LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Wat vinden jullie hiervan?

Peiling eindigde op 06 dec 2007 16:11

zo als het nu is vind ik het goed
3
33%
beiden op 18 jaar
3
33%
beiden of 21 jaar
2
22%
een andere mogelijkheid, die ik in een reactie heb laten weten
0
Geen stemmen
beiden, zodra men een baan heeft of een uitkering
1
11%
 
Totaal aantal stemmen: 9

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door marcballijns »

Ik vind het vreemd dat de meerderjarigheid en de financiele verantwoording uit elkaar zijn getrokken. Je mag dan alles als 18-plusser, maar je ouder blijven financieel toch verantwoordelijk tot je 21-e. Dat vind ik inconsequent.
Het is of op je 18e meerderjarig, maar dan ook financieel verantwoordelijk of
Dit op je 21 meerderjarig EN financieel verantwoordelijk!

Wat vinden jullie daarvan?

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door kiz »

Beste Marc,
Vanaf 18 jaar is men meerderjarig (dit is al bijna 20 jaar het geval) én financieel verantwoordelijk. De financiële verantwoordelijkheid blijkt o.a. uit het feit dat een 18-jarige een eigen ziektekostenpolis moet sluiten en zelfstandig studiefinanciering (indien van toepassing) moet aanvragen.
De ouders hebben na de 18e verjaardag slechts een "zorgplicht" en zijn nadrukkelijk niet financieel verantwoordelijk. De zorgplicht houdt kort gezegd in dat de ouders hun studerende kinderen financieel ondersteunen tot uiterlijk de 21e verjaardag. Als het kind na de 18e verjaardag b.v. op een uitkering is aangewezen wordt door de uitkerende instantie verondersteld dat de kinderen (indien thuiswonend) terug kunnen vallen op de zorg van de ouders.
Een zelfstandig wonende 18-jarige die niet studeert maar een baan heeft, valt niet onder de zorgplicht van de ouders en is financieel geheel en al zelfstandig.

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door marcballijns »

Maar als je een zorgplicht hebt dan heb je toch steeds nog een financieel verantwoording? En omdat het 20 jaar al geregeld is kan dat niet veranderen cq is dat een goed besluit geweest. Ik vind trouwens dat je tot je 21e dient te leren...want met een middelbare opleiding kom je niet ver... minstens een MBO!

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door kiz »

Marc, misschien moet je 'ns nagaan wat die zorgplicht precies inhoudt.

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door marcballijns »

Kiz wat versta jij er onder? Onder die zorgplicht.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door kiz »

In jouw geval komt het er op neer dat je aan je zorgplicht voldoet door je studerende kind kost en inwoning te verschaffen. Hij (of zij, dat blijkt niet uit het verhaal) is echter zélf financieel verantwoordelijk: zal zelfstandig studiefinanciering (moeten) aanvragen en die ook op eigen naam en rekening ontvangen, is ook zélf verantwoordelijk voor betaling van college- en boekengeld, én is zelf verantwoordelijk voor het hebben van een ziektekostenverzekering en moet ook zelfstandig de zorgtoeslag regelen.
Je zal dus met je studerende kind om tafel moeten om de financiën te regelen, want dat je van de studiefinanciering kunt rondkomen is (al jaren) een illusie.

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door marcballijns »

En om die illusie nu te ontnemen vind ik dat de ouders alles dienen te regelen totdat zoon of dochterlief werk heeft of een uitkering en ze dienen minstens 18 jaar te zijn.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door kiz »

De wetgever denkt daar anders over Marc.
Wat is er zo moeilijk aan je zoon of dochter ook in financieel opzicht zelfstandig te laten worden zelfs al woont deze nog thuis?

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door marcballijns »

JA, maar als het misgaat heb ik de zorgplicht dat dat wordt opgelost?!?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik krijg het gevoel dat je je zoon niet vertrouwt.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door NAK »

marcballijns,
Hoe ver wil je gaan om je "gelijk"te krijgen in je standpunt omtrent financiele zaken betreffende een (bijna) 18 jarige zoon.
Na je topics op Studiefinancieringen / IBG, Overige / juridisch / Meerderjarigheid en finacieel verantwoordelijheid en
Zorgtoeslag / inwonend kind en de zorgtoeslag is MBO/HBO/Universiteit/LESGELD 18+-leerlingen de VIERDE topic die je opent om bijval te zoeken en het gelijk aan jouw kant te krijgen.
Bij elk afzonderlijk onderwerp wordt je er door de forum leden op gewezen dat niet jij als ouder in aanmerking komt voor financiële bijdragen, maar dat die bestemt zijn voor je zoon.

De rode draad die door alle topics loopt is dat jou er enorm veel aan gelegen is het geld van je zoon in handen te krijgen.
Al meerdere malen heb je aangegeven dat er meer met dat geld betaald moet worden.
En even zovele malen is de vraag gesteld wat dat dan is?
Echter een duidelijk antwoord heb je tot nu toe niet gegeven.
Dat ben je natuur ook niet verplicht, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de tegemoetkomingen die voor je zoon bedoeld zijn niet opgaan aan de daadwerkelijk zaken.

morgan2
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2007 13:37

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door morgan2 »

Mijn jongste kind is nu 18.Het probleem is dat hij niet meer naar school wil of eigenlijk niet meer kan volhouden.De moeilijkheid is dat hij al jaren grote psychische problemen heeft en nu sinds een halfjaar ook 1 maal per maand onder behandeling is van psychologen van een ziekenhuis (VU Amsterdam).Natuurlijk mag hij hier gratis wonen en eten maar mijn vraag is:Weet iemand of er een financiele tegemoetkoming is? Er zijn toch kosten zoals zorgverzekering en kleding.
Weet iemand hier iets op?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door NAK »

Weet iemand hier iets op?
Volgens mij heeft hij recht op een zorgtoelage, maar informeer eens bij maatschappelijk werk of de sociale dienst van de gemeente.
Mogelijk dat zij weten of je zoon in aanmerking komt voor een toelage.

Succes

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: MEERDERJARIGHEID EN FINANCIEEL VERANTWOORDELIJKHEID

Ongelezen bericht door Big-V »

Mijn jongste kind is nu 18.Het probleem is dat hij niet meer naar school wil of eigenlijk niet meer kan volhouden.De moeilijkheid is dat hij al jaren grote psychische problemen heeft en nu sinds een halfjaar ook 1 maal per maand onder behandeling is van psychologen van een ziekenhuis (VU Amsterdam).Natuurlijk mag hij hier gratis wonen en eten maar mijn vraag is:Weet iemand of er een financiele tegemoetkoming is? Er zijn toch kosten zoals zorgverzekering en kleding.
Weet iemand hier iets op?
Ik denk dat u misschien eens zou kunnen kijken of u een indicatiebesluit van het CIZ kunt krijgen. U krijgt dan een vergoeding voor de kosten die u maakt vanwege de psychische problemen van uw zoon. Ik geloof niet dat er een tegemoetkoming is voor zaken als kleding en dergelijke. Meer informatie over het CIZ kunt u vinden op http://www.ciz.nl/sf.mcgi?3318.
Succes.

Gesloten