Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Radar »

Veel mensen komen na het overlijden van een dierbare voor onverwacht hoge uitvaartkosten te staan. Hoe kan dit?

Meer over dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... itvaarten/

Daandertig
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2020 20:53

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Daandertig »

Jan Jaap Palma als deskundige aan tafel over “ schimmige zaken “ in de uitvaartwereld. Alsof je ook Willem Holleeder zou uitnodigen als je het aantal criminelen wil verminderen in de onderwereld, of zoiets als de slager keurt zijn eigen vlees. Van radar verwacht ik dan wel een goed en degelijk onderzoek naar meneer Palma, die zogenaamd heel transparant is, maar in werkelijkheid geen haar beter is dan wat aan tafel benoemd werd.

Bruun Laeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2020 21:03

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Bruun Laeven »

[Bericht verwijderd]

Mike1968
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2020 21:59

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Mike1968 »

Ik heb mijn globale uitvaartkosten online berekent [url][https://www.uitvaartdirekt.nl/uitvaartkosten//url]

Joost-63
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2020 23:02

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Joost-63 »

Heeft radar hier een gratis Reclame spot voor JanJaap Palma afgeleverd?

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Har45 »

Enkele jaren geleden ook meegemaakt bij Dela uitvaart dat bij de bespreking over hoe de uitvaart gewenst was , een mooi boek werd getoond met daarin verschillende kisten bloemstukken etc.
Alleen werd er tijdens deze bespreking geen voorwaarschuwing gegeven welke kist of bloemstuk etc in het pakket zaten, je kon kiezen wat je wilde.
Na de uitvaart kwam uiteindelijk de afrekening met de extra kosten.
Logischer zou zijn dat de Delamedewerker op het moment van afspraken maken duidelijk toont welke kist, bloemstuk etc in het pakket zit, en dat je dan bewust kan kiezen voor meerkosten.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Eres »

Standaard uitvaartkosten liggen zo’n beetje tussen de € 5.000,00 en € 8.000,00.
Hoeveel uur zou een gemiddelde uitvaart aan tijd in beslag nemen, laten we het op 10uur in totaal houden.
Overbrengen van het lichaam, een uurtje of 3 aan opbaartijd en huur, plus Crematorium huur 2 uur, een gemiddelde kist 6 planken geperst karton met een laagje kunststof ik schat het op € 500,00.
2 luxe voertuigen waarvan 1 speciaal uitgevoerd voor de kist, incl bestuurder voor 5 uur.
Contact met de Gemeente voor de papieren, bedrijfskosten.
Zullen deze kosten ongeveer € 4000,00 bedragen, het uitvaart instituut zelf krijgt deze kosten zeer waarschijnlijk een stuk goedkoper berekend, dan blijft er voor 10 uur nog steeds een leuk bedrag aan arbeidskosten over.
Er zijn vast nog wel wat bedragen niet genoemd, de werkelijke kosten blijven voor de consument altijd weggehouden.
De meeste wat grotere uitvaart instituten hebben het meeste in eigen beheer of via satelliet bedrijven, dit alles om zo nog meer winst te vergaren.
Ik vind een standaard uitvaart boven de € 3000,00 meer dan overvraagd, zou dit niet een maximum moeten zijn en wanneer iemand andere wensen heeft kost het uiteraard meer.
Vroeger werd misbruik maken van de situatie in geval van een overlijden, simpel bestempeld als lijken pikkerij, wordt het nu misschien als een uitvaart verzekering betiteld.

flippie46
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2020 16:18

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door flippie46 »

Gister gekeken naar onderwerp "uitvaart" . Ik zou graag willen weten hoe mevrouw Ligteleijn voor zulke lage kosten 2x een uitvaart geregeld heeft. Kan iemand mij informeren?

met dank
Fred

aschaafstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2013 18:14

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door aschaafstra »

