Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door JB1993 »

In 2020 ben ik een studio gaan huren die aan de voorwaarden voor huurtoeslag voldoet, maar doordat de verhuurder mij liet weten dat de woning daar niet voor in aanmerking komt, heb ik daar verder geen actie naar ondernomen.

Nu ik dus de voorwaarden nog eens goed door neem, kom ik erachter dat ik wél huurtoeslag kan krijgen. Mijn vraag is nu of het raadzaam is de verhuurder hierover in te lichten?

Als hij hier geen bericht van krijgt en ik het niet verplicht ben te melden, meld ik het liever niet. Mijn contact met de verhuurder is namelijk strikt zakelijk en met de woningnood en zijn reputatie maak ik liever niet teveel ophef.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, u hoeft uw verhuurder daarover niets te melden.

Maar waarom zei de verhuurder dat die studio niet voor toeslag in aanmerking komt? U bent daar toch wel officieel ingeschreven?

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door caruso »

Huur betalen en huurtoeslag aanvragen staat los van elkaar. Het is helemaal niet nodig/verplicht/raadzaam uw verhuurder daarvan in kennis te stellen.
Gewoon aanvragen dus

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door JB1993 »

Lady1234 schreef:
10 apr 2021 11:58
Maar waarom zei de verhuurder dat die studio niet voor toeslag in aanmerking komt? U bent daar toch wel officieel ingeschreven?
Het gaat hier om een pand waar meerdere studio's verhuurd worden, de meeste studio's voldoen niet aan de eisen omdat er bijvoorbeeld een gedeeld toilet op de gang is. Voor mijn studio geld dat niet, ik heb een toilet, aanrecht en douche voor mezelf.

Een ander grijs gebied is dat je voordeur van binnen en buiten op slot moet kunnen, dat kan mijn deur, maar deze deur bevindt zich weer binnen dit gebouw. Ook hebben we allemaal hetzelfde postadres en is dit niet verder onderverdeeld in a, b, c, etc. In de voorwaarden komt niet naar voren dat dit laatste doorslaggevend is, alleen dat je je eigen deur en woonunit van binnen en buiten kunt sluiten.

Tevens sta ik wel gewoon ingeschreven op dit adres, dus daar moet ik geen problemen van ondervinden.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult hooguit nog wat vragen krijgen van de belastingdienst over het adres. Maar dat hoeft dus niet per se onderverdeeld te zijn. En zo veel woningen hebben hun “voordeur” binnen het gebouw. Niets bijzonders.

Dus gewoon aanvragen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Smartje »

Heeft u uw inkomen bij de verhuurder op gegeven?
En heeft hij daaruit misschien de conclusie getrokken dat u er niet voor in “aanmerking” komt.
Of zijn huurders heeft willen “selecteren”
Zoals al aan in het Topic is gegeven Proef berekening maken op “mijn toeslagen” wel even de KALE huur vermelden. Let ook op de datum van aanvraag. Terugwerkende kracht gaat niet op.
Vragen wijzen zichzelf en u heeft dan antwoord of u er wel of geen recht op heeft.
Mooier kunnen wij het ook niet maken.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een pand hoeft niet per se gesplitst te zijn met verschillende letteraanduidingen bij het cijfers. De feitelijke staat, eigen wc en eigen kook mogelijkheid en eigen voordeur zijn doorslaggevend.

Een douche is geen voorwaarde.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Er is wel degelijk een probleem. Bij het aanvragen van huurtoeslag zullen ook de andere huurders boven water komen en wil de belastingdienst weten of een van hen mogelijk een toeslagpartner is. Het zou kunnen dat er bij de gemeente of belastingdienst iets doorgegeven moet worden waar de verhuurder mogelijk wel voor moet delen of wordt geïnformeerd, voordat de aanvraag kan worden ingediend.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts woont zelfstandig, dus niet met anderen in zijn woning. Dus hij heeft geen toeslagpartner. En bij huurtoeslag heet dat medebewoner, maar die heeft hij ook niet.

De belastingdienst kan, zoals gezegd, een vraag stellen over het huisnummer.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Dikke kans dat de verhuurder daarom zei dat je er niet voor in aanmerking komt, omdat vorige huurders het in het verleden ook hebben aangevraagd en nul op rekwest kregen. Lijkt mij namelijk stug dat jij de eerste bent.

En gezien de woonsituatie en het feit dat je dus geen eigen voordeur hebt. Een tussendeur is niet het zelfde. Maar je kan het proberen, ik gok alleen dat het afgewezen wordt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is geen tussendeur, maar een deur die de hele woonruimte afsluit.

Maar zelfs voor een oude etagewoning, waarbij de deuren van de vertrekken op een gezamenlijke gang uitkomen, kan men huurtoeslag krijgen. Als die deuren maar op slot kunnen. Dan heet het een onzelfstandige woning.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
10 apr 2021 13:51
De Ts woont zelfstandig, dus niet met anderen in zijn woning. Dus hij heeft geen toeslagpartner. En bij huurtoeslag heet dat medebewoner, maar die heeft hij ook niet.

