LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ronduit hilarisch, dat "juridisch bureau":
Wij zijn er om uw probleem op te lossen! Dat geldt ook zaken als deze, waarbij de grote bedrijven (Goliath) het opneemt tegen u (David)’.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wie wil er nou zaken doen met zo'n goochmerd die er direct een slaatje uit wil slaan al een leverancier een overduidelijke fout maakt?

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hé, ik was eens onderdelen voor mijn auto aan het zoeken en toen kwam ik op die site een aantal producten tegen die voor 0 euro te koop stonden. Binnen no time had ik 10 schroefsets voor een Honda Accord, 26 fietsendragers en nog wat spullen besteld. 5,95 voor de verzendkosten betaald en vervolgens ben ik naar het filiaal van dat bedrijf bij ons in het dorp gereden. De franchiser daar die vond dat schitterend, want die had zelf al vaker aangegeven dat er vaak producten voor 0 euro op de site stonden en mensen deze dus niet konden kopen.

Na een paar weken, nog geen fietsendragers, maar ook geen annulering en mijn verzendkosten terug. Eerst even langs het filiaal en die eigenaar belde zelf op 'er staat hier een klant die allerhande dingen heeft gekocht en deze na een maand nog niet geleverd heeft gekregen, hoe zit dat?'. Bleek dat ze de bestelling hadden geannuleerd en toen werd ie nog boos ook, omdat ze niet met mij gecommuniceerd hadden en geen verzendkosten terug hadden overgemaakt. Vervolgens eindigde hij met de vraag 'weten jullie eigenlijk wel hoe e-mail werkt, want versturen kunnen jullie ze schijnbaar niet en lezen blijkt ook moeilijk te zijn, want dan hadden er allang geen producten meer voor 0 euro op de site gestaan'.

De dag erna had ik mijn geld terug.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Radar »

Een aantal reacties zijn verwijderd, zodat de inhoudelijke discussie kan worden voortgezet. Wees wat liever voor elkaar beste mensen. Het is bijna weekend!

Met vriendelijke groet, ^TV

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door SJZ »

dan denk ik ook dat er een sluitende koop gesloten heb.
Voor een geldige koopovereenkomst is wilsovereenstemming nodig.
Op zich mag je voor de wil van de tegenpartij uitgaan van de wilsverklaring van de tegenpartij.
Er moet wel sprake zijn van gerechtvaardigd vertrouwen: alleen als duidelijk is dat de geopenbaarde wil niet in overeenstemming met de wil van de tegenpartij mag je daar niet op vertrouwen.
Nou is dus de vraag: mag je er op vertrouwen dat deze computers van € 2.100 voor € 2,10 in de aanbieding waren. Volgens de koper heeft MM wel vaker "bizarre" aanbiedingen. Tja, een korting van 99,9% is wel bizar, maar een rechter zal toch echt wel concluderen dat je kan snappen dat de wil van de MM niet overeenkomt met hun wil.

In deze situatie is er wel geleverd, maar da's wat anders. Voor eigendomsoverdracht zijn twee zaken nodig:
1. Een geldige titel, een reden voor eigendomsoverdracht.
Bv. een koopovereenkomst.
2. Feitelijke levering. Meestal gaat dat heel concreet, het overhandigen is levering.
(Het leveren van een huis gaat bv. een beetje anders, daar vindt levering plaats middels de akte van levering bij de notaris.)

In deze situatie heeft 2 wel plaatsgevonden, maar 1 niet. Dus is het eigendom niet (rechtsgeldig) overgedragen.

U heeft ook in deze draad de zaak van het collier bij de Bijenkorf gelezen? Bijna precies dezelfde zaak, daar ging iets per ongeluk met 99% korting weg. Ook daar heeft de leverancier probleemloos de zaak gewonnen.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
10 jul 2020 18:55
Hypothetisch ik bied een autoradio aan met een prijs van 150 euro maar maak een fout en dan kost die autoradio 15 euro, de koper gaat akkoord en betaald ook nog direct dan is m.i. een koop overeenkomst tot stand gekomen.
Laten we zeggen dat je de radio ook hebt meegegeven.
Artikel 6:217 lid 1 BW
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Verkoper: aanbod: autoradio voor €15,-
Koper: aanvaard!
Gevolg: overeenkomst.
Artikel 3:33 BW
Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
Het is evident dat de MediaMarkt dit aanbod niet wilde doen
Artikel 3:35 BW
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
Als er al kopers zijn die het aanbod van Mediamarkt hebben op gevat in de zin dat ze dit echt wilde, dan nog is evident dat dit niet redelijk is.
SJZ schreef:
10 jul 2020 19:52
Nou is dus de vraag: mag je er op vertrouwen dat deze computers van € 2.100 voor € 2,10 in de aanbieding waren.
De van prijs heeft geen enkele invloed op de uitkomst, omdat dit een partijverklaring is. In de markt zullen soortgelijke computer voor bijvoorbeeld € 1.500,- tot € 2.500,- worden aangeboden. Dat is iets dat een geïnformeerde koper kan weet.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
10 jul 2020 18:55
Het zal in de vele reacties al naar voren gekomen zijn maar in deze zaak zijn de pc's geleverd met de bijbehorende aankoop facturen en dan denk ik ook dat er een sluitende koop gesloten heb.
Lees je niet voordat je schrijft? Waarom dit geen hout snijdt, is al meermaals uitgebreid uitgelegd.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door omega19 »

De enig zinvolle verdedigingsstrategie voor de koper is om te stellen dat Mediamartk zoveel spetterende en "ik ben toch niet gek" acties in het verleden heeft gehouden dat het verschil tussen een fout een spetterende actie voor een gemiddelde consument niet meer te traceren is.