Onverwachte uitvaart kosten? gelukkig niet meegemaakt. Onze moeder in in augustus dit jaar overleden. Uitvaartverzorger Van Gorp heeft bij het eerste bezoek een duidelijk prijsafspraak gemaakt en er zich aan gehouden. Jammer dat er alleen weer negatieve verhalen op de site staan. Misschien moet je eens kijken naar een plaatselijke kleine uitvaartverzorger in plaats van die grote bedrijven met dure reclames die betalen we uiteindelijk toch zelf als klant.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door mahadma »

Eres schreef:
03 nov 2020 13:42
Standaard uitvaartkosten liggen zo’n beetje tussen de € 5.000,00 en € 8.000,00.
Hoeveel uur zou een gemiddelde uitvaart aan tijd in beslag nemen, laten we het op 10uur in totaal houden.
Overbrengen van het lichaam, een uurtje of 3 aan opbaartijd en huur, plus Crematorium huur 2 uur, een gemiddelde kist 6 planken geperst karton met een laagje kunststof ik schat het op € 500,00.
2 luxe voertuigen waarvan 1 speciaal uitgevoerd voor de kist, incl bestuurder voor 5 uur.
Contact met de Gemeente voor de papieren, bedrijfskosten.
Zullen deze kosten ongeveer € 4000,00 bedragen, het uitvaart instituut zelf krijgt deze kosten zeer waarschijnlijk een stuk goedkoper berekend, dan blijft er voor 10 uur nog steeds een leuk bedrag aan arbeidskosten over.
Er zijn vast nog wel wat bedragen niet genoemd, de werkelijke kosten blijven voor de consument altijd weggehouden.
De meeste wat grotere uitvaart instituten hebben het meeste in eigen beheer of via satelliet bedrijven, dit alles om zo nog meer winst te vergaren.
Ik vind een standaard uitvaart boven de € 3000,00 meer dan overvraagd, zou dit niet een maximum moeten zijn en wanneer iemand andere wensen heeft kost het uiteraard meer.
Vroeger werd misbruik maken van de situatie in geval van een overlijden, simpel bestempeld als lijken pikkerij, wordt het nu misschien als een uitvaart verzekering betiteld.
Even mijn 'licht' over deze opmerkingen.
Ik heb persoonlijk 8 jaar in de uitvaart gewerkt en alle voorkomende werkzaamheden gedaan die in deze branche van toepassing zijn.

Er bestaan zo wie zo kosten die er gemaakt worden d.m.v. onder anderen een koelruimte, dat kost ook geld. Het maken van de rouwkaarten doe je met de uitvaartleider die letter voor letter de gewenste tekst controleert op de werkelijke rouwbrief voordat deze x maal geprint wordt. Zo zijn er meer voor het publiek niet zichtbare kosten die of geld of tijd kosten. Je ziet (voorbeeld) de uitvaartleider bij het regelen thuis of via de skype nu en tijdens de uitvaart. Tussendoor heeft hij echt nog meer te doen als wat u ziet. De auto's rijden van de garage naar het afhaal adres naar het uitvaart adres, daar moeten ze wachten totdat men weer naar het afhaaladres terug wordt gebracht. En als dat meerdere volgwagens zijn, is die tijd ook voor rekening van de klant. Ik denk dat u met uw 10 uur wel erg weinig zit. Dat u vindt dat alles meer als € 3.000 meer dan overvraagd. U zou eens een weekje moeten mee draaien in de uitvaart ...........

