Makelaar - huren kantoorpand

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lady1204

Makelaar - huren kantoorpand

Ongelezen bericht door lady1204 » 08 mar 2019 10:13

Beste forum leden,

Onlangs zijn mijn partner en ik in onderhandeling geweest met een makelaar omtrent het huren van een kantoorpand. Nou is het volgende gebeurt: Wij wonen in het centrum, boven het desbetreffende kantoorpand. Wij zijn onlangs een eigen thuiszorg organisatie begonnen, en zijn bezig om een eigen dag besteding op te zetten. Toen het kantoorpand onder onze woning te huur stond zijn wij gaan informeren en hebben we een afspraak bij de makelaar gemaakt, vervolgens zijn we daar voor het eerste oriënterende gesprek geweest. We hebben in dat gesprek aangegeven wat onze plannen zijn, maar ook dat wij net in een opstartende fase zitten waarin wij nog afhankelijk zijn van ander instanties of wij überhaupt de mogelijkheid gaan krijgen om een kantoorpand te huren. Nou was dat allemaal geen probleem, de makelaar zou nog in overleg gaan met de eigenaar om te kijken of er nog iets met de huurprijs gedaan kon worden. Eenmaal thuis bekeken wij de advertentie van het kantoorpand, en kwamen we er achter dat de eigenaar btw rekent over het kantoorpand. Ik vond het erg vervelend dat dit niet is besproken tijdens het gesprek met de makelaar, want wij kunnen geen btw aftrekken, wat dus betekent dat wij nog 21% extra bovenop de huurprijs zouden moeten betalen. De makelaar zou ons nog benaderen maar hebben toen een aantal weken niks vernomen. Toen werd mijn partner gebeld, of we nog interesse hadden en of we al meer weten of het pand willen en kunnen huren. We hebben toen aangegeven over het btw verhaal, en na een aantal keer heen en weer tussen eigenaar makelaar en ons kwamen ze met de mededeling dat de eigenaar ons daarin niet tegemoet wil komen en het pand alleen wil verhuren met btw. Vervolgens hebben wij gezegd dat we dat niet kunnen betalen en ook niet willen betalen. Aantal dagen later werd mijn partner weer gebeld, dat de eigenaar bereid is met de prijs een middenweg wil zoeken. Ze vroegen of we akkoord wouden gaan met een huurkorting van 50 euro per maand het eerste jaar, waarop we hebben gezegd dat we graag de voorwaarden en alles essentialia van de huurovereenkomst etc willen bekijken alvorens we een beslissing maken. Dat was prima en we zouden per mail meer informatie krijgen. Daar hebben we vervolgens wekenlang niks meer van gehoord. Ondertussen hadden mijn partner en ik al besloten dat we het niet gingen huren, de communicatie was van lik me vestje, de eigenaar wil niet meebuigen of ons tegemoet komen en we kregen er steeds meer een slecht gevoel over, plus het kantoorpand kost gewoon ongelofelijk veel geld ten opzichte van andere panden in de buurt. Weken later kregen we opeens e-mail van een ander contactpersoon die bij het desbetreffende makelaars kantoor werkt, dat hij na het versturen van de huurovereenkomst nog niks van ons heeft vernomen, en of het nog onduidelijkheden zijn of vragen of dat we akkoord gaan om het contract te tekenen. We hebben nooit een e-mail gehad met de huurovereenkomst. Een aantal uur later kregen we nog een e-mail, van de makelaar waar we in eerste instantie mee hebben onderhandeld, waarin wel de huurovereenkomst is bijgestuurd, met de vraag of ze een reactie kunnen ontvangen inzake de huurovereenkomst en of wij contact willen opnemen. Per e-mail hebben wij netjes laten weten het pand niet te willen huren. Vervolgens kregen we de volgende reactie:

verhuurder en ondergetekenden stellen zich op het standpunt dat er mondeling en telefonisch een deal (huurovereenkomst) is gesloten waarvan de aan jou toegezonden huurovereenkomst ter controle en de bevestiging hiervan is. Het is een zakelijke overeenkomst tussen partijen.
De uitgangspunten zijn duidelijk besproken en ook bevestigd.
Verhuurder gaat er dan ook vanuit dat de huurovereenkomst zoals overeengekomen per 01 april 2019 wordt nagekomen.
In afwachting van jou verdere reactie in deze waarbij we uitgaan van een goede afloop in deze zaak.

