LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Louise37
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2018 16:45

Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door Louise37 »

Een maand geleden slimme meter laten plaatsen door Energiewacht groep.
Dag erna 17 mei, vaatwasser defect, eerst Liander gebeld, maar zij verwezen mij door naar energiewacht. Dezelfde dag een monteur langs geweest om de vaatwasser te checken maar kon niets vinden in de vaatwasser noch in de meterkast… doorverwezen naar leverancier van de vaatwasser. Savonds weg naar Rome dus geen actie verder kunnen ondernemen. Week erop nieuwe vaatwasser moeten kopen bij Coolblue, oude is meegenomen. Diezelfde week van 21 mei, houdt de grasmaaier ermee op, kapot, niet meer aan de praat te krijgen. Tevens in de ochtend, een vrij nieuwe haarfohn, knalt er ook uit, bijna glassplinters in het haar, flinke knal. Als dan een paar dagen daarna ook de koffie automaat(bonen machine) ermee uitscheid en storing aangeeft bel ik maar weer met de energiewacht groep. Rond 30 mei gesproken met dhr ...., die zegt ook dat dit geen toeval meer kan zijn en laat met spoed een monteur komen. Op mijn vraag wie dan voor de kosten van vaatwasser ed moet opdraaien is hij voorzichtig maar geeft wel aan dat de melding gelijk na plaatsing slimme meter voldoende is als bewijs voor eventuele schadeloosstelling. Die zijn er om de meterkast te checken of alles goed is aangesloten met 2 man sterk. Vinden het erg lastig te achterhalen waar het probleem zit. Op een gegeven ogenblik wijzen ze naar de zonnepanelen transformer, dat zou het wel eens kunnen zijn, dat deze een overwattage maakt. Ze geven aan dat de situatie niet veilig in huis kan zijn omdat het niet bewezen is waar de problemen vandaan komen. Ze halen de stroom van de zonnepanelen af en….. verwijzen door naar de zonnenpanelen leverancier.
Weken erna dagelijks gesproken met energiewacht over hoe nu verder, steeds beterschap beloftes en dat wij terug gebeld zouden worden voor het maken van een afspraak om de stroomvoorziening incl zonnepanelen te checken. Worden niet teruggebeld en er is geen schot in de zaak.
Vandaag gebeld door energiewacht, woorden worden verdraaid en gezegd dat ik aan bepaalde meterkast knoppen heb gezeten wat niet klopt uiteraard. Ze stellen alles in het werk om niet voor deze storing op te draaien. Ik vrees dat ik genoodzaakt ben om de rechtsbijstandverzekering in te schakelen......

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Louise37 schreef:Ik vrees dat ik genoodzaakt ben om de rechtsbijstandverzekering in te schakelen......
Lijkt mij een goed plan. Maar hoe kan een meter storing aanbrengen in de elektra? Als ik u was zou ik ook andere opties open houden. Er kan immers meer aan de hand zijn waardoor er bv piekspanningen ontstaan. Dit kan niet aan de meter liggen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door 16again »

Bij verkeerd aansluiten van de meter kan dit soort ellende ontstaan.

Dan denk ik aan
-stopcontact op 2 fasen ipv fase+nul (380 ipv 220 volt)
-of zwevende nul.

Vooral laatste optie kan aanleiding geven voor storingen na enkele dagen, en is afhankelijk van ingeschakelde belastingen en door zonnecellen teruggeleverd vermogen.


In beide gevallen geeft voltmeter op stopcontact sterk afwijkende spanning aan.


Voor de duidelijkheid: Dit is geen euvel slimme meter, maar gepruts bij installatie

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door bprosman »

In een woonhuis is geen krachtstroom aanwezig dus kan er nooit 380 volt op de installatie staan.
Tuurlijk wel, (ook) hier komt gewoon 3 fasen binnen hoor. Vooral in huizen met een wat grotere kookplaat en het groeiend aantal groepen word er steeds vaker "omgebouwd" van 1x35A naar 3x25A.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door piet987654 »

Is er niemand in uw familie of kennissen kring die een multimeter heeft en daar mee om kan gaan?? Even nameten hoeveel Volt er op het stopcontact staat. Heeft U zonnepanelen ??? Mee dan ook eens bij fel zonlicht hoeveel Volt er op een stopcontact staat.

stofzuigertje

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je panelen wilt gebruiken moeten deze meer spanning hebben om de stroom in het net te laden.

