Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman

Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.

Ongelezen bericht door Moneyman » 24 feb 2019 16:18

Inderdaad.
- goedkoper
- veiliger
- makkelijker
- planbaarder
- ruimere keuze
- vernieuwender
- efficiënter
- enz.
- en o ja, natuurlijk, luier :mrgreen:

alfatrion

Re: Moet de consument niet meer beschermt worden, als een winkel faillissement aanvraagd.

Ongelezen bericht door alfatrion » 24 feb 2019 16:29

Deze petitie teken ik niet, omdat de motivatie niet geschreven is vanuit het algemeen belang. Maatregelen die ik wel zie zitten zijn: 1) de curator is verplicht oom de webshop te sluiten binnen 24 uur na het faillisementsuitspraak; 2) de curator is verplicht om dat op de webshop te mededelen dat dit is vanwege het faillissement; 3) misschien ook voor diensten de mogelijkheid om 100% vooruitbetaling te beperken.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 24 feb 2019 16:34

Moneyman schreef:
24 feb 2019 16:12
:lol: :lol: Ja, logisch! Want concurrentie door externe factoren als branchevreemde winkels is natuurlijk écht wezenlijk anders dan concurrentie door externe factoren als internetwinkels... :lol: :lol:
respectvolle lachebekjes.....

Het koopgedrag van de consument verschuift: er wordt meer besteedt in webwinkels ten koste van fysieke winkels
In dat speelveld moet een winkel mee met een eigen webshop, om marktaandeel te behouden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 24 feb 2019 16:49

Als je dan al tijd hebt of wilt maken kun je beter met het gezin " de paden op , de lanen in " gaan .
En door oa het online bestellen komt die tijd vrij.
En het is voor kinderen sowieso een crime om " gezellig " mee de stad in te gaan om te winkelen.
Die willen liever in het bos of op de hei of langs het strand rennen en keten .

Ik zie voornamelijk ouderen, jong verliefde stelletjes of 2 pubermeiden/ vriendinnen die aan het winkelen zijn.

De kosten van het in stand houden van je winkelpand zijn ook gigantisch hoog .
Dus...de prijzen vd goederen zijn ook hoger.
Men wil nu eenmaal veel voor weinig en het liefst alles in 1 winkel bv -- bv Action--- :wink:

Maar zelfs al hebben retailers ook nog een webshop, dan nog gaat men dus op het web bestellen i.p.v zo.n winkel in te gaan , om de verschillende voornoemde redenen.

NB : gisteren toevallig Frans Bauer en zijn Mariska op tv gezien ( :oops: ja ja :lol: ) : zij maken een tour door China en wat daar al mogelijk is aan het online shoppen en het via de app je boodschappen betalen ! Ik sta er versteld van.
Niks pasjes --- vingerafdrukken --- contactloos betalen etc etc --- nee, snel-sneller en snelst gaat het daar en alleen nog maar met een app. :roll:

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 24 feb 2019 17:32

Uiteraard behoort een klant, of wie dan ook zich gewoon netjes te gedragen. Al helemaal tegen (be)dienend personeel.

Maar ik wordt niet goed van die ouderwetse gedachte dat we zelf schuld zijn aan het verdwijnen van de winkels en allemaal weer in de stad moeten gaan kopen net als vroeger.

Waarom kunnen mensen niet gewoon accepteren dat er dingen veranderen? Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo gebeuren. BriefPost wordt vervangen door email, het briefje onder de voordeur eerst door een sms en tegenwoordig een Whatsapp. We vragen niet hoe het met oma gaat als we haar eens per maand zien, maar facetimen 4x per week. Mijn broer in Australië zie en spreek ik wekelijks ipv eens in de 5 jaar. Mijn auto stoot geen zwarte roetwolken uit en heeft geen houten wielen maar rijdt electrisch met banden die niet lek kunnen.

Maar owee als ik op het grote rare internet koop. Dat doe ik omdat ik lui ben volgens de oude garde.

Nogmaals, als ondernemer moet je voorruit denken en niet achteraf.

De hele centrum functie van een stad gaat veranderen. Shoppen doe je in de toekomst in grote winkelcentra buiten de stad of online. In het centrum drink je een biertje en ga je lekker lunchen/eten en ijsje eten.

