LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NoNo123 schreef:
Moneyman schreef: Onzin. Je hebt überhaupt geen contract met de netbeheerder. Waardoor diens AV ook toepassing missen.
Oke sorry, geen contract, maar een overeenkomst. Je heb de ATO, en daarin staat dan weer;
(...)
en die netbeheerder heeft vervolgens weer Algemene Voorwaarden, die dus gewoon gelden op het moment dat je ergens een contract of overeenkomt hebt, om energie te leveren.
Een conctract en een overeenkomst zijn twee woorden die hetzelfde betekenen ;) De ATO sluit je af met je energieleverancier, niet met je netbeheerder. Je kunt dus nooit "contractloos zijn bij de netbeheerder".

Maar goed, ook dit is totaal niet relevant voor de vraag van TS.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NoNo123 schreef:Maar op het moment dat je gebruikt maakt van de diensten van een netbeheerder, ben je akkoord gegaan met de AV van dat netbeheerbedrijf.
Ik ben nooit akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van de netbeheerder.
Moneyman schreef:Een conctract en een overeenkomst zijn twee woorden die hetzelfde betekenen ;)
Een contract is een schriftelijke overeenkomst, maar in de discussie is het wel duidelijk dat overeenkomst werdt bedoelt.

Ondertussen zijn we wel off-topic geraakt.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik had er zo`n smilieding :wink: bij moeten zetten omdat de O in ATO voor overeenkomst staat.

Ik heb je hoog zitten, maar hier kan ik je echt niet volgen??
Moneyman schreef: Onzin. Je hebt überhaupt geen contract met de netbeheerder. Waardoor diens AV ook toepassing missen.
Moneyman schreef:Je kunt dus nooit "contractloos zijn bij de netbeheerder".

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Simpel: ik heb geen contract met mijn netbeheerder. Daarom is de discussie over contractloos zijn tav je netbeheerder nutteloos, en inderdaad off-topic.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De netbeheerder denkt daar anders over. Ze hebben mij hun algemene voorwaarden toegestuurd.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat mogen ze doen. Maar daarmee ontstaat er geen overeenkomst en zijn niet ineens de voorwaarden van toepassing.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:Dat mogen ze doen. Maar daarmee ontstaat er geen overeenkomst en zijn niet ineens de voorwaarden van toepassing.
Dat is te kort door de bocht.
Moneyman schreef:Simpel: ik heb geen contract met mijn netbeheerder. ....
Dat heb je, in zekere zin, wel: dat is de aansluit- en transportovereenkomst (ATO). Jij bent daarin partij en ook de netbeheerder. Vanwege het zgn. leveranciersmodel (in 2013 ingevoerd) komt deze ATO tot stand namens de netbeheerder, via de leverancier. Met bijbehorende voorwaarden, waarover de leverancier je dan ook moet informeren.
Naast de ATO heb je de leveringsovereenkomst met de leverancier.

Dat je contractueel vastzit aan de netbeheerder blijkt ook uit het feit dat indien je verhuist of van leverancier wisselt, deze ATO gewoon ongewijzigd blijft bestaan. Tenzij je verhuist naar het gebied van een andere netwerkbeheerder. Dan heb je een nieuwe ATO nodig.

Ook 'contractloos zijn bij de netbeheerder', in de zin van geen ATO meer hebben, lijkt me wel mogelijk. Denk aan mensen die een alternatief hebben voor gas en/of elektriciteit, de bijhorende leveringsovereenkomst opzeggen en via de leverancier ook de ATO, met de bedoeling de netbeheerder de aansluiting te laten verwijderen dan wel verzegelen.

Off topic wellicht, maar volgens mij belangrijk dit recht te zetten.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
NoNo123 schreef:
Moneyman schreef: Onzin. Je hebt überhaupt geen contract met de netbeheerder. Waardoor diens AV ook toepassing missen.
Oke sorry, geen contract, maar een overeenkomst. Je heb de ATO, en daarin staat dan weer;
(...)
en die netbeheerder heeft vervolgens weer Algemene Voorwaarden, die dus gewoon gelden op het moment dat je ergens een contract of overeenkomt hebt, om energie te leveren.
Een conctract en een overeenkomst zijn twee woorden die hetzelfde betekenen ;) De ATO sluit je af met je energieleverancier, niet met je netbeheerder. Je kunt dus nooit "contractloos zijn bij de netbeheerder".

