Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Salayo
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2021 20:55

Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door Salayo »

Ik ben 3 jaar getrouwd met mijn man en mijn man heeft zijn huis pas verkocht en is bij mij in komen wonen. Nu heeft hij zijn energie opgezegd maar omdat hij deze niet mee neemt naar een andere woning (ik had natuurlijk al een leverancier) moet hij toch een boete betalen voor cotractbreuk. Ik vind dat raar want hij heeft nu geen andere leverancier genomen. Wie weet hoe dat zit?
Laatst gewijzigd door Radar op 17 apr 2021 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd


NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw man had schijnbaar een contract voor een bepaalde duur. En op die duur is ook een vaste prijs afgesproken. Als hij voortijdig dat contract opgezegd, dan is het dus niet zo vreemd dat daar een boete tegenover staat. Uw man wil verhuizen, de energieleverancier wil zich gewoon aan de overeenkomst houden.

sake1987

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mijn zoon heeft zijn huis verkocht en nog geen nieuwe ( gaat tot hij een nieuw huis koopt bij iemand inwonen. )
Zijn contract loopt ook nog 2 jaar, kost hem 300 euro om het af te kopen.
Laatst gewijzigd door sake1987 op 17 apr 2021 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dus het nadeel als men zo’n langdurig contract neemt.

Maar het kan hem geen € 300,00 kosten maar maximaal € 250, 00 als het contract nog langer dan 2,5 jaar loopt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
17 apr 2021 12:20
Mijn zoon heeft zijn huis verkocht en nog geen nieuwe ( gaat tot hij een nieuw huis koopt bij iemand inwonen. )
Zijn contract loopt ook nog 2 jaar, kost hem 300 euro om het af te kopen.
Dus eerst een 3 jarig contract afsluiten en iets daarna spontaan gaan verhuizen?

sake1987

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door sake1987 »

NeoDutchio schreef:
17 apr 2021 13:02
sake1987 schreef:
17 apr 2021 12:20
Mijn zoon heeft zijn huis verkocht en nog geen nieuwe ( gaat tot hij een nieuw huis koopt bij iemand inwonen. )
Zijn contract loopt ook nog 2 jaar, kost hem 300 euro om het af te kopen.
Dus eerst een 3 jarig contract afsluiten en iets daarna spontaan gaan verhuizen?
Ik klaag niet, geef gewoon een voorbeerbeeld en er wordt zonder morren betaald.
En nee het verhuizen ging in zoverre spontaan dat ze een heel goed bod kregen en al een tijdje graag terug willen naar de grote stad.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door scontra »

Salayo schreef:
16 apr 2021 21:05
Ik ben 3 jaar getrouwd met mijn man en mijn man heeft zijn huis pas ver Nu heeft hij zijn energie opgezegd maar omdat hij deze niet mee neemt naar een andere woning moet hij toch een boete betalen voor cotractbreuk. Ik vind dat raar want hij heeft nu geen andere leverancier genomen. Wie weet hoe dat zit?
Als er een contract is overeengekomen en als dat contract wordt tussentijds verbroken, dan is er sprake van contractbreuk en daarop is de boeteclausule in het contract van toepassing.
De reden voor de contractbreuk is daarbij van geen enkel belang.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De theorie is idd simpel.
Er is gezegd "ik blijf de komende 3 jaar klant" en op basis van die toezegging heeft de energie leverancier voor 3 jaar stroom ingekocht. Als men dan ineens gaat samenwonen blijft de leverancier en theorie met die ingekochte stroom zitten. Waarom moeten zij dan het verlies nemen voor een klant die zijn toezegging niet nakomt?

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het is geen overstapboete maar een boete voor contractbreuk. Gezien de omstandigheden rond de contractbreuk in dit geval volledig te wijten zijn aan uw man, is de boete geheel terecht. Uw man heeft immers geheel vrijwillig een langlopend contract gekozen én is geheel vrijwillig bij u ingetrokken.

Om de boete voor contractbreuk te voorkomen had hij ook het energiecontract naar uw adres kunnen verhuizen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

niet aan gedacht om uw kontrakt op te zeggen als de looptijd al voorbij is en uw man daar kontrakt door laten lopen?

Ferdinand1954
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2019 14:48

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door Ferdinand1954 »

Er wordt over het hoofd gezien dat je bij samenwonen simpel weg moet constateren dat er een opgezegd dient te worden. Simpelweg omdat je op een adres niet twee leveranciers kunt hebben. Daarom vind ik dat alle leveranciers in zo'n situatie geen boetes machen opleggen. Als dit wel zo is dan wordt je gedwongen om het samenwonen uit te stellen om boete te voorkomen. Een boete s terecht als overstap naar een andere leverancier. Dus vind ik de boete bij samenwonen overtrokken. Hier moet men aanpassen. Als je naar een verzorgingshuis moet rekent men ook geen boete. Logisch vind men.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ferdinand1954 schreef:
08 aug 2021 13:04
Er wordt over het hoofd gezien dat je bij samenwonen simpel weg moet constateren dat er een opgezegd dient te worden. Simpelweg omdat je op een adres niet twee leveranciers kunt hebben. Daarom vind ik dat alle leveranciers in zo'n situatie geen boetes machen opleggen. Als dit wel zo is dan wordt je gedwongen om het samenwonen uit te stellen om boete te voorkomen. Een boete s terecht als overstap naar een andere leverancier. Dus vind ik de boete bij samenwonen overtrokken. Hier moet men aanpassen. Als je naar een verzorgingshuis moet rekent men ook geen boete. Logisch vind men.

Voor het gemak zie je maar over het hoofd dat je zelf hebt gekozen voor een contract met een vaste termijn ( van langer dan een jaar blijkbaar, een verzorgingstehuis of samenwonen komt echt niet ineens uit de lucht vallen ). Er is ook een keuze voor een flexibel contract waarbij je per maand op kunt zeggen, dus als je van plan bent om te verhuizen of te gaan samenwonen dan had je daarvoor moeten kiezen. Niet het probleem van de ander maar van jou.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door D34M0N »

@Ferdinand1954:
Ga je nu in iedere topic over energieleveranciers jouw verhaal neerzetten? Eentje is genoeg. :wink:

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Na samenwonen en opzeggen energiecontract toch boete wegens contractbreuk?

Ongelezen bericht door criticus2 »

die boetes vallen in het niet bij de forse besparingen die voortkomen uit het samenwonen.
Je zou bij samenwonen ook kunnen kijken welk contract vrij is, en die opzeggen, en de andere of handhaven op, of verhuizen naar het samenwoonadres, afhankelijk van wat van toepassing is. Maar dan moet je wel vooraf even de moeite nemen ernaar te kijken. Geldt ook voor verzekeringen natuurlijk, die in ieder geval wel aangepast moeten aan de nieuwe situatie.

Gesloten