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Eres »

Ga ik even van het yarden concept uit, door hun begroot op rond de € 3500,00 uitvaartkosten.
Overbrengen van het lichaam en bewassing etc.
1 wagen voor de kist en 1 volgauto, 50 rouwkaarten en gebruik van opbaringsplaats, het crematorium is dacht ik 1 uur beschikbaar incl. daadwerkelijke uitvaart en cake plus koffie/thee.
Ik vermeldde, dat ik best wel kosten niet heb genoemd en zo ook werk.
Ik wijt dat aan de onduidelijkheid die een uitvaartinstituut zelf hanteert en deze pas vaak bij de finale factuur tot uiting komt.
Vaak volgt er na verloop van tijd nog een factuur van het crematorium voor de as verzorging ook geen laag bedrag, is de persoon in een ziekenhuis overleden kan je ook daarvan nog een factuur verwachten.
De 10 uur is een gemiddelde tijd voor alleen het werk wat een uitvaartleider misschien besteed, soms zit het mee en soms tegen.
Ik ben nog geen uitvaartleider tegengekomen, die niet alles uit de kast haalde om je een duurdere kist, kaarten, bloemen en ga zo maar door probeerde aan te praten , hoe erg wordt het als men de vrije hand heeft omdat er geen contract is met regels.
Je hoofd staat er niet naar en je moet in zeer korte tijd informatie verwerken, voor je het weet is het formulier ingevuld en wee degene die het tekent, die is verantwoordelijk voor alles.
Hoe graag ziet een uitvaartinstituut graag heel veel belangstellenden op een uitvaart, ze horen de kassa al rinkelen.
Je moet maar aannemen, dat alles wat er berekend wordt, ook daadwerkelijke uitgevoerd is.
Een kwestie van vertrouwen, er zijn teveel ervaringen ook persoonlijke, die dit vertrouwen niet kunnen bevestigen.
Zoals altijd de goeden ( hoeveel zullen het er zijn) moeten onder de kwaden lijden.
Ik heb ooit informatie gehad van iemand die zelf een uitvaartbedrijf had en mij vertelde, dat de kosten onnodig veel te hoog werden opgevoerd en zo veel goedkoper kon met wat kleine aanpassingen.
Er zullen meer negatieve dan goede verhalen gemeld worden, de kans is groot dat je tegen enorme graaïers aanloopt.
In de Radar uitzending lieten de grote jongens hun gezicht niet zien, zal te moeilijk zijn om hun uitkomsten te verdedigen, of naar een goed voorbeeld het afdoen, ik kan het in m mijn herinnering niet naar boven halen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

aschaafstra schreef:
03 nov 2020 17:33
Onverwachte uitvaart kosten? gelukkig niet meegemaakt. Onze moeder in in augustus dit jaar overleden. Uitvaartverzorger Van Gorp heeft bij het eerste bezoek een duidelijk prijsafspraak gemaakt en er zich aan gehouden. Jammer dat er alleen weer negatieve verhalen op de site staan. Misschien moet je eens kijken naar een plaatselijke kleine uitvaartverzorger in plaats van die grote bedrijven met dure reclames die betalen we uiteindelijk toch zelf als klant.
In februari overleed mijn moeder. Dunweg uitvaartzorg in Hoofddorp verzorgde de uitvaart, netjes vooraf een prijsopgave die we ook voor akkoord moesten tekenen en de factuur kwam gewoon overeen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij de uitvaarten die ik geregeld heb, ontving ik een duidelijke begroting vooraf en een gespecificeerde rekening na afloop. Klopte allemaal keurig en er was niets onduidelijks aan. In geen van de gevallen werd er gestuurd naar duurdere opties.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door moederslink »

Wij kregen ook forse meerkosten op de factuur te zien.
Bv : het thuis opbaren is zoveel duurder dan in een uitvaartcentrum opgebaard liggen.
Want dan moeten ze iedere avond de " koeling " komen controleren.
Dit wisten wij dus ook niet van te voren.
Nou, die beste man is zegge en schrijven 1x geweest in die 5 dagen😯 .
Ook hadden ze voor 80 mensen koffie en cake " ingeslagen " , wetende dat er maar zo.n 40 mensen zouden komen. Dit hadden we van te voren gecommuniceerd.
Dus die kosten werden er later gelukkig wél afgehaald.
Ik heb maar één advies en dat is : ondanks het verdriet en de hectiek de nota goed doorspitten en waar nodig om opheldering vragen.
Ook hadden ze bv 3 volgauto.s berekend terwijl er maar één was , de rouwauto niet meegeteld.
Ook was er iets wél berekend wat achteraf gewoon verzekerd bleek te zijn . ( ik weet niet precies meer wat dat was )

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helaas de nodige uitvaarten moeten regelen de laatste jaren. De overledenen hadden geen van allen een natura uitvaartverzekering, maar slechts wat sommenpolissen.

