LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Myriam47
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 mar 2015 20:57

Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door Myriam47 »

Beste,

Ik weet niet of dit in het goede topic staat.

Ik ontvang een uitkering via de Sociale Dienst, ik ben afgekeurd.
Vorig jaar heeft een vriend mij geld geleend. 2700,- Omdat mijn wasmachine en een aantal andere dingen kapot waren, en voor rekeningen.
Dit heeft hij via de bank naar mijn bank overgemaakt, met daarbij als omschrijving ''Lening''.
Omdat ik hem goed kon betaalde ik gewoon contant steeds af (omdat hij mijn financièle situatie weet mocht ik dat rustig terug betalen, bijvoorbeeld van mijn vakantie geld wat en dan weer als ik iets van de verwarmingskosten geld terug zou krijgen).

Maar hij is onlangs overleden (ziek geworden na het geven van de lening overigens).
Onlangs heb ik een schrijven gehad van de Sociale Dienst om een verklaring van de bankafschriften waarop dus staat deze persoon 2700,- overgemaakt heeft, met dus wel erbij als omschrijving ''Lening'', maar hun willen een verklaring waarom iemand anders een bedrag heeft overgemaakt.

Ik kan dus verder niet meer aflossen naar die persoon want hij is overleden.
Daarnaast kan ik niet echt bewijzen dàt ik al wat aan hem afgelost heeft.

Mag/kan de Sociale Dienst mij nu korten of iets?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door prem »

Ik denk van wel. Dom om contant af te betalen. Ook ongeloofwaardig trouwens, want de ambtenaar denkt nu maar een ding......zwart.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je mag wat eigen vermogen hebben als bijstandsgerechtigde (paar duizend euro). Dus vraag ik me af wat ze er verder mee te maken hebben. Willen ze ook weten wat voor wc-papier je gebruikt? Ik zou advies vragen aan iemand die hier voor gestudeerd heeft.

Myriam47
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 mar 2015 20:57

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door Myriam47 »

prem schreef:Ik denk van wel. Dom om contant af te betalen. Ook ongeloofwaardig trouwens, want de ambtenaar denkt nu maar een ding......zwart.
Tsja dom, maar wij waren goede vrienden, en wij wisten niet dat hij zou overlijden.
Er staat bij de omschrijving op mijn bankafschrift ''Lening''. Het is geen schenking.
Daarnaast kan ik aantonen dat ik van die lening ook een wasmachine e.d betaald heb.
Maar goed, nu kan ik niet aantonen meer dat ik verder af kan lossen, want..hij is eind Januarie overleden, en hij kan zelf niets meer op papier zetten of hun bellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door kweenie »

Het punt is dat je niet kunt aantonen dat de lening ook is/wordt terugbetaald. (en of er rente wordt gerekend). Naar de buitenwereld is alleen te zien dat er een betaling is geweest, met de omschrijving. Maar het had best zo kunnen zijn dat je, bijvoorbeeld, zwart zijn huis hebt geschilderd en dat jullie de betaling zogenaamd als lening hebben overgemaakt, om dat vervolgens nooit meer terug te betalen.

Als je verder geen bewijzen of kwitanties hebt van het deel dat je al hebt terugbetaald, dan wordt het een lastige situatie en vrees ik dat je er alleen vanaf komt als je de volledige lening (met rente) alsnog terugbetaalt.

Wat nog een kleine mogelijkheid is, is als je vriend de lening bij de belastingaangifte in box 3 als bezit heeft opgegeven. Dat had hij wel moeten doen, als zijn box 3 saldo hoger was dan ongeveer 20.000. Als hij de vordering op jou netjes heeft opgegeven (en mogelijk een steeds lager bedrag), dan is dat nog een strohalm.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Naar de buitenwereld is alleen te zien dat er een betaling is geweest, met de omschrijving. Maar het had best zo kunnen zijn dat je, bijvoorbeeld, zwart zijn huis hebt geschilderd en dat jullie de betaling zogenaamd als lening hebben overgemaakt, om dat vervolgens nooit meer terug te betalen.
Op de betaling staat "lening" , is het dan niet aan de soos om het tegendeel te bewijzen?
Bij zwart werken ligt contante betaling toch meer voor de hand.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door witte angora »

Myriam47 schreef: hun willen een verklaring waarom iemand anders een bedrag heeft overgemaakt.
Omdat je geld nodig had om dingen te kopen waar je geen geld voor had?

