natúúrlijk »

Natuurlijk kan je invloed aanwenden! Daar zijn politieke partijen voor opgericht. Maar dan moet je niet wachten tot het misgaat.
Op dit moment maken alle gemeenten een Omgevingsvisie, waarin staat hoe jouw omgeving eruit moet zien. Google dat eens met de naam van jouw gemeente, dan weet je wat er wel en niet geregeld wordt. Maak gebruik van de mogelijkheid tot inspraak en geef jouw visie.

gustavo-woltmann
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2020 02:04

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door gustavo-woltmann »

Ik denk dat ze misschien een vergunning hebben gehaald.
Zou het maar vragen bij de gemeente.
- Gustavo Woltmann

Vladdermuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:42

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door Vladdermuis »

Ben verbaast dat dit een artikel is van minder dan een jaar geleden. Degenen die de bomen neerhalen zijn ook wat te verwijten. Is dit allemaal oké, of doe je maar wat je wordt opgedragen. Eer en geweten? Als ze je zeggen dat je je eigen huis in de fik moet steken omdat er vermeende rot is geconstateerd doe je het dan ook? Voor een echt bos had ik hier jaren geen illusies, daarvoor ging ik al vele jaren naar het buitenland. Zeg het maar, waar in NL hebben we parken waar je met één verkeerde pas verdwaalt en er helicopters en speurhonden nodig zijn om je te kunnen vinden, hmm? Hier echter draai ik me na een half uur om en zie ik de wegen nog, de bushaltes, de andere mensen, dwars door wat er nog over is... ja andere mensen, want iedereen heeft behoefte aan recreatie. Het zijn vaak mensen met honden die daar speciaal zijn komen wonen, wat zouden die er van vinden als er niets meer overblijft? Niemand zou vóór zijn, tenzij je wordt betaald om vóór kap te zijn. Er is bij mij in de stad nog één schamele plek overgelaten wat ooit een oermoeras was. Het is eigenlijk te triest voor woorden hoe druk het daar is, zelfs buitenlandse studenten/expats komen er massaal heen omdat ze hier de natuur missen. In elke stad ter wereld ben je zo gauw je de stad uit bent in de natuur waar je helemaal alleen bent, hier in Nederland is alles geurbaniseerd en geasfalteerd en stap je zo weer in de volgende stad, ze zullen ook staan te popelen om dit stukje oermoeras te slopen.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zover ik weet bestaat er geen oerbos in Nederland.

Voor de kap van bo(o)m(en) moet een vergunning aangevraagd worden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

waar in NL hebben we parken waar je met één verkeerde pas verdwaalt en er helicopters en speurhonden nodig zijn om je te kunnen vinden, hmm? Hier echter draai ik me na een half uur om en zie ik de wegen nog, de bushaltes, de andere mensen, dwars door wat er nog over is... ja andere mensen, want iedereen heeft behoefte aan recreatie.

Richting Gelderland/Brabant vind je nog echt wel bossen waar je in kan verdwalen hoor. Dieper het bos in en je ziet niks meer.

Mensen die Moeten kappen die kan je het niet kwalijk nemen, het is hun werk.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag mijn gemeente zomaar bomen kappen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

reggie2 schreef:
12 mar 2022 12:04
waar in NL hebben we parken waar je met één verkeerde pas verdwaalt en er helicopters en speurhonden nodig zijn om je te kunnen vinden, hmm? Hier echter draai ik me na een half uur om en zie ik de wegen nog, de bushaltes, de andere mensen, dwars door wat er nog over is... ja andere mensen, want iedereen heeft behoefte aan recreatie.

Richting Gelderland/Brabant vind je nog echt wel bossen waar je in kan verdwalen hoor. Dieper het bos in en je ziet niks meer.

Mensen die Moeten kappen die kan je het niet kwalijk nemen, het is hun werk.
En er is meestal ook een goede reden voor kap. Maar bomenknuffelaars denken dat bomen het eeuwige leven hebben. Maar voor de meest soorten is dat niet zo. In een bos lost dat zichzelf op, maar in de bewoonde wereld is het verstandiger om het gecontroleerd te doen. Want diezelfde overheid waar nu over wordt geklaagd als er bomen gekapt worden krijgt ook op hun flikker als omgewaaide bomen schade veroorzaken.

Gesloten