LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:Gewoon een klacht indienen bij Stedin.
Wat die monteur heeft gedaan kan en mag simpelweg niet.
Dan meldt Stedin terug, dat de monteur hierop is aangesproken, en daarmee is de kous af.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hoe zou de moderator hier op reageren , ik gooi een muntje op van 2 euro.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Jouw muntje verdwijnt, samen met dit bericht.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Boesta »

thecure schreef:Er is lekker gesnoeid in dit topic.
Ok,zelfs als het gaat om contractloosheid of een fout, moet je dat toch opgevallen zijn?

Je weet dat je een contract met een leverancier moet hebben, en tegenwoordig heeft elke leverancier een site: mijn (vul maar in).
Daar kun je precies zien welk contract je hebt en tot hoe lang.

Ik ben ook wel eens geswitched en de status op de site wilde maar niet veranderen en bleef op 'aanvraag ontvangen' staan.
Toen nan ik op een gegeven moment wel contact op om te vragen hoe het zit en of het goedkwam.
Ik bedoel hiermee, je moet het zelf ook in de gaten houden.
Uw gehele bericht is Off-Topic! Waar u het over heeft is niet waar dit topic over gaat...

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Moneyman schreef:Hoewel: ik woon al lang in mijn huidige woning, en ik begrijp dat de ATO per 2013 bestaat. Ik kan mij niet herinneren dat mij ooit een ATO is toegezonden, laat staan dat ik daarvoor getekend zou hebben.
Een handtekening is ook niet nodig. Zoals ik al eerder schreef:
de kleinverbruiker brengt voor een reeds bestaande aansluiting een overeenkomst tot stand door zich via zijn leverancier als afnemer te melden bij de netbeheerder.

Moneyman schreef: Laat staan, en daar begon deze discussie mee, dat de AV die daarbij van kracht zouden zijn ook nog eens van toepassing zouden zijn.
En nog een stukkie uit de AV van de Netbeheerders:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Contractant:
degene die een aansluit- en transportovereenkomst met de netbeheerder is aangegaan of wil aangaan ten
behoeve van:
a. een aansluiting voor elektriciteit met een maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3x80A, niet zijnde een aansluiting als
bedoeld in artikel 1, lid 2 of lid 3 van de Elektriciteitswet 1998, en/of
b. een aansluiting voor gas met een totale maximale capaciteit van ten hoogste 40 m3(n) per uur;

DUS:
Met het hebben van een (werkende) aansluiting (die de energieleverancier dus via een machtiging voor jou heeft geregeld), heb je dus een overeenkomst met de bijbehorende AV van de Netbeheerder.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je slaat de plank mis met je redenering waarom de AV van toepassing zijn. Maar nogmaals: die AV zijn totaal niet relevant voor dit topic, dus discussie erover heeft geen nut. Als je graag verder wilt discussiëren vind ik dat prima, dan moet je even een ATO-topic openen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Moneyman schreef:Je slaat de plank mis met je redenering waarom de AV van toepassing zijn. .
Het bovenstaande is geen beredenering maar zijn citaten uit de AV`s.
Groot raadsel blijft natuurlijk nog steeds waarom de AV van de netbeheerders NIET voor jouw gelden, terwijl je wel van hun diensten gebruikt maakt, en hiervoor ook betaald?

Moneyman schreef:Maar nogmaals: die AV zijn totaal niet relevant voor dit topic, dus discussie erover heeft geen nut.
Daar denk ik dus anders over.
Het hebben van een overeenkomst breng niet alleen rechten, maar ook plichten met zich mee.
Als je dan als contractant die plichten niet nakomt (door bijvoorbeeld niet de rekening op tijd te betalen), loop je het risico te worden afgesloten.
Recht hebben en je recht krijgen zijn helaas in Nederland 2 verschillende dingen.
Het zijn vaak de kwetsbare van de samenleving (waarmee ik niet wil zeggen dat TS tot deze categorie behoord), die in dit soort vervelende situaties verzeilt raken. Die mensen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen i.p.v. op te jutten. En nee, zoals de Stedin-monteur de woning heeft betreden verdient absoluut geen schoonheidsprijs, maar met stijgende verbazing las ik de adviezen die hier worden aangedragen.
sake1987 schreef: De vraag was of de monteur zo maar naar binnen mocht.
Antwoord NEE.
<knip>
De monteur van Stedin heeft geen bevoegdheid om zonder begeleiding van een opsporingsambtenaar / gerecht deurwaarder met gerechtelijk bevel binnen te komen.
sake1987 schreef: Toen hij uw woning had betreden, had u hem 3 maal moeten someren het pand te verlaten. Had hij hier niet op gereageerd, had u hem kunnen aanhouden en aan de politie kunnen overdragen. ( weder rechtelijk binnen dringen).
Wettelijk gezien zal je ongetwijfeld gelijk hebben, maar hoe moet ik hier de praktische uitvoering van zien?
Dat iedereen wanbetaler dadelijk op de stoep van het politieburo staat, met een netbeheermonteur onder zijn arm?
Ik denk dat als je wordt afgesloten, al genoeg sores aan je kop heb. En dat je als wanbetaler dan niet nog meer ellende er bij wilt hebben, door dit soort onzinnige adviezen op te volgen. Hoe sterk zal je zaak zijn?
Moneyman schreef:Als je graag verder wilt discussiëren vind ik dat prima, dan moet je even een ATO-topic openen.
Nee, die behoefte heb ik niet.
Ik kom hier op dit forum niet om te discussiëren, maar meer op mensen te helpen als ze een probleem hebben met hun netbeheerder/energieleverancier/energienota, en zodoende ook mijn eigen kennis te verrijken.

