LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat een reacties allemaal, veel die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ik ben ook geen expert, maar weet wel bijv. dat een executeur voor zijn werk 10% van de erfenis mag rekenen, dus geen onbetaalde ‘job’.
Of er moet in het testament daarover iets anders vermeld staan.
Een executeur moet zich gewoon aan de wettelijke regels houden en over zijn handelen verantwoording afleggen aan de erfgenamen.
De zus zal die verantwoording goed moeten keuren anders wordt er niet verdeeld.
En een in het testament aangewezen executeur buitenspel zetten, daar moet dan een heel goede reden voor zijn.
Ts zal weinig kunnen doen, wanneer de zoon, pa vlak na het wijzigen van het testament dement heeft laten verklaren zou je kunnen zeggen dat pa al dementerend was op het moment van wijzigen, dementie krijg je niet plotseling.
Daar zou een rechter misschien ook zijn bedenkingen bij kunnen hebben.
Maar dat de broer geen opening van zaken geeft aan zijn zus zegt toch wel iets.

Het geld is nog steeds van pa, maar dat wil niet zeggen dat je geen zorgen mag maken hoe haar broer dat geld beheert, want het geld is ook niet van die broer.

Ook dat het geld rap opgaat als je in een verzorgingshuis komt is gewoon flauwekul, voor de bijdrage wordt telkens naar het inkomen en vermogen van 3 jaar terug gekeken, daarbij is een een gedeelte van dat vermogen vrijgesteld.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
12 jun 2019 17:40
Een testament vooraf rondsturen niet ongebruikelijk? En door wie en aan wie dan wel?
Uiteraard door de erflater aan de toekomstige erfgenamen. Dat gebeurt heel vaak.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Kolibrie schreef:
12 jun 2019 18:05
Een executeur moet zich gewoon aan de wettelijke regels houden en over zijn handelen verantwoording afleggen aan de erfgenamen.
De zus zal die verantwoording goed moeten keuren anders wordt er niet verdeeld.
Maar is die zus dan nog erfgenaam? Na de wijziging van het testament is dat mogelijk niet meer zo.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Zus heeft altijd recht op haar legitieme portie (50% van wat ze zonder testament zou erven).

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou zus onterfd zijn, waardoor zij slechts recht heeft op haar legitieme portie, als zij daar een beroep op doet, is zij geen erfgenaam meer.

Maar zij heeft natuurlijk wel het recht vast te kunnen stellen of de legitieme portie goed berekend is, en daarvoor moet de executeur dus over de brug komen met de gegevens.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zou je geen erfgenaam meer zijn als je alleen de legitieme portie erft?

joke.staal
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2019 16:18

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door joke.staal »

Als ik u was, zou ik een keertje bij een notaris gaan vragen hoe alles in elkaar zit op dit gebied.
Als er iemand is die hier alles van weet is het wel een notaris.
Met een beetje geluk kun je ook nog gratis informatie en advies krijgen.
Succes

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Kolibrie schreef:
12 jun 2019 18:05
Wat een reacties allemaal, veel die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ik ben ook geen expert, maar weet wel bijv. dat een executeur voor zijn werk 10% van de erfenis mag rekenen...
Nee, één procent, zie b.v. hier + vergoeding van kosten.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
12 jun 2019 20:29
Waarom zou je geen erfgenaam meer zijn als je alleen de legitieme portie erft?
Omdat dat hier staat.

https://www.erfwijzer.nl/legitieme-portie.html

En hier

https://www.doehetzelfnotaris.nl/hoe-le ... e-opeisen/

Je bent dan legitimaris.

Of hier.

https://www.doehetzelfnotaris.nl/wat-is ... erfd-kind/

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
12 jun 2019 20:29
Waarom zou je geen erfgenaam meer zijn als je alleen de legitieme portie erft?
Artikel 4:80 BW, lid 1.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Helder, en ook wel logisch als ik er wat langer over nadenk. Gevoelsmatig “erf” je als legitimaris nog steeds, maar in juridische zin niet.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

chrisd1 schreef:
12 jun 2019 20:44
Kolibrie schreef:
12 jun 2019 18:05
Wat een reacties allemaal, veel die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ik ben ook geen expert, maar weet wel bijv. dat een executeur voor zijn werk 10% van de erfenis mag rekenen...
Nee, één procent, zie b.v. hier + vergoeding van kosten.
U heeft gelijk, 10% zou wel heel goed betaald werk zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kolibrie schreef:
12 jun 2019 18:05
Wat een reacties allemaal, veel die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Ik ben ook geen expert, maar weet wel bijv. dat een executeur voor zijn werk 10% van de erfenis mag rekenen, dus geen onbetaalde ‘job’.
Het is geen 10% maar 1% dus niet onbetaald, maar ook niet goed betaald. Of het moet anders geregeld zijn.