Ik kreeg iedere keer keurig een opgave van de te verwachten kosten en die klopten perfect met de nota. Hooguit een miniem verschil ivm het aantal kopjes koffie. Niets onduidelijks aan.

Geregeld door Monuta. Wij waren als familie zelfs zo tevreden over de uitvaart dat ik hen een bedankbrief heb geschreven. Zij hadden een probleem opgelost, wat ik zelf had veroorzaakt.

peterverkerk
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2020 10:40

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door peterverkerk »

Dit is Palma voor hij kisten ging verkopen https://www.youtube.com/watch?v=rlHSWHcgRGg Wees gewaarschuwd. De man nog nooit eerlijk geweest!

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Vele mensen klagen over kosten van een uitvaart maar een grote meerderheid wil van alles extra wat niet verzekerd is en klagen naderhand over meerkosten.

1e probleem is dat mensen tegenwoordig zich of niet verzekeren of pas op late leeftijd, waarom niet meteen bij de geboorte bijschrijven bij 1 van de ouders en zijn ze 18 dan zelf een polis dat kost je hooguit een paar euro per maand en je bent verzekerd ( standaard ) wil je meer gaat je premie omhoog.
Ik ben zelf op mijn 18e begonnen en ik ben verzekerd voor minstens 10.000 euro voor nog geen 8 euro per maand.

Bij de Dela kan je ook je uitvaartwensen samenstellen en bv kiezen voor een luxe buffet etc. etc waarvan je precies de kosten kan zien boven het standaard bedrag dus stel dat mijn crematie later € 8000 kost met mijn opties zoals voorberekend blijft er nog 2000 euro over vrij te besteden door de nabestaanden.

Alleen het grootste deel van de mensen in NL kiezen het goedkoopste dus standaard en kijken niet naar wat er meer mogelijk is, en wat dat kost de nabestaanden vliegen er vol in ja we willen geen koffie en thee maar luxebuffet etc. en die kosten waren niet verzekerd dus ja die krijg je op je dak naderhand.

Het probleem is dat vele mensen compleet niet nadenken en alleen maar denken ja het overkomt mij niet of dat zien we later wel als het te laat is.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het probleem is dat mensen maar blijven verzekeren, zonder te weten wat er verzekerd is.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Shivers »

Lady1234 schreef:
04 nov 2020 20:20
Het probleem is dat mensen maar blijven verzekeren, zonder te weten wat er verzekerd is.
Ja en dan naderhand klagen dat er iets niet gedekt is omdat ze zelf niet nadenken of hun polis goed lezen.
Bij mij ligt alles vast ook bij mijn kinderen en mijn vrouw.

Tegenwoordig kan je dat allemaal online vastleggen bij de Dela zie je dan ook meteen de kosten voor wat jij wilt.
Dus als je dat gewoonweg vooraf al doet hebben je nabestaanden er geen omkijken naar.

Toen ik 18 was heb ik expres gekozen voor extra's onder andere URN en luxe buffet etc etc dat kost meer maar als je dat vroeg afsluit kost je dat geen ene moer.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge uitvaartkosten. Hoe kan dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb nog een paar “flut” sommen polisjes, van verschrikkelijk lang geleden via mijnouders. Heb verder nooit de noodzaak ingezien om jarenlang premie te betalen voor een uitvaartverzekering.

Gesloten