Net als bij een 12 volt accu voor auto die tussen de 13,5 en 14,2 volt gaat laden..... ik lees nu 237 volt met zonnetje en kan oplopen tot 240 volt.
Bij 220 volt zal dit lager zijn maar bij zon meet ik in gehele woning meer spanning dan in de avond uren als deze uit staat.

Dit is normaal en bij oudere apparaten kan dit defecten veroorzaken.
Maar ik lees nergens merk en/of type of leeftijd en dat moet je wel eerst weten voor betrouwbare antwoorden.

Een oude gloeilamp met 800 uren zal eerder sneuvelen dan een met maar 100 brand uren!
Zo is het bij elk apparaat en de spanning uitlezen op Inverter, of meten op willekeurige aansluiting met multi meter zou meer zekerheid geven.
Als je de netbeheerder belde, die komt vaak enkele dagen en tenminste uren later en dan is de storing verdwenen....
Dus zelf de spanning even bekijken en de meeste Omvormers voor panelen hebben die functie.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik begrijp uw gedachte maar het is niet zo omdat een 3 fasen krachtstroom aansluiting niet in de privé woningen wordt toegepast tenzij de bewoner er expliciet om vraagt en ook voor de kosten opdraait. Een normale huis installatie bestaat uit een 230 volt hoofd aansluiting die tot 25 ampère is afgezekert.
Zou me toch nog even inlezen of laten informeren. Bij 1 Fase is die 35A (geen 25A) afgezekerd, bij 3 Fasen is dat 3 x 25A.
Wat betreft "voor de kosten opdraaien" , het "vastrecht" voor 1x35A of 3x25A is het zelfde.
Ben een jaar of 4 geleden van 1 Fase naar 3 fasen overgegaan, mijn huis is ca 30 jaar oud en de 3 fasen liggen hier in de straat/wijk al tot in de meterkast. , 2 hoofdzekeringen er bij en je hebt 3 fasen, ofwel, de hoofdaansluiting is al 3 fasen. Ombouw (door de netbeheerder) kost ca. 200 Euro, (exclusief ombouw groepenkast).
maar een wasmachine en of kookplaat kunnen tegen die grens aan zitten. De wasmachine aansluiting heeft vaak al een aparte groep in de groepenkast maar voor een elektrische kookplaat dan weer niet.
Alles boven de 2000 Wat moet volgens de nieuwe norm al op een eigen groep zitten, een elektrische kookplaat zit sowieso op een eigen "kookgroep" omdat die Perilex met 5 draden (inclusief aarde) aangesloten moet worden.

Ofwel, 3 fasen begint steeds meer gemeengoed te worden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door Ivo.w »

snuffel1 schreef:In een woonhuis is geen krachtstroom aanwezig dus kan er nooit 380 volt op de installatie staan. De digitale meter wordt tussen de hoofdleiding en de groepenkast geplaatst en heeft enkel een fase en een nul in/uit aansluitingen. De omvormer die de gelijkspanning van de zonnepanelen in een bruikbare 230 volt wisselspanning om zet wordt in de groepenkast aangesloten om de woning van elektriciteit te voorzien en wellicht een deel terug te leveren. Stel dat die omvormer defect is geraakt door even spanningsloos te zijn geweest dan kan de monteur die de digitale meter heeft geplaatst geen blaam treffen omdat hij/zij verantwoordelijk is voor de stroomvoorziening tot aan de groepenkast. Alle apparatuur in die groepenkast is de verantwoordelijkheid van de bewoner zelf en in dit geval ook voor het defect gaan van de apparatuur die door een mijns inziens een defecte omvormer is ontstaan.
Sinds ongeveer de jaren '70 komt er in bijna elke nieuwgebouwde woning "krachtstroom" (3-fasen aansluiting) binnen.

De problemen die omschreven worden kunnen ontstaan door overspanning. Gezien de omschrijving lijkt het daar op.

Overspanning kan zoals gesuggereerd door de monteurs komen van een defecte omvormer van de zonnepanelen. Er komt vanaf de zonnepanelen een hogere spanning binnen dan dat er aan het lichtnet gevoed wordt. Een defect kan dus voor problemen zorgen.

