LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse gulden postzegels

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Janneman7
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2012 12:10

Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door Janneman7 »

Even ter informatie / reactie:

Het is nog steeds toegestaan om oude gulden postzegels te gebruiken om brieven en pakketten te frankeren.

Echter, met ingang van 1 november 2013 stopt dit!

Dan worden alle oude gulden postzegels ongeldig verklaard.
In Duitsland is er een eerlijkere regeling getroffen. Daar kun je oude marken zegels omwisselen voor euro zegels.
Ik vind het niet erg netjes om al die oude zegels zo maar als waardeloos te bestempelen!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zijn jou gulden tegoedbonnen ook nog geldig?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door witte angora »

Janneman7 schreef: Ik vind het niet erg netjes om al die oude zegels zo maar als waardeloos te bestempelen!
Pfff... Die dingen zijn minimaal 12 jaar oud.

Ik vind het niet netjes dat mensen indertijd grote voorraden postzegels kochten in de hoop dat ze ooit nog eens goudgeld waard zouden worden, en als dat dan uiteindelijk niet gebeurd is, dat ze die dingen vervolgens tot in de eeuwigheid willen kunnen gebruiken.

Gegokt en verloren. Pech gehad.

Bovendien: je hebt tot november de tijd om ze op te maken, tijd zat dus.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daar kun je oude marken zegels omwisselen voor euro zegels.
Klopt niet. Daar kon je ze omwisselen. In 2002. Eenmalig. Daarna niet meer.

Filatelie is decennia lang een melkkoe geweest voor de PTT/PostNL: je verkoopt vrijwel waardeloze stukjes papier waarvan maar een klein deel ooit te gelde wordt gemaakt door ze op brieven en pakketten te plakken. Dus met PostNL hoeven we beslist geen medelijden te hebben.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 17 feb 2013 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door ciske »

Ik vind het niet netjes dat mensen indertijd grote voorraden postzegels kochten in de hoop dat ze ooit nog eens goudgeld waard zouden worden, en als dat dan uiteindelijk niet gebeurd is, dat ze die dingen vervolgens tot in de eeuwigheid willen kunnen gebruiken
Wat is daar niet netjes aan dan?? Ze kunnen nog gebruikt worden.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door witte angora »

ciske schreef:
Ik vind het niet netjes dat mensen indertijd grote voorraden postzegels kochten in de hoop dat ze ooit nog eens goudgeld waard zouden worden, en als dat dan uiteindelijk niet gebeurd is, dat ze die dingen vervolgens tot in de eeuwigheid willen kunnen gebruiken
Wat is daar niet netjes aan dan?? Ze kunnen nog gebruikt worden.
Jep, tot 1 november aanstaande. Mensen hebben dus ruim 13 jaar de tijd gehad om ze te gebruiken, en dat gaat nu ophouden. Prima toch?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:. Mensen hebben dus ruim 13 jaar de tijd gehad om ze te gebruiken, en dat gaat nu ophouden. Prima toch?
:lol: Zeker prima. :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Helemaal niet prima. Ik kan straks geen grote dozen meer sturen naar Japan, de VS en Australië voor een prikkie. Scheelde toch de helft, die ouwe postzegels.

Als je nagaat dat een doos van 6 kilo versturen naar de VS al €58,30 kost....

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0

Postloper
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2012 22:32

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door Postloper »

De gulden postzegels zijn geldig vanaf het jaar 1977 met enige uitzonderingen.De cijfer serie waar we allemaal de 5 ct grijs van kennen bleef geldig en de laatste serie met de beeltenis van Koningin
Juliana uit 1969 is nog geldig.Voordeel voor de mensen zoals Bob,die pakketten wereldwijd versturen,
is dat deze zegels behoorlijk beneden de nominale waarde verkocht werden.Soms wel voor minder dan de helft.Ofwel je kan geld verdienen op de verzending.
Wat TS meldt over het omruilen,dit was al gaande vanaf 1998,de NVPH,de branchevereniging van post
zegelhandelaren is toen al met de post overeen gekomen om grote hoeveelheden zegels uit de markt
te kopen.Tante post kocht ook toen al in voor een bepaald percentage van de nominale waarde en er
zijn handelaren,lid van de branche vereniging,die er heel veel geld aan verdiend hebben.
Deze opkoopacties zijn volgens mij door gegaan tot in 2001 en hebben toen al voor miljoenen aan gulden
zegels uit de markt gehaald.
Na 2002 is er een terugloop geweest in de gulden zegels.Maar vanaf midden 2003 zag je op veilingen een
groter aanbod van collecties Nederland komen en kon je deze redelijk kopen en nam de handel in gulden
zegels weer toe.Deze werden vooral verkocht aan kleine en middelgrote bedrijven.Bekend fenomeen was
het verkopen aan camping winkels en kiosken in toeristische centra.
Vanaf 2010 zie je een terugloop in de guldenzegels.De handel ging zich meer richten op de € zegels,met
of zonder gom.
Mijn ervaring is dat het voor mij nu makkelijker is om Euro zegels te kopen dan gulden zegels.
Ik denk dat het misschien wel het goede moment is om te stoppen.