Maar goed, ook dit is totaal niet relevant voor de vraag van TS.
Onjuist. Je sluit de ATO af met de netbeheerder. Die ATO is conform de algemene voorwaarden gewoon opzegbaar. Je kunt dus prima contractloos zijn met de netbeheerder. Ik weet er tientallen die dat zijn.

Je sluit meestal de ATO af door (bij het aangaan van een leveringscontract) je energieleverancier te machtigen tot het afsluiten van een ATO met de netbeheerder.

Overigens geldt in deze casus de "aansluit en transportcode gas". Daarin staat dat de netbeheerder bij werkzaamheden die binnenshuis moeten plaatsvinden minimaal 5 dagen van tevoren met de aangeslotene een afspraak moet maken.

TS had al enige tijd geen post gelezen, dus het kan dat dit gebeurt is middels een aankondigingsbrief waarin aan de klant de mogelijkheid geboden wordt om de afspraak te verschuiven. Wellicht heeft TS dat bericht gemist.

Maar ik weet ook dat netbeheerders het als het hen uit komt niet zo nauw nemen met de regels waar ze zich aan moeten houden. Toen ik nog een gasaansluiting had en reeds contractloos was, is de netbeheerder hier ook onaangekondigd op bezoek geweest terwijl ik uiteraard aan het werk was. Vervolgens dreigden ze een deurwaarder in te schakelen en de kosten daarvan op mij te verhalen. Maar nadat ik ze gewezen heb op hun plichten en gemeld dat de deurwaarder welkom was maar ik de kosten dus niet zou betalen heb ik nooit meer iets over die deurwaarder gehoord.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:Simpel: ik heb geen contract met mijn netbeheerder. Daarom is de discussie over contractloos zijn tav je netbeheerder nutteloos, en inderdaad off-topic.
Lees de voorwaarden van je leveringscontract met de energieleverancier maar na. Je slaat hier faliekant de plank mis.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ivo.w schreef:
Moneyman schreef:Simpel: ik heb geen contract met mijn netbeheerder. Daarom is de discussie over contractloos zijn tav je netbeheerder nutteloos, en inderdaad off-topic.
Lees de voorwaarden van je leveringscontract met de energieleverancier maar na. Je slaat hier faliekant de plank mis.
Nietes

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
Moneyman schreef:Simpel: ik heb geen contract met mijn netbeheerder. Daarom is de discussie over contractloos zijn tav je netbeheerder nutteloos, en inderdaad off-topic.
Lees de voorwaarden van je leveringscontract met de energieleverancier maar na. Je slaat hier faliekant de plank mis.
Dat nalezen heb ik gisteren gedaan, aangezien ik begin dit jaar overgestapt ben had ik alle papieren nog bij de hand. Daar zat geen ATO tussen. Vandaar mijn reactie.
tttlocke schreef:Dat je contractueel vastzit aan de netbeheerder blijkt ook uit het feit dat indien je verhuist of van leverancier wisselt, deze ATO gewoon ongewijzigd blijft bestaan. Tenzij je verhuist naar het gebied van een andere netwerkbeheerder. Dan heb je een nieuwe ATO nodig.
En dát kan verklaren waarom ik er niets van terug kan vinden bij mijn huidige leverancier. Hoewel: ik woon al lang in mijn huidige woning, en ik begrijp dat de ATO per 2013 bestaat. Ik kan mij niet herinneren dat mij ooit een ATO is toegezonden, laat staan dat ik daarvoor getekend zou hebben. Laat staan, en daar begon deze discussie mee, dat de AV die daarbij van kracht zouden zijn ook nog eens van toepassing zouden zijn.

Ivo.w en tttlocke: bedankt voor de info, ik heb in ieder geval weer wat geleerd. Ook al heeft het nog steeds helemaal niets met de vraag van TS te maken :wink:

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Dan ben ik HEEEEEL erg benieuwd bij welke energieleverancier jij nu zit?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er een energieleverancier is die "vergeten" is een machtiging wat betreft de ATO in hun AV op te nemen.

