LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
JohanF
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door JohanF »

Dag,

Bij de koop van een huis blijken er 2 gasmeters in het huis. Koper heeft nog geen overeenkomst voor deze meters en dus ook geen ATO's. Als koper voor 1 van de 2 meters een leveranciers contracteert en daarmee een ATO voor die meter. Is deze dan vrij van enige verplichting omtrent de 2de meter? Zal de netbeheerder op haar kosten deze moeten afsluiten / verwijderen als zij dat wensen omdat koper er niets mee doet? Of kan de netbeheerder koper verplichten tot kosten?

Ik kijk uit naar uw meningen en inzichten in deze.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nieuw huis?

Vermoedelijk gebruikte bestaande gekocht.
Als er een splitsing voor 2 gebruikers was is elke meter voor 1 deel of is er 1 dicht gemaakt?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door berndv »

JohanF schreef:
27 jul 2020 13:41
Bij de koop van een huis blijken er 2 gasmeters in het huis.
Is de gasinstallatie verder ook gesplitst?

(eigenlijk vraag ik hetzelfde als komkommer, maar dan met minder woorden)

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door de auditu »

Heeft het huis één adres? Of heeft het twee huisnummers? Netbeheerders beweren namelijk dat er op elk adres, waar een aansluiting is, een gascontract moet zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door scontra »

JohanF schreef:
27 jul 2020 13:41
Dag,

Bij de koop van een huis blijken er 2 gasmeters in het huis. Koper heeft nog geen overeenkomst voor deze meters en dus ook geen ATO's. Als koper voor 1 van de 2 meters een leveranciers contracteert en daarmee een ATO voor die meter. Is deze dan vrij van enige verplichting omtrent de 2de meter? Zal de netbeheerder op haar kosten deze moeten afsluiten / verwijderen als zij dat wensen omdat koper er niets mee doet? Of kan de netbeheerder koper verplichten tot kosten?

Ik kijk uit naar uw meningen en inzichten in deze.
Twee huizen / appartementen samen getrokken, dan zal er een gasaansluiting moeten worden verwijdert.
Wie dat gaat/moet gaan betalen is een kwestie tussen verkoper en koper.

JohanF
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door JohanF »

Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad een bestaand huis. Ik al dit aanpassen in de beschrijving.
Het huis is momenteel niet gesplitst. Beide meters zijn nog actief.
Komkommertijd schreef:
27 jul 2020 16:17
Nieuw huis?

Vermoedelijk gebruikte bestaande gekocht.
Als er een splitsing voor 2 gebruikers was is elke meter voor 1 deel of is er 1 dicht gemaakt?

JohanF
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door JohanF »

Bedankt voor de reactie. Het huis is momenteel niet gesplitst, de leidingen in het huis allicht wel, maar dat is uiteraard samen te brengen. Beide meters zijn nog actief.
berndv schreef:
27 jul 2020 16:26
JohanF schreef:
27 jul 2020 13:41
Bij de koop van een huis blijken er 2 gasmeters in het huis.
Is de gasinstallatie verder ook gesplitst?

(eigenlijk vraag ik hetzelfde als komkommer, maar dan met minder woorden)

JohanF
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door JohanF »

Bedankt voor de reactie. 1 huisnummer (alhoewel de gasmeters een onderverdeling maken in huisnummer en huisnummer met toevoeging. In het kadaster is het echter niet gesplitst. Dat is dus onderdeel van het punt: 1 adres, er zijn 2 meters en allebei actief.
de auditu schreef:
27 jul 2020 16:41
Heeft het huis één adres? Of heeft het twee huisnummers? Netbeheerders beweren namelijk dat er op elk adres, waar een aansluiting is, een gascontract moet zijn.

JohanF
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door JohanF »

Bedankt voor de reactie. Dus u denkt dat er toch een kostenverplichting is ondanks dat er nog geen leveringsovereenkomst is voor de meters? (voor 1 zal er in ieder geval één aangesloten worden)
scontra schreef:
27 jul 2020 16:54
JohanF schreef:
27 jul 2020 13:41
Dag,

Bij de koop van een huis blijken er 2 gasmeters in het huis. Koper heeft nog geen overeenkomst voor deze meters en dus ook geen ATO's. Als koper voor 1 van de 2 meters een leveranciers contracteert en daarmee een ATO voor die meter. Is deze dan vrij van enige verplichting omtrent de 2de meter? Zal de netbeheerder op haar kosten deze moeten afsluiten / verwijderen als zij dat wensen omdat koper er niets mee doet? Of kan de netbeheerder koper verplichten tot kosten?

Ik kijk uit naar uw meningen en inzichten in deze.
Twee huizen / appartementen samen getrokken, dan zal er een gasaansluiting moeten worden verwijdert.
Wie dat gaat/moet gaan betalen is een kwestie tussen verkoper en koper.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door de auditu »

Of de netbeheerder kan verplichten tot kosten, daarover zijn de meningen op zijn minst verdeeld. In een ander topic heb ik al aangegeven dat netbeheerders middels zeer intimiderende en dreigende brieven ons willen verplichten tegen hoge kosten de gehele aansluiting te laten verwijderen. Als je daarop reageert met de stelling dat het hún spullen zijn en daar dus geen opdracht voor kan geven, blijft het (vooralsnog) stil.

