LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Met uitkering geen huurwoning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Strikwerda
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2020 11:38

Met uitkering geen huurwoning

Ongelezen bericht door Strikwerda »

Door omstandigheden ben ik op zoek naar een andere woning, gezien de hoogte van mijn uitkering in de vrije sector. Ben nu al meerdere malen met Makelaars in contact gekomen die mij weigeren alleen op grond van het feit dat ik een uitkering heb, zonder te kijken of ik aan de overige voorwaarden voldoe, zoals de inkomenseis. Iemand met een inkomen uit loondienst komt wel in aanmerking voor een huurwoning bij een makelaar, terwijl een dienstverband ook helemaal geen garantie biedt dat dit in de toekomst blijft bestaan.
Een werkgever kan ook failliet gaan, of je neemt zelf ontslag, noem maar op.
Ik vind dit een vorm van ongelijke behandeling en ik zou graag willen horen of andere mensen een soortgelijke ervaring hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Met uitkering geen huurwoning

Ongelezen bericht door berndv »

Strikwerda schreef:
29 jun 2020 11:45
Ik vind dit een vorm van ongelijke behandeling en ik zou graag willen horen of andere mensen een soortgelijke ervaring hebben.
hoezo is het ongelijke behandeling? Iemand met loon uit loondienst is toch niet hetzelfde als iemand met inkomen uit uitkering? Als iemand anders met een uitkering van een gelijke hoogte wel diezelfde woning bij diezelfde verhuurder krijgt, dan is er sprake van ongelijke behandeling. Om te spreken van ongelijke behandeling, moet het wel over gelijke situaties gaan.

Daarbij is het de vrije sector, als men geen zaken met u wil doen, dan is dat hun goed-recht. Ze mogen zelf weten met wie ze in zee gaan en met wie niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Met uitkering geen huurwoning

Ongelezen bericht door scontra »

Strikwerda schreef:
29 jun 2020 11:45
Door omstandigheden ben ik op zoek naar een andere woning, gezien de hoogte van mijn uitkering in de vrije sector. Ben nu al meerdere malen met Makelaars in contact gekomen die mij weigeren alleen op grond van het feit dat ik een uitkering heb
Een uitkering wordt niet gezien als een inkomen uit arbeid.
Bij een uitkering staat meestentijds niet vast voor hoelang die uitkering wordt uitgekeerd en/of die uitkering op termijn niet zal dalen of beëindigd zal/kan worden.

Verhuurders kiezen voor een bepaalde inkomenszekerheid (voor wat het waard is) en die zekerheid is voor hen bij een uitkering moeilijk of zelfs in het geheel niet te bepalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Met uitkering geen huurwoning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kunt u geen vrijesectorwoning van een woningcorporatie huren? Die stellen wellicht minder strenge eisen. Op www.woningnet.nl staan ze.

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Met uitkering geen huurwoning

Ongelezen bericht door rocker »

Een corporatie stelt ook eisen aan het gewenste inkomen zowel voor een sociale- als voor een vrije sector huurwoning.
Dit is ook ter bescherming van diegene die de woning wil huren.
Minister Blok is een van de oorzaken waarom corporaties steeds minder woningen kunnen en mogen bouwen en ook de huidige regering met de verhuurdersheffing is van grote invloed op het bestedingspatroon van een corporatie.
Helaas betekent dit voor de T.S dat er slechts een zeer geringe kans is dat een verhuurder van een vrije sector woning zal overgaan tot het sluiten van een huurcontract op basis van een uitkering.
Wat u wel kunt proberen is om via Anti-Kraak of beschermd huren een woning te verkrijgen. Binnen Nederland zijn er veel gebouwen die tijdelijk worden bewoond en wellicht is er bij u in de buurt iets aanwezig
https://www.adhocbeheer.nl/woonruimte/antikraak-wonen

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Met uitkering geen huurwoning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het gaat erom dat uw inkomen niet zeker is, deze kan in de toekomst sterk verlaagd worden door welke oorzaak ook, dat iemand in loondienst ook ontslagen kan worden heeft u helemaal gelijk in trouwens maar gek genoeg werkt dit toch anders dan je zou verwachten....

als uw inkomen hoog genoeg is en dit blijft ook zo (geld niet voor ww bijvoorbeeld) zou u nog de wet gelijke behandeling in kunnen roepen eventueel maar of dit gaat helpen!!!!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Met uitkering geen huurwoning

Ongelezen bericht door kokka »

Over wat voor uitkering heb je het nu? gezien je statement dat je alleen vrije sector kan huren zal het geen bijstands uitkering zijn.
als je pas je baan ben verloren dan heb is de hoogte van je huidige inkomen natuurlijk maar voor een x aantal maanden gegarandeerd.

Gesloten