@dannydbr
Ik ben benieuwd of je nog aangifte hebt gedaan, of een klacht heb ingediend?
Ik hoop dat je dat hier nog even laat weten. En vooral hoe dit verlopen is.


Nog even dit:
dannydbr schreef: Bij energieflex is het een bij elkaar geraapt zooitje.
Ze zouden ook een slimme meter plaatsen een jaar geleden, maar tot nu niks van vernomen.
Het is overigens niet de energieleverancier, maar de netbeheerder (Stedin) die over de uitrol van slimme meters gaat.
Dus wie weet zien jullie elkaar binnenkort weer, en kan je hem alsnog op zijn onbehoorlijke optreden aanspreken. :wink:

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NoNo123 schreef:Een handtekening is ook niet nodig. Zoals ik al eerder schreef:
de kleinverbruiker brengt voor een reeds bestaande aansluiting een overeenkomst tot stand door zich via zijn leverancier als afnemer te melden bij de netbeheerder.
Ik heb mij nog nooit via mijn leverancier als afnemer gemeld bij de netbeheerder.
NoNo123 schreef:En nog een stukkie uit de AV van de Netbeheerders:
Het heeft geen zin uit de AV te citeren nu die AV niet van toepassing is.
NoNo123 schreef:Ik kom hier op dit forum niet om te discussiëren, maar meer op mensen te helpen als ze een probleem hebben met hun netbeheerder/energieleverancier/energienota, en zodoende ook mijn eigen kennis te verrijken.
Op dit moment slaag je er alleen in om mist te generen. Als je al niet weer hoe een overeenkomst tot stand komt of wanneer algemene voorwaarden van kracht zijn, dan is de kans heel groot dar ieder juridisch standpunt onjuist is

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

alfatrion schreef: Ik heb mij nog nooit via mijn leverancier als afnemer gemeld bij de netbeheerder.
Dat kan wel wezen, maar zoals je zelf ook al in de gaten had, denk de netbeheerder daar anders over....
alfatrion schreef:De netbeheerder denkt daar anders over. Ze hebben mij hun algemene voorwaarden toegestuurd.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leuk dat de netbeheerder daar anders ober de let. Maar da maakt niet dat ze ineens een overeenkomst hebben, laat staan dat hun AV van toepassing zouden zijn.

De redenering van NoNo is een leuke: de AV zijn van toepassing, want dat staat erin... :mrgreen: Als ik NoNo een brief stuur dat ik nog 100 euro van hem krijg, ben ik benieuwd of hij gaat betalen. Het staat immers in die brief... Om AV van toepassing te laten zijn, is natuurlijk veel meer nodig. En nogmaals: ik heb nooit voor deze voorwaarden getekend.

Ook de redenering van NoNo waarom deze discussie relevant zou zijn snijdt geen hout. Wat er ook in voorwaarden staat, zonder toestemming mag niemand je huis betreden. Zo simpel is het. En daarom zit deze monteur van stedin hoe dan ook fout.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:.. zonder toestemming mag niemand je huis betreden. Zo simpel is het. En daarom zit deze monteur van stedin hoe dan ook fout.
Amen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Moneyman schreef: Om AV van toepassing te laten zijn, is natuurlijk veel meer nodig. En nogmaals: ik heb nooit voor deze voorwaarden getekend.
.
Dream on, Mister Moneyman...

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NoNo123 schreef:
Moneyman schreef: Om AV van toepassing te laten zijn, is natuurlijk veel meer nodig. En nogmaals: ik heb nooit voor deze voorwaarden getekend.
Dream on, Mister Moneyman...
Geen droom: realiteit. Ik heb (uiteraard, ik schrijf het niet zomaar...) nogmaals alles gecheckt: noppes, nada. En zoals je kunt lezen ben ik daarin niet de enige.

Uit jouw reacties is evident op te maken dat je geen idee hebt hoe een overeenkomst daadwerkelijk tot stand komt en hoe AV daadwerkelijk van toepassing worden. Je blijft hangen op je punt dat het zo hoort te zijn. Nieuws: we leven niet in een volmaakte wereld, dit forum is er juist voor gevallen waarin het niet gaat zoals het hoort. Zoals een in strijd met de wet binnentredende monteur...