Ik betwijfel of dit gaat lukken.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Moneyman »

No way. Een prijs die één-duizendste van de normale prijs bedraagt? Veel succes :lol:

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door omega19 »

Moneyman schreef:
11 jul 2020 21:05
No way. Een prijs die één-duizendste van de normale prijs bedraagt? Veel succes :lol:
Er is ook een actie van Mediamarkt geweest, waarbij ze kleinere producten van Apple gratis hebben weggegeven, en dat is 0% van de normale prijs

Enfin, op zich betwijfel ik ook, of het gaat lukken, maar ik zie verder geen aanknopingspunt voor het juridisch buro om de strijd te voeren. (als Mediamarkt het tenminste zover laat komen, de schade is voor hun relatief beperkt, en weegt nauwelijks op de tegen de kosten)

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door grun »

omega19 schreef:
12 jul 2020 08:22
(als Mediamarkt het tenminste zover laat komen, de schade is voor hun relatief beperkt, en weegt nauwelijks op de tegen de kosten)
Afgezien van de kosten, ik verwacht dat ze in dit geval wel gaan doordrukken. Al was het maar als signaal dat ze niet over zich heen laten lopen. Ze zijn toch niet gek? Dat zeggen ze zelf tenminste.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Lowieze »

omega19 schreef:
12 jul 2020 08:22
Moneyman schreef:
11 jul 2020 21:05
No way. Een prijs die één-duizendste van de normale prijs bedraagt? Veel succes :lol:
Er is ook een actie van Mediamarkt geweest, waarbij ze kleinere producten van Apple gratis hebben weggegeven, en dat is 0% van de normale prijs
(...)
Mediamarkt heeft nog nooit zomaar Apple producten weg gegeven, het is weleens voorgekomen dat je iets kreeg bij aankoop van een ander (duur) Apple product.
Dat is heel wat anders.

Fatal3rr0r
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2019 11:16

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Fatal3rr0r »

Als ze voor €999, MM is vergeten de 1 voor de 999 te plaatsen, op de site stonden met het woordje 'actie' erbij zou hij ze dan alle drie gewoon kunnen houden?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fatal3rr0r schreef:
12 jul 2020 12:10
Als ze voor €999, MM is vergeten de 1 voor de 999 te plaatsen, op de site stonden met het woordje 'actie' erbij zou hij ze dan alle drie gewoon kunnen houden?
De koper mag ze houden op het moment dat hij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat het aanbod de wil van de verkoper weergaf. Of en wanneer dat zo is, hangt van alle omstandigheden af.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door omega19 »

Lowieze schreef:
12 jul 2020 09:06
omega19 schreef:
12 jul 2020 08:22
Moneyman schreef:
11 jul 2020 21:05
No way. Een prijs die één-duizendste van de normale prijs bedraagt? Veel succes :lol:
Er is ook een actie van Mediamarkt geweest, waarbij ze kleinere producten van Apple gratis hebben weggegeven, en dat is 0% van de normale prijs
(...)
Mediamarkt heeft nog nooit zomaar Apple producten weg gegeven, het is weleens voorgekomen dat je iets kreeg bij aankoop van een ander (duur) Apple product.
Dat is heel wat anders.
Lees maar het artikel in het AD van oktober 2019. "Meerdere gewonden bij feestelijke opening MM Leidschendam"

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door grun »

omega19 schreef:
12 jul 2020 13:54
Lees maar het artikel in het AD van oktober 2019. "Meerdere gewonden bij feestelijke opening MM Leidschendam"
https://www.ad.nl/den-haag/meerdere-gew ... ~aeb4ff3e/

sake1987

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door sake1987 »

omega19 schreef:
12 jul 2020 13:54
Lowieze schreef:
12 jul 2020 09:06
omega19 schreef:
12 jul 2020 08:22
Er is ook een actie van Mediamarkt geweest, waarbij ze kleinere producten van Apple gratis hebben weggegeven, en dat is 0% van de normale prijs
(...)
Mediamarkt heeft nog nooit zomaar Apple producten weg gegeven, het is weleens voorgekomen dat je iets kreeg bij aankoop van een ander (duur) Apple product.
Dat is heel wat anders.
Lees maar het artikel in het AD van oktober 2019. "Meerdere gewonden bij feestelijke opening MM Leidschendam"
"Mensen verschansten zich ’s ochtends vroeg al voor de deur vanwege de gratis bluetooth oordopjes die de eerste honderd klanten bij hun aankoop cadeau zouden krijgen in de nieuwe Mediamarkt."

Dan is het een lokkertje om mensen naar de winkel te krijgen, maar niet via internet te krijgen.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Lowieze »

omega19 schreef:
12 jul 2020 13:54
Lees maar het artikel in het AD van oktober 2019. "Meerdere gewonden bij feestelijke opening MM Leidschendam"
Dit heeft totaal niets te maken met het onderwerp van dit topic.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mediamarkt levert Apple Imac voor 2 euro 19

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
12 jul 2020 13:54
Lowieze schreef:
12 jul 2020 09:06
Mediamarkt heeft nog nooit zomaar Apple producten weg gegeven, het is weleens voorgekomen dat je iets kreeg bij aankoop van een ander (duur) Apple product.
Dat is heel wat anders.
Lees maar het artikel in het AD van oktober 2019. "Meerdere gewonden bij feestelijke opening MM Leidschendam"
Beter lezen. Dat ging allereerst niet om Apple producten, en daarnaast kreeg je ze gratis bij de aankoop van een ander product. Op beide punten is jouw voorbeeld dus onvergelijkbaar met de casus van dit topic.

Gesloten