LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Anneke91
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2020 18:59

Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Anneke91 »

Onze wc zat verstopt. Ik heb een plaatselijk bedrijf op zaterdag 12 december '20 gebeld. Hij zei dat hij maandagochtend 14 december even zou komen kijken wat er precies aan de hand was.

Die maandag is hij inderdaad langs gekomen. Binnen een half uur heeft hij met een camera gekeken naar het probleem. Blijkbaar zijn er wortels door de leiding heen gegroeid. Dit moet dus nog worden verholpen.

Na dit eerste bezoek bleef de wc lekken. Hij is daarom die week nog 2x terug geweest om hier naar te kijken.

Op donderdag ontving ik de factuur voor 450 euro. Ik vind dit belachelijk hoog. Dit heb ik ook aangegeven, maar hij doet hier verder niets mee. Ik ging ervan uit dat hij die maandag vooral kwam kijken naar wat het probleem is, waardoor ik nooit van tevoren kon vaststellen wat het bedrag zou worden.

Daarom vraag ik mij nu af of er nog iets te doen is aan deze hoge factuur. Ik heb hier zelf totaal geen ervaring mee en hoop hier een antwoord te vinden.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 dec 2020 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus 3 keer voorrijkosten en 3 keer arbeidsloon. Zonder BTW is dat €123,97 per bezoek geweest. Dat is niet bepaald hoog te noemen. Tenzij het lekken van de wc is veroorzaakt door de loodgieter.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door gosewijn »

Van wie zijn die wortels ?.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door moederslink »

Van de groenteboer of van de markt? :?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat heeft hij precies gedaan want ik begrijp dat de wortels nog moeten worden verwijderd?
Heeft hij daarvoor een afspraak gemaakt?
Eerste bezoek alleen met camera gekeken, tweede en derde bezoek ontstopt zonder wortels te verwijderen?
Als dat zo is moet hij binnen de kortste keren weer langs komen.
€450 is veel als de oorzaak niet verholpen is.
Wat heeft hij precies het tweede bezoek gedaan, wat staat er op de rekening voor werkzaamheden?
Wanneer hij bij het tweede bezoek de verstopping verholpen heeft zou u het derde bezoek niet hoeven te betalen, hij heeft de oorzaak van de verstopping niet verwijderd.
Vraag het Juridisch loket eens hoe te handelen.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Alles zal afhangen van wat er is afgesproken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Brahms »

Arizonakid schreef:
24 dec 2020 20:50
Alles zal afhangen van wat er is afgesproken.
Niets, zoals TS zelf al aangeeft. Tsja, dan mag (lees kan) een bedrijf in rekening brengen wat het wil.
Hoe plaatselijk was het bedrijf echt, of stond hij helemaal bovenaan in Google met je plaatsnaam erbij ?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Seinhuis »

450 euro voor 3x langs te komen noem ik een koopje.

Waar ik wel over na zit te denken, van wie zijn de boomwortels? Als het probleem in jouw tuin is, dan is het eigen kosten. Als het onder gemeente grond is, dan is de reparatie vaak door de gemeente gedaan moeten.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Seinhuis schreef:
24 dec 2020 22:13
450 euro voor 3x langs te komen noem ik een koopje.

Waar ik wel over na zit te denken, van wie zijn de boomwortels? Als het probleem in jouw tuin is, dan is het eigen kosten. Als het onder gemeente grond is, dan is de reparatie vaak door de gemeente gedaan moeten.
Dus een cv monteur die jaarlijks onderhoud cv ketel doet en 3 keer bij u langs komt betaald u graag €450?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kolibrie schreef:
24 dec 2020 23:17
Seinhuis schreef:
24 dec 2020 22:13
450 euro voor 3x langs te komen noem ik een koopje.