TS, laat je weten hoe het afloopt? Ik ben benieuwd of er meer gebeurt dan een standaard reactie/ dooddoener.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speciaal voor NoNo123 een snelcursus elementair verbintenissenrecht:
- een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan;
- algemene voorwaarden zij van toepassing als zij in de overeenkomst van toepassing zijn verklaard;
- algemene voorwaarden zijn te vernietigen als er geen redelijke mogelijk is geboden om hier kennis van te nemen;
- een overeenkomst kun je beëindigen door deze op te zeggen;
- na opzegging heb je per de vervaldatum geen overeenkomst meer;
- betalings- en leveringsverplichtigen volgen uit een overeenkomst en niet andersom;
NoNo123 schreef:Maar op het moment dat je gebruikt maakt van de diensten van een netbeheerder, ben je akkoord gegaan met de AV van dat netbeheerbedrijf.
Dit is dus een mening die geen raakvlakken heeft met de juridische werkelijkheid.
NoNo123 schreef:Misschien dan wel contractloos qua energieleverancier, maar dat wil niet gelijk zeggen, dat je dan ook contractloos ben bij de netbeheerder. Dat ben je pas als je ben afgesloten.
Dit is dus een mening die geen raakvlakken heeft met de juridische werkelijkheid.
NoNo123 schreef:en die netbeheerder heeft vervolgens weer Algemene Voorwaarden, die dus gewoon gelden op het moment dat je ergens een contract of overeenkomt hebt, om energie te leveren.
Dit is dus een mening die geen raakvlakken heeft met de juridische werkelijkheid.
NoNo123 schreef:Maar ik ben geen jurist..
Dat was ons al kenbaar.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Dorfje »

Alles goed en wel. Maar wat maakt dit in de praktijk uit voor TS?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door tttlocke »

@alfatrion.
Je bericht is interessant. Ik vind het verleidelijk om erop te reageren (er is genoeg over te zeggen; de waarheid ligt ergens in het midden). Maar het is volledig off topic. Nota bene nadat je zelf het onderstaande bericht van Moneyman een 'vind ik leuk' hebt gegeven.
Moneyman schreef:Je slaat de plank mis met je redenering waarom de AV van toepassing zijn. Maar nogmaals: die AV zijn totaal niet relevant voor dit topic, dus discussie erover heeft geen nut. Als je graag verder wilt discussiëren vind ik dat prima, dan moet je even een ATO-topic openen.
Waarom zelf niet een nieuw topic geopend over verbintenissenrecht en overeenkomsten met netbeheerders?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dorfje schreef:Alles goed en wel. Maar wat maakt dit in de praktijk uit voor TS?
Niets, zoals ik al heeeeeeeel vaak heb aangegeven :wink:

Maar het kan de onwetende lezer die mogelijk denkt dat NoNo een punt heeft wel even uit die droom helpen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

alfatrion schreef: Ik heb mij nog nooit via mijn leverancier als afnemer gemeld bij de netbeheerder.
@alfatrion.
Wat is eigenlijk, voor jouw persoonlijk, de beweegredenen geweest om toch (maandelijks) netbeheer gerelateerde kosten te betalen, als je geen overeenkomst met een netbeheerder hebt?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door 16again »

NoNo123 schreef:Wat is eigenlijk, voor jouw persoonlijk, de beweegredenen geweest om toch (maandelijks) netbeheer gerelateerde kosten te betalen, als je geen overeenkomst met een netbeheerder hebt?
Volgens mij zie ik maandelijks maar 1 rekening, en 1 banknummer om te betalen: bij de eigen energie-boer.

Netbeheerder wordt (net als de belasting) via de energie boer betaald, maar houdt dat dan in dat er een overeenkomst bestaat ?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Monteur Stedin onbedoeld woning binnengekomen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

16again schreef:Volgens mij zie ik maandelijks maar 1 rekening, en 1 banknummer om te betalen: bij de eigen energie-boer.
klopt. De meeste energie leveranciers hebben zoiets in hun av opgenomen. (Alleen die van Moneyman en alfatrion niet)

Code: Selecteer alles

Voor die aansluiting moet een overeenkomst zijn gesloten met de netbeheerder. Dit is de aansluit- en transportovereenkomst. Indien nodig melden wij u hiervoor aan bij de netbeheerder. U hoeft niets te doen. In de aansluit- en transportovereenkomst staat dat u netbeheerkosten moet betalen. U betaalt deze kosten aan ons en niet aan de netbeheerder. Wij betalen deze netbeheerkosten aan de netbeheerder.

16again schreef:Netbeheerder wordt (net als de belasting) via de energie boer betaald, maar houdt dat dan in dat er een overeenkomst bestaat ?
Schijnbaar niet.... Dus waarom zou je daar dan wel voor betalen? Vandaar mij vraag. Is toch zonde van je geld??
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 19 aug 2018 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten