LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Virginnia
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 12:52

Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door Virginnia »

Beste forumlezers,

Ik zit met een vraag:

Neckermann is failliet gegaan.
Dit nieuws kreeg ik gisteren via een brief van 'Vesting Finance' meegedeeld.
Kennelijk heb ik zitten slapen want ik was er nog niet van op de hoogte.
In de brief werd meegedeeld dat de vorderingen die Neckermann nog tegoed heeft van zijn klanten overgedragen zijn aan Valovis Bank AG. Deze overdracht betekent dat je je verplichtingen ongewijzigd blijven. (dit alles zeer vet gedrukt in de brief). In normale lettersetting de volgende zin erachter aan: het ontslaat u niet van de verplichting om het openstaande bedrag terug te betalen.

Nu vraag ik me af: als je een betalingsverplichting aangegaan bent met Neckermann en dit bedrijf is dus nu failliet verklaart, kan en mag wettelijk gezien een 'ander' bedrijf (Valovis Bank AG, Essen,Duitsland) het klantenbestand (crediteuren) overnemen? En mag Vesting Finance Servicing B.V. de kredieten beheren en aanspreekpunt zijn?

Ik wil graag antwoord omdat ik zeker wil zijn dat de gang van zaken juist is voordat ik mijn geld overmaak.

groet,
Virginnia
Laatst gewijzigd door Radar op 08 aug 2014 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door marcel75 »

Een vordering die Neckermann op u had, was een bate. Door het faillissement van Neckermann (met meteen een doorstart overigens) is de curator op zoek gegaan naar zoveel mogelijk baten om die verkopen aan de hoogste bieder. En dat was in dit geval Valovis Bank AG.

Voor u is het op zich zelfs nog gunstig dat zij deze vordering gekocht hebben. De curator had ook bij u kunnen aankloppen om de hele vordering op te eisen.

Virginnia
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 12:52

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door Virginnia »

Dank je wel Marcel voor het duidelijke antwoord.

Het is niet mijn bedoeling om niet te willen betalen maar ik wil weten of de hele procedure juist is.
Ik heb totaal geen ervaring met faillissementen. Ik kan dus, nu ik een antwoord heb, met een gerust hart mijn geld overmaken.

Nogmaals dank.

groet,
Virginnia

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door 16again »

marcel75 schreef:Voor u is het op zich zelfs nog gunstig dat zij deze vordering gekocht hebben. De curator had ook bij u kunnen aankloppen om de hele vordering op te eisen.
Ik vraag me af of dat zomaar kan, zolang je gewoon je maandelijkse termijnen betaalt.
Voorwaarden van je krediet blijven immers gewoon geldig.

Practisch is het ook onuitvoerbaar dat de curator alle vorderingen direct geheel gaat op eisen bij alle Neckermann klanten.
Klanten maken juist door gebrek aan geld juist gebruik van kredietmogeijkheid, het merendeel kan vordering niet in een keer geheel voldoen. Dat wordt een administratieve rompslomp!

Tevens is direct opeisen van openstaande bedragen slecht voor schuldeisers. Daarmee vervalt namelijk de inkomstenpost rente, dit was (en is voor de schuldeisers) een niet onbelangrijke pijler in verdien model.

Logisch dus dat de curator de boer op gaat, om het krediet pakket te verkopen aan een geldschieter.
Aan deze geldschieter moet TS dus voortaan betalen, terwijl elke aanspraak op garantie op gekocht product vervallen is.....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door berndv »

Virginnia schreef:Nu vraag ik me af: als je een betalingsverplichting aangegaan bent met Neckermann en dit bedrijf is dus nu failliet verklaart, kan en mag wettelijk gezien een 'ander' bedrijf (Valovis Bank AG, Essen,Duitsland) het klantenbestand (crediteuren) overnemen? En mag Vesting Finance Servicing B.V. de kredieten beheren en aanspreekpunt zijn?
Zoals al gezegd mag u inderdaad blij zijn dat het zo is geregeld, het bedrag is namelijk totaal invorderbaar door de curator. Dat de regels dikgedrukt zijn is niet voor niets. Er zijn ook mensen die denken dat ze nu opeens niet meer hoeven te betalen, juist door het faillissement.

Virginnia
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 12:52

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door Virginnia »

@ berndv:
Zoals al gezegd mag u inderdaad blij zijn dat het zo is geregeld, het bedrag is namelijk totaal invorderbaar door de curator. Dat de regels dikgedrukt zijn is niet voor niets. Er zijn ook mensen die denken dat ze nu opeens niet meer hoeven te betalen, juist door het faillissement.
De vraag was meer bedoelt om helderheid te krijgen over de gehele procedure. Als 'leek' ben ik niet juridisch onderricht dus wilde ik het een en ander verifiëren voordat ik mijn schuld (restant) overmaak.
Ik ben in ieder geval nooit in de veronderstelling geweest dat ik niet meer hoeft te betalen.

groet,
Virginnia

ps: voor diegene die in de brief geïnteresseerd zijn

http://www.vestingfinance.nl/index.php?id=510

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door berndv »

Virginnia schreef: Ik ben in ieder geval nooit in de veronderstelling geweest dat ik niet meer hoeft te betalen.
Dat wil ik ook absoluut niet zeggen hoor :D

Maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken "joepie Neckermann is failliet, en ik heb hier een leuke ledtv, wasmachine en droger op afbetaling die ik nu gratis heb". Voor die groep mensen is de regel nog even dikgedrukt op gezet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door ruud_a »

worden door dat doorverkopen van het geld dat nog tegoed is van de klanten, de andere schuldeisers niet benadeeld?
vesting finance gaat er namelijk als het even mee zit flink aan verdienen.

stofzuigertje

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Betaal nooit zomaar....

Zij moeten aantonen dat ze de vordering van de Curator hebben overgenomen en eventueel kun je uitspraak rechtbank Faillissement en bewijs overname vragen.

Ook hoef je nooit een boete of verhoging wegens te laat betalen te voldoen zolang zij dit bewijs niet leverden.
Ook nooit meer betalen dus dan het oorspronkelijke bedrag en rente verhogen mag dus ook niet.

Dus wees voorzichtig, eenmaal betaalde bedragen zijn moeilijk terug te halen en vooral als ze een ander bank nummer gebruiken zeker vooraf bewijs vragen voor de zekerheid.

Het is in het verleden vaker voorgekomen dat mensen aan meerdere partijen betaalde die geld claimden maar het niet hadden overgenomen.

Dus zij moeten eerst voldoende bewijzen leveren voor U hoeft te betalen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:worden door dat doorverkopen van het geld dat nog tegoed is van de klanten, de andere schuldeisers niet benadeeld?
vesting finance gaat er namelijk als het even mee zit flink aan verdienen.
Het is de curator zijn taak, om dit pakket leningen/achterstallige betalingen zo goed mogelijk door te verkopen, om zo'n groot mogelijke opbrengst voor schuldeisers binnen te halen.

Wat is het alternatief? Moet de curator zelf Neckermann klantjes gaan benaderen?

Overigens, verslaggeving van de curator is openbaar, dan kun je 3-maandelijks teruglezen voor hoeveel eea verkocht is.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
ruud_a schreef:worden door dat doorverkopen van het geld dat nog tegoed is van de klanten, de andere schuldeisers niet benadeeld?
vesting finance gaat er namelijk als het even mee zit flink aan verdienen.
Het is de curator zijn taak, om dit pakket leningen/achterstallige betalingen zo goed mogelijk door te verkopen, om zo'n groot mogelijke opbrengst voor schuldeisers binnen te halen.

Wat is het alternatief? Moet de curator zelf Neckermann klantjes gaan benaderen?

Overigens, verslaggeving van de curator is openbaar, dan kun je 3-maandelijks teruglezen voor hoeveel eea verkocht is.
ik ben bang dat de verkoopprijs fors onder het bedrag aan schulden zal liggen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:ik ben bang dat de verkoopprijs fors onder het bedrag aan schulden zal liggen.
Waar is die aanname op gebaseerd?
Ik verwacht, dat:
-Curator uit administratie van Neckermann op kan maken welk percentage van openstaande schulden normaal netjes afbetaald wordt. Logisch dat verkoopprijs met dit percentage aangepast wordt, en hierdoor lager uitvalt dan totale schuld.
-Curator vervolgens toekomstige rente inkomsten deels mee weegt waardoor verkoop prijs weer naar boven wordt aangepast. De krediet overeenkomsten leveren namelijk forse rente op (meer dan staatsobligaties... :D )
-

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door sacredfour »

Je hoeft niet direct het incassobureau te geloven. Vraag voor de akte van cessie (bewijs van verkoop) of stuur de incassobrief.

In het geval dat er een vordering is die ik wettelijk schuldig ben, dan zou ik deze graag willen voldoen zodra er duidelijkheid is hierover en zodra ik de volgende document(en) van u ontvangen heb:

Met kennisgeving:
dat Ik de volgende stuk(ken) van u wens te ontvangen:

1 Een kopie van een wettelijk bindend contract van u en de curator, n.l. de authentieke - of onderhandse acte waaruit onomstotelijk blijkt dat de curator deze vordering heeft gecedeerd. (openbare- of stille cessie, de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW om nadere informatie vragen)
Door de akte dient de daarbij te leveren vordering voldoende te zijn bepaald.

Vorderingen voor achterstallige betalingen worden meestal verkocht voor een bedrag dat schommelt tussen de 10 en 30% van de vordering.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door marcel75 »

En wat dan als het geen vordering op grond van de wet is ontstaan, maar een vordering die op grond van een overeenkomst ontstaan is? Dan is de eerste zin van deze brief al een beetje onzinnig helaas.

Daarnaast geeft een cessie de schuldenaar niet de bevoegdheid om zijn verplichtingen tot betalen op te schorten (welke suggestie wel gewekt wordt in de eerste zin overigens).

