LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ns stuurt incassoburo na 1 herinnering!!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
trotsemama1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2008 14:16

ns stuurt incassoburo na 1 herinnering!!

Ongelezen bericht door trotsemama1980 »

Ik kreeg begin vorige maand een rekening (55,00 euro) binnen van de NS voor mijn voordeelurenkaart. Ze konden hem niet via automatische incasso innen en daarvoor een nette brief met acceptgiro.
De brief is gedateerd op 4 november en moest binnen 14 dagen betalen om verhoging te voorkomen (terwijl in de voorwaarden 21 dagen staat).
Ik heb hem toch laten liggen om hem aan het einde van de maand te betalen, want dan komt het geld weer binnen.

Op 27 of 28 november alles weer betaald en ook de ns.

Nu ontvang ik vandaag (2 december) een brief van incassoburo lindorff dat ik ff 86,50euro moet betalen met datum 28 november.

Nou heb ik ooit eens gehoord dat een bedrijf eerst 2 herinneringen en 1 aanmaning moet sturen voordat zij een incassoburo mogen inschakelen.

Nou staat in de voorwaarden van de NS dat als automatisch incasso niet lukt je een aanmaning ontvangt, maar ik kan het hele woord aanmaning niet vinden op de ontvangen brief van de NS. Klopt dit alles wel?
Er zijn hier toch wetten voor, ookal zetten ze het in de voorwaarden?

Wie heeft er wat tips of info voor mij?

ps ik doe niets met automatische incasso, omdat er menige malen bedragen zijn afgeschreven waarvan ik de bestemming niet weet of meerdere inningen per maand!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: ns stuurt incassoburo na 1 herinnering!!

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

dat een bedrijf eerst 2 herinneringen en 1 aanmaning moet sturen
Nee, dat zijn bedrijven niet verplicht
Dat is correct, bedrijven zijn dat niet verplicht. Er geldt immers al een betalingstermijn, en wanneer die termijn afloopt ben je in principe in verzuim en kan een bedrijf direct een incassobureau inschakelen.
Nou staat in de voorwaarden van de NS dat als automatisch incasso niet lukt je een aanmaning ontvangt, maar ik kan het hele woord aanmaning niet vinden op de ontvangen brief van de NS. Klopt dit alles wel?
Ja, je wordt toch immers gevraagd alsnog het geld te voldoen? Dan is het een aanmaning, of herinnering, of reminder, hoe je het ook wil noemen.
Op 27 of 28 november alles weer betaald en ook de ns.

Nu ontvang ik vandaag (2 december) een brief van incassoburo lindorff dat ik ff 86,50euro moet betalen met datum 28 november.
Hmmm, grappig, ik dacht dat NS met NIB werkte, blijkbaar beviel dat niet goed… Anyway, je hebt weliswaar te laat betaald, maar je hebt dat gedaan voor je de aanmaning ontving. In het Nederlands recht zijn mededelingen pas geldig na ontvangst door de ontvanger, ook als ze eerder verzonden of gedateerd zijn. De mededeling dat Lindorff was ingeschakeld heeft daarom pas gelding op 2 december, en toen had jij al betaald. Met andere woorden, vanaf dat moment was er geen vordering meer dus geen incassokosten.

Ik raad je aan NS en Lindorff een briefje te sturen met bovenstaande mededeling.

Los daarvan zal je je moeten realiseren dat je op de eerste dag na afloop van de betalingstermijn al in verzuim bent met alle gevolgen van dien, dus ik raad je aan in het vervolg gewoon binnen de termijn te betalen. Deze keer ben je er mee weggekomen maar als de brief eerder was binnengekomen dan debetaling was je ook de incassokosten verschuldigd geweest.

trotsemama1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2008 14:16

Re: ns stuurt incassoburo na 1 herinnering!!

Ongelezen bericht door trotsemama1980 »

super bedankt voor de info!!

Ik ga zeker naar beide een brief versturen.

Goed dat ik weet dat de mededelingen pas geldig zijn na ontvangst van de vordering, want ik heb al eerder zo een akefietje gehad met Lindorff.
Alsnog dank je wel

companancy
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:44

Re: ns stuurt incassoburo na 1 herinnering!!

Ongelezen bericht door companancy »

goh je hebt dan nog geluk

de wml water doet het ook krijg je gelijk na de eerste herinnering 17,50 er boven op en gaat het naar de incasso

daar moet je dan als je 57,50 eigenlijk moet betalen word dat 150 piek

dus ben blij dat je niet zoveel extra moet betalen

en ja dit mogen ze ik heb het ook helemaal uitgezocht

omdat het me al 2 keer voor gekomen was daar dat ik de fout gemaakt had dat het niet waterpeelmaatschappij was maar gewoon water

sorry foutje ff apeldoorn bellen hihi

groetjes

Gesloten