En ik denk dat deze discussie helemaal niet off-topic is. (waar een iedere zijn post mee afsluit)
dannydbr schreef: Die meneer van Stedin is zonder toestemming binnen gekomen.
Mijn vraag is, mag dit wel en kan ik hier aangifte van doen?
Het zou het verschil kunnen zijn tussen alleen maar een klacht in kunnen dienen bij Stedin.
Of het aangifte doen van huisvredebreuk.

Maar ik ben geen jurist..
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 15 aug 2018 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door moederslink »

Gewoon een klacht indienen bij Stedin.
Wat die monteur heeft gedaan kan en mag simpelweg niet.
Niemand komt bij mij binnen zonder mijn uitdrukkelijke toestemming.
En daar gaat dit topic over... :wink:

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

dannydbr schreef:Het zou het verschil kunnen zijn tussen alleen maar een klacht in kunnen dienen bij Stedin.
Of het aangifte doen van huisvredebreuk.
Of er sprake is van huisvredebreuk staat hier los van, dat wordt hier niet door beïnvloed.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Het is idd van mij een aanname ( Ik weet het, levensgevaarlijk) dat TS AANGIFTE wilde doen van huisvredebreuk.
Maar waar zou de aangifte anders overgaan?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zelfs als TS aangifte wil doen, is die hele ATO en al dan niet bijbehorende voorwaarden niet relevant. Ook die geven geen recht op binnentreden.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zelfs als TS aangifte wil doen, is die hele ATO en al dan niet bijbehorende voorwaarden niet relevant. Ook die geven geen recht op binnentreden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NoNo123 schreef:Het is idd van mij een aanname ( Ik weet het, levensgevaarlijk) dat TS AANGIFTE wilde doen van huisvredebreuk.
Maar waar zou de aangifte anders overgaan?
De (levensgevaarlijke) aanname is dat het al dan niet sprake zijn van huisvredebreuk beïnvloed zou kunnen worden door het al dan niet bestaan van de ATO overeenkomst.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Blijven er voor mij toch nog 2 vragen openstaan:
NoNo123 schreef:Dan ben ik HEEEEEL erg benieuwd bij welke energieleverancier jij nu zit?
(Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er een energieleverancier is, die "vergeten" is een machtiging wat betreft de ATO in hun AV op te nemen. )
.
En waarvan zou er dan aangifte van gedaan zou moeten worden?

dannydbr
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2018 12:42

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door dannydbr »

sjohie schreef:Volgens mij maakt het energiebedrijf, of het type contract niet zoveel uit. Stedin is de netbheerder, niet de energieleverancier. Maar goed, in dit huishouden is het blijkbaar ok/gewoon dat een zesjarig ventje om 09.30 op een maandagmorgen alleen beneden is, en de deur open mag doen. Tsja, dan vind ik deze reactie wel wat overtrokken, ik bedoel dit is toch ook een optelsom van de eigen keuzes voor een prepaid energiecontract en het alleen laten van een kleuter. Voor wat het waard is, ik zou eens even een goed gesprek met de jonge portier houden over het weer dichtdoen van de deur als hij papa of mama gaat halen, en eerst de eigen administratie op orde maken, voordat je gaat wijzen naar een monteur die zonder kennis van relevante wetgeving etc, zich volgens mij toch netjes/correct heeft gedragen. Ik bedoel, het mannetje stond ook niet huilend aan het bed ofzo.
Ten eerste had ik een contract en geen prepaid.
Betref eigen administratie werkt alles goed maar bij mijn energieflex waar je bij zo vele bedrijven kan inloggen en je facturen kan bekijken en betalen
is het bij energieflex in maart 2017 voor het laatst bij gewerkt.
Bij energieflex is het een bij elkaar geraapt zooitje.
Ze zouden ook een slimme meter plaatsen een jaar geleden, maar tot nu niks van vernomen.
Mijn zoontje weet dat hij dat niet mag doen, maar ja luisterde jij vroeger braaf naar je ouders.
Nee hij stond niet te huilen maar wel in paniek dat die meneer binnen stond.

Gesloten