De belastingdienst kan, zoals gezegd, een vraag stellen over het huisnummer.
Het betreft 1 adres dus alle bewoners vallen voor de belastingdienst allemaal onder hetzelfde adres. Als dit zo staat geregistreerd bij de gemeente dan staat dit immers ook zo geregistreerd bij de belastingdienst. De belastingdienst weet dus niet wie bij wie hoort.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door moederslink »

TS heeft een studio. Zijn eigen deur kan op slot. Ook heeft hij een eigen aanrecht en wc.
De ingang en douche zijn gemeenschappelijk.
Ik zie dat als een onzelfstandige ruimte , te vergelijken met één kamer in een pand met meerdere bewoners in een studio/kamer. Studenten wonen ook vaak zo.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis.


Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
10 apr 2021 14:22
Lady1234 schreef:
10 apr 2021 13:51
De Ts woont zelfstandig, dus niet met anderen in zijn woning. Dus hij heeft geen toeslagpartner. En bij huurtoeslag heet dat medebewoner, maar die heeft hij ook niet.

De belastingdienst kan, zoals gezegd, een vraag stellen over het huisnummer.
Het betreft 1 adres dus alle bewoners vallen voor de belastingdienst allemaal onder hetzelfde adres. Als dit zo staat geregistreerd bij de gemeente dan staat dit immers ook zo geregistreerd bij de belastingdienst. De belastingdienst weet dus niet wie bij wie hoort.
Inderdaad, en dan kan de Ts daar een vraag over krijgen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt over 2020 nog steeds huurtoeslag aanvragen. Tot 1 september dit jaar.

sake1987

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door sake1987 »

TS voldoet aan alle voorwassen voor huursubsidie op 1 belangrijke na.
En dat is dat TS geen zelfstandig adres heeft, de woningen zijn niet gesplitst.
Mijn jongste zoon heeft in precies dezelfde situatie gezeten, eigen appartement, eigen deur, wc en douche.
Echter 1 adres waar 8 personen stonden ingeschreven, het lukte niet hier huurtoeslag voor te krijgen.
Maar goed laat TS het proberen, zoals hierboven al gezegd, niet geschoten is altijd mis.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag hopen dat uw zoon bezwaar aangetekend heeft.

“Ik woon in een gesplitste woning op 1 huisnummer

Huurt u een zelfstandige woonruimte en is er op uw huisnummer nog een andere woonruimte? Dan kunt u huurtoeslag krijgen voor uw eigen woonruimte. Maar als wij niet weten dat het om een gesplitste woning gaat, tellen wij de bewoners van de andere woonruimte mee als uw medebewoners.

Hebben wij die andere bewoners onterecht meegeteld bij de berekening van uw toeslag? Bel dan de BelastingTelefoon om aan te geven dat het om een gesplitste woning gaat.”

Bron belastingdienst.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door JB1993 »

Methusalah schreef:
10 apr 2021 14:01
Dikke kans dat de verhuurder daarom zei dat je er niet voor in aanmerking komt, omdat vorige huurders het in het verleden ook hebben aangevraagd en nul op rekwest kregen. Lijkt mij namelijk stug dat jij de eerste bent.
Allereerst bedankt aan iedereen voor de input, het helpt mij enorm om de zaak duidelijk te krijgen!

Wat betreft eerdere huurders in deze studio. Dit pand is vorig jaar januari gerenoveerd en voor mij heeft er maar één huurder in gezeten, die door de coronacrisis noodgedwongen moest verhuizen. Volgens mij heeft zij geen huurtoeslag aangevraagd, in deze specifieke situatie kan het dus zomaar zo zijn dat ik wel de eerste ben.

Mijn buurman heeft een soortgelijke situatie en heeft afgelopen jaar wel huurtoeslag kunnen ontvangen. Of hij een terugvordering heeft moeten betalen weet ik niet, ik ben hem al even niet meer tegen het lijf gelopen.

Ik zal de huurtoeslag vandaag aanvragen, hopelijk kom ik er voor in aanmerking.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Moet ik mijn verhuurder inlichten bij aanvragen huursubsidie?

Ongelezen bericht door JB1993 »

moederslink schreef:
10 apr 2021 14:27
TS heeft een studio. Zijn eigen deur kan op slot. Ook heeft hij een eigen aanrecht en wc.
De ingang en douche zijn gemeenschappelijk.
Ik zie dat als een onzelfstandige ruimte , te vergelijken met één kamer in een pand met meerdere bewoners in een studio/kamer. Studenten wonen ook vaak zo.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis.
Ik zelf heb wel een douche, welke niet in de voorwaarden genoemd wordt. De deur die toegang geeft tot mijn studio (met eigen toilet, douche aanrecht en water toe- en afvoer) kan van binnen en buiten afgesloten worden.

De grote vraag is voor mij meer hoe dit bij de gemeente en belastingdienst geregistreerd staat en of ik hier zelf nog bewijs voor aan kan dienen, dergelijke aanvragen zijn namelijk nieuw voor mij. Als de bewijslast bij mij ligt kan ik dat met video- en fotomateriaal wellicht aantonen, anders zal de verhuurder er toch aan te pas moeten komen neem ik aan.

Gesloten