Waar ik wel over na zit te denken, van wie zijn de boomwortels? Als het probleem in jouw tuin is, dan is het eigen kosten. Als het onder gemeente grond is, dan is de reparatie vaak door de gemeente gedaan moeten.
Dus een cv monteur die jaarlijks onderhoud cv ketel doet en 3 keer bij u langs komt betaald u graag €450?
Hier werd geen onderhoud gepleegd. De eerste keer was onderzoek doen. Die 2 keren daarna vanwege een lekkage. Bekend is niet of de lekkage gevolg is van het handelen van de loodgieter. Maar zoals het nu lijkt is er 3 keer een monteur geweest die werk verricht heeft. Voorrijkosten, uurloon en materiaal. €123,97 ex btw per bezoek is echt niet duur te noemen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@neodutchio

Of dat wat uitmaakt voor het vergelijk, onderhoud of storing.
I.p.v. Onderhoud mag u ook storing lezen.
Maandag kijken wat de storing is en wat aan rommelen.
Storing niet verholpen, dinsdag weer gekomen niet verholpen, woensdag weer gekomen, donderdag rekening €450.
Ik begrijp niet dat er eerst onderzoek moet gebeuren en er daarna kennelijk een nieuwe afspraak is gemaakt. Neem aan dat hij met een wagen komt waarin alle spullen waarmee hij de ontstopping kan verhelpen.
Dan maar gaan graven om de wortels te verwijderen, wat ik begrijp moet dan nog steeds gebeuren, nog eens een bedrag boven op de €450.
De wc was verstopt, na het eerste bezoek bleef de wc lekken, bedoeld zal zijn dat de wc overliep, dus verstopping niet verholpen.
Ik vind €450 om een verstopping te verhelpen belachelijk veel geld.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Kolibrie schreef:
25 dec 2020 09:57
@neodutchio

Of dat wat uitmaakt voor het vergelijk, onderhoud of storing.
I.p.v. Onderhoud mag u ook storing lezen.
Maandag kijken wat de storing is en wat aan rommelen.
Storing niet verholpen, dinsdag weer gekomen niet verholpen, woensdag weer gekomen, donderdag rekening €450.
Ik begrijp niet dat er eerst onderzoek moet gebeuren en er daarna kennelijk een nieuwe afspraak is gemaakt. Neem aan dat hij met een wagen komt waarin alle spullen waarmee hij de ontstopping kan verhelpen.
Dan maar gaan graven om de wortels te verwijderen, wat ik begrijp moet dan nog steeds gebeuren, nog eens een bedrag boven op de €450.
De wc was verstopt, na het eerste bezoek bleef de wc lekken, bedoeld zal zijn dat de wc overliep, dus verstopping niet verholpen.
Ik vind €450 om een verstopping te verhelpen belachelijk veel geld.
Bij de eerste afspraak moet een detectie gedaan worden. Dit zal gewoon betaald moeten worden. Dat het probleem niet meteen opgelost kan worden is echt niet vreemd te noemen. Een uurloon van €70,- is echt niet vreemd. Voorrijkosten, materiaal en btw erbij en je hebt de rekening.
Wortels in de afvoer is iets anders dan een lekkende wc. Om in een afvoer te komen hoef je niet eens bij de wc te zijn. Die 2 kan ik dus niet aan elkaar linken. Ga je dan uit van een nieuwe klacht, dan krijg je opnieuw voorrijkosten, uren en materiaal.

U vindt het vreemd dat de loodgieter het probleem niet meteen kan oplossen. Een loodgieter die komt voor een leidinginspectie heeft een camera bij zich en eventueel een ontvanger om bovengronds te zien op welke plek de wortelgroei zit. Die beste man heeft geen graafmachine bij zich, laat staan alle maten afvoerbuizen. Zit het op gemeentegrond, dan mag hij zelfs niets doen. Is het een huurhuis, dan moet er eerst toestemming komen van een eigenaar.
Pas als je het probleem weet kan je stappen maken om het op te lossen. Op voorhand alle spullen voor alle scenario's meenemen is onmogelijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door berndv »