"De beloning voor iemand die de functie van testamentair executeur vervuld, is volgens het Nederlands recht één procent van het vermogen dat op het moment van overlijden aanwezig was. Dit geldt als de erflater in zijn of haar testament niets heeft opgeschreven over de vergoeding van de executeur testamentair, echter kan de erflater ook op papier zetten dat het honorarium voor de testamentair executeur hoger of lager is dan de wettelijke één procent."

Bron: https://www.erfrechtshulp.nl/executeur- ... leesverder

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In alle testamenten die ik ken (elf stuks, opgemaakt door verschillende notarissen), staat expliciet vermeld dat de executeur geen honorarium ontvangt voor zijn werkzaamheden. Dat geeft mij de indruk dat dat de meest gebruikelijke situatie is.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Een executeur kan (daarom) natuurlijk weigeren om als executeur op te treden.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kolibrie schreef:
13 jun 2019 10:54
Een executeur kan (daarom) natuurlijk weigeren om als executeur op te treden.
Een executeur kan altijd weigeren. In de testamenten die ik ken, is in geen enkele een regel opgenomen over een vergoeding voor de executeur.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Pas als de opsteller van het testament is overleden gaan de nabestaanden of de notaris het testament lezen. Tot die tijd is de inhoud van een testament geheim. Dan zullen wij zien wie er is aangesteld als executeur. Daarbij staat dan ook welke bevoegdheden de executeur heeft bij de afhandeling
Nabestaanden broer en zus..voor de broer is het geen geheim natuurlijk maar voor de zus wel. Zij wil graag weten natuurlijk wie nu die executeur is.
Nu zal de notaris de executeur berichten dat deze is aangesteld en onder welke voorwaarden. Het is niet verplicht om het executeurschap te aanvaarden. De executeur kan dus op dit moment beslissen of hij wil of niet
Dat zal dan de zoon van vader zijn en zus blijft buiten spelen.
De erfgenamen zijn dan gezamenlijk verantwoordelijk voor de afhandeling van het testament.
Als er geen executeur is vermeld in het testament dan mogen broer en zus met de notaris een kopje koffie drinken.

Ik heb de info van het net geplukt omdat bij mij hetzelfde speelt alleen zonder zus. Mijn moeder is aankomend dement/alzheimer en heeft bewindvoerder en mentor en ook een testament, ik moet dus wachten op een uitnodiging van een notaris.

Mijn vraag, het kindsdeel wat je krijgt is dat afhankelijk van het accepteren of verwerpen van de erfenis?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wordt helemaal niet uitgenodigd door de notaris. Hoe moet hij weten dat uw moeder zou zijn overleden?

Als iemand is overleden, gaat de notaris helemaal niet het testament lezen. Dat doen ze alleen in films.

Een nabestaande die vermoedt, of weet dat er een testament is kan contact opnemen met een notaris, hoeft uiteraard niet diegene te zijn die het testament opgesteld heeft, en kan vragen of er een testament is en zo ja, of die notaris een verklaring van erfrecht wil opstellen.

Die notaris neemt dan contact op met de erfgenamen en de eventuele executeur. Aanvaardt de executeur het beroep op hem, wordt er ook een verklaring van executele opgesteld, vaak een extra alinea in de verklaring van erfrecht.

Als men een erfenis verwerpt, krijg je uiteraard helemaal niets.
Als men twijfelt over de erfenis, kan men beter beneficiair aanvaarden.

Lees hier over de taak van een bewindvoerder na het overlijden van een onder bewind gestelde.

https://www.bpbi.nl/files/files/130711_ ... lijden.pdf

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

https://www.doehetzelfnotaris.nl/wie-be ... executeur/

Ik heb hier iets anders gelezen, maar goed ik kijk dan ook weinig films. Wie heeft op dit moment het testament dan?
Als niemand die heeft, ook de notaris niet, hoe wordt dan het testament uitgevoerd?

Mijn moeder heeft er een en zij is de enigste die dat weet en wat er in staat, ik heb nooit iets gezien en niemand anders ook.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand een testament laat maken, wordt dat door de notaris in het Centraal Testamenten Register genoteerd.

De notaris die het opgesteld heft, heeft het wel, maar hoe zou iemand moeten weten welke notaris dat is? Kan wel zestig jaar geleden gebeurd zijn, en dat kantoor kan gefuseerd of gesloten zijn.

Dus als iemand is overleden, wendt een nabestaande zich gewoon tot of dat register om na te vragen of er een testament is. Hij kan ook vragen door welke notaris dat opgesteld is. Hoeft niet.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... enregister

Gesloten