LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet je een offerte na komen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bloempje10
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2010 14:46

Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door bloempje10 »

Hallo,

Misschien zit ik in de verkeerde topic, maar ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Wij zijn ons huis aan het renoveren, het huis dateert uit 1838, wij willen graag zoveel mogelijk authentieke zaakjes terug brengen in het huis.

Momenteel realiseren wij een toilet op de begane grond, na wat zoek werk kwamen wij uit bij een heel klein winkeltje wat precies kan leveren wat wij willen hebben.

Wij zijn daar heen gegaan en hebben met de beste man gesproken, omdat we hem iets te opdringerig vonden hebben we gezegd we gaan terug en geven precies aan wat we willen en als het ons bevalt dan laten we de rest ook bij hem bestellen.

De beste man vertelde dat alles mogelijk was en dat hij graag langs zou willen komen, allemaal vrijblijvend etc etc.
Mijn man werkt in de bouw en liet al weten alleen de tegels geleverd te willen hebben.

Na wat overleg en goed zoek werk met wat we precies wilde hebben zijn we 2 weken geleden terug gegaan, we hebben hem een foto laten zien van wat we graag zouden willen, hebben altijd gezegd welke kleur we wilde hebben en welk formaat tegeltjes. We moesten hem een mail sturen met de afmetingen van de toilet en dat hebben we dan ook direct die zelfde dag via een AutoCAD gedaan, incl: maten alles.

Nou stuurt de beste man ons een offerte.
voor de complete vloer excl: leggen incl: leverkosten.
Levertijd: 2-6 weken
De offerte was gewoon een paperdesknote zonder logo of wat dan ook, heel on professioneel vind ik zelf maar goed.

Ik overleg met mijn man, en stuur hem een akkoord.

Toen kreeg ik een telefoontje, de rand wat wij wilde hebben was niet leverbaar in 14cm en moest worden gemaakt kosten waren voor onze rekening.

Dus wij opzoek naar iets vergelijkbaars, weer een mail gestuurd, dit willen we graag zo en zo hebben, krijgen we weer een telefoontje, de levertijd is 18 weken geworden en de kosten vallen 30% hoger uit!!

Nou hebben wij hem net maar gebeld om eens goed verhaal te halen en hij zegt niets te weten over de kleur en is uit gegaan van een uni kleur zwart, dit terwijl wij vanaf dag 1 hebben aangegeven grijs te willen ( dit staat niet zwart op wit) maar we zijn in zijn zaak geweest en hebben zelfs de kleur aangewezen.

Hij stuurt dus de offerte met een maat rand 14cm wat achteraf niet leverbaar zou zijn, maar wel tegen meer prijs.

Nou is mijn vraag, in hoeverre is de beste man nu verplicht zich aan de offerte te houden, MOET hij nu leveren voor dat geld en is dat dan in het grijs zoals wij hebben besteld, over zwart hebben wij zeker weten nooit een woord laten vallen.

Alvast bedankt

Ly

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wil je het?
Op deze manier?
Met deze leverancier?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De eerste offerte hebben jullie geaccepteerd, en daardoor is er sprake van een opdracht met wederzijdse verplichtingen.

De verkoper dient het aangebodene te leveren en jullie dienen de gevraagde prijs te betalen.

Zoals je stelt heeft de verkoper daarna jullie benaderd, en aangegeven dat een deel van de opdracht (De rand van 14 cm) niet of alleen tegen meerprijs kan worden geleverd.

Dat is in principe zijn probleem, aangezien hij het wel aangeboden heeft.

Jullie hebben daarom ook het recht om de overeenkomst te ontbinden, als de verkoper blijft aangeven zich niet aan de overeenkomst te zullen houden.

Het lijkt dus verstandig om deze verkoper (aangetekend /e-mail) te laten weten dat je alleen de condities van de eerste offerte, waarop de order is verstrekt accepteert, en dat aanpassingen nu niet meer bespreekbaar zijn.

Er zijn een paar details om in het oog te houden :

1. Algemene voorwaarden van de verkoper. Gezien jullie posting verwacht ik niet dat hij deze jullie voor order ter hand heeft gesteld en dat, mochten ze bestaan, niet geldig zijn.
2. De kleur van de tegels. Dit is wat lastiger, omdat de afspraken hieromtrent niet zijn vastgelegd. Ik zou in de communicatie wel opnemen dat jullie opdracht uitgaat van de grijze tegels.

Uiteindelijk lijkt me de beste oplossing dat er een andere leverancier komt, maar als betreffende verkoper alles wil nakomen van de eerste offerte ben je er wel aan gebonden
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 24 mar 2012 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

bloempje10

Een offerte is een offerte en geen getekende opdracht. Juridisch gezien is hier dus geen sprake van een overeenkomst en hoef je alleen kosten te betalen die voor het maken van een offerte in rekening gebracht worden. Gezien de tijd die deze "vakman" er aan besteed heeft zal dat zo rond de 200 euro liggen.

