LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Seli schreef:
30 mei 2020 18:15
tttlocke schreef:
30 mei 2020 13:03
Wat zei de makelaar toen u hem liet weten dat u niet te spreken was over zijn gedragingen?
Het lijkt mij belangrijk dat te weten: onderschrijft de makelaar uw lezing van de gemaakte afspraken en lapte hij die, om één of andere reden, aan zijn laars of is er wellicht sprake van een misverstand.
Ik had direct een app gestuurd dat dit niet de afspraak was en dat het beter geweest was als hij dit tijdig naar me gecommuniceerd had. [...]Hij appte terug als antwoord; Deze klant zijn afspraak heb ik op jou verzoek naar 13 uur verplaatst. Je blijft moeilijk doen. Wil je huis anders via iemand anders verkopen?

(Die afspraak stond eerst om 10:30 uur gepland. Omdat dit alleen tussen 13 en 17 uur kon (volgens onze afspraak) liet ik deze afspraak afzeggen en hij appte me OK. Verder stuurde me ook geen nieuwe afspraak bevestiging!
Het lijkt dus wel degelijk op een misverstand. Het misverstand zit 'm er dan in dat de makelaar met de beschreven handelswijze meende zich wel degelijk aan de afspraak te houden. Dat klinkt niet onlogisch.
Het lijkt er ook op dat er meer aan de hand is, met onvrede over en weer.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door kuklos »

@Sell, het verhaal is dus anders dan je in je openingspost doet voorkomen. Wat wel duidelijk is is dat de communicatie tussen jou en de makelaar niet optimaal is. Jullie gaan er beiden van uit dat ets duidelijk is, terwijl het dat niet is.

Ingrid de draak
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:38

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Ingrid de draak »

Eerst een woord van troost. NVM makelaars lijken beter maar ook daar zitten beroerde tussen.
Mijn ervaringen met makelaars van NVM en anders georganiseerde zijn bedroevend.
Iedereen kan zich uitgeven als makelaar en toegelaten worden tot een vereniging is mijn ervaring.

Kijk of je onder je contract uit kan komen, eerst door hem aan te spreken. Helpt dat niet recenties op google etc, met naam en toenaam plaatsen. Waarschuw anderen voor dit soort praktijken.
Google recenties komen harder aan dan schimmige NVM procedures. Neem dat maar van mij aan.

Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

Ingrid de draak schreef:
31 mei 2020 10:49

Kijk of je onder je contract uit kan komen, eerst door hem aan te spreken. Helpt dat niet recenties op google etc, met naam en toenaam plaatsen. Waarschuw anderen voor dit soort praktijken.
Google recenties komen harder aan dan schimmige NVM procedures. Neem dat maar van mij aan.

Bij deze Turkse makelaar is dat helaas niet mogelijk via google. Reviews alleen op funda mogelijk en na de transitie alleen als de makelaar je uitnodigt om een review te plaatsen. Anders niet. Qua beoordelingen heeft deze makelaar boven de 9.5

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Har45 »

LETOP.......Er zit een wezenlijk verschil tussen de opdracht opzeggen en de opdracht ontbinden.
Voor meer informatie :
https://www.eigenhuis.nl/huis-verkopen/ ... beeindigen#/

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door berndv »

Seli schreef:
30 mei 2020 18:15
Dat had ik vanaf het begin via whatsappje al gedaan.


Hij appte terug als antwoord; Deze klant zijn afspraak heb ik op jou verzoek naar 13 uur verplaatst. Je blijft moeilijk doen. Wil je huis anders via iemand anders verkopen?

(Die afspraak stond eerst om 10:30 uur gepland. Omdat dit alleen tussen 13 en 17 uur kon (volgens onze afspraak) liet ik deze afspraak afzeggen en hij appte me OK. Verder stuurde me ook geen nieuwe afspraak bevestiging!

Vandaar mijn verbazing hier.
En ik denk dat hier de kern van het probleem zit. De makelaar had een vooraf gecommuniceerde afspraak om 10.30, maar omdat dit tijdstip buiten het tijdsvak viel waarop bezichtigingen plaats mochten vinden, is de afspraak door ts geweigerd, terecht, maar heeft de makelaar de afspraak verzet naar 13 uur, wat wel binnen het tijdsvak viel. En ik denk dat wellicht de letterlijke tekst van dat bewuste berichtje ook de verwarring zou kunnen hebben veroorzaakt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Brahms »

Seli schreef:
01 jun 2020 15:09
Bij deze Turkse makelaar is dat helaas niet mogelijk via google
Bij vele Griekse, Italiaanse en Russische makelaars trouwens ook niet, om er een paar te noemen.

Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

berndv schreef:
02 jun 2020 10:59
Seli schreef:
30 mei 2020 18:15
En ik denk dat hier de kern van het probleem zit. De makelaar had een vooraf gecommuniceerde afspraak om 10.30, maar omdat dit tijdstip buiten het tijdsvak viel waarop bezichtigingen plaats mochten vinden, is de afspraak door ts geweigerd, terecht, maar heeft de makelaar de afspraak verzet naar 13 uur, wat wel binnen het tijdsvak viel. En ik denk dat wellicht de letterlijke tekst van dat bewuste berichtje ook de verwarring zou kunnen hebben veroorzaakt.
Ik liet tijdig enkel de afspraak van 10:30 u hem afzeggen met zijn goedkeuring.
Verder geen sprake van verzoek tot verzetten afspraak of wat dan ook, totaal niet. Dus deze makelaar vond het niet nodig om de nieuwe afspraak door te geven aan de verkoper. Als het om een leeg huis ging, had ik dit niet zo erg gevonden.

Ook een paar andere makelaars aan wie ik dit heb gevraagd, zeggen ook dat hier sprake kan zijn van een huisvredebreuk.
Brahms schreef:
02 jun 2020 12:45
Seli schreef:
01 jun 2020 15:09


Bij vele Griekse, Italiaanse en Russische makelaars trouwens ook niet, om er een paar te noemen.
Werken die ook zonder afspraak?
Vragen ze ook per direct ingaand € 4500,- excl. btw bij het intrekken van opdracht?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Werken die ook zonder afspraak?
Vragen ze ook per direct ingaand € 4500,- excl. btw bij het intrekken van opdracht?
Als dat in de overeenkomst met de makelaar is afgesproken wel.
Je hebt toch een contract samen opgesteld waarin beschreven staat wat er gebeurt en wat het kost als je je opdracht intrekt?

Seli
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2020 13:23

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Seli »

Het document heet 'Opdracht Tot Bemiddeling Bij Verkoop'

1= Courtage is € 3500 excl. btw
2=De opdrachtgever machtigt op voorhand de bij de koopakte aangewezen notaris de verschuldigde courtage en overige kosten bij de eigendomsoverdracht te betalen aan het kantoor.
3=De te maken advertentiekosten zijn voor rekening v/d opdrachtgever (altijd in overleg en goedkeuring ervan)
4=De verwachte verkoopprijs is € n.t.b
=in de staat zoals weergegeven op bijgaand taxatierapport (indien aanwezig)
=incl. de roerende zaken zoals vermeld op de bijlage.

5=Overeenkomstig het bepaalde in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek art. 88 verklaart opdrachtgever, voor zover van toepassing en voor zover nodig, te handelen met toestemming van de echtgenoot/echtgenote, partner.
6=Verder is overeengekomen: Bij stopzetten opdracht is € 4500,- excl. btw verschuldigd wegens bijdrage plaatsing op internet en verdere werkzaamheden.

Het is een A4tje.

Ik heb alleen dit gekregen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat contract hebt u toch willens en wetens getekend? Onbegrijpelijk. Als die makelaar niets hoeft te doen, verdient hij zo € 4.500. Komisch.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Beun de Haas.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Brahms »

Brahms schreef:
02 jun 2020 12:45
Seli schreef:
01 jun 2020 15:09
Bij vele Griekse, Italiaanse en Russische makelaars trouwens ook niet, om er een paar te noemen.
Werken die ook zonder afspraak?
Vragen ze ook per direct ingaand € 4500,- excl. btw bij het intrekken van opdracht?
Gaarne juist quoten: Volgens mij heb ik dat niet geschreven !

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Har45 »

Is dit ook door u gepost ?

Link: https://forum.fok.nl/topic/2551904/1/50

Sofie77
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2020 13:20

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door Sofie77 »

Nee dat mag niet.

artenan
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jan 2010 09:57

Re: Makelaar laat zonder overleg mijn huis bezichtigen

Ongelezen bericht door artenan »

Tja, ik zou zeggen laat het contract aflopen/verlopen. (Meestal is het een jaarcontract) want dit is een gebed zonder einde.
Helaas zijn de meeste makelaars onbetrouwbaar (JA OOK die van de NVM) . Ze zijn namelijk niet voor u aan het werk, maar voor zichzelf. Zodra het contract is getekend veranderd de toon en de spelregels en willen ze dat u naar hun pijpen danst. En je zit vast aan het contract. De geschillencommisie biedt geen uitkomst (dit blijkt een wassen neus dat je veel tijd gaat kosten).
Een andere optie is zelf het heft in eigen hand te nemen. Reken op een (kleine) investering vwb tijd en geld. Want niemand kan uw huis beter verkopen dan u zelf. U maakt zelf de afspraken en bepaald wanneer en wie er komt kijken. U weet inmiddels wat u voor het huis kan vragen en de tijd zit u mee, want de markt is krap. Geen vreemde ongewenste bezoeken meer en een makelaar heeft u echt niet nodig. Tenslotte bent u de enige die bij de notaris de verkoop-handtekening mag zetten :wink:
Succes & sterkte ermee

Gesloten