Initiatieven als retailparks en Outlet centra zijn modern. Voorzie ze van een paar goede horeca faciliteiten, een bioscoop ernaast en je komt parkeerplaatsen tekort. Dan staat er ieder weekend file. Mensen willen zonder problemen de deur nog uit, maar niet om 25 euro te betalen voor iets dat je ook voor 15 euro kunt krijgen. En persoonlijk mijn hoela. Alsof ik de naam van de 15 jarige winkelbediende ken bij de Intertoys. Wel van Coolblue. Dat. Is Bart. Die stuurde mij een hele leuke mail nadat ik besteld had. Daarin legde hij mij precies uit wat ik gekocht had, wanneer ik het kreeg, en wat ik ermee kon. Ook wat ik moest doen als ik iets wilde weten. Ik kreeg het in een leuke doos door een vriendelijke bezorger. En een dag daarna een mail met allemaal leuke tips die ik nog niet wist. En 2 dagen later zonder te vragen een extra korting als ik weer wat wilde kopen.

En Intertoys in de stad? Ja, die is faiiliet. Goh?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 24 feb 2019 18:16

16again schreef:
24 feb 2019 16:09
renewouters schreef:
24 feb 2019 15:45
DIt onderwerp is gestart n.a.v. het faillisement van Intertoys. Het eerste wat Intertoys aangaf is dat ze in december niet de omzet hebben gehaald die ze hadden moeten halen door concurrentie van branchevreemde winkels als Action en Kruidvat die tegen dumpprijzen speelgoed gingen verkopen. Dat heeft totaal niets met internet te maken. Maar goed, als jij wilt dat alleen door internet bedrijven failiet gaan, dan mag je lekker in je droomwereld blijven leven.
De berichtgeving vanuit Intertoys zelf is natuurlijk gekleurd.
Als door het gebrek aan eigen internet activiteiten de boot gemist is, dan is wijzen naar externe factoren makkelijker dan de hand in eigen boezem steken.
Ik denk het niet. Als je kijkt naar koopgedrag, dan is de invloed van zaken die links en rechts van Intertoys zit (zoals de Action en Kruidvat) veel groter dan internet. Daar komt dan nog bij dat internetspeelgoedwinkels wel winst moeten maken op speelgoed en het van Action en Kruidvat bekend is dat ze partijen opkopen die vaak tegen kostprijs worden verkocht in de wetenschap dat mensen dan ook andere producten kopen. Tegen partijverkoop kan een regulier winkel (online of offline) nooit tegenop. Van een reguliere winkel wordt verwacht dat een product altijd verkrijgbaar is, en niet alleen als er een leuk partijtje op de kop is getikt. Intertoys zou ook niet hetzelfde recept kunnen toepassen om Action en Kruidvat te beconcurreren. Je gaat niet een fles shampoo tegen kostprijs kopen (het lokkertje) om dan meteen een doos Lego mee te pakken.

Wat overigens niets afdoet aan het feit dat het bedrijf door gebrek aan visie en creativiteit onderuit is gegaan. Maar we moeten wel de juiste oorzaak niet uit het oog verliezen. Als we te snel concluderen dat het door "het internet" komt is de kans groot dat er niets van geleerd wordt.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 » 24 feb 2019 18:18

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 2aUyv2AVYY
Als ik dit zo lees, zijn er nog veel mensen die niet via internet willen kopen.

@fonsflons, ik behoor niet tot de oude garde maar hou wel van gezelligheid, dat is ver te zoeken als je alles via internet gaat doen.

Fijn trouwens dat je een elektrische auto hebt, :-)

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 24 feb 2019 18:25

reggie2 schreef:
24 feb 2019 18:18
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 2aUyv2AVYY
Als ik dit zo lees, zijn er nog veel mensen die niet via internet willen kopen.

Ik lees het anders 😁 namelijk dat er nog mensen zijn die niet via internet willen verkopen.

Maar alle gekheid op een stokje. Ieder zijn mening en dat mag. Mijn mening is niet beter dan die van jou. Wel anders. En wij kunnen roepen wat we willen maar er gebeurd wat er gebeurd.

Het heeft niet voor niets ondernemen. Anders hadden ze het wel stilstaan genoemd. De tijd hou je niet tegen. Dingen veranderen en je moet actief ondernemen om te overleven. En het is inderdaad zo dat een slimme jonge garde dit veel eerder begreep dan de gevestigde die al tientallen jaren het straatbeeld beheerste. Zalando, Coolblue, bol, Ali etc. En over 10 jaar zeggen we...wij hebben Coolblue nog gekend, dat was in 2019 de bekendste winkel! En dan zijn al die grote faiiliet omdat er nog slimmere mensen zijn. Zo is het altijd gegaan en zal het altijd blijven gaan.

