Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ottonormal
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2023 03:06

Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door ottonormal »

Ik heb vorige week een fluistermotor via Marktplaats verkocht (waarde: 200 EUR). De specificaties van de motor zijn 58lbs of dan wel ca. 1pk - 1,2pk volgens het bedrijf waar ik hem kochte. Op moment van verkoop was de motor in orde: Voor de leeftijd van ongeveer 4 jaar bijna geen slijtage, de motor werkte naar behoren. De koper twijfelde op locatie, vroeg o.a. om de leeftijd van de motor en ik heb eerlijk utleg gegeven over de conditie van het object en verder ook laten zien dat de gashendel los zit (dit was al vanaf de eerste aankoop zo, probleem van het model an sich zeg maar).

In het vervolg vroeg de koper om een lagere prijs. Ik gaf duidelijk aan dat de 200 EUR de vraagprijs zijn en hij, indien dit te veel voor hem is, ook van de koop kan afzien. Hij ging dan nog zo'n 15 minuten lang met mij kletsen en vroeg bv. wat voor soorten boten ik ermee had bestuurd: Een lichte zeilboot en een rubberen boot. Hij vroeg ook hoe snel die boten zijn gevaren en ik gaf aan niet over informatie te beschikken wat de specifieke snelheid betreft, maar dat ik er wel van uit ga dat het lichte boot bijna 10km/u is gevaren.

In het vervolg zegt hij zelf: "Ok, ik ga die gok even wagen." Ik vroeg hoe hij de motor wil gaan vervoeren: Hij gaf aan dat hij op de motorfiets naar mij toe was gereden en de boot motor dan op zijn schouders wil vervoeren, met een touwtje vast gebonden. Ik gaf natuurlijk aan dat dit niet de ideale methode voor het vervoeren is, maar hij gaf aan dat dit wel goed komt. Heb hem nog verzocht voorzichtig te rijden en heb gedurende het gesprek nog even aangegeven dat hij met mij in contact kan treden mocht hij nog vragen hebben.

De volgende ochtend krijg ik een bericht vanwege de motor voldoet niet aan de verwachtingen van de koper. Hij gaf aan al in bezit te zijn van een 30lbs motor en verwacht dat 58lbs dan resulteren in 2x de snelheid - echter heeft de koper volgens zijn uitspraak "gemeten" dat de 30lbs motor alleen 4,9km/u red en de 58lbs "slechts 5,8km/u". Hij stelt verder dat hij "altijd bij mij terecht kan als er problemen zijn" - wat niet helemaal klopt, ik bedoelde gewoon dat hij een bericht kan sturen als hij vragen heeft over de motor. Ik gaf aan dat ik niet precies weet wat ik met de klacht moet gezien hij zelf aangaf met de 58lbs sneller te varen. Ik vroeg wat hij van mij verwacht: "Bellen." Dus ik bel hem nog en leg aan hem uit dat ik zeker wel met hem in overleg wil gaan omdat ik gewoon eerlijk ben.

Het gesprek was een beetje ongemakkelijk, want in principe bleef de koper maar herhalen dat zijn verwachtingen anders zijn geweest. Ik was vriendelijk maar eerlijk en gaf aan dat ik zeker mee wil denken wat betreft het zoeken naar een geschikte oplossing, maar ook dat ik - mocht ik echt fraude willen plegen - hem gewoon had kunnen blokkeren en dit niet doe. Het gesprek was in het vervolg wel rustig, maar de koper bleef maar richting "Ik wil hem terug geven" werken. Ik legde dan uit dat dit niet zomaar kan en dat ik zelf niet kan achterhalen wat hij zelf met de motor deed toen hij mijn voordeur uit was gegaan: Stel hij liet hem vallen op zijn motorfiets of gebruikt geen goede accu o.i.d. voor de motor. Ik dacht eerst dat de koper begrip toonde voor mijn uitleg maar bleef vragen om een oplossing.

