LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mama vs. Papa

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Mag ik weigeren mijn kinderen mee te geven in een auto zonder gordels??
Laatst gewijzigd door Auti-Mama op 18 feb 2013 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als moeder heeft u niet alleen het recht maar ook de plicht uw kinderen veilig op weg te sturen. Uiteraard is de vader verantwoordelijk op het moment dat hij jullie kinderen meeneemt, maar hij is hier duidelijk nalatig in zijn zorgplicht, en dus komt dat automatisch bij u terecht. Uw weigering is dus niet alleen uw recht maar uw plicht.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Dank je voor je reactie. :D Voel me al gelijk weer een stuk beter. Ipv "kreng van een moeder omdat ik mijn kinderen weiger aan mijn ex mee te geven" voel ik me al iets meer "moeder die haar kinderen beschermd". ;)

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door nevermind »

Uiteindelijk heeft hij zijn moeder zover gekregen dat ze morgenochtend de kinderen op komen halen met haar auto. Vlak daarna belt zijn moeder mij op of nou echt niet, voor 1 keertje, de kids mee kunnen zonder die gordel, want anders is zij morgenochtend de klos om te rijden.
Optie:
Moeder leent auto aan zoon, en hij komt vandaag nog de kinderen ophalen, dan hoef moeders niet de klos te spelen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ex werkt redelijk in de buurt waar ik woon. Hij zou dan pas vanavond rond 8 uur in Zeeland zijn en zou dan nog op en neer moeten gaan rijden. Wordt te laat voor de kinderen. ;) Moeder van ex leent haar auto niet graag uit, vandaar dat ze zelf rijdt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door ciske »

Prima gedaan , de veiligheid van je kids staat voorop. :D

Trouwens ondanks het gevaar is je ex strafbaar, zonder gordel mag je geen kinderen vervoeren.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik ben géén moeder, maar ik begrijp u volkomen! Stel je voor, het wordt nog slecht weer ook dit weekend, dat er iets met de kinderen gebeurt.
Dat hij zich niet aan de regels belieft te houden is ook heel vervelend en het levert voor de kinderen ook spanningen op. Ik hoop dat u hiervoor een oplossing kunt vinden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door nevermind »

Auti-Mama schreef:Ex werkt redelijk in de buurt waar ik woon. Hij zou dan pas vanavond rond 8 uur in Zeeland zijn en zou dan nog op en neer moeten gaan rijden. Wordt te laat voor de kinderen. ;) Moeder van ex leent haar auto niet graag uit, vandaar dat ze zelf rijdt.
De andere keren, heeft dus de ex een andere auto gehad, waar wel gordels achter in zaten?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Jolijn »

Poot stijf houden, laat je ex en/of oma er maar wat voor over hebben. En anders geef de zorg aan ex en de 14daagse regeling voor jou, zou hij dat makkelijker vinden?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Auto is van voor 1990, dan geldt er ontheffing. ;) Dus op dat punt zou het wel mogen. Maar ik weet uit ervaring hoe verschrikkelijk belangrijk gordels zijn, dus ik weiger het echt.

Daarbij, die ervaring met gordels was mijn ex ook bij. Snap dus ook compleet niet dat hij er uberhaupt aan denkt om zijn eigen kind zonder gordel te vervoeren.

Inderdaad had hij vorige keren een andere auto. Sinds 1,5 maand heeft hij deze auto. Ik heb vanaf het begin af aan duidelijk gemaakt dat de kinderen NIET zonder gordel meegaan. Het is dus niet dat hij dit niet wist. ;)

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Jolijn schreef:Poot stijf houden, laat je ex en/of oma er maar wat voor over hebben. En anders geef de zorg aan ex en de 14daagse regeling voor jou, zou hij dat makkelijker vinden?
Geen optie. Kids hebben beide autisme en een (licht) verstandelijke beperking. Ex zou daar absoluut niet alle dagen mee om kunnen gaan (1 van de redenen om te scheiden) en de kids zouden dan weer van school moeten veranderen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je hebt groot gelijk en je staat wel degelijk in je recht !

