LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat moet de Ts nou met een advocaat? Zou hij niet 25 jaar geleden geïnformeerd zijn door de notaris na het opstellen van de verklaring van erfrecht en het vestigen van het vruchtgebruik?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Smartje »

Wat ik in de berichten mis, het testament moet toch bij overlijden zijn geopend?
“En is het dan niet de bedoeling van Vader geweest dat (stief) moeder daar een onbezorgde oude dag kan genieten”?
Misschien heeft zij met werk of huishoudelijk werk ook een bijdrage aan het huis geleverd.

Als ik ooit eerder als mijn vrouw zou sterven zou ik er niet aan moeten denken, dat mijn kinderen, de vrouw waar ik inmiddels bijna 35 jaar mij getrouwd ben, op straat zou komen te staan.

Voor mijn vrouw zijn het “onze kinderen” en andersom hun “moeder”
Ik realiseer mij wel dat scheidingen of overlijden de verhoudingen ernstig kunnen beschadigen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Arizonakid schreef:
26 mar 2021 11:17
Verkopen, zelfs met een 80 jarige bewoner brengt onroerend goed op dit ogenblik topprijzen op.
Precies, zeker als het huis al zo lang in bezit zal het destijds voor een schijntje t.o.v. de huidige waarde zijn gekocht. Zelfs als een koper de gebruikelijke 70% betaalt omdat er iemand woont is het nog steeds cashen.

sake1987

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door sake1987 »

Smartje schreef:
26 mar 2021 17:26
Wat ik in de berichten mis, het testament moet toch bij overlijden zijn geopend?
“En is het dan niet de bedoeling van Vader geweest dat (stief) moeder daar een onbezorgde oude dag kan genieten”?
Misschien heeft zij met werk of huishoudelijk werk ook een bijdrage aan het huis geleverd.

Als ik ooit eerder als mijn vrouw zou sterven zou ik er niet aan moeten denken, dat mijn kinderen, de vrouw waar ik inmiddels bijna 35 jaar mij getrouwd ben, op straat zou komen te staan.

Voor mijn vrouw zijn het “onze kinderen” en andersom hun “moeder”
Ik realiseer mij wel dat scheidingen of overlijden de verhoudingen ernstig kunnen beschadigen.
Het recht is momenteel zo dat de langst levende het vruchtgebruik over alles houdt.
Mijn vader is overleden, ik ben 1 van de erven, maar kan nergens aankomen tot mijn moeder overlijdt.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Smartje »

Van een stiefmoeder erven alleen “eigen kinderen” als er niets is vast gelegd.
Als dit op de langstlevende staat hoe kan de zoon dan de al woning gekocht hebben uit de (toekomstige) erfenis.
Geen volledige informatie of er is mij iets ontgaan.

Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zoon heeft de blote eigendom geërfd, stiefmoeder het vruchtgebruik. Het huis staat uiteraard op naam zoon. Hij heeft de woning niet gekocht, maar geërfd, en waarschijnlijk de hypotheek ingelost met geld wat hij ook geërfd heeft.m

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Smartje »

@aveeva geeft zelf al aan te accepteren.

"het sprookje dat de (boze) stiefmoeder in een goede FEE verandert gaat hier hoogstwaarschijnlijk niet op"
De "tijd" is hier de enige oplossing maar daar heeft niemand invloed op.

Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wie zegt dat het een boze stiefmoeder is? Haar overleden echtgenoot, de vader van de Ts, heeft dit zo geregeld.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Smartje schreef:
26 mar 2021 18:12
Geen volledige informatie of er is mij iets ontgaan.
Dat laatste. De casus is toch volstrekt duidelijk?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Smartje »

Helemaal mee eens, maar ik zie accepteren als gewonnen geven.
En probeer net als jij toch naar beste oplossing en binnen de grenzen van de wet, voor TS te zoeken.🏁

Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet overigens niet wat de Ts bedoelt met dat hij al jaren belasting betaalt. Als hij box 3 bedoelt, dan is dat onjuist.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door juliomariner »

gemeentelijke belastingen?

Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of die lasten voor rekening van de Ts komen, is nog maar de vraag. Hangt helemaal van de beschrijving in het testament af.

Normaal gesproken komen ze voor rekening van stiefmoeder.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door juliomariner »

Eigenaarsdeel ogb?

Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar bij een vruchtgebruik zijn, normaal gesproken, alle lusten en lasten voor de vruchtgebruiker. Maar er kunnen andere regelingen zijn afgesproken.

Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als in de vruchtgebruikafspraken is opgenomen dat stiefmoeder moet betalen, kan zij dat natuurlijk niet weigeren.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Smartje »

Ook dit Topic blijft zichzelf herhalen.
Ik kan er niks meer uitmelken⭕️

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Lady1234 schreef:
26 mar 2021 22:21
Ik weet overigens niet wat de Ts bedoelt met dat hij al jaren belasting betaalt. Als hij box 3 bedoelt, dan is dat onjuist.
Waarde van bloot eigendom is belast in box 3.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... itkeringen

Lady1234
Berichten: 27094
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bemoei-Al schreef:
28 mar 2021 13:53
Lady1234 schreef:
26 mar 2021 22:21
Ik weet overigens niet wat de Ts bedoelt met dat hij al jaren belasting betaalt. Als hij box 3 bedoelt, dan is dat onjuist.
Waarde van bloot eigendom is belast in box 3.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... itkeringen
Maar niet in deze situatie. De Ts heeft het geërfd.

Maartjw
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2021 18:38

Re: Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis

Ongelezen bericht door Maartjw »

Hallo,

Herkenbaar. Mijn vader is gelukkig nog niet overleden maar hij heeft ook in zijn testament geregeld dat zijn vriendin vruchtgebruik in zijn huis krijgt. Mijn vader is 80, zijn vriendin nu 65. Kans is dus groot dat zijn vriendin mijn vader ruim overleefd. Mijn vader heeft geen eigen vermogen, alleen een vrij huis. Dit betekent dat mijn broer en ik opdraaien voor de erfbelasting (van ons eigen vermogen) en elk jaar box 3 belasting betalen. En dan is het nog maar de vraag wanneer huis beschikbaar komt. Voelt inderdaad heel onrechtvaardig. Vriendin van mijn vader werkt liever niet dan wel en haar eigen vermogen heeft ze geschonken aan haar kinderen. Als mijn vader komt te overlijden, gaat ze dus op onze zak teren. Ik moet zelf leven van een uitkering vanwege ziekte. Ik kan het geld tzt waarschijnlijk goed gebruiken. Ik heb dit al diverse keren bij mijn vader aangekaart en gevraagd of dit is wat hij wil. Hjj wil ons niet op kosten jagen na zijn dood maar ondertussen verandert hij zijn testament niet. Het voelt zó onrechtvaardig. Ik begrijp je volkomen. Maar het kan zo gaan dus. En daar kunnen we niks tegen doen. Behalve de erfenis helemaal weigeren. Maar dat kan bij jou niet meer natuurlijk.

Gesloten