Wanneer is die lening verstrekt, en wanneer is je vriend overleden?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
kweenie schreef:Naar de buitenwereld is alleen te zien dat er een betaling is geweest, met de omschrijving. Maar het had best zo kunnen zijn dat je, bijvoorbeeld, zwart zijn huis hebt geschilderd en dat jullie de betaling zogenaamd als lening hebben overgemaakt, om dat vervolgens nooit meer terug te betalen.
Op de betaling staat "lening" , is het dan niet aan de soos om het tegendeel te bewijzen?
Bij zwart werken ligt contante betaling toch meer voor de hand.
De soos hoeft niks te bewijzen, de soos stelt vragen, meer niet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
kweenie schreef:Naar de buitenwereld is alleen te zien dat er een betaling is geweest, met de omschrijving. Maar het had best zo kunnen zijn dat je, bijvoorbeeld, zwart zijn huis hebt geschilderd en dat jullie de betaling zogenaamd als lening hebben overgemaakt, om dat vervolgens nooit meer terug te betalen.
Op de betaling staat "lening" , is het dan niet aan de soos om het tegendeel te bewijzen?
Bij zwart werken ligt contante betaling toch meer voor de hand.
Nee hoor, de soos hoeft niks te bewijzen, de cliënt mag aantonen dat het geen inkomsten zijn. Dus niks kunnen aantonen dat het daadwerkelijk een lening is geweest. Kan cliënt dat niet dan kunnen er allerlei sancties volgen waarvan korten op de uitkering een van is.

Ik vindt een lening van 2700 euro voor een wasmachine rijkelijk veel. Daar kun je wel een hele luxe wasmachine van kopen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Je mag wat eigen vermogen hebben als bijstandsgerechtigde (paar duizend euro). Dus vraag ik me af wat ze er verder mee te maken hebben. Willen ze ook weten wat voor wc-papier je gebruikt? Ik zou advies vragen aan iemand die hier voor gestudeerd heeft.
Een lening staat los van het eigen vermogen. Wat de soos wil weten is of er al dan niet sprake is van 'inkomen'. Er is een bedrag van 2700 euro op de rekening van ts binnen gekomen, en de soos wil gewoon weten waar dat vandaan komt, en wat de reden is. Meer niet. Lijkt me toch niet onredelijk.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maak je niet teveel zorgen, je komt gauw in allerlei rampenscenario's terecht. Wees gewoon eerlijk en geef aan hoe een en ander gelopen is. Ik neem aan dat je ook wel ergens op een kladje of in excel bijhoudt hoeveel je al afgelost hebt en wat het saldo is. Geef gewoon inzicht, maak het niet mooier dan het is. Meestal wil de Sociale Dienst inderdaad alleen weten wat de reden van die overboeking is. Als jij daar een afdoende verhaal bij kunt vertellen (ondersteunt met de bewijzen die je hebt, zoals de aankoopbonnen rond de tijd dat dat bedrag werd overgemaakt) zal het waarschijnlijk in orde zijn.

Zijn er geen erfgenamen overigens, aan wie je nu verder gaat aflossen (en die dus wellicht ook iets kunnen melden over die lening)?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef: Op de betaling staat "lening" , is het dan niet aan de soos om het tegendeel te bewijzen?
Dat zou wel heel makkelijk zijn. Dan laat je bij wijze van spreken je salaris uitbetalen als "lening" en laat de overheid dan maar aantonen dat het geen lening is.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door prem »

Myriam47 schreef:Beste,

Ik weet niet of dit in het goede topic staat.

Ik ontvang een uitkering via de Sociale Dienst, ik ben afgekeurd.