In goodwill had ik aangeboden om de motor nog eens op Marktplaats te zetten - misschien reageert een andere bieder aan wie de koper de motor zou kunnen bieden. Ik gaf aan dat ik de motor wel terug had genomen als ik 100% zeker zou zijn dat er niks geks mee is gebeurt, maar dat kan hij niet bewijzen. Hij eiste dus om deze week nog eens in overleg te gaan.

Ik heb in de tussentijd nagevraagd wat voor soort boot de koper in gebruikt heeft, volgens Google een stalen boot met 550kg en onhandige afmetingen. In theorie haalt hij de 10km/u pas met 150lbs stuwkracht (3,0pk) - het is dan niet verbazend dat hij met 58lbs maar rond 6km/u vaart. Ik heb dit allemaal uitgelegd via een bericht in Marktplaats en heb diverse websites mee gestuurd waarmee hij mijn uitleg kan verifieren.

Hij is er niet akkoord mee en wil nog steeds een andere oplossing, maar naar mijn gevoel heb ik mijn best gedaan om hem eerlijk in te lichten en nam zelf nog extra stappen om hem te helpen met het doorverkopen van die motor.

Mijn vraag is dus:
Is dit voldoende "service" voor een particuliere verkoper zoals mij?

Want ik las wel iets over dwaling en dat kopers op marktplaats hier een zaak kunnen inspannen. Lijkt me niet heel waarschijnlijk voor 200 EUR maar ik wil voorkomen dat de koper het voor mij nog moeilijker maakt. Kan ik in deze situatie dus "garantie tot aan de voordeur" hanteren? Of heeft u misschien nog wat ander advies? Hoe kan ik me het best beschermen als verkoper en wat voor rechten heb ik gezien dit naar mijn mening werkelijk een eerlijke verkoop was?

Bij voorbaat bedankt!

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Alleen uw verhaal lezen kost me al meer moeite dan ik zou hebben besteed aan een koper na een transactie. U heeft al het mogelijke gedaan, de koop is gesloten. Klaar.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door BL2 »

Particuliere verkoop, garantie tot aan de deur. Koop is koop.
Met al je afterservice ben je al ruim te ver gegaan.
Contact gewoon beëindigen.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door kuklos »

@ottonormal, de motor voldoet dus aan de specificaties? Dan is het klaar voor de koper. Dat hij zelf andere verwachtingen heeft is ZIJN probleem. Jij hebt geleverd wat je hebt beloofd, een goed werkende motor met 58pk.
Ik krijg het gevoel dat de koper probeert je te belazeren.

Koper wil oplossing? Simpel, hij moet zijn middelbare schoolboeken natuurkunde nog maar eens gaan doorlezen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stoppen met die koper. Laat hij hem zelf maar weer op Marktplaats zetten, als hij niet bevalt.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als ik de redenatie van de koper volg rijd een auto van 100 pk dus een keer zo snel als 1 van 50 pk.
Geef kooer aan dat het een particuliere verkoop is en dat koop dus koop is

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
16 mei 2023 09:43
@ottonormal, de motor voldoet dus aan de specificaties? Dan is het klaar voor de koper. Dat hij zelf andere verwachtingen heeft is ZIJN probleem. Jij hebt geleverd wat je hebt beloofd, een goed werkende motor met 58pk.
Ik krijg het gevoel dat de koper probeert je te belazeren.

Koper wil oplossing? Simpel, hij moet zijn middelbare schoolboeken natuurkunde nog maar eens gaan doorlezen.
Dank voor het schrijven van wat ik wilde zeggen :wink:

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door witte angora »

ottonormal schreef:
16 mei 2023 03:48
De koper twijfelde op locatie,
Dan had hij hem niet moeten kopen. Toch gedaan? Eigen keuze. Makkelijk zat.

ottonormal
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2023 03:06

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door ottonormal »

Allereerst bedankt voor alle reacties.

