LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onrechtmatige daad hond

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door ciske »

Spuiter schreef: Wat is dat toch met die kat eigenaren dat ze de schuld altijd bij een ander neer leggen?

Dat heb je altijd met kattenbezitters. Die denken echt dat andere mensen zo graag "hun huisdier" op eigen grond willen hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door moederslink »

Het gaat niet om " de schuld " bij een ander leggen, het gaat er om of een kat ook " rechten " heeft , en ja een kat heeft " het recht " om niet doodgebeten te worden , noch om doodgemept te worden en.....een kat heeft het " recht" om los te lopen , net als een egel, een mol, een eend.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door ciske »

Een kat heeft geen recht om bij een ander in de tuin te lopen!! Wie zegt trouwens dat die kat niet als eerste heeft uitgehaald? TS weet niet eens of de eigenaar thuis was.

Hij kan beter zijn verlies nemen , kwestie van "eigen schuld".

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door Spuiter »

bprosman schreef:
Wat is dat toch met die kat eigenaren dat ze de schuld altijd bij een ander neer leggen?
Heeft TS de kat zelf doodgebeten dan ?
Als ze beter op de kat gelet hadden was er geen probleem, dus hand in eigen boezem steken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe valt een kat te sturen dan ? Ook .snachts vreten ze van alles uit en lopen " zomaar" in andermans tuin :shock:
Dat zijn kat is doodgebeten is bepaald niet de " eigen " schuld van TS.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:een kat heeft " het recht " om niet doodgebeten te worden , noch om doodgemept te worden en.....een kat heeft het " recht" om los te lopen , net als een egel, een mol, een eend.
Dat recht ontzeg ik je kat ook niet.
Maar besef wel dat het los lopen ook risicos met zich mee brengt, risicos die de eigenaar doelbewust neemt. Ik zie ook wel eens platgereden egels.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door Spuiter »

Er zijn genoeg mensen die hun kat niet s 'nachts naar buiten schoppen, ga daar eens mee praten.
Het kan wel!!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door ciske »

Spuiter schreef:Er zijn genoeg mensen die hun kat niet s 'nachts naar buiten schoppen, ga daar eens mee praten.
Het kan wel!!

Precies.

Maar besef wel dat het los lopen ook risicos met zich mee brengt, risicos die de eigenaar doelbewust neemt
Vaak kijken ze nog raar op , als een kat is doodgereden. Ik rem voor dieren, maar niet als ik zelf in gevaar kom.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door moederslink »

@26again, idd, maar dat is een ander verhaal.
Ik vind het ook nogal wat om je hond mogelijk te " trainen " om een kat in de tuin met een hoop agressie dan maar dood te bijten.
Zoals zo vaak met dit soort discussies tussen honden-en kattenliefhebbers...het blijft een oeverloos verhaal. Hoe dan ook, deze kat van TS had niet moeten worden doodgebeten.
Natuurlijk kun je " huistijgers" hebben , van jongs af aan binnen blijven , maar dat is wel tegen de natuur ve katachtige. Een hond is meer gedomesticeerd dan een kat.
En ja als jouw katten buiten lopen , kan er van alles mee gebeuren , maar bewust hem dood meppen of dood( laten) bijten......het kan gewoon niet!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door ciske »

[bIk vind het ook nogal wat om je hond mogelijk te " trainen " om een kat in de tuin met een hoop agressie dan maar dood te bijten. ][/b]
Waar staat dat??? Nergens , hond verdedigd ten alle tijden de eigen grond. Dat is niet verboden!!

Nogmaals , weet jij of die kat niet heeft uitgehaald?

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door Spuiter »

@moederslink Fijne Zondag verder.
Misschien kan je je eens verdiepen in wat er met al die mollen gebeurt die het gazon omploegen.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door Spuiter »

.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door moederslink »

@Ciske dat staat nergens, maar ik las bv dat verhaal van Wieder die al de nodige katten ne andere wereld heeft laten helpen door zijn ( waak ) honden. Ik kan niet zeggen dat hij deze honden heeft " getraind " natuurlijk, maar ik moest aan zijn reactie denken nl.
En natuurlijk verdedigt een hond zijn territorium.
En ik weet ook niet of de kat als eerste heeft uitgehaald.
Mijn punt is alleen het doodbijten . Onnodig!
@Spuiter, dank je wel, jij ook een fijne zondag verder.
Ik zal me altijd met hand en tand verzetten tegen het onnodig doden/ kwellen en mishandelen van (huis) dieren.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door ciske »

En ik weet ook niet of de kat als eerste heeft uitgehaald.
En dat weet niemand, dus kansloos voor TS , alsnog hou allemaal je katten bij je en zorg lekker zelf voor ze. Neem als katten bezitter je verantwoordelijkheid, en TS moet gewoon zijn verlies nemen.