Met vriendelijke groet, Maxiem.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

MAXIEM schreef:bloempje10

Een offerte is een offerte en geen getekende opdracht. Juridisch gezien is hier dus geen sprake van een overeenkomst en hoef je alleen kosten te betalen die voor het maken van een offerte in rekening gebracht worden. Gezien de tijd die deze "vakman" er aan besteed heeft zal dat zo rond de 200 euro liggen.

Met vriendelijke groet, Maxiem.
@ Maxiem,
Ik overleg met mijn man, en stuur hem een akkoord.
Volgens mij betekent dit akkoord dat er van een opdracht sprake is

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Iets wat niet te leveren is en achteraf speciaal gemaakt moet worden is duurder en dat is heel vervelend. Iedereen kan een vergissing maken en ik zou in dit geval proberen ergens in het midden uit te komen.

Wanneer u een offerte ondertekend waarin een telfout staat ten nadele van u neem ik aan dat u dit dan ook niet laten zitten om dat u getekend heeft?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Door akkoord te gaan met het aanbod in de offerte heb je een overeenkomst gesloten. Dit betekent dat beide partijen die moeten nakomen. Dat is alleen anders wanneer een van beide partijen had moeten begrijpen dat dit echt niet kon. Bijvoorbeeld een TV voor honderd euro terwijl deze normaal duizend euro kost.

MAXIEM

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Leo The Emperor

Sorry. Heb er even overheen gelezen. Dan blijf je toch nog zitten met het kleurprobleem.

Met collegiale groet, Maxiem.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jolijn schreef:Wil je het?
Op deze manier?
Met deze leverancier?
Precies mijn gedachte ook na het lezen van de openingspost. Ik zou zoiets hebben van laat maar, ik ga liever op zoek naar een andere leverancier zelfs als dit zou betekenen dat het elders iets duurder wordt. Ik zou er niet zoveel vertrouwen meer in hebben dat alles goed komt.

Ik wil niet weten hoeveel problemen het gaat opleveren als de geleverde tegels straks de verkeerde kleur zouden hebben.
Leo The Emperor schreef:Uiteindelijk lijkt me de beste oplossing dat er een andere leverancier komt..
Dat denk ik persoonlijk ook.
Leo The Emperor schreef: .. maar als betreffende verkoper alles wil nakomen van de eerste offerte ben je er wel aan gebonden
Klopt en dat zou TS wel goed in de gaten moeten houden. Alvorens te bestellen bij een andere leverancier is het raadzaam zwart op wit bevestigd te krijgen dat de overeenkomst ontbonden is.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Waarom mag toch niemand een vergissing maken, als de bewuste strip niet leverbaar is is deze bij een ander ook niet leverbaar. Iedere keer weer is het eenrichtingsverkeer......

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@suzanne

nee het is geen eenrichtingsverkeer,er is iets afgesproken...
en dat hoort hij na te komen,als het goedkoper uit zou vallen,ben ik bang dat je de beste man ook niet zou horen.en als de beste man het niet na kan komen,ja dan gaat er toch iets spelen,wilt u de opdracht nog wel of niet?
en de kleur is ook nog een probleem...

en het lijkt me dat als er veranderingen zijn in een opdracht,wat niet aan jullie eisen voldoet en wat besproken is,zoals de kleur,dat je er vanaf kan.

wat emmy en leo geloof ik?zei dat zou ik wel even doen Ts eerst even zwart op wit,anders zit je straks met meer problemen.

eerlijk gezegd krijg ik al de kriebels als het zo loopt,maar goed dat is natuurlijk aan jullie...

succes

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door dhc »

MAXIEM schreef:bloempje10

Een offerte is een offerte en geen getekende opdracht. Juridisch gezien is hier dus geen sprake van een overeenkomst en hoef je alleen kosten te betalen die voor het maken van een offerte in rekening gebracht worden. Gezien de tijd die deze "vakman" er aan besteed heeft zal dat zo rond de 200 euro liggen.

Met vriendelijke groet, Maxiem.

En sinds wanneer worden er kosten berekend voor het maken van een offerte?

Onze fraaie deskundige is een beetje in de war.......

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door crazyme »

rozemarijntje schreef:@suzanne

nee het is geen eenrichtingsverkeer,er is iets afgesproken...
en dat hoort hij na te komen,als het goedkoper uit zou vallen,ben ik bang dat je de beste man ook niet zou horen.en als de beste man het niet na kan komen,ja dan gaat er toch iets spelen,wilt u de opdracht nog wel of niet?
Op mij komt het verhaal ook erg eenzijdig over. Dus daar begrijp ik suzanne wel.