Anneke91 schreef:
23 dec 2020 19:04
Onze wc zat verstopt.
Dat is vervelend. Het grapje over het vinden van de wc is al gemaakt, flauw, maar goed, de leiding was dus verstopt, wc zal dus niet goed meer hebben doorgespoeld.
Anneke91 schreef:
23 dec 2020 19:04
Binnen een half uur heeft hij met een camera gekeken naar het probleem.
Ok, dus camera-inspectie van het riool. Als ik zo op het internet bij gerenommeerde ontstoppers kijk, zie ik verschillende tarieven staan hiervoor, meestal zo tussen de 150 en 300 euro. Bij de duurste krijgt u dan ook nog een USB stick met de opname. Altijd leuk voor later :?
Anneke91 schreef:
23 dec 2020 19:04
Blijkbaar zijn er wortels door de leiding heen gegroeid. Dit moet dus nog worden verholpen.
Dat gebeurt vaker. Hier is ook al het nodig over gezegd, gemeentegrond of eigen grond en voor wie eventuele kosten zullen zijn.

Maar nu:
Anneke91 schreef:
23 dec 2020 19:04
Na dit eerste bezoek bleef de wc lekken.
Bleef lekken? Dus de wc lekte? Een lekkende wc zou normaliter niet veroorzaakt mogen worden door een ontstopping. Tenzij het gaat om een constructiefout en dat er zoveel water blijft staan, dat er water uit de aansluiting van de toiletpot op het riool lekt. Maar dan hebben we het dus over enerzijds een verstopt riool door boomwortels, en aan de andere kant een constructiefout bij de wc.

Een rioolontstopper heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. De vraag is dan denk ik vooral of de ontstopper zich voldoende ingespannen heeft. En wat hij dus gedaan heeft, naast de camera-inspectie, en of dit in 1 bezoek had gekund of niet.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Kolibrie »

berndv schreef:
28 dec 2020 09:18
Een rioolontstopper heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. De vraag is dan denk ik vooral of de ontstopper zich voldoende ingespannen heeft. En wat hij dus gedaan heeft, naast de camera-inspectie, en of dit in 1 bezoek had gekund of niet.
Waar haalt u dat vandaan, een inspanningsverplichting?

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Veldt01 »

in dit geval is er eenmalig een inspectie uitgevoerd. Daar is als resultaat uitgekomen dat ingroei van wortels het probleem veroorzaken. Zover ik hier kan lezen is dat onderdeel afgehandeld (de oplossing van de verstopping is een volgende stap en moet nog gebeuren).
Om de slang goed door te kunnen voeren wordt doorgaans de toiletpot verwijderd (dit gaat doorgaans vrij snel) en is er bij het terugplaaten van de pot iets met de vlotter van de stortbak niet goed gegaan waardoor het water bleef lopen.
Vraag is in hoeverre dit aan de rioolfirma kan worden toegerekend, als het geheel een paar jaar oud is en nog in goede staat dan is er wellicht een foutje bij het terugplaatsen gemaakt en zou één kosteloos bezoekje voldoende moeten zijn.
Als het geheel aan vervanging toe is / sterk versleten is dan is het risico op dergelijke mankementen behoorlijk groot en zijn twee bezoekjes best redelijk.

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door gewicht »

Heel veel aannames, veel blijft vaag omdat ts niet de moeite neemt om te reageren.
Een half uur voor loshalen closetpot inspecteren rioolleiding en terugplaatsen closetpot kan je toch redelijk snel noemen. Lijkt toch vakwerk.
Vraag blijft echter waarom "bleef de wc lekken" wat lekte er eigenlijk ? Toevoer leidingwater of afvoer riool en wat is er tijdens het 2e en 3e zoek gedaan door de installateur/monteur ? Dat blijft gissen.
Overigens is terecht ,naar mijn mening, al opgemerkt dat € 450,- voor 3 x langs komen echt niet teveel is. Tenzij het lekken de schuld was van de monteur.
Zoals zo vaak, een ts is boos over de rekening en dat is het dan.

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door gewicht »

Komt nog bij, wat wordt er aan de wortelgroei gedaan ?
Of die oorzaak verholpen is blijft ook duister.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Niet eens met hoge factuur voor ontstoppen wc

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als de wortels van een andere partij is (buren, gemeente) dan zou ik de factuur aan hun geven. Gemeentes gaan niet snel betalen, verzamel bewijs en ga je rechtsbijstandverzekering om hulp vragen.

Gesloten