Hoe staat er trouwens met je andere zaken tegen andere geldverstrekkers aan wie je niet wilt terugbetalen maar wel geld van geleend hebt?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door sacredfour »

En wat dan als het geen vordering op grond van de wet is ontstaan, maar een vordering die op grond van een overeenkomst ontstaan is?
Ik begrijp dit niet helemaal.
Of er is sprake van een overname zoals een doorstart of onderdelen worden verkocht.

Marcel75, in dit geval gaat het ongetwijfeld over cessie. de gewone vorderingen zijn hoogst waarschijnlijk meegenomen in een doorstart.
Art. 6:37 BW geeft recht op opschorting van betaling.


Je vraagt over mijn leningen. De zaken lopen nog. Ik zit nog te twijfelen of ik mijn geschil met de bank aan de commissie van beroep van het KIFID moet voorleggen.

………en de bank heeft mij geen lening verstrekt. In ieder geval niet een lening zoals we de definitie van een lening moeten begrijpen. De bank heeft mijn promesse omgewisseld voor giraal geld. Het gaat hier dus niet over een lening. Ik geef de bank een waarde document, wat de bank mag gebruiken om giraal geld in existentie te brengen. In principe is hier niks mee, had de bank mij hier duidelijkheid over gegeven. Het is wel bezwaarlijk als de bank doet alsof zij haar eigen geld of dat van haar spaarders uitleent, terwijl dit laatste maar 4% is van het totale uitgeleende bedrag.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door marcel75 »

Dat artikel 37 van Boek 6 dit recht geeft, is een eigen invulling van deze bepaling. Er staat namelijk nog wel een voorwaarde in dat artikel om over te mogen tot opschorting; er moet sprake van zijn van redelijke gronden om te twijfelen aan wie betaald moet worden.

Het is algemeen bekend dat Neckermann failliet is. Feit van algemene bekendheid is ook dat in een faillissement de curator de vorderingen verkoopt tegen de meest gunstige bieder. In het verslag van de curator is relatief eenvoudig terug te vinden aan wie de curator de vorderingen heeft verkocht. Van enige redelijke grond tot twijfel dat er niet meer aan Neckermann betaald zal moeten worden maar in dit geval aan Valovis (via Vesting Finance) kan hier dus geen sprake zijn. Ik verwijs graag weer naar de Asser-serie.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door 16again »

sacredfour schreef:Vorderingen voor achterstallige betalingen worden meestal verkocht voor een bedrag dat schommelt tussen de 10 en 30% van de vordering.
Zoals ik door faillisementsverslag blader, was Neckermann al niet de verstrekker van het krediet.
http://insolventies.rechtspraak.nl/pdf. ... 459.F.V.01
Er is dus helemaal geen sprake van dat curator al "achterstallige betalingen" verkocht heeft.
Valovis bank is en was al de geldverstrekker, deze bank heeft nu een alleen een andere partij in de arm genomen voor afhandeling.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door marcel75 »

16again,
Dank voor het leeswerk. Van enige cessie is dus al in het geheel geen sprake. Valovis verstrekte dus kredieten die Neckermann "verkocht" aan klanten die op afbetaling wilden kopen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door ruud_a »

16again schreef:
ruud_a schreef:ik ben bang dat de verkoopprijs fors onder het bedrag aan schulden zal liggen.
Waar is die aanname op gebaseerd?
Ik verwacht, dat:
-Curator uit administratie van Neckermann op kan maken welk percentage van openstaande schulden normaal netjes afbetaald wordt. Logisch dat verkoopprijs met dit percentage aangepast wordt, en hierdoor lager uitvalt dan totale schuld.
-Curator vervolgens toekomstige rente inkomsten deels mee weegt waardoor verkoop prijs weer naar boven wordt aangepast. De krediet overeenkomsten leveren namelijk forse rente op (meer dan staatsobligaties... :D )
-
er is waarschijnlijk maar een beperkt aantal bieders in de markt en voor de curator is het erg prettig om gelijk geld te hebben in plaats van een stel mensen die neckerman nog geld schuldig zijn.
ik verwacht dus geen erg goede biedprijzen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Neckermann failliet, betalingsverplichting aangegaan

Ongelezen bericht door sacredfour »

marcel75 schreef:
Van enige cessie is dus al in het geheel geen sprake. Valovis verstrekte dus kredieten die Neckermann "verkocht" aan klanten die op afbetaling wilden kopen.
Als Neckermann verkocht, dan kan er sprake zijn van meerdere cessies!
Als ik het goed begrijp kocht Valovis de vorderingen. Hier is dan sprake van securitisatie.(is cessie!) Neckermann heeft het servicecontract. Slechte vorderingen worden terugverkocht aan Neckermann.
Ik denk dus dat het heel verstandig is om na te gaan wie nu het recht heeft te vorderen. Er kan sprake zijn van meerdere cessies. (chain of title)
Vraag dus niet alleen naar de akte van cessie en de "chain of title", maar ook naar het servicecontract.

Gesloten