JohanF
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door JohanF »

U spreekt dus uit persoonlijke ervaring? Ik las ook zo één en ander. Het leest een beetje alsof de netbeheerder zich op grijs gebied begeven en gebruik maken van onduidelijkheid middels intimidatie. Verontrustend dat ze hiermee weg komen.
de auditu schreef:
27 jul 2020 17:05
Of de netbeheerder kan verplichten tot kosten, daarover zijn de meningen op zijn minst verdeeld. In een ander topic heb ik al aangegeven dat netbeheerders middels zeer intimiderende en dreigende brieven ons willen verplichten tegen hoge kosten de gehele aansluiting te laten verwijderen. Als je daarop reageert met de stelling dat het hún spullen zijn en daar dus geen opdracht voor kan geven, blijft het (vooralsnog) stil.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door de auditu »

Dit is best wel interessant. Ik vraag mij namelijk af of er sprake is van één of twee aansluitingen op de hoofdleiding in de straat.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt om te beginnen navraag doen wat de reden is van de dubbele aansluiting. Ooit moet iemand bedacht hebben dat dit nodig is. Weet je de reden, dan kun je eens kijken wie er verantwoordelijk is voor het weghalen.

Overigens heeft, ik meen forummer Ivo.w, met succes een gasmeter op kosten van de netbeheerder laten verwijderen. Hij heeft behoorlijk op zijn strepen moeten staan, ook op dit forum kreeg hij best wel tegengas. Maar uiteindelijk is het hem gelukt.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door de auditu »

Dit is inderdaad persoonlijke ervaring en op dit moment zeer actueel. Bovendien kan ik u verklappen dat mijn rechtsbijstandverzekering ook niet erg hulpvaardig is. Ook ben ik niet de enige die hiermee worstelt.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niemand kan je verplichten een contract af te sluiten dat je niet wilt. Dus als je maar een meter wilt gebruiken, dan sluit je alleen die aan.

Echter ik weet niet wat je bedoelt met 2 meters actief, maar het gas wat je afneemt moet je natuurlijk wel betalen. Dus als je een meter geen contract voor afsluit, dan kan je die ook niet gebruiken en de leidingen die er achter liggen dus ook niet. Als je dus dat deel van de woning wil verwarmen, dan zul je hiervoor wat moeten laten omleggen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door de auditu »

Wel ben ik van mening dat de netbeheerder redelijke kosten in rekening kan brengen voor een "slotje" op de gasmeter.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als beide meters gas gebruikte moet je beide helaas betalen.....

Maar als je niet op 1 & 1A woonde maar alleen op 1 huis gewoon dle 2e dicht draaien en leidingen los halen en afdoppen mag.
De andere gas apparaten op de hoofd aansluiting zetten, en ik weet alleen niet of de kosten voor vorige eigenaar komen.

Het is verkocht als 1 huis en niet als 2 woningen.
Nu is de vorige eigenaar nog verantwoordelijk ,dus snel die je niet wilt dicht draaien voor 0 op meter gebruik.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door angel1978 »

de auditu schreef:
27 jul 2020 17:28
Wel ben ik van mening dat de netbeheerder redelijke kosten in rekening kan brengen voor een "slotje" op de gasmeter.

Alleen als dat op verzoek van de woningeigenaar gebeurt. Anders is er geen enkele grond voor die kosten.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

de auditu schreef:
27 jul 2020 16:41
Heeft het huis één adres? Of heeft het twee huisnummers? Netbeheerders beweren namelijk dat er op elk adres, waar een aansluiting is, een gascontract moet zijn.
Maar netbeheerders kunnen die bewering met geen enkele wet of regel onderbouwen, behalve hun eigen 'beleid'.

Er bestaat geen verplichting om een overeenkomst aan te gaan met een netbeheerder voor zaken die je niet gebruikt.
De gasaansluiting is eigendom van de netbeheerder. Wanneer er geen contract is mag de netbeheerder er, op eigen kosten, mee doen wat ze willen. Wanneer ze voor werkzaamheden binnenshuis moeten zijn, zijn ze wel verplicht om minimaal 5 werkdagen vooraf een afspraak te maken.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nieuw huis 2 gasmeters, kan ik er simpelweg 1 niet gebruiken zonder kosten?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

scontra schreef:
27 jul 2020 16:54
Twee huizen / appartementen samen getrokken, dan zal er een gasaansluiting moeten worden verwijdert.
Wie dat gaat/moet gaan betalen is een kwestie tussen verkoper en koper.
Zolang de tweede meter niet in de weg zit en de koper en verkoper geen opdracht geven om die weg te halen, hoeven zowel koper als verkoper helemaal niets te betalen.

De beide meters/aansluitingen zijn het volledige eigendom en de volledige verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Als koper simpelweg geen leveringscontract en ATO neemt voor de tweede meter, dan kan dat.

Vergelijk het met een ongebruikte Ziggo aansluiting voor tv en internet bij iemand in huis die een glasvezel abonnement heeft.

Gesloten