Ik kom trouwens niet minder in de stad dan vroeger. Wel koop ik er minder. Waarom? Omdat de verkoper bij de Blokker of MediaMarkt mij niets zinnigs kan vertellen over een koffiezetapparaat. Ja meneer, deze is beter! Waarom? Nou, want deze kost 799 en die maar 499. Daarom is die beter. Kijk ik bij de fabrikant op de website dan blijkt hij de beste ter wereld te zijn. Kijk ik bij bol of cool dan zie ik naast een goede kloppende eerlijke beschrijving en uitleg tientallen echte ervaringen staan van klanten die dat ding gebruiken en de voor en nadelen benoemen.
In dit soort situaties vind ik het internet gewoon echt beter. Daarnaast is het ook nog goedkoper, makkelijker en in de meeste gevallen is garantie ook nog eens veel beter geregeld.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 24 feb 2019 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 24 feb 2019 18:28

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/i ... problemen/
De speelgoedketen maakte jarenlang deel uit van Blokker Holding, totdat Intertoys in 2017 werd verkocht aan de Britse investeerder Alteri. Onder de nieuwe eigenaar werden tal van vernieuwingen doorgevoerd. Denk aan een nieuw IT-platform en aanpassingen in de leveringsketen. Volgens een zegsman was er jarenlang amper geïnvesteerd in de webwinkel. Inmiddels is duidelijk dat er meer nodig is dan de inhaalslag van de afgelopen veertien maanden.
……..
Dat Intertoys uitstel van betaling heeft aangevraagd is een harde maar niet geheel onverwachte klap voor het personeel van de speelgoedwinkelketen. Dat concludeert bestuurder Martijn den Heijer van vakbond CNV in een reactie op de surseance van het bedrijf. Hij wijst daarbij op de stevige concurrentie in de speelgoedbranche en dan met name de 'voorname' rol van webwinkels.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 24 feb 2019 18:49

Wel een heel treurige ontwikkeling dat steeds meer fysieke winkels het loodje leggen. De volgende kaalslag vindt online plaats, zodat over tien jaar alleen nog Bol.com en Amazon over zijn. De CEO van laatstgenoemd bedrijf is nu al de rijkste man op aarde.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 24 feb 2019 19:00

reggie2 schreef:
24 feb 2019 18:18
@fonsflons, ik behoor niet tot de oude garde maar hou wel van gezelligheid, dat is ver te zoeken als je alles via internet gaat doen.
In tegendeel. Dankzij internetaankopen houd ik tijd en geld over voor écht gezellige dingen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 24 feb 2019 19:03

16again schreef:
24 feb 2019 16:34
Moneyman schreef:
24 feb 2019 16:12
:lol: :lol: Ja, logisch! Want concurrentie door externe factoren als branchevreemde winkels is natuurlijk écht wezenlijk anders dan concurrentie door externe factoren als internetwinkels... :lol: :lol:
respectvolle lachebekjes.....

Het koopgedrag van de consument verschuift: er wordt meer besteedt in webwinkels ten koste van fysieke winkels
In dat speelveld moet een winkel mee met een eigen webshop, om marktaandeel te behouden.
Je mist het punt. Natúúrlijk speelt “het internet” een rol. Niemand ontkent dat. Maar het afdoen van andere, even zo relevante factoren als “niet de hand in eigen boezem willen steken” is zo kortzichtig en vil van tunnelvisie dat ik daar inderdaad weinig respectvol keihard om lach.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 24 feb 2019 19:15

Bob Schurkjens schreef:
24 feb 2019 18:49
Wel een heel treurige ontwikkeling dat steeds meer fysieke winkels het loodje leggen. De volgende kaalslag vindt online plaats, zodat over tien jaar alleen nog Bol.com en Amazon over zijn. De CEO van laatstgenoemd bedrijf is nu al de rijkste man op aarde.
Zeker, die jongens zagen 10 jaar geleden wat andere niet zagen. Maar er zijn nu alweer jongens (meisjes) die zien wat zij niet zien. Bol verliest het zodra Ali vanuit Europa begint en amazon de deuren opent. En met een onderneming zo groot als bol kun je dan heel snel en heel hard vallen. Ik denk dat bol over 5 jaar niet meer bestaat (maar wie ben ik.)

Zalando heeft volgens mij nog nooit winst gedraaid en kan tenonder gaan aan zijn eigen bedrijfsmodel (eerst de markt domineren en te soepel met retourbeleid in plaats van winst.) Een risicovolle gedachte, maar wie niet waagt wie niet wint. En er staan genoeg ondernemingen klaar om het over te nemen.

Amazon (in nederland nog niet groot) zal wel even overleven. Zodra die in Nederland echt beginnen barsten er heel wat bommetjes. Maar ook zij zullen we tzt het weer afleggen tegen nog slimmere jongens of meisjes.

En de consument? DIe is lachende derde omdat die het voor het bepalen heeft. Die koopt bij het beste bedrijf. Coolblue is het bewijs dat het 'beste bedrijf' niet de goedkoopste hoeft te zijn.

