LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beleggersprofiel verplicht?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Leennie

Beleggersprofiel verplicht?

Ongelezen bericht door Leennie »

Sinds kort ben ik telefonisch benaderd door 'mijn bank', dat ik mijn beleggersprofiel moet invullen.
De dame van de bank meldde mij dat ik dat verplicht ben, volgens een nieuwe EU wet.
Mijn vraag is is dit juist en wat zijn de gevolgen als ik dat niet doe.
Als ik het niet invul mag ik volgens de dame van de bank niet meer beleggen in het nieuwejaar.
Wat zijn voor mij de voordelen als ik het wel invul?
Dit wist de dame in kwestie mij niet te vertellen.
Ook niet wat daadwerkelijk het nut is van het invullen van een beleggersprofiel.
Weet iemand hier een duidelijk antwoord op?

roro25

Re: Beleggersprofiel verplicht?

Ongelezen bericht door roro25 »

Dit heeft t emaken met de Mifid (zoek op google voor voor volledige naam). Dit is een richtlijn vanuit de EU welke op 1-11-2007 al in werking is getreden. Dit heeft te maken met de zorgplicht van banken die zij tov hun klanten heeft. Een beleggersprofiel vult u in; daaruit volgt een profiel en u dient dan akkoord te gaan emt dit profiel of een afwijkend profiel te kiezen. Indien u buiten uw profiel belegt dient uw bank u daarvoor te waarschuven vordat u de transactie aangaat.
U kunt er ook voor kiezen om geen belggersprofiel te kiezen, maar dan is u bank gerechtigd om u de dienstverlening mbt beleggen te weigeren.

Raar dat uw bank dit niet uitlegd. Mij hebben ze het zo helder als mogelijk verteld. Maar ja wat valt er te beleggen in deze tijd.

Gesloten