Een andere oorzaak is een niet goed vastgedraaide nuldraad, dit geeft ook de omschreven problemen. En dit probleem zou natuurlijk heel goed ontstaan kunnen zijn bij de werkzaamheden aan de meterkast.

Haal er eens een onafhankelijke elektricien bij die "zegelrecht" heeft. Die kan dan alle aansluitingen in het verzegelde deel van de meter/groepenkast nakijken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar die zijn al terug geweest dus dat bewijs vind je niet meer.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door sjj »

Ieder woonhuis van na 1970 komt de voeding 3 fase binnen, hier wordt 1 fase van gebruikt en afgezekerd met 35 amp hoofdzekering.
Foute aansluiting van de meter is niet van toepassing.
Laat de installatie door een installateur nameten want het is een probleem van zonnepaneel installatie of de elektra installatie zelf.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door Duc »

16again schreef:Bij verkeerd aansluiten van de meter kan dit soort ellende ontstaan.

Dan denk ik aan
-stopcontact op 2 fasen ipv fase+nul (380 ipv 220 volt)
-of zwevende nul.

Vooral laatste optie kan aanleiding geven voor storingen na enkele dagen, en is afhankelijk van ingeschakelde belastingen en door zonnecellen teruggeleverd vermogen.


In beide gevallen geeft voltmeter op stopcontact sterk afwijkende spanning aan.


Voor de duidelijkheid: Dit is geen euvel slimme meter, maar gepruts bij installatie
En dit is exazct wat er blij ons gebeurd is. Liander heesft ter controle een andere installateur gestuurd, deze stelde vast dat de meter niet goed aangesloten was. Ook hier lampen,n en apparaten kapot gegaan.
Alles is door Liander verhaald en wij hebben alles vergoed gekregen. Bleek dat de prutser die het bij ons de meter gehangen had ook nog bij 5 andere huishoudens hetzelfde foutje heeft gemaakt.

Styerkte ermee

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door bprosman »

hetzelfde foutje heeft gemaakt
Nog steeds benieuwd welk foutje dat is. Iets met de nulleiding verwisselt met een fase of los laten ?

Paul2031
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2018 16:39

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door Paul2031 »

Blij dat ik tot de categorie ‘ weigeraars’ behoor. Ondanks dat Enexis me onder druk wilde zetten “want als u ze later wilt vervangen gaat het geld kosten!” gaf ik aan er nog geen vertrouwen in de hebben. In de betrouwbaarheid qua meetresultaat en wijze van montage. Voorlopig kunnen ze de boom in met hun rommel. Eerst maar aantonen dat de meters deugdelijk werken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat vraag ik me ook af want de monteur moet of kleurenblind zijn geweest of niet opgeleid zijn om in zo'n complexe situatie de meter te mogen en kunnen vervangen.
Kleurenblind zou kunnen maar ehhhh complexe situatie ? :lol: Het zijn 5 draden als je de aarde meetelt.

Willemtel
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2018 18:46

Re: Na plaatsen slimme meter door Energiewacht, 5 aparaten kapot

Ongelezen bericht door Willemtel »

Als de problemen zijn ontstaan direct na het plaatsen van een nieuwe meter, dan is het erg waarschijnlijk dat daarbij iets is mis gegaan, dus niet met je pv installatie.
Als de installatie goed is gegaan dan kan de pv installatie ook niet de spanning zo hoog opvoeren dat daar apparaten van stuk gaan en zeker niet simpele apparaten als een grasmaaier.
De fout zit dus zeker niet in de pv installatie.
Als er een fout in de aansluiting zit 2x een fase aangesloten ipv een fase en een nul b.v. , dat kan je simpel meten met een voltmeter, dan staat er 400Vac op je stopcontact i.p.v 230.
Het kan ook zijn dat de nul niet is aangesloten dan kan er van alles gebeuren , dan kan er ook een vreemde spanning op je stopcontact staan.
Of de aarde niet aangesloten, dat heb ik ook wel s gezien, dan staat er een vreemde spanning op het aardcontact van het stopcontact (meestal iets van 110Vac)
Sucses

Gesloten