Terug naar de kern van het draadje:
1: de consument hoeft als deze een beetje zelf logisch nadenkt niet extra beschermd te worden.
2: schandalig wat er gebeurd is bij de kassa's van intertoys. Daar is iedereen het over eens.
3. Is het schuld van de consument dat intertoys failliet is? Nee, dat hebben ze helaas aan zichzelf te danken. De huidige tijd/ontwikkelingen/veranderingen gaan razendsnel. Zo snel dat je niet moet reageren, maar vooruit moet denken. En doe je dat niet, te laat of verkeerd dan wordt je opgevreten door hen die dat wel deden.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 24 feb 2019 20:16

Moneyman schreef:
24 feb 2019 19:03
Je mist het punt. Natúúrlijk speelt “het internet” een rol. Niemand ontkent dat. Maar het afdoen van andere, even zo relevante factoren als “niet de hand in eigen boezem willen steken” is zo kortzichtig en vil van tunnelvisie dat ik daar inderdaad weinig respectvol keihard om lach.
Punten missen, kortzichtig, tunnelvisie, weinig respectvol…..
Heb je geen spiegel?

Nogmaals mijn eerdere tekst:
Als door het gebrek aan eigen internet activiteiten de boot gemist is, dan is wijzen naar externe factoren makkelijker dan de hand in eigen boezem steken.
Lijkt me niet dat ik hier mogelijke oorzaken van het faillisement van tafel veeg. Ik breng alleen nuancering aan.
De 2e zin begint met "als"

16again

Ongelezen bericht door 16again » 24 feb 2019 20:17

Moneyman schreef:
24 feb 2019 15:55
Wat er ook gebeurt, gedraag je gewoon fatsoenlijk.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 24 feb 2019 21:45

Indrukwekkend... Na het verlaten van dit schip, vanmorgen om 10.30 uur of zoiets, zijn er 3 pagina's bij gediscussieerd en is de petitie door maar liefst 4 nieuwe mensen ondertekend.

Wel liep ik vanmiddag nog heel even snel een Intertoys binnen om te kijken of er nog leuke legpuzzels zijn. Die waren er niet. Ze hadden enkel een flink assortiment van Jan van Haasteren en een aantal van een bekend merk voor prijzen waarvoor ik ze overal elders kan krijgen, sterker nog, waarvoor ik ze met gemak elders goedkoper kan kopen; bovendien is het assortiment overal elders een stuk groter, beter, interessanter; en bovendien zijn er elders ook nog eens goedkopere merken te kopen. En wat nog erger is: je zou denken dat er in een speelgoedwinkel vooral puzzels voor kinderen zijn, afijn, die waren er niet, althans niet in dat filiaal.

Intertoys is gewoon te duur. Was te duur, want de koek is op. Ik kan er geen medelijden mee hebben, sorry.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 24 feb 2019 22:03

16again schreef:
24 feb 2019 20:16
Moneyman schreef:
24 feb 2019 19:03
Punten missen, kortzichtig, tunnelvisie, weinig respectvol…..
Heb je geen spiegel?
Ik kijk naar de tekst waar ik op reageer. Da’s een stuk efficiënter.
16again schreef:
24 feb 2019 20:16
Nogmaals mijn eerdere tekst:
Lijkt me niet dat ik hier mogelijke oorzaken van het faillisement van tafel veeg. Ik breng alleen nuancering aan.
De 2e zin begint met "als"
Je mist nogmaals het punt. Evident, je weerlegt standpunten die ik niet inneem. Die bekende manier van discussieren maakt verdere discussie weinig zinvol.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 24 feb 2019 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 24 feb 2019 22:05

witte angora schreef:
24 feb 2019 21:45
Indrukwekkend... Na het verlaten van dit schip, vanmorgen om 10.30 uur of zoiets, zijn er 3 pagina's bij gediscussieerd en is de petitie door maar liefst 4 nieuwe mensen ondertekend.

Intertoys is gewoon te duur. Was te duur, want de koek is op. Ik kan er geen medelijden mee hebben, sorry.
Het tweede is ongetwijfeld de reden voor het eerste. Ik ben wel benieuwd of TS zélf inmiddels ook tot andere gedachten is gekomen.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 24 feb 2019 22:33

Moneyman schreef:
24 feb 2019 22:03
Evident, je weerlegt standpunten die ik niet inneem.
Je neemt me de woorden uit de mond

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 » 25 feb 2019 16:41

Bob Schurkjens schreef:
24 feb 2019 18:49

Precies, zo zonde.

@moneyman, met andere woorden je kan langer op internet hangen? :wink:

Plaats reactie