Mag/kan de Sociale Dienst mij nu korten of iets?
Betaalt de SD trouwens aan afgekeurden?

Vergeet niet dat de SD de trucs ook wel kent. Ik heb iemand gekend die ook in de RWW zat, als ie dan een beeldhouwwerk verkocht, werd dat op de rekening van een familielid gestort die het dan weer leenden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door witte angora »

prem schreef:
Myriam47 schreef:Beste,

Ik weet niet of dit in het goede topic staat.

Ik ontvang een uitkering via de Sociale Dienst, ik ben afgekeurd.


Mag/kan de Sociale Dienst mij nu korten of iets?
Betaalt de SD trouwens aan afgekeurden?
Niet iedereen die afgekeurd is komt in Nederland in aanmerking voor de WAO/WIA/Wajong. Er kunnen andere situaties zijn, bijvoorbeeld ziek geworden tijdens de uitkering (of in de tijd dat man werkt en de vrouw thuis zat), dat iemand langdurig niet meer kan werken, en dan bij de Soos terecht komt omdat er geen ander inkomen is.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

puma73 schreef:
16again schreef:
kweenie schreef:Naar de buitenwereld is alleen te zien dat er een betaling is geweest, met de omschrijving. Maar het had best zo kunnen zijn dat je, bijvoorbeeld, zwart zijn huis hebt geschilderd en dat jullie de betaling zogenaamd als lening hebben overgemaakt, om dat vervolgens nooit meer terug te betalen.
Op de betaling staat "lening" , is het dan niet aan de soos om het tegendeel te bewijzen?
Bij zwart werken ligt contante betaling toch meer voor de hand.
Nee hoor, de soos hoeft niks te bewijzen, de cliënt mag aantonen dat het geen inkomsten zijn. Dus niks kunnen aantonen dat het daadwerkelijk een lening is geweest. Kan cliënt dat niet dan kunnen er allerlei sancties volgen waarvan korten op de uitkering een van is.

Ik vindt een lening van 2700 euro voor een wasmachine rijkelijk veel. Daar kun je wel een hele luxe wasmachine van kopen.
uit de OP:
Omdat mijn wasmachine en een aantal andere dingen kapot waren, en voor rekeningen.
Lijkt mij genoeg aantoonbaar bewijs.

@TS,

Wel eens gedacht aan de nabestaanden ? Wisten deze van de lening af ? Wellicht kunnen deze dit onderbouwen naar de SD toe.

S6 met afhandeling !

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door puma73 »

Teunbosseman schreef:
puma73 schreef: Nee hoor, de soos hoeft niks te bewijzen, de cliënt mag aantonen dat het geen inkomsten zijn. Dus niks kunnen aantonen dat het daadwerkelijk een lening is geweest. Kan cliënt dat niet dan kunnen er allerlei sancties volgen waarvan korten op de uitkering een van is.

Ik vindt een lening van 2700 euro voor een wasmachine rijkelijk veel. Daar kun je wel een hele luxe wasmachine van kopen.
uit de OP:
Omdat mijn wasmachine en een aantal andere dingen kapot waren, en voor rekeningen.
Lijkt mij genoeg aantoonbaar bewijs.

@TS,

Wel eens gedacht aan de nabestaanden ? Wisten deze van de lening af ? Wellicht kunnen deze dit onderbouwen naar de SD toe.

S6 met afhandeling !
Dan nog mag TS aantonen dat het geen inkomsten zijn. En er is geen enkel aantoonbaar bewijs dan wat TS heeft geschreven. En ik denk dat de Soos er net zo over denkt.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

puma73 schreef:
Teunbosseman schreef:
puma73 schreef: Nee hoor, de soos hoeft niks te bewijzen, de cliënt mag aantonen dat het geen inkomsten zijn. Dus niks kunnen aantonen dat het daadwerkelijk een lening is geweest. Kan cliënt dat niet dan kunnen er allerlei sancties volgen waarvan korten op de uitkering een van is.

