Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Voila123
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2022 18:58

Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Voila123 »

Mijn vriend en ik zijn ongehuwd samenwonend. We hebben samen een huis en bij de aankoop alles goed geregeld met een samenlevingscontract. In dit samenlevingscontract is een verblijvingsbeding opgenomen en we hebben een ORV. Zowel de hypotheekadviseur als notaris zeiden: alles is goed geregeld bij overlijden.

We hebben geen testament. Dit maakt onze ouders erfgenaam. Maar met het verblijvingsbeding hoeft de overlevende de schoonouders niet te betalen als iemand van ons overlijdt. De ouders hebben alleen recht op het eigen vermogen van hun eigen kind en alles wat niet van ons samen is. Kortom: de overlevende raakt niet in de problemen.

Nou is er een kind op komst en overal lees ik: regel een testament want het kind heeft recht op geld en de overlevende ouder kan zo in de problemen raken omdat hij/zij het eigen kind geld moet betalen. Maar ik vraag me af: door het hebben van een kind, verandert onze erfgenaam van onze ouders naar ons kind. Waarom zou alles financieel dan opeens een probleem worden als het nu wel goed geregeld is.

Ik heb het even niet over andere voordelen van een testament als een voogd aanstellen etc. Kan iemand helpen? Wij zien niet welke financiële problemen zouden kunnen ontstaan. Of is een verblijvingsbeding opeens niet meer geldig ofzo als de erfgenaam een kind betreft?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ga gewoon naar de notaris die je testament heeft opgesteld en vraag om een review. Vaak is dat advies gratis en je hebt dan alles perfect in beeld.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is echt niet moeilijk om allerlei problemen te gaan bedenken, maar met een testament regelt u de zaken goed en voor jaren afdoende.

Dus op naar de notaris.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ongehuwd samenwonend is een testament altijd aan te raden. Immers wilt u toch niet dat uw partner mogelijk dakloos wordt, als uw eigen erfgenamen na uw dood de erfenis (woning) te gelde willen maken?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees ook eens hier. Stukje naar beneden scrollen. Over verblijvingsbeding bij kinderen.


https://www.nunotariaat.nl/kennisbank/v ... ingsbeding

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik lees dat er een samenwoning contract aanwezig is.

Staat dit tegenwoordig niet juridisch gelijk aan trouwen ?
Maar zoals boven al verschillende keren genoemd, de notaris.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nevyn schreef:
26 mei 2022 09:23
Ik lees dat er een samenwoning contract aanwezig is.

Staat dit tegenwoordig niet juridisch gelijk aan trouwen ?
Maar zoals boven al verschillende keren genoemd, de notaris.
Ik denk dat u een geregistreerd partnerschap bedoelt.

Een samenlevingscontract staat niet gelijk aan trouwen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, wat kan er fout gaan met alleen een samenlevingscontract met verblijfsbeding, als een van de ouders overlijdt? Als je daar achter komt is het meestal te laat. Laat u goed adviseren door een notaris.

Mijn advies is dat u beiden een testament laat opmaken. Daarnaast een levenstestament met een algehele volmacht voor de partner.

Zoek ook uit welke eisen uw beider pensioenfondsen stellen voor een nabestaandenpensioen. Die zijn namelijk niet bij alle pensioenfondsen gelijk.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus gewoon de boel deugdelijk regelen, dan kunt u onbezorgd de komst van de baby afwachten. 👶

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voila123 schreef:
23 mei 2022 19:08

Nou is er een kind op komst en overal lees ik: regel een testament want het kind heeft recht op geld en de overlevende ouder kan zo in de problemen raken omdat hij/zij het eigen kind geld moet betalen. Maar ik vraag me af: door het hebben van een kind, verandert onze erfgenaam van onze ouders naar ons kind. Waarom zou alles financieel dan opeens een probleem worden als het nu wel goed geregeld is.
Omdat de kinderen, in tegenstelling tot je ouders, na het overlijden recht hebben op hun legitieme deel van de nalatenschap. En dat na het overlijden van één van de ouders kunnen opeisen. Dat is met een verblijfsbeding niet te voorkomen, maar wel met een testament.

Centientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:25

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Centientje »

Je zou ook kunnen trouwen, is het in één keer opgelost.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Centientje schreef:
28 mei 2022 10:43
Je zou ook kunnen trouwen, is het in één keer opgelost.
Kan zelfs gratis op de maandagochtend.

Centientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:25

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Centientje »

Erfdeel kinderen
Overlijdt een van de ouders? Dan krijgen de kinderen hun erfdeel niet direct. Ze krijgen een vordering in geld, ter grootte van hun erfdeel. Dit bedrag is pas opeisbaar als beide ouders zijn overleden. Het erfrecht zorgt ervoor dat de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner financieel beter verzorgd achterblijft. Daarnaast beperkt het erfrecht de rechten van kinderen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Centientje schreef:
28 mei 2022 14:13
Erfdeel kinderen
[...]
Bronvermelding is wel handig (en verplicht).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hterblijft.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lees ook nog eens dit en dit.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Centientje schreef:
28 mei 2022 10:43
Je zou ook kunnen trouwen, is het in één keer opgelost.
Wie wil er nu trouwen? Echt iets van het geloof.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door kweenie »

Centientje schreef:
28 mei 2022 14:13
Erfdeel kinderen
Overlijdt een van de ouders? Dan krijgen de kinderen hun erfdeel niet direct. Ze krijgen een vordering in geld, ter grootte van hun erfdeel. Dit bedrag is pas opeisbaar als beide ouders zijn overleden. Het erfrecht zorgt ervoor dat de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner financieel beter verzorgd achterblijft. Daarnaast beperkt het erfrecht de rechten van kinderen.
Maar er is hier dus geen sprake van een "langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner". Dat is het punt nou net.

Centientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:25

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Centientje »

Trouwen kan gratis en dan is er wettelijk meteen al automatisch veel geregeld zonder dat je naar een notaris behoeft te gaan en extra kosten behoeft te maken. Een samenlevingsovereenkomst of geregistreerd partnerschap + testamenten (dus naar de notaris) dat kost extra moeite en veel geld. En wat is nu eigenlijk het praktische en emotionele verschil tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap? In beide gevallen ga je immers een niet-vrijblijvende verbintenis aan!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap kan het verstandig zijn testamenten op te laten stellen.

Maar over het verschil tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap kunt u hier lezen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gscontract

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ongehuwd samenwonend - kind op komst, testament?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Centientje schreef:
28 mei 2022 14:13
Erfdeel kinderen
Overlijdt een van de ouders? Dan krijgen de kinderen hun erfdeel niet direct. Ze krijgen een vordering in geld, ter grootte van hun erfdeel. Dit bedrag is pas opeisbaar als beide ouders zijn overleden. Het erfrecht zorgt ervoor dat de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner financieel beter verzorgd achterblijft. Daarnaast beperkt het erfrecht de rechten van kinderen.
Dit verhaaltje gaat alléén op als de andere ouder ook een wettige erfgenaam is. In het geval van een stel wat een samenlevings overeenkomst heeft en géén testament, is de ene ouder geen erfgenaam van de andere ouder.

Toen wij vorig jaar onze samenlevings overeenkomst en testamenten hebben laten opstellen, is ons eerst nadrukkelijk gevraagd of we een kinderwens hadden en of we eventueel alvast bepalingen in de notariële documenten wilden opnemen voor als er in de toekomst kinderen zouden komen. Wij hebben toen gekozen om dit niet te doen. Zowel bij de voorbereidende gesprekken met de notarisklerk als later bij het ondertekenen met de notaris zelf is ons nadrukkelijk verteld dat we terug moeten komen zodra er kinderen op komst zijn, omdat de zaken voor kinderen te regelen.

Overigens viel de prijs van het opstellen van de documenten mij heel erg mee. Er staat bij ons niet veel bijzonders is natuurlijk. Maar dan nog is 600 euro voor een samenlevings overeenkomst en twee testamenten goed betaalbaar. Voor eenmalig zo'n bedrag kun je elkaar en je kinderen financiële zekerheid geven in het geval één of beide partners komt te overlijden.

Plaats reactie