Niemand weet precies wat er is afgesproken, terwijl juist dat bepaalt hoe ts verder moet.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Suzanne 326 schreef:Waarom mag toch niemand een vergissing maken, als de bewuste strip niet leverbaar is is deze bij een ander ook niet leverbaar. Iedere keer weer is het eenrichtingsverkeer......
Geen eenrichtingsverkeer, want dit mes snijd aan twee kanten. Ik weet niet hoe vaak ik op dit forum koop = koop tegen kom, wanneer consumenten er om wat voor reden dan ook van de koop af willen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door vroem »

Mijn man werkt in de bouw
voor iemand die bekend is in de bouw vind ik het onbegrijpelijk dat dit soort zaken zeker mbt doorgeven kleur niet schriftelijk of minimaal per mail gaat....
Zou persoonlijk de overeenkomst ontbinden en met iemand anders in zee gaan. en zaken zelf ook wat strakker aanpakken in de herkansing. Anderszijds zijn jullie zelf al akkoord gegaan dat de eerste overeenkomst werd opengebroken door andere afspraken over de rand te maken, dat maakt het ook weer lastiger.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

quote]Geen eenrichtingsverkeer, want dit mes snijd aan twee kanten. Ik weet niet hoe vaak ik op dit forum koop = koop tegen kom, wanneer consumenten er om wat voor reden dan ook van de koop af willen.[/quote]

Wanneer in dit soort gevallen gaat koop=koop gaat het vaak om onduidelijke redenen waarom een consument de koop wil ontbinden.

Het gaat hierom een artikel wat achteraf niet standaard leverbaar is en als maatwerk met een meerprijs wel leverbaar is. Zoals ik reeds heb aangegeven schik dit in de minne. Namelijk zoals ik ook al melde, wanneer er een telfout ten nadele van de consument wordt gemaakt moet dit ook hersteld worden ook al heeft deze hiervoor getekend.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Suzanne 326 schreef:Het gaat hierom een artikel wat achteraf niet standaard leverbaar is en als maatwerk met een meerprijs wel leverbaar is. Zoals ik reeds heb aangegeven schik dit in de minne. Namelijk zoals ik ook al melde, wanneer er een telfout ten nadele van de consument wordt gemaakt moet dit ook hersteld worden ook al heeft deze hiervoor getekend.
Als dit punt van maatgeving het enige punt was, kan ik de redenatie best volgen. Echter er zijn meer zaken in de communicatie die niet lekker lopen. Soms is het beter tijdig te onderkennen dat klant en bedrijf elkaar niet liggen. Zoiets kan gebeuren en is niet per definitie te wijten aan 1 der partijen. Het is dan vaak beter om dit in te zien en niet tot zaken te komen.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Suzanne 326 schreef:Wanneer in dit soort gevallen gaat koop=koop gaat het vaak om onduidelijke redenen waarom een consument de koop wil ontbinden.
Wellicht hebben ze het product bij nader inzien toch niet nodig of kunnen het elders goedkoper inkopen.
Suzanne 326 schreef:Het gaat hierom een artikel wat achteraf niet standaard leverbaar is en als maatwerk met een meerprijs wel leverbaar is.
Ik vertaal dat naar: de verkoper heeft de inkoop van het product te laag in geschat.
Suzanne 326 schreef:Namelijk zoals ik ook al melde, wanneer er een telfout ten nadele van de consument wordt gemaakt moet dit ook hersteld worden ook al heeft deze hiervoor getekend.
Dat is toch iets anders. Wanneer de prijzenlijst openbaar is kunnen optelfouten gewoon gecorrigeerd worden.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wij zijn ons huis aan het renoveren, het huis dateert uit 1838, wij willen graag zoveel mogelijk authentieke zaakjes terug brengen in het huis.

Momenteel realiseren wij een toilet op de begane grond, na wat zoek werk kwamen wij uit bij een heel klein winkeltje wat precies kan leveren wat wij willen hebben.
Toen kreeg ik een telefoontje, de rand wat wij wilde hebben was niet leverbaar in 14cm en moest worden gemaakt kosten waren voor onze rekening.
Ik ben er niet bij geweest, hou me ten goede. Maar je wil hele specifieke dingen hebben blijkbaar. Dingen waar geen grote markt voor is. Zou het kunnen dat de 'beste man' in een catalogus van een leverancier datgene liet zien wat jullie wilden hebben, en dat bij het bestellen pas bleek dat de leverancier die dingen niet meer levert? In dat geval ontstaat er een probleem, inderdaad. Maar, als dit het verhaal is, waarom moet de 'beste man' er voor opdraaien dat de leverancier niet meer levert?
Dus wij opzoek naar iets vergelijkbaars, weer een mail gestuurd, dit willen we graag zo en zo hebben, krijgen we weer een telefoontje, de levertijd is 18 weken geworden en de kosten vallen 30% hoger uit!!
Sja, dit is een ander tegeltje, misschien ook van een andere leverancier, daar kan inderdaad een ander prijskaartje/leveringstermijn aan vast hangen.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Moet je een offerte na komen?

Ongelezen bericht door brokkel »

Even een kleine kanttekening. Als de offerte "Geheel vrijblijvend" is aangeboden (een zin die ik ook gebruik) dan is een offerte altijd aan te passen. Door beide zijdes. De order is dan ook pas geldig na een geldige orderbevestiging.

Dit zorgt dat eventuele wijzigingen niet altijd voor mijn rekening komen en met goed overleg met de klant kom je er dan altijd goed uit.

Gesloten