Ondertekende offerte €10.559,43 wordt vervangen door nieuwe offerte €16.520,86.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ErikdeWolf
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2023 18:35

Ondertekende offerte €10.559,43 wordt vervangen door nieuwe offerte €16.520,86.

Ongelezen bericht door ErikdeWolf »

Ik heb op 16 maart 2023 een offerte ontvangen voor het plaatsen van airco's. 2 Buitenunits en 6 binnenunits. Deze offerte heb ik via een link van het bedrijf getekend. Ook heb ik een e-mail ontvangen van de verkoper die bij ons thuis is geweest om de situatie te bekijken, waarin hij aangeeft om welke airco's het gaat.


Mijn e-mail met de vraag:
Ik heb de offerte getekend.
Ik ben er vanuit gegaan dat (zoals besproken) 4 binnen units FTXM20R en 2 binnen units FTXM35R zijn.
De buiten units zijn 2x 3MXM68NG
Klopt dit?



Zijn e-mail met het antwoord:
Dank voor de opdracht.
Ik heb je mail direct doorgezet naar onze afdeling uitvoering.
Het zijn inderdaad de aangegeven producten.
Er wordt binnen 14 dagen contact opgenomen om de Schouw uit te voeren en dan in overleg met jou de installatiedatum vastgelegd.



Nadat er iemand voor de schouw was geweest hoorden wij niks meer. Na meerdere pogingen om contact te krijgen met het bedrijf kregen wij een nieuwe e-mail en offerte. (mij was (telefonisch) verteld dat de verkoper was vergeten om de 2 buitenunits in de offerte te zetten, maar dit klopt niet volgens zijn e-mail).


Nieuw e-mail van het bedrijf:
Naar aanleiding van ons contact mail ik u onderstaande.
Op 16 maart jl. heeft u een offerte ontvangen voor het installeren van een airco. Nadat u uw offerte had geaccordeerd zijn wij op 6 april jl. bij u langsgekomen voor een technische schouw.
Uit deze schouw bleek dat de geaccordeerde offerte niet uitvoerbaar is, er zijn namelijk aanvullende werkzaamheden nodig om uw airco te installeren. Dit houdt in dat uw oude offerte automatisch komt te vervallen en in de plaats daarvan een nieuwe offerte dient te worden opgesteld die vervolgens geaccordeerd dient te worden.
Na het opstellen en versturen van een nieuwe offerte d.d. 7 april heeft u aangegeven hier niet akkoord mee te willen gaan omdat de prijs hoger is dan uw eerste offerte.
In verband met uw ontevredenheid heb ik uw offerte voorgelegd aan de directie, deze heeft aangegeven dat ik helaas niet kan afwijken van de laatst opgestelde offerte.
Indien u niet akkoord gaat met de nieuwe offerte komt onze overeenkomst d.d. 16 maart 2023 automatisch te vervallen, zoals aangegeven in onze algemene voorwaarden(zie hieronder).


Mijn vraag is:
- Mag een bedrijf een getekende offerte (overeenkomst) vervangen door een nieuwe en verhogen met 60%?
- aanvullende werkzaamheden kunnen toch niet bestaan uit 60% van de eerdere offerte?

mvg,
Bijlagen
voorwaarden.JPG
(111.9 KiB) Nog niet gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
getekende offerte 2.JPG
(42.47 KiB) Nog niet gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ondertekende offerte €10.559,43 wordt vervangen door nieuwe offerte €16.520,86.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dus... de eerste offerte is onder voorbehoud van een schouw, die nog uitgevoerd moet worden en die ziet op eventuele extra installatiewerkzaamheden. Dat staat ook duidelijk in de toepasselijke Algemene Voorwaarden van Piek Energie:
4. Schouwing
4.1. Kosteloos
Piek Energie zal na de totstandkoming van de koopovereenkomst zoals bepaald in artikel 3.4 kosteloos een schouwing van de woning (laten) uitvoeren. De schouwing kan zowel ter plaatse als op afstand gebeuren. Indien uit de schouwing blijkt dat het systeem niet (volledig) op/in de woning past, kunnen partijen ieder afzonderlijk de koopovereenkomst na de schouwing kosteloos opzeggen, onverminderd het recht van de consument op grond van artikel 5 en het recht van Piek Energie op grond van artikel 7.5.
Vervolgens worden er een heel aantal gronden genoemd op basis waarvan Piek de overeenkomst mag ontbinden (en eventueel daarna een nieuwe offerte mag uitbrengen).

Los daarvan: als er inderdaad een fout in de offerte is gemaakt, dan kan dat een reden zijn om de overeenkomst niet uit te hoeven voeren. De fout moet dan voor jou wel kenbaar geweest zijn. Of dat het geval is, kan ik op basis van de beperkte informatie die je geeft niet beoordelen.

Je post alleen een kopie van de 2e offerte. Wat stond er in de 1e? Wat waren de verschillen? Beschikte je, bijvoorbeeld via internet of brochures, over de prijzen van de onderdelen? Had je meerdere, vergelijkbare offertes opgevraagd?

Persoonlijk zou ik zeggen dat er wel een lampje moet gaan branden bij de eerste prijs van 10k. Dat is, voor een installatie met 6 binnenunits (à ongeveer 600 euro per stuk) en 2 buitenunits (à ongeveer 3000 euro per stuk), wel érg weinig. Je zit alleen al aan apparatuur al bijna op 10k.

Dagkoers
Berichten: 572
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Ondertekende offerte €10.559,43 wordt vervangen door nieuwe offerte €16.520,86.

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Is het een idee om naar andere bedrijven te gaan om de offertes van hen te vergelijken?

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ondertekende offerte €10.559,43 wordt vervangen door nieuwe offerte €16.520,86.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Er zullen nu tock wel andere posten in de offerte zijn opgenomen neem ik aan. U kunt wel vasthouden aan de eerste offerte maar dan krijgt u het ook volgens de eerste offerte en dus waarschijnlijk een niet werkend systeem. Ik vind 10K voor zo'n installatie ook wel erg goedkoop. Vraag eens bij een andere installatiebedrijf een offerte.

rwolters
Berichten: 1535
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ondertekende offerte €10.559,43 wordt vervangen door nieuwe offerte €16.520,86.

Ongelezen bericht door rwolters »

Overigens zijn beide offertes nu vervallen dus het maakt niet meer uit wat wij er van vinden.

Plaats reactie