Ik ben er zeker eens met al de reacties hier als ik puur vanuit mijn eigen belang kijk, echter vind ik het wel belangrijk om toch fatsoenlijk naar mensen toe te communiceren. Vandaar ook mijn "goodwill" zeg maar.

Ook omdat ik wil voorkomen dat meneer helemaal door het dak gaat - zoals sommigen al hebben beweerd heb je natuurlijk niks aan dit soort van gedoe en bovendien ook niet aan een proces omtrent dwaling bv. Dit wil ik nu vooral voorkomen.

Ik ben zelf allochtoon, vandaar dat ik om advies vraag: Het juridisch loket bv. geeft alleen maar "tips" voor dergelijke kopers maar geen uitleg over mijn rechten als verkoper.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door kuklos »

@ottonormal, wat wil je voorkomen? Je hebt gedaan wat je moest doen, namelijk een werkend product geleverd dat voldoet aan de specificaties die jij hebt vermeld op Marktplaats. Meer hoef je niet te doen.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het feit dat u allochtoon bent geeft de koper geen extra rechten en staat hier dus helemaal buiten.
U heeft geen beloftes gedaan die het product niet kon nakomen, hij had alleen andere (verkeerde ) verwachtingen.
Laat hem maar een rechtzaak starten (Ik durf er om te wedden dat hij dat helemaal niet doet) de kans dat hij die wint lijkt me erg klein.
Misschien dat zijn rechtsbijstand nog even een brief schrijft maar die zullen zeker geen kansloze rechtzaak starten. U hoeft u dus niet bang te maken.
Ach en de koper kan heel boos gaan doen tegen uy maar dat kunt u gewoon naast u neerleggen. Mocht hij gaan dreigen kunt u aangifte doen.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door kuklos »

Rechtsbijstand, als de koper dit zou hebben, gaat ook geen brief sturen. Er is niets dat de koper kan gebruiken als valide juridisch argument.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zelfs zonder behoorlijke argumenetn wil de rechtsbijstand wel eens een brief schrijven maar daar blijft het dan bij.

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U hebt een eerlijk verhaal vertelt, tevens heeft koper de kans gehad om het product uit te testen.

U kunt het beste 1 keer schrijven dat de aankoop definitief is (indien niet gedaan) en daarna deze gebruiker negeren/blokkeren.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat voor 'andere oplossing' wil hij eigenlijk? Dat jij al watertrappend achter die boot gaat hangen om hem al duwend sneller te laten varen? Ik krijg intussen wel een beetje een beeld, iemand die nogal onzeker overkomt maar ook niet bij machte is dingen fatsoenlijk op te pakken.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik vermoed dat de koper de motor terug wil kunnen/geven/laten ophalen door de verkoper (TS) zonder ook maar enige aansprakelijkheid te hebben aangaande de kwaliteit van de motor nu.
Oftewel, koper wil vooraf kunnen inspecteren, verkoper mag dat niet en moet gewoon blind terugnemen en geld teruggeven.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door BL2 »

Nou, alles is er wel gezegd over dit simpele probleempje. Voor de topic starter, breek de contacten direct af met de koper en ga verder met uw leven. KLAAR.

J. Deltoer
Berichten: 3078
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jullie hebben allemaal gelijk. Alleen begrijp ik dat de druk fors opgevoerd wordt. Helaas weet de koper het adres van de verkoper. Stel dat hij (onterecht) "verhaal" komt halen en nog wat vriendjes meeneemt. Het hoeft helemaal niet zo te zijn, maar je wil niet de rest van je leven om willen kijken voor 200 euro. Het zijn, net zoals op dit forum en in het echte leven, niet allemaal aardige mensen op marktplaats.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ook daar is een oplossing voor. Dat noemen we aangifte doen.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats koper ontevreden met aankoop - heeft artikel bekeken & opgehaald, zet druk op mij (verkoper)

Ongelezen bericht door kuklos »

@J.Deltoer, wat wil je nu precies zeggen? Wat is je advies voor ottonormal, de topicstarter?

Plaats reactie