LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zunnekei
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:58

Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door Zunnekei »

Onlangs kreeg ik een brief van Monuta waar ik zo direct geen antwoord op heb. Zij zouden graag willen dat ik eenmalig mijn verzekerde uitvaartpolis met 175,86 verhoog (dus eenmalig een extra betaling) bovenop het verzekerde bedrag. In ruil hiervoor verlagen zij de waarden bij afkopen of premievrij maken van de verzekering met 60%. Ik zou met deze voor mij onbekende waarde, waar ik totaal geen berekening van zie hoe zij dit invullen, te maken krijgen als ik over zou stappen naar een andere uitvaartverzekeraar of bij opzegging.
Ik zie namelijk enkel een berekening in de folder en ik kan nergens vinden waar alles op is gebaseerd.
Het is wel zo dat Monuta ongeveer 1/3 zelf houdt van de opgebouwde premie en dat zou te maken hebben met nieuwe EU regels en buffers die zij moeten aanhouden. Wel geven ze aan dat maar 1% jaarlijks de verzekering opzegt en zij een buffer nodig hebben mocht er 40% opzeggen.
Dat is nogal een verschil, 1 of 40%. Moet wel voor 1 maart aangeven of ik deze €. 175,86 bij ga betalen voor het geval ik over zou willen stappen, dan houden ze maar 1/5 deel van de opgebouwde waarde in. Ik heb de folder gelezen die zij bijgeleverd hebben en moet zeggen dat ik het al met al een raar verhaal vindt. Ik zou toch denken dat ze al mijn betaalde premie ook deels belegd hebben of zoiets.
Bovendien is mijn polis voor beperkte kosten gedekt en wetende dat een uitvaart altijd kostendekkend zijn begrijp ik hier even helemaal niets van. Overstappen wordt dan wel een erg hoge drempel op deze wijze. Graag reacties van mensen die ook deze brief gehad hebben of meer weten van deze regeling. Wil namelijk wel kijken wat voor mij goed is om te doen.
Alvast bedankt, Hidde

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door sjohie »

In het algemeen geldt, dat als een bedrijf je als klant uit zichzelf wat aanbiedt, het bedrijf er beter van wordt. Een dosis scepsis als de uwe, lijkt me dan ook erg gezond.

Voor een eenmalig bedrag, koopt u een verlaging van 60%. Maar dat gaat om 60% van bedragen die pas in het spel komen, mocht u als een van de 1% van hun klantenbestand, besluiten om over te stappen of op te zeggen.

Mijn eerste reactie zou zijn, niet tekenen, dat geld in de zak houden, en bij ze blijven net als die andere 99%.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door scontra »

Zou zomaar het gevolg kunnen zijn van het extra grote aantal overlijdens ten gevolge van Corona.
Hierdoor wordt er veel sneller dan gepland ingeteerd op het vermogen en dit zou, in de nabije toekomst, wel eens problemen kunnen veroorzaken bij meerdere uitvaartorganisaties.
Extra inleg vragen en snijden in de uitgaven kan daar het gevolg van zijn.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar zo groot zijn die extra overlijdens niet. In 2020 was dat nog geen 10% extra met normaal.

crematie-urn
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2021 19:10
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door crematie-urn »

Een familielid van me heeft deze brief ook ontvangen. Ze is vervolgens naar de verzekeringsagent gegaan omdat ze het ook niet begreep. Naar de mening van de verzekeringsagent is het een slimme manier om klanten een kant op te sturen. Namelijk bij afkoop is de premie ineens een heel stuk minder waard. Niet fraai als je het mij vraagt, vraag het me ook af of dit wettig allemaal kan. Wellicht dat iemand hier nog wat input over heeft.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
14 jan 2021 13:41
Maar zo groot zijn die extra overlijdens niet. In 2020 was dat nog geen 10% extra met normaal.
10% extra kosten terwijl tegelijkertijd de inkomsten teruglopen is voor de meeste bedrijven een behoorlijke financiële uitdaging.

jjrandeweg
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2009 13:11

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door jjrandeweg »

Hieruit maak ik toch weer op dat uitvaartverzekeringen “lijkenpikkers” zijn m.a.w. Zoveel mogelijk geld graaien met zo weinig mogelijke tegendiensten. Ook Yarden heeft hier een handje van.

Moneyman
Berichten: 29988
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door Moneyman »

jjrandeweg schreef:
17 jan 2021 17:00
Zoveel mogelijk geld graaien met zo weinig mogelijke tegendiensten.
't Is net een écht bedrijf... :D

Willemkalian
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 jul 2019 08:54

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door Willemkalian »

Wat zeggen Kifid en het Hof nu precies?
Het oordeel van de Kifid komt erop neer dat er sprake is van een ernstige bedreiging
van de solvabiliteit van Yarden. Daardoor kan Yarden haar verplichtingen jegens de polishouders (waaronder u) in de toekomst niet nakomen. Dat heeft Yarden door middel

van financiële rapporten en
jaarverslagen aangetoond. Volgens het Kifid en het Hof

heeft Yarden met een beroep op de en
bloc-bepaling een laatst redmiddel ingezet,
andere mogelijkheden om de solvabiliteit te versterken waren niet meer mogelijk. Kifid ziet

de wijzigingen daarom

vanwege deze zeer bijzondere omstandigheden – als noodzakelijk en proportioneel. Uit de uitspraak van het Hof blijkt dat zij op eenzelfde lijn zit en

dat zij daarom verwacht dat ook de rechter in een eventuele bodemprocedure de
vordering van de polishouders zal
afwijzen.
Wat zijn de gevolgen van deze uitspraken?
In de eerste plaats dat de doorgevoerde wijziging van de polis in stand blijft en dus dat
er een (geringe) bijbetaling moet worden gedaan om gebruik te kunnen maken van de
diensten van Yarden. Een tweede gevolg van deze uitspraken is ook dat DELA zich
heeft teruggetrokken als eventuele overname kandidaat. Een mogelijke overname van
Yarden door DELA is hiermee dus van de baan. Tot slot zorgt de onzekere situatie er
voor dat er geen nieuwe verzekeringen meer bij Yarden kunnen worden afgesloten omdat zij op dit moment geen lange termijn perspectief kan bieden. Dit zorgt er voor dat er

via die weg dus geen nieuw (premie) kapitaal bij komt.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als je meer geld investeert krijg je minder terug, zoiets?

Heel apart.

En waarom zou het aantal opzeggers ineens van 1% naar 40% stijgen, dus bijna het halve klantenbestand?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
14 jan 2021 13:41
Maar zo groot zijn die extra overlijdens niet. In 2020 was dat nog geen 10% extra met normaal.
10% omzetverlies is voor veel bedrijven het verschil tussen winst en verlies. De laatste procenten zijn meestal verantwoordelijk voor de winst. De rest gaat op aan kosten. Je zou natuurlijk loonkosten mee kunnen laten bewegen met de omzet, maar dat zal niet worden gewaardeerd....

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Monuta wil extra geld bij wisselen naar concurrent

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

jjrandeweg schreef:
17 jan 2021 17:00
Zoveel mogelijk geld graaien met zo weinig mogelijke tegendiensten.
Dat doet ieder bedrijf. Sterker nog: dat doen de meeste werknemers ook. Ik ken niet veel mensen die vrijwillig veel meer leveren zonder dat daar meer geld tegenover staat.

Gesloten