Nou weet ik niet welke stappen, of reactie ik naar de makelaar kan geven. Ik vind het ronduit asociaal hoe ze je uiteindelijk proberen af te dwingen het pand te huren. En dat terwijl er nooit mondeling iets is toegezegt, we hebben het pand nog niet eens bezichtigd! Ook de zaken die mondeling zijn toegezegd ( o.a. De huurtermijn van het pand) komt niet overeen met wat hun in de huurovereenkomst hebben beschreven. Weet iemand hoe ik dit nu het beste kan aanpakken? Of heeft er iemand tips hoe nu het beste kan handelen?

Groetjes! Britt

rvjapio

Re: Makelaar - huren kantoorpand

Ongelezen bericht door rvjapio » 08 mar 2019 11:41

U heeft niks getekend, dus er is geen overeenkomst. Misschien even afwachten wat hun verdere stappen zijn voordat u opnieuw reageert?

yan

Ongelezen bericht door yan » 08 mar 2019 12:09

Wij zijn onlangs een eigen thuiszorg organisatie begonnen
U bent dus onlangs ondernemer geworden: dan het het verstandig er rekening mee te houden dat zakelijk dingen vaak net wat anders gaan dan privé. Bedragen zijn altijd exclusief btw, dat u het in dit uitzonderlijke geval niet kan terugvragen is jammer maar daar kan de leverancier geen rekening mee houden, deze moet het wel afdragen.

Verder inderdaad: er is niets getekend dus geen overeenkomst.
Simpelweg reageren dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen en dat u er verder niets meer over wenst te horen

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 08 mar 2019 12:18

Geen overeenkomst dus geen betaling. Maar over de BTW daar zou ik maar een cursus voor volgen. Anders komt U nog eens in de problemen bij de belastingdienst.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 » 08 mar 2019 12:22

Ik zou of niet reageren of ze vragen aan te tonen dat er een wilsovereenstemming is aangaande het huren van het pand.
Dit kan ook een opgenomen (telefonisch) gesprek zijn echter als ze het daarop gooien zou ik ze vragen om een kopie toe te zenden.
Huren zonder bezichtiging is inderdaad wat vreemd/ongebruikelijk (maar dat kan ook over de rest van het traject en met name over het BTW deel gezegd worden).

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 08 mar 2019 13:08

Een mondelinge toezegging kan opgevat worden als zijnde een overeenkomst waarbij de details later toegezonden worden. Het btw issue is uw probleem want u had kunnen weten dat bij verhuur van een kantoorpand de huurprijzen ex btw vermeldt worden. Op de huur kunt als de organisatie ingeschreven staat bij de KVK en bij de belastingdienst de betaalde btw weer terug krijgen als zijnde bedrijfskosten in de opstart fase. Als u in de zakelijke sfeer opereert dan wordt u ook geacht te weten wat de consequenties zouden kunnen zijn voor wat betreft het aan gaan van huurcontracten en is het consumentenrecht niet meer van toepassing.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 08 mar 2019 13:12

Om misverstanden te voorkomen: een huurovereenkomst hoeft niet schriftelijk gesloten te worden, dat kan prima mondeling. Dat er geen huurovereenkomst is ondertekend, is dus geen argument. Zie hiervoor onderstaande citaat, het hele artikel is hier te lezen.

Kort en goed: betwist gemotiveerd en schriftelijk dat er een overeenkomst tot stand is gekomen. De bewijslast dat dat wél het geval zou zijn, ligt bij de verhuurder (althans, de wannabee verhuurder :wink: ). En die heeft, uitgaande van jouw weergave, natuurlijk een dermate groot bewijsprobleem dat ze dat nooit gaan winnen.
Vormvrije totstandkoming van een huurovereenkomst

Voor het ontstaan van een huurovereenkomst is niet vereist dat er een bepaalde vorm in acht wordt genomen. De overeenkomst behoeft dus niet schriftelijk te worden vastgelegd om van een huurverhouding tussen partijen te kunnen spreken. De huurovereenkomst kan ook mondeling worden aangegaan en is dan evengoed geldig, zij het dat het bewijs van het bestaan en haar inhoud niet gemakkelijk te leveren is.

Vereist is wel dat de afspraak tussen partijen ten minste de volgende drie elementen bevat:

1) de verplichting van de ene partij tot het verschaffen van het genot (gebruik) van een bepaalde zaak;
2) gedurende een bepaalde tijd (die ook niet nader kan zijn aangeduid en dan aldus onbepaald is);
3) tegen betaling van een bepaalde prijs (al dan niet genoemd of geïndexeerd) of een andere tegenprestatie die op een min of meer objectieve wijze moet kunnen worden vastgesteld (verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid producten of diensten af te nemen. de verplichting tot betaling van provisie, verplichting tot onderhoud of het verrichten van andere diensten ten behoeve van de verhuurder, verplichting om onbebouwde grond te bebouwen, het ten behoeve van de verhuurder niet doen van iets waardoor deze een voordeel geniet).

Ontbreekt één van deze elementen, dan kan de overeenkomst of rechtsverhouding tussen partijen niet worden gekwalificeerd als een huurovereenkomst, zodat de - veelal dwingendrechtelijke - regels van het huurrecht daarop niet van toepassing zijn. Het zonder enige tegenprestatie in gebruik geven van een woning of bedrijfspand, kan bijvoorbeeld niet worden aangemerkt als huur. In twijfelgevallen geeft de strekking van de wet, te weten het beschermen van degene die bevoegdelijk gebruikmaakt van de zaak van een ander tegen voldoening van een bepaalde tegenprestatie, vaak de doorslag en zal de rechtsverhouding om die reden al snel als huurovereenkomst worden beschouwd.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist » 08 mar 2019 13:24

Ik sluit mij aan bij Moneyman op basis van uw verhaal.

Let wel op dat u niet te veel schrijft. Volsta met: er is pertinent geen huurovereenkomst tot stand gekomen, niet mondeling, niet telefonisch en niet schriftelijk. Indien u persisteert zien we een procedure vol vertrouwen tegemoet.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 » 08 mar 2019 14:56

Uw Jurist schreef:
08 mar 2019 13:24
Ik sluit mij aan bij Moneyman op basis van uw verhaal.

Let wel op dat u niet te veel schrijft. Volsta met: er is pertinent geen huurovereenkomst tot stand gekomen, niet mondeling, niet telefonisch en niet schriftelijk. Indien u persisteert zien we een procedure vol vertrouwen tegemoet.
Waarom deze laatste zin er bij geschreven/wat voegt die toe/waarom is die niet te veel??

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 08 mar 2019 15:11

Omdat die heel expliciet aangeeft hoe je in de wedstrijd zit (lees: dat eindeloos zeuren/aanmanen/enz. niet nodig en/of gewenst is). Los daarvan straalt het vertrouwen in je eigen standpunt uit.

Wedervraag: waar komt jouw vraag vandaan? Waarom zou je het niet zeggen?

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner » 08 mar 2019 16:25

Edit
Laatst gewijzigd door juliomariner op 08 mar 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 08 mar 2019 16:26

Niet te veel schrijven betekent niet onnodig informatie verstrekken. "Zoals ik in ons gesprek van afgelopen vrijdag heb aangegeven..." Dan krijg je weer discussie of dat wel of niet zo was en wat er toen al dan niet precies gezegd is en dat je had kunnen weten dat in hun e-mail van enz. enz.

"Never volunteer information," is mij ooit geleerd.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner » 08 mar 2019 16:27

De laatste zin is op een nette juridische manier zeggen dat ze uw rug op kunnen en dat u denkt dat ze schijn van kans hebben. Ook een beetje bluf want de rechter bepaald uiteindelijk natuurlijk wie er gelijk heeft

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 08 mar 2019 18:42

Ik hoop dat je de zakelijke correspondentie wat beter opschrijft. Bij zouden alle alarmbellen gaan rinkelen als ik zo geschreven document van leveranciers zou krijgen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 08 mar 2019 18:50

Misschien belangrijk voor u. Huren met of zonder btw.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... te_verhuur

Plaats reactie