LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ex in wsnp, schuld uit ex-huwelijk niet meegenomen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lila01
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2008 12:43

ex in wsnp, schuld uit ex-huwelijk niet meegenomen

Ongelezen bericht door lila01 »

Even een vraagje.
Mijn man heeft na de de scheiding het krediet wat ten tijde van het huwelijk met zijn ex (in gemeenschap van goederen) was afgesloten ' meegenomen' na de scheiding. Nu heeft de ex van mijn man 3 jaar in de WSNP gezeten en onlangs een schone lei gekregen.
Is het niet vreemd dat het krediet in die 3 jaar nergens is opgedoken? Ondanks dat mijn man (en ik :roll: ) elke maand deze lening aflossen staat ie officieel ook nog steeds op ex d'r naam, dus.. hoe kan dit?

Het is een beetje zuur dat ex na 3 jaar schuldenvrij is en dat wij nog jaren betalen aan een ' oude' lening, waar ik in principe niks mee te maken heb. Kan het zijn dat er bewust voor gekozen is om geen slapende honden wakker te maken?

lila01
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 nov 2008 12:43

Re: ex in wsnp, schuld uit ex-huwelijk niet meegenomen

Ongelezen bericht door lila01 »

Nog even ter toelichting. Ondanks dat bij de rechter tijdens de scheiding is vastgelegd dat mijn man het krediet 'meeneemt', blijven beide ex-partners altijd ieder hoofdelijk aansprakelijk voor dit krediet. Dit omdat er door beiden voor is getekend tijdens een huwelijk in gemeenschap van goederen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: ex in wsnp, schuld uit ex-huwelijk niet meegenomen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Maar als de bank de ex ontslagen heeft uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, dan kan de bank de ex niet meer aanspreken. De kans is groot dat de ex met het vonnis en/of convenant naar de bank is geweest en het krediet volledig op naam van uw man heeft gezet.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: ex in wsnp, schuld uit ex-huwelijk niet meegenomen

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Hetgeen in een echtscheidingsconvenant wordt afgesproken heeft geen werking tegen derden partijen. De bank kan in casu beiden partijen aanspreken. De ex heeft echter in het WSNP gezeten en daar de schuld ingebracht. Dat de overeenkomst ook nog op naam van de ex staat is niet relevant. als jullie niet meer betalen en de bank naar de ex zou gaan behoeft hij/zij alleen maar de schone lei te laten zien en einde oefening voor de bank. Er is mijns inziens dus niets vreemd aan de hand.

Gesloten