Postloper

stampiezegel
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2013 22:10

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door stampiezegel »

In de jaren 1998 zijn er door de handelaren, inderdaad enorme partijen postfrisse zegels ingekocht tegen prijzen, die toen al ver onder de nominale waarde zaten.
Maar er werd alleen ingekocht en niet ruilen.
Deze partijen zijn grotendeels naar Spanje en Portugal verkocht, waar deze door een groot bedrijf weer werden door verkocht als beleggings objecten.
Dat deze beleggingen al snel nagenoeg niks meer waard bleken te zijn, was al van te voren te raden.

Stampiezegel

Postloper
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2012 22:32

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door Postloper »

Ik hoorde het verhaal vanochtend dat er geschat wordt dat er nog tussen de 25 en 50 miljoen aan gulden postzegels onder de Nederlanders zit.
En wat betreft de opkoopacties,de eerste zijn door de post zelf gedaan met de Nvph en later is de bekende Spaanse verzekeraar Afinsa,dochter van Axa die van de fietssloten,zegels gaan inkopen,maar zij kochten postzegels van diverse Europese landen waaronder Nederland.Dit betrof de periode 1940 tot 1996.Deze zegels werden door afinsa weer op de markt gebracht met de toezegging dat mensen na 10 of
15 jaar hun inleg terug zouden krijgen.Toen de omzet in de vele miljoenen ging lopen en de eerste beleggers onraad gingen ruiken is de Spaanse politie gaan kijken en U raadt het al,geen geld en geen postzegels meer te bekennen en alleen al in Spanje heel veel gedupeerden.
Zeer nadelig effect voor veel handelaren was in Nederland dat er grote partijen Nederlandse zegels boven de markt bleven en dit de Nederlandse markt onderuit heeft gehaald en er eigenlijk uit die periode geen zegel meer te verkopen is.
Maar,ik weet ook dat er een heel aantal handelaren heel veel geld mee verdient hebben.
Postloper

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door mje »

Zo werkt de handel nou éénmaal postloper er zijn winnaars en verliezers.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door witte angora »

Die hele postzegelmarkt was eind jaren 70, begin jaren 80 precies als de huidige huizenmarkt: een grote luchtbel. Iedereen kocht in de verwachting dat die dingen meer waard zouden worden, en daardoor werden ze ook meer waard - tot iemand die luchtbel doorprikte.

Iedereen die zijn zegels toen duur gekocht had bleef met de brokken zitten, en degenen die ze voor een veel te hoge prijs verkocht hadden, hadden er dus lekker aan verdiend.

En aangezien het gros van de mensen zich door hebzucht laat leiden, zullen dit soort luchtbellen zich steeds weer kunnen blijven vormen.

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Maak me sterk als ik na november nog een zgn. gulden zegeltje plak de ptt daar over struikelt. Als ik een brief met te weinig porto ontvang moet ik boete betalen, doe ik nooit, rechtstreeks naar oud papier. Meestal na enkele weken nog een herinnering, oud papier. Hoor je nooit meer wat van. Dus die ene postzegel? Boete: oud papier. De afzender zou eigenlijk moeten betalen, ik heb die brief niet verzonden, dus ben ook niet van plan te betalen.
Succes met jullie guldentjes.

Postloper
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2012 22:32

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door Postloper »

@ mje Laat duidelijk zijn,toen Afinsa stopte met kopen waren er mensen onthutst,verbijsterd,en er waren mensen absoluut NIET verbaasd.
@ witte angora,helemaal mee eens,maar is mijns inziens de luchtbel in de begin jaren 80 geklapt door de
Slavenburgse bank affaire.Wat daar aan postzegels uit de kluis kwam,hadden diverse postkantoren probleemloos jaren van kunnen verkopen.
@ zusje
Hier spreekt de postloper,de machines in de sorteercentra worden zo ingesteld dat ze alleen nog maar € zegels lezen voorzien van een unieke fosfor,fluor band.Gulden zegels,als het goed is,gooit deze machine eruit.

Postloper

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: Nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Postloper schreef:@ mje Laat duidelijk zijn,toen Afinsa stopte met kopen waren er mensen onthutst,verbijsterd,en er waren mensen absoluut NIET verbaasd.
@ witte angora,helemaal mee eens,maar is mijns inziens de luchtbel in de begin jaren 80 geklapt door de
Slavenburgse bank affaire.Wat daar aan postzegels uit de kluis kwam,hadden diverse postkantoren probleemloos jaren van kunnen verkopen.
@ zusje
Hier spreekt de postloper,de machines in de sorteercentra worden zo ingesteld dat ze alleen nog maar € zegels lezen voorzien van een unieke fosfor,fluor band.Gulden zegels,als het goed is,gooit deze machine eruit.

Postloper
Zal best zo zijn, maar de brief wordt bezorgd en ik moet dan een boete betalen, die ik niet betaal!

Gesloten