Ik vindt een lening van 2700 euro voor een wasmachine rijkelijk veel. Daar kun je wel een hele luxe wasmachine van kopen.
uit de OP:
Omdat mijn wasmachine en een aantal andere dingen kapot waren, en voor rekeningen.
Lijkt mij genoeg aantoonbaar bewijs.

@TS,

Wel eens gedacht aan de nabestaanden ? Wisten deze van de lening af ? Wellicht kunnen deze dit onderbouwen naar de SD toe.

S6 met afhandeling !
Dan nog mag TS aantonen dat het geen inkomsten zijn. En er is geen enkel aantoonbaar bewijs dan wat TS heeft geschreven. En ik denk dat de Soos er net zo over denkt.

Ook dat staat in de OP.
Onlangs heb ik een schrijven gehad van de Sociale Dienst om een verklaring van de bankafschriften waarop dus staat deze persoon 2700,- overgemaakt heeft, met dus wel erbij als omschrijving ''Lening'', maar hun willen een verklaring waarom iemand anders een bedrag heeft overgemaakt.
Soos wil alleen weten waarom iemand anders bedrag heeft overgemaakt. Wel, mijn inziens is die verklaring er maar zou sterker zijn als de nabestaanden dit kunnen bevestigen.

Wat wel lastig wordt is aan te tonen wat reeds contant is terug betaald.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door sacredfour »

De sociale dienst mag vragen stellen, maar geen conclusies trekken zonder bewijs. Een lening kan contant worden terugbetaald. Ook al zou deze niet terugbetaald zijn dan is dit nog geen rede om TS te beschuldigen. Is er geen erfgenaam die de vordering overneemt dan kan de schuld worden afgeschreven. Dit bedrag valt onder box 3 en onder de vermogens grens die een persoon met een bijstandsuitkering mag ontvangen. Niks aan de hand dus.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Bob Schurkjens schreef:Je mag wat eigen vermogen hebben als bijstandsgerechtigde (paar duizend euro).
Ja, bij de aanvraag of opgebouwd in de bijstand. Een lening terwijl je een uitkering hebt valt daar niet onder.
16again schreef: Op de betaling staat "lening" , is het dan niet aan de soos om het tegendeel te bewijzen?
Nee, dat is aan jou. Je kan daar wel van alles vermelden. Het is geen enkel bewijs.
prem schreef: Betaalt de SD trouwens aan afgekeurden?
Ja. Sommige mensen hebben nog nooit gewerkt en kunnen ook niet werken.
sacredfour schreef:De sociale dienst mag vragen stellen, maar geen conclusies trekken zonder bewijs. Een lening kan contant worden terugbetaald. Ook al zou deze niet terugbetaald zijn dan is dit nog geen rede om TS te beschuldigen. Is er geen erfgenaam die de vordering overneemt dan kan de schuld worden afgeschreven. Dit bedrag valt onder box 3 en onder de vermogens grens die een persoon met een bijstandsuitkering mag ontvangen. Niks aan de hand dus.
Klinkklare onzin. Als jij niet kan bewijzen hoe of wat, mag de sociale dienst tot de conclusie komen dat het hier om inkomsten gaat en het met de uitkering verrekenen. Met vermogen heeft het al helemaal niets te maken. Een hele hoop aan de hand dus.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Met een uitkering geld geleend van vriend, maar nu overleden

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:De sociale dienst mag vragen stellen, maar geen conclusies trekken zonder bewijs. Een lening kan contant worden terugbetaald. Ook al zou deze niet terugbetaald zijn dan is dit nog geen rede om TS te beschuldigen. Is er geen erfgenaam die de vordering overneemt dan kan de schuld worden afgeschreven. Dit bedrag valt onder box 3 en onder de vermogens grens die een persoon met een bijstandsuitkering mag ontvangen. Niks aan de hand dus.
Dat kun jij nu wel zeggen, niks aan de hand maar ik denk dat de soos niet voor niks vragen stelt. Er is verder niks bekend over mogelijk eerdere vragen van de soos over zaken met geld.

En wie kan de schuld afschrijven als er geen erfgenaam is ?? TS in elk geval niet.

Gesloten