LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Redroses
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2008 00:46

Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door Redroses »

Mijn moeder heeft vasculaire dementie en woont in een verpleeghuis. Haar financiële zaken werden vooral geregeld door mijn jongste broer en mijn vader. Mijn jongste broer heeft altijd regie over alles willen houden, tot ergernis van mij en mijn oudste broer. Mijn vader is dit jaar overleden. Hoewel ik nu zelf wel mijn moeders post ontvang, weigert mijn broer inlogcodes af te geven. Omdat de betalingen niet goed gaan, en er niks in het testament is geregeld en er geen machtiging aanwezig is dient er naar de mening van mijn oudste broer en ik, een bewindvoerder in te worden geschakeld. Mijn jongste broer gaat hiermee absoluut niet akkoord want dit had vader niet gewild zegt hij. Hij moest de regie behouden over de financiën volgens hem en tevens moet een duur boekhoudkantoor, de boekhouding voor mijn moeder doen. Hier zijn ik en mijn oudste broer het dus ook niet mee eens, dat vinden wij zonde van het geld. Op dit moment kan er niemand bij de rekening, omdat ING afgestapt is van de TAN-lijsten en mijn jongste broer is het wachtwoord kwijt, d.w.z. hij heeft geen zin om het wachtwoord op te zoeken want het zit ergens in een map, en nu kan er alleen via een kantoor een nieuw wachtwoord opgevraagd worden omdat er geen telefoonnummer is geregistreerd.

Nu is mijn vraag. Als mijn jongste broer niet akkoord gaat met mijn aanvraag om mij tot bewindvoerder en mentor te benoemen, wat gaat er dan gebeuren?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door de auditu »

Vraag de kantonrechter om bijvoorbeeld de oudste zoon bewindvoerder te maken.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door de auditu »

Als uw jongste broer de inlogcodes kwijt is en niet meer bij de rekening kan. heeft hij redelijk gefaald in het beheren van de financiën.

sake1987

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wil niemand beschuldigen, maar als iemand zo angstvallig iets voor zich wil houden, terwijl ( vader is overleden) drie erfgenamen zijn, zou ik als de wieder weerga de rekeningen gaan controleren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

2 tegen 1 in dit geval dus ontneem hem de rechten en controleer alles.

En Vader, die kan alles zeggen maar die is er niet meer als bewijs.

Eventuele gevonden fraude kun je via de erfenis later verrekenen als er bewijs is.
Dus regel het nu met jou oudere Broer en neem beide het over.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door de auditu »

Als u het onderling eens wilt worden, moet er wel een basis van vertrouwen zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Redroses schreef:
01 jul 2020 03:22
Nu is mijn vraag. Als mijn jongste broer niet akkoord gaat met mijn aanvraag om mij tot bewindvoerder en mentor te benoemen, wat gaat er dan gebeuren?
Je kunt gewoon bewind aanvragen en je jongste broer kan een verweerschrift opstellen aan de rechtbank.

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... ragen.aspx

De rechter zal dit verweer meenemen in zijn besluit. Kan dus ook betekenen dat er een externe bewindvoerder wordt aangesteld.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Feitelijk voert uw jongste broer nu het bewind, zonder dat dit formeel is vastgelegd. Vaak is dat geen probleem, zo gaat het in veel families.

Maar wanneer er geen verantwoording afgelegd wordt of inzicht gegeven wordt aan de andere broers en zussen, kan dat zoals hier tot een vertrouwensbreuk leiden. Zeker wanneer u aanwijzingen heeft dat het bewind niet goed wordt uitgevoerd (rekeningen die niet/te laat betaald worden).

In zo'n geval is de enige juiste oplossing om het bewind formeel te regelen via de kantonrechter. De bewindvoerder is vanaf dat moment verplicht om verantwoording af te leggen aan de kantonrechter.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Niet eens betreft bewindvoering bij dementie.

Ongelezen bericht door Duc »

Wij zijn naar de kantonrechter gestapt om mijn demente vader onder curatele te stellen. Zowel mijn zus als ik zijn beide vernoemd als bewindvoerders. Dus hoeft niet perse 1 persoon te zijn. Wel is 1 persoon degene wie alle post ed krijgt, maar beide kunnen beslissingen (in goed overleg) nemen. Zo deed ik het financiële deel, mijn zus de medische kant. Alle directe familie leden worden opgeroepen en er wordt een verklaring van het verpleeghuis dan wel verplegend arts gevraagd. Iedereen mag tijdens de zitting zijn/haar woordje doen.

In zou zeggen, vraag een verklaring van verpleeghuis EN arts en doe een aanvraag van onder curatele zetten. Dit is een stap verder dan onder bewind.
Diegene die de financiën doet moet wel jaarlijks (dacht ik) een financieel overzicht bij de kantonrechter inleveren, zodat niemand kan sjoemelen met de financiën.

Sterkte hiermee, vreselijk om dit door te maken. Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.

Gesloten