Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
zomer1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2022 09:03

Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door zomer1962 »

Medio 2019 ben ik gescheiden. Wij hebben in de jaren '90 samen een beleggingspolis afgesloten, welke alleen op de naam van mijn ex-echtgenoot gezet kon worden. Deze polis werd op een gegeven moment overgenomen door Delta Lloyd en sinds een paar jaar weer overgenomen door Nationale Nederlanden. Bij de echtscheiding is er afgesproken dat deze polis door ons beiden doorbetaald zal worden (waarbij ik elke maand de helft van het maandelijks te betalen bedrag aan mijn ex-echtgenoot overmaak) tot de uitkeringsdatum in maart 2025. Rond september dit jaar zal mijn ex-echtgenoot arbeidsongeschikt verklaard worden en wil hij deze polis of premievrij maken of afkopen, wat hij vorig jaar al heeft laten weten en ik hierover geïnformeerd zou worden door zijn belastingadviseur. Dit alles is niet gebeurd en ook mijn ex-echtgenoot wil mij hierover niet informeren en heeft hij een maand geleden bij Nationale Nederlanden de inloggegevens en het email adres laten veranderen, zodat ik niets meer kan inzien. Niet of er maandelijks nog door hem betaald word, de polis premievrij gemaakt is, of afgekocht gaat worden.
Wij waren bij het afsluiten van de polis in gemeenschap van goederen getrouwd. Wat wij met de polis wilden is beschreven in de aantekeningen van de mediator, beschreven in een aanvullend echtscheidingsconvenant en ook in de in 2019 opgemaakte Akte van Verdeling, waarbij hij mij heeft uitgekocht.
Nationale Nederlanden wil mij geen informatie geven, beroept zich op het recht van privacy en verteld mij doodleuk dat ik nergens recht op heb. Vanaf het aangaan van de polis heb ik altijd alles geregeld, ook tijdens de scheiding, waarbij Nationale Nederlanden mij vaak "van het kastje naar de muur" heeft gestuurd door foutieve informatie te verstrekken. Inmiddels heb ik alle correspondentie, aktes enz. aan Nationale Nederlanden toegestuurd. En zoals ALTIJD ontvang ik een bevestigingsmail waarbij de wachttijd voor een antwoord minimaal 10 dagen is, vragen ze na deze 10 dagen om bijv. aanvullende informatie, dan kun je nog weer minimaal 10 dagen wachten, of stuur je bijv. een reactie op hun email, dan kun je nog weer minimaal 10 dagen wachten......enz. enz. enz.......

Onlangs heb ik contact opgenomen met het Juridisch loket wat ik hiermee aan moet. Zij lieten mij weten, dat mocht mijn ex-echtgenoot op eigen houtje allerlei dingen gaan regelen dit eigenlijk contractbreuk is. Zij adviseerden mij een aangetekend schrijven te sturen, ook omdat op mijn email/telefoon niet gereageerd/opgenomen word. Dit heb ik inmiddels gedaan, maar ook daar wordt niet op gereageerd.

Het enige wat ik eigenlijk vraag (aan mijn ex en/of Nationale Nederlanden) is wat er met de polis gaat gebeuren en ik hiervan op de hoogte word gehouden en mocht het bijv. afgekocht worden dit aan mij word meegedeeld, om welk bedrag het gaat, daarvan de helft ontvang en ik geen maandelijkse betalingen (zoals hiervoor genoemd) meer aan mijn ex-echtgenoot behoef te voldoen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door criticus2 »

vervelend dat afspraken niets waard blijken te zijn..
Lastige situatie. Maar wellicht is er een mogelijkheid gezien houding ex een of andere vorm van beslag op de polis te laten leggen.
Daar weten anderen meer van, ik ben daar niet in thuis.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door mahadma »

zoek contact met een notaris.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Cru gezegd heeft Nationale Nederlanden niets met u te maken. U hebt een overeenkomst gesloten met uw ex aangaande deze polis.

Ik neem aan dat het convenant door de rechter bekrachtigd is. U zult een advocaat moeten inschakelen om bij de rechter uw recht te halen, afhankelijk van de omschrijving in dat convenant.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat ik niet begrijp is, dat de afspraak in het convenant is dat u doorbetaalt tot de (geplande) uitkeringsdatum in 2025 (en dan zou u de helft krijgen??) terwijl u ook schrijft dat hij u heeft uitgekocht.
Dat laatste betekent dat u geen recht meer hebt op de uitkering (en u bij de totstandkoming van het convenant iets anders daarvoor in de plaats heeft gekregen).
Als u kunt aangeven hoe dat zit, kan er mss een gerichtere actie volgen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

NN heeft alleen met jouw ex van doen en mag jou dus inderdaad niet informeren. Blijft alleen je ex over om je pijlen op te richten.

Stuur hem een brief waarin je aangeeft dat je eist dat hij zich aan de afspraken houdt en dat je (als dat tenminste echt zo zwart op wit staat) op de hoogte gehouden wilt worden van de waardeontwikkelingen, van de acties zijnerzijds en dat je aanspraak maakt op het deel wat jou toekomt. Doet hij daar niets mee, zul je via de rechter je exman moeten aanspreken.

Om misverstanden te voorkomen: ik neem dat dat "uitkopen in de akte van verdeling" ziet op jouw deel van de boedel(waarde), maar niet op de waarde van de polis. Anders heb je geen recht van spreken natuurlijk.
mahadma schreef:
13 mei 2022 12:52
zoek contact met een notaris.
Dat heeft geen nut. Eerder een advocaat.

zomer1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2022 09:03

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door zomer1962 »

HandigeHarrie schreef:
13 mei 2022 15:00
Wat ik niet begrijp is, dat de afspraak in het convenant is dat u doorbetaalt tot de (geplande) uitkeringsdatum in 2025 (en dan zou u de helft krijgen??) terwijl u ook schrijft dat hij u heeft uitgekocht.
Dat laatste betekent dat u geen recht meer hebt op de uitkering (en u bij de totstandkoming van het convenant iets anders daarvoor in de plaats heeft gekregen).
Als u kunt aangeven hoe dat zit, kan er mss een gerichtere actie volgen.
De afspraak is dat mijn ex de maandelijkse premie door betaald aan NN, dit tot de uitkeringsdatum van 28 maart 2025. Ik betaal hem iedere maand de helft van deze maandelijkse premie terug (ook tot maart 2025). Bij de uitkeringsdatum ontvangen wij ieder de helft van het uit te keren bedrag, tenzij mijn ex of ik eerder komt te overlijden (langstlevende krijgt dan het volledige bedrag). Hij heeft mij uitgekocht w.b. het huis en ik bedoelde hiermee dat ook in deze Akte van Verdeling deze afspraak is beschreven, als ook in het aanvullend echtscheidingsconvenant en wij zijn dus voor het aangaan van deze polis al gehuwd in gemeenschap van goederen.
Ik vind het heel naar om een advocaat te moeten inschakelen. Op advies van het Juridisch Loket (welke je gratis kunt raadplegen) heb ik al een aangetekende brief gestuurd, waarbij ik hem verzoek om mij op de hoogte te houden. Hierop wordt zoals ik al had verwacht niet gereageerd. Hij mag het afkopen of premievrij maken, dat maakt me allemaal niet meer uit, het enige wat ik graag zou willen is dat hij mij op de hoogte houd.
Ik heb het destijds goed proberen te regelen bij NN, maar krijgt dus (achteraf) verkeerde informatie of ik word afgebekt.

zomer1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2022 09:03

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door zomer1962 »

Moneyman schreef:
13 mei 2022 15:05
NN heeft alleen met jouw ex van doen en mag jou dus inderdaad niet informeren. Blijft alleen je ex over om je pijlen op te richten.

Stuur hem een brief waarin je aangeeft dat je eist dat hij zich aan de afspraken houdt en dat je (als dat tenminste echt zo zwart op wit staat) op de hoogte gehouden wilt worden van de waardeontwikkelingen, van de acties zijnerzijds en dat je aanspraak maakt op het deel wat jou toekomt. Doet hij daar niets mee, zul je via de rechter je exman moeten aanspreken.

Om misverstanden te voorkomen: ik neem dat dat "uitkopen in de akte van verdeling" ziet op jouw deel van de boedel(waarde), maar niet op de waarde van de polis. Anders heb je geen recht van spreken natuurlijk.
mahadma schreef:
13 mei 2022 12:52
zoek contact met een notaris.
Dat heeft geen nut. Eerder een advocaat.
Ik heb hem 1 1/2 week geleden een aangetekende brief gestuurd met het verzoek om mij op de hoogte te houden. In de Akte van Verdeling is deze polis beschreven, als ook in het echtscheidingsconvenant. En NN doet hier blijkbaar niets mee, met deze afspraken die op papier staan.....

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is de zaak van NN niet. Die afspraken gelden alleen tussen u en uw ex.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben hierin niet thuis.

