LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Andrea van Abeelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2020 08:14

Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door Andrea van Abeelen »

2 maanden geleden appartement gekocht .er zat n lening bij de Vve en in de maandelijkse bijdrage zat voor alle 100 bewoners een deel aflossing . Volgens makelaar was de Vve verder gezond. We zaten er een week in en er komen brieven over de belabberde situatie van de VVe en nu moeten we bijna 10000 eu betalen om die lening af te lossen .door het bestuur en de beheerder van de VVe waren blijkbaar veel fouten en slechte info verstrekt. Wat kan ik doen

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus 100 bewoners moeten € 10.000 de man betalen voor een lening? Die VvE zou een miljoen geleend hebben?

De situatie van die VvE moet toch ook bij de notaris bekend geweest zijn?

Geen lid van de Vereniging Eigen Huis?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door omega19 »

Dit soort besluiten voor leningen en betalingen worden in de ALV genomen. Ik zou beginnen om bij de bestuurder de notulen van de vorige ALV's waarbij deze besluiten zijn genomen op te vragen.

Verder zou ik de jurist van Vereniging Eigen huis bellen. Als je lid bent (en anders worden ) kost een eerste telefonisch consult niks. !0.000 euro per appartement is namelijk niet niks, en ik zou denken dat hierover voor aankoop door de makelaar gecommuniceerd had moeten worden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat staat er over de financiën en de betreffende lening in de notulen en jaarverslagen die je als onderzoekende koper voor aankoop bij de verkoper hebt opgevraagd? Was de informatie die daarin stond onjuist dan?

korteboom
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2020 20:30

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door korteboom »

Lady1234 schreef:
03 okt 2020 11:23
Dus 100 bewoners moeten € 10.000 de man betalen voor een lening? Die VvE zou een miljoen geleend hebben?

De situatie van die VvE moet toch ook bij de notaris bekend geweest zijn?

Geen lid van de Vereniging Eigen Huis?
wat is de bedoeling voor dit forum ga gewoon naar de rechter

sake1987

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door sake1987 »

korteboom schreef:
03 okt 2020 12:56
Lady1234 schreef:
03 okt 2020 11:23
Dus 100 bewoners moeten € 10.000 de man betalen voor een lening? Die VvE zou een miljoen geleend hebben?

De situatie van die VvE moet toch ook bij de notaris bekend geweest zijn?

Geen lid van de Vereniging Eigen Huis?

wat is de bedoeling voor dit forum ga gewoon naar de rechter
Vereniging Eigen Huis is geen forum maar heeft wel een forum.
Deze vereniging kan ontzettend handig en behulpzaam zijn bij problemen.
Bij een gang naar de rechter kunnen ze je vakkundig bijstaan

www.eigenhuis.nl

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door Radar »

korteboom schreef:
03 okt 2020 12:56
Lady1234 schreef:
03 okt 2020 11:23
Dus 100 bewoners moeten € 10.000 de man betalen voor een lening? Die VvE zou een miljoen geleend hebben?

De situatie van die VvE moet toch ook bij de notaris bekend geweest zijn?

Geen lid van de Vereniging Eigen Huis?
wat is de bedoeling voor dit forum ga gewoon naar de rechter
Ja, kennelijk is er iemand boos omdat er een slotje op een ander topic is geknikkerd. Toelichting op het hoe en waarom van dat slotje is reeds via PB verstrekt en ik zou het buitengewoon waarderen als andere topics verschoond blijven van dit soort rancuneuze reacties ('Als mijn topic op slot gaat, dan moet de rest ook op slot!'), want dat gaat natuurlijk weer een partij goed nergens over.

Vriendelijke groet, Radar^SK

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door berndv »

Ivo.w schreef:
03 okt 2020 11:43
Wat staat er over de financiën en de betreffende lening in de notulen en jaarverslagen die je als onderzoekende koper voor aankoop bij de verkoper hebt opgevraagd? Was de informatie die daarin stond onjuist dan?
Ik lees dat de koper onderzoek heeft gepleegd:
Andrea van Abeelen schreef:
03 okt 2020 08:25
Volgens makelaar was de Vve verder gezond.
Ik lees hier dat er geinformeerd is door de makelaar dat het ging om een financieel gezonde VVE. Ik lees vooral dat de verkoper of diens vertegenwoordiger een verkeerd beeld van de zaken hebben gegeven.
https://www.onzevve.eu/actualiteiten/re ... ingsplicht
Welke eigenschapen een koper mag verwachten wordt uitgewerkt door de mededelingsplicht en de onderzoeksplicht. Verkoper dient uit zichzelf belangrijke gegevens met betrekking tot het pand te vertellen. Koper op zijn beurt mag alleen die eigenschappen verwachten waarvan hij de aanwezigheid niet behoeft te betwijfelen. Als hij twijfelt of zou moeten twijfelen, dient hij de verkoper vragen te stellen of onderzoek te verrichten. Dat is de onderzoeksplicht. De vraag rijst dan doorgaans of verkoper voldoende informatie aan de koper heeft verschaft zodat deze aan zijn onderzoeksplicht kan voldoen. De verhouding tussen de onderzoeksplicht en de mededelingsplicht is niet altijd duidelijk. Aangenomen kan wel worden dat indien de verkoper niet aan zijn mededelingsplicht heeft voldaan (derhalve iets heeft verzwegen) een beroep op onvoldoende onderzoek door de koper niet meer op kan gaan. Duidelijk zal zijn dat de inhoud van de koopovereenkomst in dit verband van zeer groot belang is.
Er is naar gevraagd en er is niet eens iets verzwegen, er is gewoon gelogen.
In het verlengde van het bovenstaande zijn er ook uitspraken van rechtbanken waar verkopers de koper niet of onvoldoende informeren over een breed scale van zaken. Wat te denken van gepland grootonderhoud. Stel de financiële positie van de VvE is onvoldoende om een noodzakelijk onderhoud uit te kunnen laten voeren. De leden zijn op de hoogte gesteld van de eigen bijdrage per appartement. Een van de eigenaren wil en kan nu zijn appartement verkopen. Alleen een melding dat er iets speelt is niet voldoende, hij moet volledige openheid van zaken geven. Dit om te voorkomen dat de koper een rechtzaak omtrent dwaling tijdens de koop / verkoop aanhangig maakt bij een rechtbank. De verkoper dient de koper te informeren over deze materie.
Volledig openheid van zaken is in mijn ogen niet vertellen dat de financiele positie van de VVE gezond is en een week na het betrekken van de woning bericht krijgen over een heffing van 10000 euro.

Maar goed, er wordt dus ook aangegeven op welke grond dit aangevochten kan worden (dwaling).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door sjohie »

Toen ik mijn appartement verkocht, moest ik volgens mij de verkopende makelaar de notulen van de laatste vergadering aanleveren, en de meest recente jaarrekening. Deze werden ook door de koper geparafeerd voor gezien bij het voorlopige koopcontract meen ik. MAar goed, dat is al wat langer geleden, echter kan ik me niet voorstellen dat deze regels zijn verslapt, gezien alle inspanningen van oa de overheden en makelaarsbranche om dit soort dingen te vermijden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Makelaar niet eerlijk over financiële situatie VvE bij aankoop appartement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kort geleden heeft kleindochter een appartement gekocht. Zij had geen makelaar, maar alle gegevens van de VvE werden door de verkopende makelaar aangeleverd.

De financiële situatie van een VvE is trouwens ook nog van belang voor de berekening van de overdrachtsbelasting.

Gesloten