Ik stop er mee, fijne zondag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door moederslink »

en wat te denken van duivenmelkers? Weet je hoe erg (en hoeveel) duiven poepen ?
En hondenpoep!
Al met al, het is en blijft ook gewoon een kwestie van fatsoen, net als overlast van muziek- vuurkorven-drank(ge)misbruik- verkeer - scootmobiels op de stoep en de boel blokkeren in een supermarkt etc etc. Alles draait uiteindelijk om fatsoen en overleg en rekening houden met de ander.
NB: mijn 2 " huistijgers " liggen lekker te slapen hier en komen nooit .snachts buiten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door moederslink »

Spuiter schreef:Er zijn genoeg mensen die hun kat niet s 'nachts naar buiten schoppen, ga daar eens mee praten.
Het kan wel!!

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door wieder »

Dat "doodbijten" hoeft nog niet eens bewust tezijn bij een hond. In mijn geval zijn het flinke beesten, kruisingen tussen AmericanStaffords en Bordeauxdogs. Wegen 55 en 65 kilo. Die hebben als reflex dat hetgeen zein hun bek hebben even flink heen en weer rammelen. Zoals een orca dat doet bij een zeehondje. MIjn kinderen vinden het prachtig om te touwtrekken met de honden, uiteraard verliezen ze altijd. In het geval dat er een poezebeest tussen de kaken van de honden vastzit, dan is het heel simpel 55 kilo tegen 5kilo. Op konijnenjacht in den weilanden willen ze inderdaad nog weleens de kop van een haas afrukken. Puur door dat lompe gedrag en die enorm sterke nek en rugspieren. Leuk? Mwoah, niet echt. Maar ik heb weleens de wet voorgelezen aan ze. Had niet het idee dat ze er iets van begrepen.
TS heeft gewoon de pech gehad. Het is een vreemde oorlog tussen kat en hond, en in een oorlog vallen er
helaas slachtoffers. Heerlijk menselijk om dat weer in geld uit te willen drukken. In mijn geval had ik de eigenaar van de eerste doodgerukte kat ( het was een puzzel geworden helaas ) best wel een vergoeding willen geven en sorry willen zeggen. Maar na 8 jaar kattenoverlast in mijn eigen tuin ben ik het echt zat. Ik jaag de honden NIET achter de katten aan, als ik het zie roep ik ze terug.
Overigens ben ik ook weleens bij de katteneigenaren geweest om te vragen of ze de stront van HUN kat uit MIJN tuin wilde opruimen. IK werd uitgelachen en moest meer niet mee bemoeien, was de natuur.
Omgekeerd evenredig: mijn honden pakken jouw kat? da's de natuur. Ik ruim het zelf ook nog eens op. Al probeert de oudste hier de kattendarmen te gebruiken voor zijn tennisracket.Pubers zijn een beetje raar, ik weet het.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door crazyme »

moederslink schreef: Mijn punt is alleen het doodbijten . Onnodig!
Wie zegt dat het bijten de doodsoorzaak was. Misschien is de kat zich wel doodgeschrokken na een niet dodelijke beet. Wellicht door een zwakke gezondheid.

Dan kun je het de hond toch niet kwalijk nemen ?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door kokka »

of je (juridisch) gelijk hebt of dat je het juiste doet zijn zeker in dit geval verschillende dingen.
ik vraag me eigen af of iemand er ook maar iets aan kon doen.
honden en katten zijn nu eenmaal niet altijd lief voor elkaar.
maar dan nog kan je als eigenaar van de hond proberen om jouw aansprakelijkheidsverzekering aan te spreken om bij te dragen in de kosten die TS heeft moeten maken.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door witte angora »

wieder schreef: Overigens ben ik ook weleens bij de katteneigenaren geweest om te vragen of ze de stront van HUN kat uit MIJN tuin wilde opruimen. IK werd uitgelachen en moest meer niet mee bemoeien, was de natuur.
En heeft een hond geen 'natuur' op dat gebied dan? Een flinke slinger, en klaar. :wink:

Gesloten