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door crazyme »

Auti-Mama schreef:Ik ben 5 jaar geleden gescheiden. 2 kinderen uit dat huwelijk die nu bij mij wonen. 1,5 jaar geleden ben ik vanuit Zeeland verhuisd naar Rotterdam en ingetrokken bij mijn huidige partner. Elke 2 weken gaan de kinderen naar hun vader toe. In de omgangsregeling staat duidelijk omschreven dat hij ze op vrijdagavond half 7 bij mij ophaalt. Zondag half 7 haal ik ze weer bij hem op.

Sinds ik ben verhuisd loopt de regeling niet zo soepel.
Afgezien van de gordels, jouw besluit om te gaan verhuizen kan natuurlijk de reden zijn dat uw ex verder moet reizen en dat wellicht organisatorische problemen geeft zo rond etenstijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:Je hebt groot gelijk en je staat wel degelijk in je recht !
Het schrijnende is natuurlijk dat de vader zich niet van zijn zorgplicht kwijt, die heeft een evengrote verantwoordelijkheid als de moeder van de kinderen.

En daarnaast is 1x toegeven nú, een precedent scheppen, wat in de toekomst dan weer de drempel voor de vader verlaagd ook. Dit is gewoon een zeer slechte gewoonte om aan te leren.

En nou heb ik geen kinderen, en ben ik ook niet gescheiden, maar staat er in zo'n omgangsregeling niet iets over het opgeven van (bezoek) rechten bij aantoonbaar slecht ouderlijk gedrag van 1 van de partijen?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

De bezoekregeling stopzetten ben ik al eens mee bezig geweest (ander probleem), maar dat moet echt via een rechter. Dat 1 keer toegeven een vrijbrief is om dit ook een 2e keer, 3e keer, enz te gaan doen was ook mijn standpunt.
Ik heb duidelijk aangegeven dat al zit er maar een 2-puntsgordel in, het al een heel ander verhaal wordt. Maar zonder gordel, no way.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Rim69 »

Je zit er naast en stelt dus onredelijke eisen.

http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... n_2010.pdf

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

crazyme schreef:
Auti-Mama schreef:Ik ben 5 jaar geleden gescheiden. 2 kinderen uit dat huwelijk die nu bij mij wonen. 1,5 jaar geleden ben ik vanuit Zeeland verhuisd naar Rotterdam en ingetrokken bij mijn huidige partner. Elke 2 weken gaan de kinderen naar hun vader toe. In de omgangsregeling staat duidelijk omschreven dat hij ze op vrijdagavond half 7 bij mij ophaalt. Zondag half 7 haal ik ze weer bij hem op.

Sinds ik ben verhuisd loopt de regeling niet zo soepel.
Afgezien van de gordels, jouw besluit om te gaan verhuizen kan natuurlijk de reden zijn dat uw ex verder moet reizen en dat wellicht organisatorische problemen geeft zo rond etenstijd.
Eens en daarom ben ik ook erg soepel. Eens half 8, eens pas de volgende ochtend heb ik nooit echt moeilijk over gedaan. Maar het wordt steeds meer. ;) Het omdraaien (ik vrijdag brengen, hij ze zondag terug brengen) durf ik niet aan. Als hij op zondag ochtend om wat voor reden ook de kids niet wil/kan terug brengen, ben ik gedwongen ze op te halen. Als hij nu op vrijdag met een verhaal komt dat hij ze niet wil/kan ophalen, zeg ik "jammer dan" en hoef ik niet gelijk te gaan rennen en vliegen. Hooguit een hoop afspraken af te zeggen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik weet dat hij met zijn auto ontheffing heeft. Maar vind veiligheid van de kinderen moet boven alles staan.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door crazyme »

Auti-Mama schreef:Ik weet dat hij met zijn auto ontheffing heeft. Maar vind veiligheid van de kinderen moet boven alles staan.
De overheid staat het toe. Aangezien tegenwoordig alles 300x onderzocht wordt zal het vast ook weer niet zo onveilig zijn.

Je gaat ook niet de remmen controleren of het profiel van de banden opmeten voor vertrek toch ?

Of een alcoholtest afnemen ?

Enige verantwoordelijkheid zal hij toch wel nemen, het zijn ook zijn kinderen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Mama vs. Papa

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

crazyme schreef: Enige verantwoordelijkheid zal hij toch wel nemen, het zijn ook zijn kinderen.
Mag ik hieraan twijfelen?? :S

Gesloten