Je kunt het beste contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies. Eventueel kan je na het indienen van een officiële klacht binnen 3 maanden naar www.kifid.nl voor een uitspraak.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door kweenie »

zomer1962 schreef:
14 mei 2022 09:15
In de Akte van Verdeling is deze polis beschreven, als ook in het echtscheidingsconvenant. En NN doet hier blijkbaar niets mee, met deze afspraken die op papier staan.....
Dat klopt. Die afspraken gaan primair tussen jou en je ex. Deze afspraken gaan niet boven de contractuele afspraken die jullie/je ex met NN had.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

zomer1962 schreef:
14 mei 2022 09:15
En NN doet hier blijkbaar niets mee, met deze afspraken die op papier staan.....
Terecht - dat is iets tussen jou en je ex. NN kan en mag daar niets mee doen. Zij zijn geen partij in jullie huwelijksellende.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik neem aan dat je een reactie tijd in je schrijven hebt genoemd, reageert je ex helemaal niet binnen deze termijn neem dan kontakt op met de advocaat die het convenant tussen jullie heeft opgesteld en vraag deze wat te doen!

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door criticus2 »

gewone beëindiging bij afloop polis of eerder afkopen: in beide gevallen verwacht ik dat uitgekeerd wordt aan premiebetaler, dus ex.
Ik verwacht gezien situatie nu dat de helft van uitkering bij afkoop niet zomaar aan u uitbetaald zal worden door ex. Ik zou kijken naar wat er mogelijk is hierop voor te sorteren. NN staat in principe buiten convenant , en zal dus bij uitkering ook niets hoeven doen daarmee.

zomer1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2022 09:03

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door zomer1962 »

Ik had een aantal dagen geleden een "snelle reactie" geplaatst, maar deze zie ik nergens terug.....
Inmiddels heb ik gisteren weer telefonisch contact opgenomen met NN, dit n.a.v. een reactie na mijn email aan hun met bijgevoegde bijlages. Ik wilde heel graag enige uitleg hierover omdat ik de reactie niet helemaal begreep. De helpdesk liet weten dat ik degene die mij de email had gestuurd niet kon spreken (ik belde 25 min. na hun gestuurde mail) en moest maar weer een email sturen en zoals gebruikelijk bij NN minimaal 10 dagen wachten op antwoord. Nadat ik voet bij stuk hield dat ik iemand wilde spreken werd ik uiteindelijk doorverbonden.

De mevrouw die mij nu te woord stond was ontzettend vriendelijk en legde mij alles heel duidelijk uit. En dit terwijl ik al maanden heb moeten aanhoren dat mij niets verteld mag worden en zelfs onbeschoft behandeld ben.
Het is zo, dat mij ex-man de premie niet mag afkopen en dat NN eist dat de polis premievrij gemaakt word doordat wij gescheiden zijn, waardoor wij dus niet het gegarandeerde kapitaal op 28 maart 2025 zullen ontvangen. Eigenlijk ook van de zotte, want er zullen uiteraard meer mensen zijn met een dergelijke polis, gaan scheiden en de premie tot de einddatum willen doorbetalen. Een dergelijke situatie en het handelen van NN daarbij pakt voor hun dus financieel altijd positief uit.

Zij vertelde mij tevens dat wat er in het echtscheidingsconvenant staat bindend is en ik bij uitkering op de einddatum de helft van het bedrag ontvang.

Ik was zo ontzettend opgelucht sowieso dat eindelijk mij iemand normaal te woord stond en uitleg gaf. Dit had volgens ook eerder gekund en waardoor ik mijn ex-man geen aangetekend schrijven had hoeven sturen, niet het Juridisch Loket had hoeven "lastigvallen" en mij maanden van stress, onbegrip en zorgen bespaard waren gebleven.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat de vriendelijke mevrouw het verhaal wat zij u verteld heeft niet schriftelijk heeft bevestigd, want er kan echt helemaal niets van kloppen.

Verplicht premievrij maken omdat u gescheiden bent en dat drie jaar na de scheiding? De helft aan u uitkeren terwijl u niet de verzekeringnemer bent?

U bent mijns inziens met een kluitje in het riet gestuurd. In 2025 weten ze van niets meer.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tenzij de feiten anders zijn dan je hier in het topic vertelt, klopt je weergave van de reactie van NN echt niet. Vraag om een schriftelijke bevestiging waar alles expliciet uit blijkt, want dit gaat je vervelende verrassingen opleveren.

zomer1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2022 09:03

Re: Nationale Nederlanden en beleggingspolis na echtscheiding

Ongelezen bericht door zomer1962 »

Ik heb inderdaad gevraagd of zij dit verhaal op schrift wilde zetten, wat niet kon, daardoor haar naam genoteerd en gevraagd of dit gesprek van hun kant werd opgenomen, wat zij bevestigde. Vanmorgen een email aan NN gestuurd met wat mij gisteren verteld is. Als dit weer niet klopt, dan is dit dus de ZOVEELSTE keer dat NN mij weer iets wijsmaakt.

Plaats reactie